Pobierz bezpłatny poradnikJak efektywnie wdrożyć system klasy PIM

Automatyzacja Marketingu

"Identyfikuj osoby odwiedzające Twoją stronę. Dostarczaj spersonalizowane oferty we wszystkich kanałach marketingowych."
Wojciech Szymański
Wojciech Szymański
Dyrektor działu Marketingu Internetowego
Darmowa konsultacja

Marketing automation to proces wspierający markę na każdym z etapów lejka sprzedaży.

Synergia działań w zakresie automatyzacji marketingu pozwala zwiększyć liczbę usatysfakcjonowanych klientów, a w dalszej perspektywie osiągnąć wzrost sprzedaży.

Marketing automation to jednak nie tylko usprawnienie procesów marketingowych i sprzedażowych. To budowa stałych relacji z klientami, precyzyjne dopasowanie się do ich potrzeb i zwiększenie zaangażowania względem marki.

Automatyzacja marketingu – na czym polega?
 

Marketing automation to działania usprawniające procesy sprzedażowe w e-commerce. W ramach automatyzacji marketingu wdrażamy specjalistyczne oprogramowanie i narzędzia, dzięki którym automatycznie dopasowujemy przekaz marketingowy do działań podejmowanych przez klienta.

Automatyzujemy całość procesów zachodzących w e-biznesie, skupiając się na każdym z etapów lejka marketingowego, od generowania wartościowych leadów, przez budowę relacji i edukację klienta (Lead Nurturing), aż po wspieranie konwersji i finalizację transakcji.

Automatyzacja opiera się działaniu nowoczesnych technologii, ułatwiających pracę osobom, odpowiadającym za marketing w firmie. Dzięki automatyzacji zwiększa się jakość obsługi (automatycznie wysyłane mogą być m.in. powiadomienia o statusie zamówienia, newslettery i wiadomości powitalne), a w konsekwencji dochodzi także do wzrostu sprzedaży.

Działania w ramach marketing automation przeprowadzamy z wykorzystaniem sprawdzonych systemów, takich jak np. SalesManago oraz Userengage. Dzięki łączeniu narzędzi do automatyzacji z innego rodzaju programami można zbierać informacje o użytkownikach, a w tym m.in. o ich zainteresowaniach.

Można prowadzić też działania analityczne i sprawdzić, jak przebiegają interakcje użytkowników ze stroną, a następnie ocenić wartość odwiedzin (tj. prawdopodobieństwo sfinalizowania transakcji). Skupiając się na odwiedzających, którzy spędzili na stronie najwięcej czasu lub odwiedzili sporą liczbę zakładek, można poznać profil klienta i dopasować do niego treści marketingowe, tym samym usprawniając proces sprzedaży i skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych.

Marketing automation – jakie narzędzia wykorzystujemy?


W ramach automatyzacji marketingu korzystamy z różnego rodzaju narzędzi, których celem jest dbałość o przebieg każdego z etapów podejmowania decyzji zakupowej przez klienta.

Dobór odpowiednich narzędzi pozwala tworzyć scenariusze, aktywowane pod wpływem określonych działań użytkowników. Do wykorzystywanych przez nas narzędzi marketing automation należą:

  • Live chat lub chatbot – to specjalna aplikacja, której można użyć m.in. do powitania klienta w witrynie. Bot może samodzielnie odpowiedzieć na określone pytania klienta lub połączyć go z pracownikiem firmy, co wpłynie na podniesienie jakości obsługi.

    To idealne narzędzie służące m.in. do obsługiwania reklamacji w e-sklepie, pozwalające oszczędzać zarówno czas, jak i pieniądze (chatboty w jednym momencie mogą obsługiwać wiele osób i zautomatyzować proces wykonywania zadań związanych ze sprzedażą). Boty pełnią też rolę conversational commerce, co oznacza, że zapewniają klientowi wsparcie, na każdym z etapów ścieżki zakupowej.
     
  • User tracking – to system, dzięki któremu można gromadzić dane o użytkownikach korzystających ze strony, a następnie wykreować na ich bazie skuteczne kampanie reklamowe. Dzięki User tracking można dowiedzieć się, kim są osoby odwiedzające witrynę, czego szukają oraz, jakie są ich zainteresowania.
     
  • E- mail marketing – do e-mail marketingu można zaliczyć m.in. automatyczną wysyłkę newslettera powitalnego lub wiadomości o specjalnych promocjach i rabatach w sklepie internetowym. Z pomocą e-mail marketingu można przesyłać do klientów różnego rodzaju treści reklamowe, utrzymując przy tym stały kontakt i budując relację z użytkownikami.
     
  • Powiadomienia web push – to rodzaj automatycznych reklam, które pojawiają się na desktopie lub urządzeniach mobilnych, niezależnie od tego, czy użytkownik poda swój adres mejlowy. To powiadomienia wysyłane za pośrednictwem przeglądarek internetowych, z pomocą których można informować klientów np. o nowych publikacjach na stronie lub rabatach w sklepie.

    Umiejętnie zaprojektowane powiadomienia web push mogą przyczynić się do ratowania porzuconych koszyków oraz służyć do tworzenia kampanii up-selling i cross-selling. Co ważne – powiadomienia web push są odporne na wtyczki typu AdBlock.
     
  • Pop up – to narzędzie, które można wykorzystać do zbierania dodatkowych informacji o leadach (np. do zbierania adresów e-mail). Pop-up to dobrze znane użytkownikom sieci „wyskakujące” okienko, które może zachęcać np. do zapisu do newslettera.

... a jak dobieramy narzędzia?


Wybór narzędzi potrzebnych do przeprowadzenia automatyzacji marketingu uzależniamy od różnych czynników. Są one zależne m.in. od celu, który chcemy osiągnąć dla danego klienta.

Aby określić cele, zawsze przeprowadzamy konsultacje, w trakcie których zbieramy jak najwięcej informacji o produkcie/ usłudze, które będziemy promować. Dokładnie analizujemy też branżę pod kątem działalności sprzedażowej konkretnej firmy. Wybór odpowiednich narzędzi związany jest także z grupą docelową.

Zawsze dokładnie analizujemy odbiorców marki i dostosowujemy przekaz do oczekiwań użytkowników. Dobieramy działania do budżetu przeznaczonego na marketing automation i dbamy o jego efektywne wykorzystanie. Ważną częścią naszych działań jest również dobór odpowiednich kanałów komunikacji (m.in. LinkedIn lub YouTube).

Marketing automation – jakie działania podejmujemy?


Zakres usług, które świadczymy w ramach marketing automation jest bardzo szeroki. Prowadzimy działania nastawione na konwersję, tj. takie, których celem jest skłonienie klienta do wykonania określonej czynności, np. zapisania się do newslettera lub pobrania pliku.

Prowadzimy też stały monitoring i analizę zachowania odbiorców marki. Wnikliwie sprawdzamy m.in. ścieżki zakupowe klientów, projektując spersonalizowaną komunikację. Obserwacja zachowania użytkowników pozwala nie tylko na usprawnienie Customer Journey, ale też na wyciągnięcie wniosków, dzięki którym nasi klienci mogą lepiej dopasować ofertę do potrzeb konsumentów.

W ramach działań obsługujemy też kampanie e-marketingowe i sprzedażowe. Monitorujemy akcje promocyjne uruchamiane automatycznie, których celem jest pozyskanie większej liczby klientów.

Przeprowadzamy również segmentację odbiorców, grupując ich np. według zainteresowań, czy częstotliwości i wartości dokonywanych zakupów. Oceniamy też zaangażowanie klientów, wykorzystując przy tym lead scoring.

Badamy aktywność użytkowników oraz ich wiedzę na temat marki i jej oferty. Ważnym typem prowadzonych przez nas działań jest lead nurturing. W jego ramach przygotowujemy klientów do dokonania zakupów, dostarczając im właściwych informacji w odpowiednim czasie.

Zajmujemy się też remarketingiem, dzięki któremu skutecznie docieramy do osób, które już wcześniej odwiedziły stronę, ale z jakiegoś powodu nie zdecydowały się na skorzystanie z oferty.

Personalizacja komunikatów marketingowych dzięki marketing automation


W ramach marketing automation personalizujemy komunikaty marketingowe, wykorzystując m.in. dane deklaratywne, transakcyjne, jak i behawioralne. Dzięki nim jesteśmy w stanie lepiej zidentyfikować użytkownika, a co za tym idzie dopasować do niego przekaz i zwiększyć prawdopodobieństwo konwersji.

Ważną częścią w procesie personalizacji jest tzw. lead scoring, polegający na ocenie zachowania użytkownika, a co za tym idzie na ocenieniu wartości poszczególnych leadów.

Dzięki dobrze opracowanemu i zautomatyzowanemu systemowi oceny można przyczynić się do zwiększenia współczynnika konwersji oraz sprzedaży w e-sklepie. Wszystko za sprawą udoskonalenia komunikacji z użytkownikami, w różnych kanałach.

W ramach automatyzacji komunikatów marketingowych jesteśmy w stanie wysyłać użytkownikom nie tylko spersonalizowane wiadomości e-mail, ale też sms. Możemy tworzyć także kampanie opierające się na marketingu wielokanałowym.

Marketing automation w odniesieniu do personalizacji komunikatów, polega na jak najefektywniejszym dostosowaniu komunikacji do odbiorcy, co ma zwiększyć jego pozytywne doświadczenia, wynikające z kontaktu ze sklepem, czy stroną. Co może obejmować personalizacja?

  • Treści (personalizacja następuje m.in. w oparciu o to, jakie produkty użytkownik dodał do koszyka lub, które z nich przeglądał na stronie).
  • Czas otrzymania przekazu marketingowego (dzięki personalizacji jesteśmy w stanie wysłać do użytkownika np. wiadomość e-mail informującą o nieukończeniu zakupów w sklepie, w odpowiednim czasie od opuszczenia przez niego witryny).
  • Kanał komunikacji (na podstawie zebranych danych możemy określić kanał, z pomocą którego użytkownik otrzyma komunikat, np. pop-up, e-mail lub wiadomość push).

Wykorzystanie automatyzacji marketingu do personalizacji komunikatów marketingowych, pozwala nie tylko na lepsze poznanie zwyczajów klienta, ale też ratowanie porzuconych koszyków, a co za tym idzie, zwiększenie liczby transakcji i przychodów.

Marketing automation, czyli jak ratujemy porzucone koszyki?


Porzucony koszyk to nic innego, jak przerwany proces zakupowy, będący jedną z najmniej pożądanych sytuacji w e-commerce. Powodów braku finalizacji zakupów jest wiele, a należą do nich m.in. niespodziewane dodatkowe koszty, czy konieczność rejestracji na stronie.

Badania wskazują, że ponad 60 % koszyków w e-sklepach jest porzucanych. Takie dane obrazują skalę problemu, który można jednak rozwiązać. Jednym ze skutecznych sposobów na odzyskiwanie i finalizację niedokończonych transakcji jest marketing automation. Łącząc go z innymi działaniami, takimi jak np. skuteczne kampanie mejlingowe można zmniejszyć liczbę porzucanych koszyków w sklepie.

W pierwszej kolejności zawsze przeprowadzamy dokładną analizę koszyka i sprawdzamy, czy na stronie nie występują trudności, które mogą powodować utratę transakcji. Zalicza się do nich m.in. zbyt skomplikowany proces zakupowy, słabą optymalizację strony (np. wolne wczytywanie witryny), czy niedostosowanie e-commerce do urządzeń mobilnych.

Dopiero po zidentyfikowaniu i wyeliminowaniu tego typu czynników, przystępujemy do działań z zakresu marketing automation. Wykorzystujemy m.in. opcję automatycznego odzyskiwania koszyków przez mailing.

Dzięki włączeniu odpowiednich systemów i zastosowaniu precyzyjnie określonych reguł automatyzacji, do użytkowników porzucających koszyki wysyłane są spersonalizowane maile (zawierające np. specjalny rabat), zachęcające do dokończenia zakupów w e-sklepie.

Automatyzacja marketingu – lepsze poznanie i edukacja klientów


W ramach działań prowadzimy dla naszych klientów nie tylko kampanie nastawione na sprzedaż, ale też kampanie lead nurturing, których celem jest edukacja i lepsze poznanie klientów. Lead nurturing to wieloetapowy proces, polegający na systematycznym przekazywaniu użytkownikom różnego rodzaju treści, które mogą wpłynąć na wyklarowanie finalnej decyzji o zakupie lub skorzystaniu z usług.

Towarzyszymy klientowi od jego pierwszej interakcji z marką, a tym samym wpływamy na jego świadomość i sprawiamy, że jest przeświadczony o wysokiej jakości produktów oferowanych przez e-commerce.

Dzięki marketing automation jesteśmy w stanie dostarczać klientowi istotnych i spersonalizowanych informacji, na każdym z etapów ścieżki zakupowej, a tym samym zwiększać zaangażowanie względem e-commerce. Korzystamy z różnych taktyk lead nurturingu, takich jak np. remarketing, kampanie mailingowe, newslettery, retargeting, czy powiadomienia web push.

Marketing automation – co możemy zautomatyzować?


Przystępując do automatyzacji marketingu u konkretnego klienta, zawsze określamy kluczowe, ale tez najbardziej opłacalne obszary, których zautomatyzowanie przyniesie firmie wymierne korzyści. Co najczęściej automatyzujemy?

  • Generowanie leadów – pozyskiwanie wartościowych leadów to ważna część pracy każdego e-commerce, a zarazem jedna z podstaw prowadzenia skutecznego marketingu. Dzięki rozbudowanej bazie klientów można prowadzić efektywne działania w oparciu o poszczególne etapy lejeka sprzedaży, które można udoskonalić dzięki automatyzacji marketingu.

    Dla przykładu na etapie wzbudzenia zainteresowania można dzielić się interesującymi i wartościowymi treściami, wykorzystując automatyczne, spersonalizowane wiadomości e-mail. Ważnym elementem w pozyskiwaniu leadów jest też budowa tematycznych landing page, które znacznie usprawniają proces poszerzania bazy klientów.
     
  • Newsletter – to jedna z najprostszych i najskuteczniejszych form prowadzenia e-mail marketingu, która zwiększa szanse na konwersje. Newsletter pomaga w utrzymaniu stałych relacji z klientami i ma wpływ na wzmocnienie świadomości marki.

    Dzięki zautomatyzowaniu newslettera można łatwo dotrzeć do użytkowników, którzy zostawili swój adres mailowy w formularzu dostępnym np. w witrynie, ale też przypisać ich do określonej grupy docelowej, na podstawie obserwacji zachowań.

    Automatyzacja newslettera pozwala jednak przede wszystkim na wysyłanie spersonalizowanych wiadomości, o odpowiedniej częstotliwości. Narzędzia marketing automation umożliwiają również monitorowanie tego, co dzieje się z newsletterem po wysyłce.

    Dzięki automatyzacji można dowiedzieć się m.in. tego, jak użytkownicy reagują na wiadomości (czy je otwierają, czy kasują) oraz jak przekładają się one na konwersje i sprzedaż. Automatyzacja newslettera pozwala więc na pozyskanie szczegółowych informacji, dzięki którym można usprawnić komunikację z klientami.
     
  • Komunikacja w Social media - narzędzia marketing automation wspomagają prowadzenie komunikacji za pośrednictwem mediów społecznościowych.

    W ramach automatyzacji można pozyskać dane, dotyczące m.in. stron przeglądanych przez użytkownika konkretnego e-commerce, a następnie wyświetlać mu dopasowane do jego zainteresowań posty sponsorowane, np. z ofertą danego produktu.

Marketing automation – jakie są jego zalety?


Jedną z głównych zalet marketing automation jest możliwość pozyskiwania i przetwarzania danych, które pochodzą z różnych źródeł. Dzięki temu możliwa jest jeszcze dokładniejsza analiza zachowania użytkowników i skupienie się na działaniach, które przyczynią się do osiągnięcia celów biznesowych, takich jak np. zwiększenie sprzedaży w e-commerce. Istnieje jednak znacznie więcej zalet automatyzacji marketingu, do których można zaliczyć:

  • Dotarcie do użytkowników zainteresowanych ofertą – dzięki personalizacji przekazu marketingowego można skutecznie dotrzeć do użytkowników, którzy mogą stać się klientami, a w przyszłości nawet stałymi odbiorcami marki.
     
  • Budowa relacji z klientami – dzięki lepszemu poznaniu użytkowników można nie tylko dobrać do nich odpowiednie formy komunikacji, ale też precyzyjnie odpowiedzieć na ich oczekiwania i zwiększyć przywiązanie do firmy.
     
  • Personalizacja przekazu – marketing automation pozwala dotrzeć do klientów w odpowiednim czasie, a co za tym idzie zaangażować ich już na początkowych etapach ścieżki zakupowej.
     
  • Sprawne pozyskiwanie leadów – dzięki automatyzacji marketingu można zwiększyć liczbę odbiorców np. w bazie osób zapisanych do newslettera, które są realnie zainteresowane przesyłanymi im treściami.
     
  • Odciążenie zespołu i redukcja kosztów – zautomatyzowanie niektórych procesów marketingowych znacznie usprawnia pracę osób z działu obsługi klienta (np. dzięki wykorzystaniu chatbotów). Dodatkowym atutem jest obniżenie kosztów związanych np. z zatrudnieniem dodatkowego personelu, poprzez usprawnienie zadań związanych z tworzeniem różnego rodzaju komunikatów.
     
  • Zwiększenie Open Rate newsletterów – im lepiej spersonalizowany jest mejl, tym większa szansa, że zostanie otworzony przez użytkownika. Dodatkowo systemy do automatyzacji umożliwiają przeprowadzanie zaawansowanych testów A/B, dzięki którym można sprawdzić np. to, który tytuł newslettera spowoduje większą otwieralność, a także jaki będzie optymalny czas wysyłki wiadomości.
     
  • Wzrost wskaźnika konwersji – automatyzacja pozwala lepiej dopasować treści do użytkowników i ich preferencji, co wpływa na wzrost konwersji. Dzieje się tak, gdyż systemy wykorzystywane w marketing automation zbierają leady, a następnie są w stanie prawidłowo otagować je względem zainteresowań użytkowników, co daje możliwość tworzenia dokładnie takiego przekazu, jakiego oczekuje odbiorca.

Automatyzacja marketingu – dlaczego warto w nią zainwestować?


Zastanawiając się nad inwestycją w marketing automation warto wziąć pod uwagę różnorodne korzyści, jakie e-biznes będzie czerpał z automatyzacji. Skupiając się na aspektach ekonomicznych, należy zauważyć, że będzie to przede wszystkim oszczędność środków finansowych, ale też czasu przeznaczonego na wykonywanie poszczególnych zadań.

Automatyzacja jest skutecznym wsparciem, potrzebnym do właściwego określenia potrzeb klientów, a co za tym idzie stworzenia przekazu, dzięki któremu będzie można osiągnąć określone cele biznesowe.

W dobie rosnącej konkurencji w branży e-commerce trzeba szukać sposobów, zmierzających do jeszcze skuteczniejszego zdobywania odbiorców. Do takich rozwiązań bez wątpienia można zaliczyć marketing automation. Dzięki automatyzacji można nie tylko zebrać, ale też przetwarzać istotne dane o użytkownikach (ich zainteresowaniach i oczekiwaniach).

Można dowiedzieć się jak i dlaczego trafili na konkretną stronę, jaki cel chcieli zrealizować w związku z wizytą oraz, czy coś sprawiło im trudność i wpłynęło na ewentualne porzucenie koszyka zakupowego. Na podstawie analizy możliwa jest nie tylko skuteczna optymalizacja prowadzonych kampanii marketingowych, ale też samej witryny.

Marketing automation wpływa na zwiększenie satysfakcji użytkowników, którzy za sprawą spersonalizowanej komunikacji, zwiększają nie tylko swoje zainteresowanie, ale też zaangażowanie względem e-sklepu. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w doborze skutecznych rozwiązań w zakresie automatyzacji marketingu.

Nasi eksperci stale monitorują branżę i obowiązujące w niej trendy, a następnie wdrażają narzędzia, które realnie przyczyniają się do rozwoju e-commerce.

Oferujemy wsparcie wykwalifikowanych specjalistów, którzy są w stanie osiągnąć synergię prowadzonych działań i efektywnie zautomatyzować marketing oraz usprawnić procesy sprzedażowe. Dzięki połączeniu wiedzy z zakresu e-marketingu z zaawansowanym zapleczem technicznym i umiejętnością wykorzystania nowoczesnych technologii dostarczamy innowacyjnych rozwiązań, poprawiając funkcjonowanie e-biznesu na wielu obszarach.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas