Platformy B2B - systemy eCommerce B2B

"Rozbudowany system typu B2B wspiera relacje z partnerami biznesowymi."

Platformy B2B to zawansowane systemy informatyczne, obsługujące i wspierające cały proces sprzedaży B2B. Pozwalają na optymalizację procesów i automatyzację powtarzalnych czynności usprawniając działania sprzedażowe. Co więcej, eliminują ryzyko wystąpienia błędów, które często pojawiają się przy ręcznej obsłudze zamówień.

Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Darmowa konsultacja

Platforma B2B, podobnie jak rozbudowany sklep internetowy, usprawnia i wspiera procesy sprzedażowe. Począwszy od momentu dostarczenia informacji kontrahentowi, przez złożenie przez niego zamówienia, a kończąc na wygenerowaniu faktury oraz obsłudze płatności.

System wspiera także obsługę posprzedażową, wzmacniając lojalność Klientów. Obsługuje również wszelkie relacje występujące pomiędzy firmą a jej partnerami biznesowymi (dostawcy, pośrednicy, dystrybutorzy, punkty sprzedaży).

Indywidualne cenniki, rabaty, odroczone płatności, limity kupieckie, możliwość ponawiania zamówień, obsługa konta firmowego przez kilka osób z różnymi poziomami uprawnień, obsługa kilku koszyków i wiele innych często stosowanych rozwiązań. To zaledwie kropla w morzu funkcjonalności B2B, jakie możemy wykorzystać, by nasza platforma była nowoczesna i nadążała za rosnącymi wymaganiami naszych klientów.

Projektujemy i wdrażamy w pełni dostosowane do potrzeb platformy hurtowe B2B i aplikacje wspierające sprzedaż B2B, ale także dedykowane zaawansowanej obsłudze klientów indywidualnych systemy ecommerce B2C. Dzięki wiedzy i doświadczeniu zdobytemu w praktyce, jesteśmy w stanie doradzić Ci optymalne rozwiązania, które skutecznie zwiększą Twoje obroty.

Wdrożyliśmy platformy wspierające sprzedaż m.in. dla:

Top Custom Software Developer

Potwierdzeniem naszych kompetencji w obszarze wsparcia sprzedaży B2B jest wyróżnienie przyznane nam przez Clutch. Instytucja oceniła nas jako czołową firmę tworzącą oprogramowanie w obszarze eCommerce (B2B i B2C) w Polsce.

Platforma Clutch.co zbiera opinie Klientów na temat obsługujących je firm usługowych. Opinie te są każdorazowo weryfikowane, dlatego platforma stanowi rzetelne źródło rekomendacji. Na podstawie zebranych opinii opracowywany jest raport, który rekomenduje najlepszych wykonawców w danym obszarze usług.

Platforma sprzedażowa

Jako e-Commerce Software House realizujemy platformy sprzedażowe projektowane na miarę potrzeb Klienta. Nasze platformy B2B, dzięki elastyczności i skalowalności połączonej z wysoką wydajnością dopasowują się do rosnących wraz z Twoją firmą potrzeb i skali funkcjonowania. Platformy sprzedażowe realizujemy najczęściej w oparciu o stworzony przez nas silnik Edito.eCommerce, który obsługuje już wiele platform, obsługujących nawet kilka milionów SKU.

  • Intuicyjna obsługa i prosty w obsłudze panel administracyjny.
  • Modułowa budowa pozwala na rozbudowę o kolejne funkcjonalności.
  • Bezpieczeństwo wspierane przez system nadawania uprawnień zarządzania platformą. System posiada również monitoring zmian, możliwość ich akceptacji przed publikacją i wiele więcej.
  • Elastyczność. System może być dostosowany do potrzeb małych biznesów, jak i firm sprzedających miliony produktów.
  • Platforma wspiera integrację z innymi, stosowanymi przez Klienta, systemami IT oraz narzędziami wspierającymi sprzedaż.
  • Wydajność. System sprawnie obsługuje nawet milion odsłon w ciągu dnia.
  • Responsywność. Platforma wspiera obsługę urządzeń mobilnych (standard RWD, aplikacja PWA), stanowiąc przyjazne narzędzie handlowców.

Oferta w platformie B2B powinna być prezentowania transparentnie dla kupujących. Dotyczy to zarówno prezentacji produktów czy usług, danych technicznych, ale i powiązanych z ofertą dokumentów, certyfikatów czy specyfikacji. Ważne, aby platforma umożliwiała personalizowanie oferty pod grupy lub pojedynczego kontrahenta. W takim przypadku często stosowane są wszelkiego rodzaju konfiguratory produktów, które mogą stanowić wyróżnik Twojej oferty.

Sprawdź jak może wyglądać przykładowa platforma B2B
Umów się na prezentację DEMO

Filary bezpieczeństwa B2B

Ze względu na wielowarstwową architekturę platform B2B, tego typu systemy wymagają zastosowania najnowszych, jak i bardziej zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa.

Każdy system B2B będzie różnił się chociażby ze względu na procesy biznesowe organizacji, jak i jej polityki sprzedaży. Istnieje jednak kilka punktów stycznych stosowanych przez przedsiębiorstwa w zakresie ochrony danych samej organizacji czy podmiotów z nią współpracujących.

Najbardziej podstawowymi zabezpieczeniami są szyfrowanie danych (certyfikaty SSL) czy respektowanie polityki RODO. Musimy także pomyśleć o innych sposobach zadbania o bezpieczeństwo.

Zaawansowany system ról oraz uprawnień

Ważne jest zaprojektowanie oddzielnych systemów ról i uprawnień dla osób zarządzających całą platformą B2B i użytkowników końcowych - zarówno operatorów wewnętrznych jak i zewnętrznych kontrahentów. System taki uwzględnia 3 scenariusze funkcjonowania platformy:

  1. Obsługa jednego podmiotu gospodarczego, jeśli działamy na rynku samodzielnie.
  2. Obsługa wielu spółek firmy macierzystej działających w jednym systemie z możliwością współdzielenia bazy danych.
  3. Obsługa kilku podmiotów gospodarczych naszej firmy (lub kontrahenrtów zewnętrznych) bez udostępniania baz danych.

Gdy udostępniamy partnerom biznesowym platformę B2B, obsługą systemu kont zarządzać będzie nasz Administrator. Jednak możemy udostępnić kontrahentom możliwość zbudowania odrębnego systemu ról oraz uprawnień dla ich użytkowników. Będzie on podobny do tego, z jakiego korzystamy wewnętrznie. Wymagane będzie również współdzielenie katalogu produktów dla każdego podmiotu oraz wykonywanie czynności sprzedażowych jednocześnie.

Rejestracja, a dostęp do platformy B2B

Kolejny aspektem bezpieczeństwa jest mechanizm procesu zakładania konta dla podmiotu gospodarczego. Zazwyczaj realizowany jest w 2 etapach:

  • automatyczna rejestracja konta nowego kontrahenta (bez dostępu do wszystkich funkcji platformy B2B, np. brak wglądu do cenników, rabatów czy korzystania z dodatkowych funkcji),
  • po pozytywnej weryfikacji konta przez administratorów platformy lub opiekuna handlowego, następuje pełna aktywacja konta dla użytkowników.

Mechanizmy do weryfikacji kontrahentów B2BNarzędzia do weryfikacji kontrahentów B2B

Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, przedsiębiorcy powinni weryfikować swoich potencjalnych kontrahentów przed rozpoczęciem współpracy. Pozwala to ustrzec się przed niepotrzebnym ryzykiem, ale i nieświadomym łamaniem prawa.

Dostępnych jest wiele mechanizmów, które umożliwiają poddanie kontrahentów rzetelnej weryfikacji przed rozpoczęciem współpracy. Co więcej, sprawdzać partnera biznesowego możemy poddając go wielopoziomowej weryfikacji. Kryteriami mogą być: obecny status firmy na rynku, prowadzanie działalności wewnątrz UE lub poza nią, czy chociażby sytuacja finansowa firmy. Najczęściej przedsiębiorcy korzystają z e-usług takich jak:

  • Rejestr Gospodarki Narodowej - REGON
  • Wykaz podatników VAT – Biała lista
  • Wykaz podatników VAT UE
  • Wyszukiwarka kodów PKD

Wyszukiwanie w milionach rekordów

Platforma sprzedażowa B2BNajbardziej problematyczną kwestią na jaką zwracają uwagę użytkownicy platform B2B jest nieefektywne przeszukiwanie baz danych oraz docieranie do informacji. Mowa tutaj o produkcie, usłudze czy dokumentach z nimi powiązanych.

Tak ogólne kryteria wyszukiwania sprawdzają się w przypadku sprzedaży jednego rodzaju asortymentu lub w przypadku sprzedaży detalicznej. Jednak w przypadku sprzedaży Business to Business w ujęciu wielu zróżnicowanych grup asortymentów (gdzie każda z nich najczęściej dostępna jest w wielu wariantach) zupełnie nie zdają egzaminu.

Niezależnie od rozmiaru repozytorium w systemie, chcemy mieć możliwość intuicyjnego i szybkiego dotarcia do konkretnych informacji. W tym kontekście pełnotekstowa wyszukiwarka w platformie to absolutne minimum. Aby stała się maksymalnie efektywna, warto uzupełnić ją o wykorzystanie filtrów oraz struktury kategorii. Ilość kryteriów wyszukiwania jaką możemy skonfigurować jest tak naprawdę nieograniczona.

Chcesz skutecznie zarządzać zasobami cyfrowymi Twojej firmy? Poznaj Platformy DAM (Digital Asset Management)

W platformach handlowych lista filtrów czy metod wyszukiwania będzie o wiele bardziej rozbudowana niż ta przeznaczona do sprzedaży B2C, ponieważ dotyczy obsługi całej platformę oraz systemów kont dla wszystkich użytkowników. Dodatkowo wyszukiwarka powinna posiadać możliwość historycznego wyszukiwania w całej bazie danych. Dostęp do tych informacji pozwoli na weryfikację i analizę procesów, a następnie ich optymalizację przy kolejnej iteracji. Ponadto, dokumentowanie umożliwia utrzymanie transparentnej współpracy po obu stronach transakcji handlowych. Dane historyczne np. o zamówieniach pozwalają na obliczenie zapotrzebowania, poziom zapasów, wyliczenia zysków, czy chociażby segmentację klientów.

Wiele przedsiębiorstw udostępnia również możliwość wyszukiwania głosowego (np. gdy posiadamy numer katalogowy produktu), obsługi skanerów kodów kreskowych lub QR czy chociażby wyszukiwania na podstawie obrazów.

Integracje oraz migracja danych

Bardzo często dla osiągnięcia pełni korzyści z wdrożenia systemu informatycznego zachodzi konieczność wykorzystania danych znajdujących się w innej aplikacji. Aby ułatwić pracę z tymi danymi, oferujemy usługę integracji.

Najczęściej integrowaliśmy platformy B2B m.in. z oprogramowaniem typu ERP (Enterprise Resource Planning). SAP, Comarch ERP XL, IFS Applications, Oracle ERP, VENDO ERP, Wapro ERP, Trawers ERP, Lotus Notes CRM-ERP, Perdix ERP, HERMES SQL, NAViREO, LOGITO, EDITO - to tylko niektóre z nich.

Pracowaliśmy również nad integracjami z systemami:

  • CRM (Customer Relation Management),
  • PIM (Product Information Management),
  • WMS (Warehouse Management System), dla wsparcia zarządzania magazynem,
  • płatności elektroniczne (np. PayPal, Przelewy24),
  • dostawców, operatorów logistycznych, czy przewoźników zagranicznych,
  • finansowo-księgowymi: np. Subiekt GT,
  • wspomagającymi współpracę w organizacji: np. SharePoint
  • platformy OLM (Order Management System) do obsługi zamówień,
  • czy bazami danych (np. TecDoc) oraz innymi systemami i aplikacjami zewnętrznymi.

Migracja danych to również bardzo ważny aspekt naszej działalności. Wielokrotnie pomagaliśmy klientom przy importowaniu oraz eksportowaniu różnego typu baz danych. Przenosiliśmy także treści ze starych, zastępowanych przez wdrażane przez nas platformy B2B systemów. Począwszy od bazy produktów wraz z plikami powiązanymi (np. atrybutami, cennikami, regułami dla rabatów) aż po procesy, takie jak workflow zamówień czy systemy rabatowe lub mechanizmy naliczania marży dla sprzedaży krajowej oraz zagranicznej. By zabezpieczyć dane na czas importu oraz eksportu, szyfrujemy je, by mieć pewność, że tylko i wyłącznie użytkownicy platformy będą mieli do nich dostęp.

Zarówno w procesie wdrożenia platform B2B jak i migracji danych stawiamy przede wszystkim na redukcję downtime. Zdajemy sobie sprawę jak istotny jest aspekt dostępności 24/7 dlatego stosujemy wszelkie możliwe sposoby, aby czas niedostępności serwisu był możliwie jak najkrótszy.

Przepływ i analiza danych

W sprzedaży B2B istotna jest między innymi poprawność danych oraz łatwy dostęp do nich. Nawet najbardziej szczegółowe dane nic jednak nie dadzą, jeśli nie wykorzystujemy ich do optymalizacji procesów.

Obserwujemy, że synchronizacja danych z wielu systemów nie jest już domeną firm z branży produkcyjnej czy logistycznej, ale również sektora sprzedaży (B2C i B2B), który kieruje się m.in. ideą omnichannel. By realizować bowiem skuteczną sprzedaż w tym formacie potrzebuje znacznie więcej informacji.

Popyt na zaawansowane technologie rośnie, a duże organizacje coraz częściej sięgają po narzędzia Business Intelligence. Ich zasadniczym celem jest synchronizacja danych do repozytoriów Big Data (hurtowni danych), a następnie przetwarzanie ich według zdefiniowanych algorytmów oraz wizualizacja danych w sposób zrozumiały dla końcowego użytkownika.

Praktykowane są różne formy prezentacji danych (wykresy, dashboardy, animacje czy interaktywne tabele z formatowaniem warunkowym). To nowoczesny i atrakcyjny sposób raportowania, który możemy wykorzystać dla praktycznie każdego procesu. Graficzna forma prezentacji danych często ułatwia wychwycenie zależności i anomalii.

Funkcjonalności dedykowane dla B2B

Obserwując potrzeby klientów zauważamy wyraźną tendencję projektowania systemów sprzedażowych nie tylko dopasowanych do procesów wewnętrznych, ale także automatyzujących i optymalizujących czasochłonne czynności po obu stronach transakcji biznesowej.

Dedykowane funkcjonalności skracają czas składania zamówień, ale również personalizują obieg zamówienia oraz powiązane z nim procesy. Jest to w szczególności widoczne dla firm z sektora przemysłowego czy budowlanego, gdzie standardowe funkcjonalności B2C zwyczajnie nie wystarczają, by sprostać ciągłe rosnącym wymaganiom. Zobacz proponowane przez nas przykładowe funkcjonalności B2B.

Projekt funkcjonalny - rozwiązania responsywneProjektujemy i wdrażamy systemy wspomagające komunikację w biznesie oraz aplikacje ułatwiające zarządzanie przedsiębiorstwem. W procesie ich tworzenia możemy wyróżnić kilka głównych etapów:

  • Analiza potrzeb to kluczowy etap, który polega na zapoznaniu się rzeczywistymi potrzebami i oczekiwaniami zarówno klienta, jak i jego kontrahentów. Istotnym etapem analizy jest zaplanowanie dostępnych funkcjonalności, rzetelna analiza dostępnych i planowanych procesów biznesowych oraz próba ich optymalizacji. Docelowo te wszystkie działania składają się na jakość i powodzenie projektu.
  • Projekt funkcjonalny systemu jest dokumentem wnikliwie opisującym wszystkie elementy planowanego rozwiązania. Tworzony jest na podstawie informacji zebranych podczas analizy potrzeb. Na tym etapie prac przygotowywane są poszczególne funkcje systemu, wraz z ich szczegółową specyfikacją.
  • Wdrożenie, testy i uruchomienie realizowane są na bazie wcześniej przygotowanej dokumentacji. Po zakończeniu części wdrożeniowej, prace skupiają się testach, w których udział bierze zarówno klient, jak i przedstawiciele jego kontrahentów. Po poprawnym zakończeniu testów następuje oficjalne uruchomienie aplikacji oraz udostępnienie jej użytkownikom.
  • Analiza i rozwój - reagowanie na ewoluujące potrzeby. Nawet po uruchomieniu aplikacji klient i wykonany przez nas produkt, pozostają pod naszą opieką. Oferujemy obsługę gwarancyjną oraz pogwarancyjną kontrolę nad systemem. Analizujemy wykorzystanie aplikacji i na bieżąco pojawiające się potrzeby, by sprawnie realizować wszelkie prace związane z rozwojem systemu.

Dlaczego warto dobrze poznać swój system jeszcze przed jego wdrożeniem? Zapraszamy do lektury artykułu: Analiza przedwdrożeniowa, a powodzenie projektu

Niezależnie czy dopiero myślisz o wdrożeniu platformy handlowej B2B, rozbudowie czy przebadaniu i optymalizacji już posiadanej, doradzimy najlepsze rozwiązania. Naszym wspólnym celem jest podniesienie efektywności Twojego przedsiębiorstwa.

Anna Wolanin, Kierownik Projektów

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas