Zarządzanie katalogiem produktów - Akeneo 2020 Global B2B survey

Rosnące znaczenie informacji produktowej w obszarze działalności B2B. Akeneo zbadało opinie 1600 przedstawicieli biznesu z 7 państw. Na ich podstawie powstał szczegółowy raport.

90% organizacji B2B uważa, że poprawnie funkcjonujący system Product Information Management jest w obecnych czasach priorytetem w ich biznesie. 97% przedsiębiorców i dystrybutorów, ocenia że wysoka jakość informacji produktowej jest kluczowa w procesie wzmacniania pozytywnych doświadczeń klientów. Badanie, na potrzeby którego zebrane zostały opinie firm B2B z 7 krajów pokazuje jednoznacznie wzrost znaczenia informacji produktowej w działalności biznesowej.

Większość badanych podkreśla ogromne znaczenie danych produktowych, które wzbogacają kanały sprzedaży online i offline. Są również wykorzystywane w strategii marketingowej, w social mediach i w komunikacji z klientami. Pozytywne doświadczenia związane z produktem mają wpływ na wzrost konwersji, napędzają cross-selling i up-selling, jak również redukują liczbę zwrotów. Jeśli chodzi o systemy do zarządzania, zdecydowanej większości brakuje dedykowanych rozwiązań, które w większym stopniu dbałyby o rozwój w obszarze UX (doświadczenia użytkownika).

Respondenci zapytani o największe wyzwanie w zarządzaniu informacją produktową podali produktywność zespołu. Z niedostatecznie efektywną pracą przy danych produktowych boryka się prawie połowa badanych biznesów. Być może jest to spowodowane brakiem odpowiedniego systemu, który optymalizuje czas wykonywanych zadań poprzez technologiczne rozwiązania.


Źródło: https://bonjour.akeneo.com/us-en/2020-global-b2b-survey

Kolejnym problemem jest czas potrzebny na wprowadzenie nowego produktu na rynek, który według badanych wciąż jest zbyt długi. Wpływa to negatywnie na rozwój firm i poziom sprzedaży. Problem ten najczęściej wskazywali przedsiębiorcy ze Stanów Zjednoczonych.

Na trzecim miejscu plasuje się problem z jakością tworzonych i udostępnianych informacji o produktach. Są zbyt mało efektowne, nie przykuwają uwagi odbiorcy i tym samym nie generują większej sprzedaży. Niekompletne, mało atrakcyjne, a niejednokrotnie błędne dane produktowe to wyzwanie dla prawie 40% ankietowanych.

Choć w mniejszym stopniu, to jednak spora część biznesów zmaga się z nieskutecznym gromadzeniem informacji produktowych, ich ujednoliceniem i publikacją w wielu kanałach. Ręczne zbieranie danych z wielu źródeł pochłania mnóstwo czasu i może powodować chaos. Do tego dochodzi integracja tych informacji i późniejsza dystrybucja przygotowanej w ich oparciu oferty.

Co najskuteczniej wzmacnia sprzedaż

Akeneo zapytało przedsiębiorców także o to, co ich zdaniem, poza ceną, ma kluczowy wpływ na decyzje zakupowe ich klientów.


Źródło: https://bonjour.akeneo.com/us-en/2020-global-b2b-survey

Dla większości duże znaczenie mają wartości, jakie prezentują marki. Mowa tu o pochodzeniu produktów, elementów z jakich są zrobione, czy są ekologiczne, etc. Ważnym kryterium jest szybki i bezproblemowy poces zakupowy oraz unikalne doświadczenia związne z daną marką, jak i kanałami sprzedaży. Interesujące jest również to, że 40% konsumentów opiera swoją decyzję na lokalnych doświadczeniach i możliwości kupna regionalnych produktów.

Wyniki globalnej ankiety wyraźnie pokazują jak zmienia się myślenie konsumentów o produkcie. Słowo-klucz to doświadczenie, które klienci chcą przeżyć podczas spotkania z daną marką. Aby je im zapewnić, biznesy powinny zadbać o wysoką jakość udostępnianych informacji, intuicyjny system oraz nowe technologie.

 

Jak poprawić satysfakcję klientów i wyniki biznesowe

Na podsumowanie wyników badania Akeneo przedstawia także 5 kluczowych wskazówek, które dzięki optymalizacji doświadczeń związanych z produktem mogą wzmocnić sprzedaż:

  1. Poznaj i zrozum podróż zakupową swoich klientów, a w szczególności to, w jaki sposób konsumują informacje produktowe.
  2. Wzbogacaj dane produktowe o wartości bliskie Twojej marce.
  3. Zamieszczaj informacje o ofercie w unikalnych kanałach.
  4. Zoptymalizuj proces zarządzania informacją produktową i usprawnij pracę w zespole.
  5. Wdrażaj nowe technologie i wzmacniaj doświadczenia zakupowe klientów.

Napisz do nas. Wspólnie zbadamy Twój biznes i podpowiemy jak wykorzystać platformę PIM dla jego rozwoju.

Pełen raport i wyniki z badania dostępne są na stronie Akeneo 2020 Global B2B survey.

Może zainteresują Cię także

Facebook Shops - social commerce

2 czerwca 2020
Facebook uruchamia platformę, w której można założyć swój sklep internetowy szybko i bezproblemowo, a co istotne – za darmo.

Proces migracji do Magento 2 – Code Migration Toolkit

27 maja 2020
Code Migration Toolkit ułatwia konwersję kodu Magento 1 na Magento 2. Ułatwia przenoszenie modułów Magento, które obejmuje takie aspekty jak layout, konfigurację, kod PHP oraz strukturę katalogów modułów.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas