Pobierz bezpłatny poradnikJak efektywnie wdrożyć system klasy PIM

5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie ruchu na firmowej stronie www

FIRMER, NR 2 (21)/2017, Autor: Wojciech Szymański

Każdego dnia miliony użytkowników na całym świecie przeglądają internet, poszukując ofert, robiąc zakupy, bawiąc się i komunikując z innymi. Jak wybić się na tle licznej i dynamicznej konkurencji? Co należy zrobić, by chociaż część tego olbrzymiego ruchu przekierować na swoją stronę? Poniżej kilka kluczowych składników sukcesu.


1. Zadbaj o architekturę przyjaznych doświadczeń

Zanim zaczniesz przyciągać ludzi do Twojej strony, powinieneś zadbać o nią samą. Najważniejsza jest wygoda internautów, którzy potencjalnie mogą zostać Twoimi klientami. Poruszanie się po serwisie i odnajdowanie informacji musi być proste i intuicyjne, a układ treści przejrzysty. Na nic ciekawa zawartość serwisu, jeśli odbiorca nie będzie w stanie do niej dotrzeć. Trzeba także pamiętać, że współcześni internauci to osoby wygodne i szybko tracące cierpliwość, a z nią zainteresowanie produktem. Nie możesz wystawiać ich na próbę, bo to Ty na tym stracisz.

W tym przypadku z pomocą przychodzą specjaliści UX (user experience), którzy znają nawyki internautów i panujące standardy projektowania stron. Potrafią przygotować serwis tak, by znacznie podnieść jego efektywność. Jeśli strona już istnieje, to także nic straconego. Można wykonać profesjonalny audyt i określić newralgiczne elementy, które należy zmienić, by uczynić serwis bardziej skutecznym.

Warto zadbać o elementy, które kierunkują uwagę odbiorcy. Najczęściej prowadzą one do treści, z którymi chcesz, by użytkownik się zapoznał. Mogą również zachęcać do konkretnego działania, np. zapisania do newslettera. Mogą przyjmować różne formy – slidera na stronie głównej, baneru reklamowego, pop-upu czy wiadomości e-mail. Zazwyczaj łączą w sobie atrakcyjną grafikę, rolę informacyjną oraz wezwanie do działania. Szczególnie te ostatnie są ważnym czynnikiem, który pozwala prowadzić użytkownika po serwisie. Ułatwiają, zachęcają i najczęściej skracają ścieżki konwersji: „Zobacz ofertę!”, „Napisz do nas!”, „Kup teraz!”.


2. Bądź widoczny zawsze i wszędzie

Dopasowanie strony internetowej do panujących trendów i oczekiwań użytkowników powinno być ważnym elementem Twojej strategii marketingowej. Warto sprawdzić szybkość i responsywność witryny, ale także efektywność realizacji założonych przez Ciebie celów. W tym kontekście warto ciągle eksperymentować i sprawdzać wszelkie pomysły, np. testami A/B.

W ogólnym przekonaniu żyjemy szybciej, pracujemy więcej i mamy mniej wolnego czasu. Z tego też powodu szybkość ładowania się strony internetowej ma większe znaczenie, niż mogłoby się wydawać. Obecnie, potencjalny odbiorca z większym prawdopodobieństwem poszuka konkurencyjnej oferty, niż poczeka na załadowanie się zbyt wolnej strony.

Jak wynika z raportu „We Are Social”, liczba urządzeń mobilnych i aktywnych użytkowników mobilnego internetu w samej tylko Polsce wzrosła w 2016 do poziomu 46% (przy średnim, dziennym czasie użytkowania około 1,5 godziny). Ponadto aż 51% stron wyświetlanych jest w wersji mobilnej. Wartości te stale rosną, ciężko udawać więc, że nas nie dotyczą. Coś, co jeszcze niedawno było opcjonalne, obecnie staje się standardem. Firmy muszą oferować jak najwyższy komfort użytkowania swojej strony, przygotować jej wersję mobilną oraz stale optymalizować pod kątem szybkości wczytywania.


3. Gdy już do Ciebie przyjdą…

Odbiorca, który dotrze na stronę, musi znaleźć treści, które go zainteresują. Bez względu na to, czy mówimy o opisach produktów, ofercie handlowej, treściach poradnikowych czy innych.

Każda z form prezentacji treści (artykuły, opisy produktów, zdjęcia, infografiki itd.) powinna być przemyślana i unikatowa. Content marketing to coś więcej niż walory estetyczne. Atrakcyjne treści publikowane zarówno na stronie firmowej, jak i poza nią, mają za zadanie przyciągnąć i utrzymać zainteresowanie użytkowników. Regularnie uzupełniane materiały skłaniają dotychczasowych klientów do powrotu na stronę – często nawet bez wyraźnej potrzeby zakupowej.

Tym samym podnosisz szansę na to, że klient pozostanie lojalny i w przyszłości ponownie kupi u Ciebie. Opierając się wyłącznie na relacjach sprzedażowych, ryzykujesz utratę klienta, ponieważ konkurencja bardzo łatwo może go skusić, np. atrakcyjniejszą ceną, kodami rabatowymi czy po prostu dobrym contentem. Aby temu zapobiec, warto budować wartościowe relacje oparte na zaufaniu i obustronnej komunikacji.


4. By było ich jeszcze więcej

Agencje marketingowe na całym świecie prześcigają się w wysiłkach i kreatywnych pomysłach w walce o przyciągnięcie jak największego odsetka internautów na daną stronę. Pomijając dedykowane działania, istnieje szereg uniwersalnych narzędzi, które pomogą Ci skutecznie zwiększyć ruch na stronie internetowej.

Jednym z nich jest pozycjonowanie, które ma na celu wywindowanie strony na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To działania długofalowe i czasochłonne. Pozycjonowanie stron staje się coraz
trudniejsze (ponieważ na wirtualnym rynku mamy do czynienia z coraz większą konkurencją), ale nadal opłacalne. Statystyki pokazują, że pierwsze pięć wyników ściąga 88% całego ruchu pochodzącego z wyszukiwarek (w tym pierwsze miejsce ponad 50%).

W przypadku pozycjonowania stron należy postępować rozsądnie. Próby wybicia się na bardzo ogólne lub popularne frazy mogą okazać się zadaniem zbyt czasochłonnym. Warto poszukać bardziej niszowych fraz, odpowiadających rzeczywistym zapytaniom, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Jest to praktyka sprawdzająca się szczególnie w przypadku e-commerce. W sieci jest sporo narzędzi, które pomogą w podstawowej analizie SEO serwisu – np. www.seokitten.pl lub www.seoptimer.com. Konkurencję możemy podglądnąć np. dzięki www.semstorm.com.  

Google AdWords to kolejne narzędzie, które warto rozważyć. Płatne reklamy umożliwiają dotarcie do określonej grupy odbiorców, przez co mogą stanowić skuteczne uzupełnienie pozycjonowania. Reklamy te są tak skonstruowane, że pojawiają się jedynie osobie, która szuka dokładnie tego, co masz jej do zaoferowania.

W ramach sieci reklamowej Google’a dostępne są różne formy promocji. Reklama banerowa w sieci partnerskiej umożliwia budowanie świadomości marki i poprzez atrakcyjną wizualnie formę przykuwa ich uwagę. GSP, czyli Gmail Sponsored Promotions, to swego rodzaju substytut e-mailingu wyświetlający się na poczcie Gmail. Z kolei GMC, czyli Google Merchant Center, to narzędzie pozwalające sklepom internetowym prezentować swoją ofertę i zachęcać do zakupów już na poziomie wyników wyszukiwania.

Możliwość optymalizacji, duża elastyczność oraz swoboda zarządzania budżetem sprawiają, iż AdWords jest bardzo konkurencyjnym i stosunkowo prostym do zastosowania narzędziem promocji.

W kategorii social media warto zainteresować się portalami Facebook oraz LinkedIn. Firmy, które są w stanie dostarczać content wideo, mogą również uśmiechnąć się w kierunku YouTube’a – drugiej co do popularności wyszukiwarki na świecie. Mając opanowane Google oraz YouTube i dbając o budowę wizerunku poprzez social media, będziesz w stanie realnie konkurować o nowych użytkowników.


5. Stale buduj zaufanie

Zaufanie to coś więcej niż wypadkowa działań promocyjnych i popularności marki. To ten element, o który każda marka powinna się szczególnie troszczyć. Zaufanie i zadowolenie z jakości kontaktu i obsługi na wszelkich punktach styku, począwszy od reklamy, przez stronę www, rozmowę z konsultantem czy paczkę, w której przychodzi produkt, wpływają na kształtowanie lojalności klienta.

"Wiele działań pomaga w zdobywaniu zaufania. Konieczne jest kreowanie odpowiedniego dialogu, bycie obecnym tam, gdzie odbiorcy, oraz rozumienie i zaspokajanie ich oczekiwań."

Uczłowieczanie marki i budowanie wizerunku skorego do pomocy specjalisty należą obecnie do powszechniejszych praktyk. W tym celu korzysta się przede wszystkim z content marketingu oraz możliwości, jakie dają media społecznościowe włącznie z monitorowaniem aktywności użytkowników – Twoich potencjalnych klientów. Budowanie zaangażowanej społeczności przekłada się nie tylko na ruch w serwisie www, ale także – a w zasadzie przede wszystkim – na zainteresowanie samą marką i jej produktami.


Podsumowanie

Mam świadomość, że poruszone powyżej zagadnienia to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Pomogą one jednak wyznaczyć kierunki działań. Na potrzeby artykułu, pogrupowałem poszczególne aktywności w czytelne kategorie. W rzeczywistości nie da się niestety ich tak łatwo rozgraniczyć. Nie możemy wybrać jednego elementu, a reszty pominąć. Dla wysokiej skuteczności konieczne jest kompleksowe działanie – stopniowe i najlepiej zgodne z przemyślanym planem. To właśnie w marketingu internetowym najlepiej widać pewien efekt synergii, który można osiągnąć, dbając o wiele elementów.


Autor

 

Wojciech Szymański, Prezes Zarządu Ideo Force Sp. z o.o.

Publikacja w FIRMER, NR 2 (21)/2017

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Content marketing - współczesny poradnik po marketingu treści

14 marca 2017
Content marketing jest jedną z naszych specjalności w zakresie Marketingu Internetowego. Zdobytą przez lata wiedzę przelaliśmy na papier i wydaliśmy w formie książki - przewodnika po marketingu treści.

Media społecznościowe tworzą Twoi potencjalni klienci

20 lutego 2017
Gazeta Finansowa, 17-23.02.2017 r. Autor: Kamil Kardaś

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas