Checklista - bezpłatny PDFAnaliza przedwdrożeniowa - 100 pytań do dobrego wdrożenia PIM

Zawód: PR-owiec (Kariera w marketingu)

NowyMarketing.pl, 10.08.2016r. Autor: Łukasz Szymański

Kim jest PR-owiec? Jakie umiejętności powinien posiadać oraz jaki jest zakres jego obowiązków? Jak plasują się zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem PR-owca.


Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Studiowałem informatykę, jednak już wtedy ciekawił mnie PR. Wynikało to trochę zainteresowań, a trochę dzięki temu, co działo się na mojej uczelni. To tu bowiem powstawał jeden z większych eventów tej branży – Kongres Profesjonalistów Public Relations.

Mało kto w to dziś wierzy, ale do Ideo aplikowałem na stanowisko Grafika. Z racji tego, że mam „gadane” zostałem ostatecznie Kierownikiem Projektów. :) Rozwój firmy zrodził potrzebę określenia osoby, która będzie odpowiadać za działania związane z PRem i marketingiem Ideo. Zarząd uznał, że nadaję się na to stanowisko i w efekcie dziś odpowiadam za pracę działu Marketing i PR.

Ktoś kiedyś o mnie powiedział: „Dzięki połączeniu studiów informatycznych i marketingu wie, jak po ludzku opowiadać o najbardziej nawet skomplikowanych projektach.” Myślę, że solidną podstawą jest znajomość „od podszewki” branży i produktów, o których będzie się kiedyś „opowiadać”. Cieszę się, że zaczynałem pracę jako kierownik projektów, który na co dzień zajmował się tym, o czym teraz opowiada.


Co należy do obowiązków PR-owca?

Jest to w dużej mierze uzależnione od konkretnej branży, firmy, jej produktów, a w pewnym zakresie od decyzji jego pracodawcy i jego samego. W ogólnym ujęciu można powiedzieć, że musisz swoimi działaniami reprezentować firmę, nie zawsze jednak będąc jej „twarzą”, ponieważ dobry PR-owiec, to taki którego nie widać.


Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Praca ta wymaga przede wszystkim specyficznej i wieloobszarowej wiedzy. Najczęściej jest to wiedza z zakresu media relations, praktyczna znajomość narzędzi, biegła znajomość języka, w którym się komunikujesz oraz „lekkie pióro”. Nie bez znaczenia jest także bardzo dobra znajomość samej branży, w imieniu której przyjdzie Ci „mówić”. Jeśli nie rozumiesz produktu, który reprezentujesz, to jak w przystępny i zrozumiały sposób opowiesz o nim chociażby w notce prasowej?

Dobry PR-owiec powinien być również komunikatywny, mieć szerokie horyzonty myślowe oraz głowę pełną pomysłów. Z pewnością częściej niż Ci się wydaje, przydatne jest myślenie w kategoriach „co będzie jeśli”. Przypomina to trochę grę w szachy, ponieważ konieczne jest przywidywanie kilka ruchów do przodu, co z kolei sprawia, że ma się stosunkowo mało miejsca na spontaniczne decyzje. Musisz być dobrym strategiem. :)


Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Różnorodność tematów, które trzeba jednocześnie kontrolować, możliwość wzbudzania zainteresowania danym tematem oraz swobodna realizacja własnych pomysłów, składają się po prostu na ciekawą pracę. Bardzo często nie wiesz, co „czai się za rogiem” i na jakie wydarzenia będziesz musiał zareagować. Wszystko to składa się na fakt, iż praca jest pełna wyzwań, ale i dająca dużo satysfakcji.


Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Jak to ktoś trafnie określił: PR-owiec to mistrz drugiego planu. Ktoś, kto w pierwszej kolejności dba o widoczność i zauważalność innych osób. Jeśli odczuwasz  potrzebę „parcia na szkło” i uznania – może to być dla Ciebie pewien minus.

Plusem jest za to brak monotonii, stała możliwość realizowania własnych pomysłów oraz realny wpływ na to, co dzieje się w firmie i wokół niej.


Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Na zarobki składa się wiele czynników, m.in. obszar działania, kultura organizacji, wielkość czy zakres obowiązków (nie każda firma realizuje w ramach PR wszystkie działania, jakie mogłaby realizować) itd. itd. Z pewnością, im większy staż w branży oraz kompetencje kandydata, tym lepiej. Adekwatnie do doświadczenia rośnie odpowiedzialność, a wraz z nią… :)


Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Jest to uzależnione od tego jaki charakter pracy Cię interesuje. Możesz pracować w danej firmie na całkowicie samodzielnym stanowisku, możesz zarządzać całym działem lub być tzw. „freelance-supportem” dla kogoś, albo pracować w agencji. Wszystkie te stanowiska mają inną specyfikę działania, zakres obowiązków czy odpowiedzialność i oczywiście - zarobki.


Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Powiedziałbym takiej osobie - „zastanów się jeszcze raz”. :)

Wiele osób ma błędne wyobrażenie o tym zawodzie. Wydaje Ci się, że co chwilę będziesz mógł chwalić się „byłem w telewizji”? Lepiej sobie odpuść…

W tej pracy kluczowa jest cierpliwość oraz skupienie się na celu. Jeśli nie chcesz wypalić się w wieku 30-stu kilku lat – wrzuć czasem na luz. Legenda mówi, że jeśli nie czujesz satysfakcji z tego, co robisz, nigdy nie będziesz dobrym pracownikiem. W PR to stwierdzenie sprawdza się nad wyraz. To zawód dla ludzi z pasją oraz stalowymi nerwami. ;)


Autor


Łukasz Szymański,
Kierownik Marketingu i PR w Ideo Sp. z o.o.

Publikacja w: NowyMarketing.pl, 10.08.2016r.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Sport i marketing w jednej parze

21 lipca 2016
NowyMarketing.pl, 21.07.2016r. Autorzy: Adrian Kaczor, Bartłomiej Pyrek

PR w służbie komunikacji

6 czerwca 2016
Marketing & Biznes, 06.06.2016r. Autor: Gabriela Grata

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas