Zawód: Specjaliści ds. SEO/SEM (Kariera w marketingu) (cz. 1)

NowyMarketing.pl, 14.04.2017r. Autor: Łukasz Suchy
26 kwietnia 2017

Kim jest specjalista ds. SEO/SEM? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają jego zarobki? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskami związanymi z SEO/SEM.


Jak zostałeś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Swoją przygodę z SEO rozpocząłem już w szkole gimnazjalnej. Doświadczenie zawodowe zacząłem budować od studenckiej praktyki w dziale marketingu mojej uczelni. Następnie trafiłem do jednej z agencji marketingowych w Rzeszowie. Obecnie pracuję już 3 lata w największej agencji interaktywnej na Podkarpaciu (jednej z większych w Polsce). Dziś śmiało mogę stwierdzić, że to co robiłem na początku, miało niewiele wspólnego z dzisiejszym SEO.

Szczeble kariery wyglądają różnie w zależności od firmy, w której pracujesz i tego, do czego masz większe predyspozycje. Uogólniając, można jasno wyróżnić właściwie 3 szczeble kariery - junior, mid i senior SEO Specialist. Pracę rozpoczynasz od linkowania i pozycjonowania małych projektów, a wraz z rosnącym doświadczeniem zaczynają się poważniejsze zadania. Z czasem, przygotowujesz audyty i analizy SEO dla klientów. Następnie zaczynasz koordynować zadania zespołu link builderów i copywriterów. Coraz bliżej współpracujesz też z kierownikami projektów i programistami przy wprowadzaniu zmian w serwisie klienta. Patrząc realnie, drabina kariery w branży SEO nie ma końca. Nawet gdy osiągniesz już to, o czym wspomniałem powyżej, to jako Senior Specialist możesz nadzorować kluczowe projekty oraz szkolić innych. Tym, co sprawia, że Twój rozwój nigdy się nie skończy, są także ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarek.


Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?

W zakres obowiązków wchodzi samodzielne prowadzenie i pozycjonowanie projektów. Jest to m.in. monitorowanie kondycji witryny, linków do niej prowadzących, tworzenie analiz i audytów, planowanie i sprawdzanie zadań link builderów, proponowanie i wdrażanie nowych rozwiązań, które zwiększą widoczność serwisu w wyszukiwarkach. Nie bez znaczenia jest też opracowywanie i stałe testowanie nowych pomysłów.

Dodatkowo jest to również consulting SEO oraz prowadzenie szkoleń.


Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Poszukiwane są osoby, które bardzo sprawnie poruszają się w internecie, są kreatywne i mają głowę pełną pomysłów. Konieczna jest bardzo dobra znajomość SEO i narzędzi wspomagających pracę. Kandydaci na to stanowisko powinni znać również podstawy HTML i CSS oraz mieć podstawową wiedzę na temat programowania.


Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?

Dla mnie jest to możliwość pracy przy dużych projektach, z dużym budżetem, w których masz do czynienia z dużą konkurencją. Budujące jest, gdy widzisz, jak dzięki Twoim działaniom zwiększa się widoczność i rozpoznawalność strony klienta, rozwój jego marki, sprzedaż produktów. Daje to poczucie, że ta praca ma sens i przynosi wymierne korzyści dla klientów.


Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największą trudnością są często ograniczenia budżetowe konkretnego projektu. I nie mówię tu o wysokości danego budżetu, ale jego stopniu dopasowania do potrzeb danej sytuacji. Jeśli chodzi o minusy, to będzie to spora ilość czasu spędzana przed komputerem. Plusem jest natomiast możliwość pracy przy wielu projektach z wieloma ludźmi oraz praktycznie nieograniczona możliwość rozwoju.


Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki na tym stanowisku kształtują się różnie w zależności od posiadanego doświadczenia oraz lokalizacji, dużo zależy tutaj również od struktury organizacji, w której pracujesz. Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie będzie zestawienie zarobków pozycjonerów na rok 2016 przygotowane przez Silesia SEM.


Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?

Warto odwiedzić Linkedin oraz grupy dot. SEO na Facebook. Skarbnicą ofert pracy będzie przede wszystkim Google i serwisy agregujące oferty pracy.


Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?

Polecałbym uzbroić się w cierpliwość i nastawić się na ciągły rozwój. O swoich początkach wyżej napisałem: „Dziś śmiało mogę stwierdzić, że to co robiłem na początku miało niewiele wspólnego z dzisiejszym SEO.” Mam świadomość, że dzisiejsze „najskuteczniejsze metody” za kilka lat mogą przestać działać. Każdy w tej branży musi o tym pamiętać.


Autor

 

Łukasz Suchy, SEO Specialist, Ideo Force

Publikacja w NowyMarketing.pl, 14.04.2017r.