Pobierz poradnikWiedza, która zwiększa sprzedaż - Twój przewodnik po skutecznym e-learningu

Przykładowe funkcjonalności platform sprzedażowych B2B

Chcesz rozwijać swój e-commerce i zwiększać sprzedaż? A może wdrożenie platformy sprzedażowej jest dopiero przed Tobą? W obu przypadkach postaw na funkcje platformy B2B, dzięki którym zakupy będą dla klientów wygodne i intuicyjne. Sprawdź przykładowe rozwiązania, które możemy wdrożyć na Twojej platformie.

Napisz do nas

Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Porozmawiajmy

Funkcje platformy B2B

Od podstawowych, do których dawno przyzwyczaili się użytkownicy, po te zaawansowane, które sprawiają, że platformy są nowoczesne i bardziej konkurencyjne. Co powinno łączyć funkcje platformy B2B, które zdecydujesz się wdrożyć w swoim sklepie? Za każdym razem sprawdzaj, czy odpowiadają na potrzebę biznesową, czyli konkretne oczekiwania Twoich klientów.

Poniżej zestawiamy listę funkcjonalności systemów B2B, o które najczęściej pytają nas klienci. To przykłady możliwych opcji. Jeśli nie znajdziesz rozwiązania, na którym Ci zależy, napisz do nas. Tworzymy dedykowane funkcjonalności dla najbardziej wymagających biznesów.

Multikoszyk (wielokoszykowość)

Ta funkcja platformy B2B pozwala na składanie równoległych zamówień w ramach kilku różnych koszyków. W ten sposób produkty mogą zostać skategoryzowane w zależności od konkretnych kryteriów, tj. budżet, oddział firmy czy poszczególne projekty.

Wielokoszykowość trafnie uzupełnia możliwość nadawania różnych uprawnień dla składających zamówienie. To ważne, szczególnie w większych organizacjach, w których odpowiedzialność za wybór, akceptację i opłacenie zamówienie jest przypisana do różnych osób.

Opcja „Ponów zamówienie”

Coraz częściej standard, którego oczekują klienci w e-commerce, bez względu na segment. Opcja ponownego zamawiania nabiera jednak szczególnego znaczenia w B2B. Gdy klient regularnie wraca po ten sam lub podobny asortyment, co jest bardzo częste, możliwość powtórnego zamówienia kilkoma kliknięciami oszczędza mu mnóstwo czasu. Wygodne to zakupy to regularne zakupy.

Integracje

Biznes B2B działa jak skomplikowana maszyna. O sukcesie jej działania decyduje połączenie różnych obszarów, w tym platformy sprzedażowej i systemów zewnętrznych. Właśnie dlatego jedną z kluczowych funkcji nowoczesnej platformy B2B jest możliwość dowolnych integracji, które pozwalają na swobodny przepływ danych i ich wygodną analizę.

Platformy sprzedażowe B2B są najczęściej integrowane z zewnętrznymi systemami, tj. ERP, CRM, PIM, WMS, OMS, TMS czy systemy płatności i usługi kurierskie. Jeśli potrzebujesz mniej standardowej integracji, przygotujemy rozwiązanie dedykowane dla Twojego biznesu.

Wbudowanie polityki zakupowej kontrahenta w obieg zamówienia

Ta funkcja platformy B2B pomoże Twoim kontrahentom kontrolować aspekt finansowy. Częstą praktyką w dużych organizacjach jest ujednolicenie polityki zakupowej dla oddziałów rozproszonych po całym świecie. Niekiedy firmy obliczają limity zakupu w danym regionie czy dla danej placówki.

W przypadku przekroczenia założonego poziomu kosztów wymagana jest autoryzacja osób uprawnionych. Osoby zamawiające mają bezpośredni wgląd w politykę zakupową dzięki komunikatom pojawiającym się podczas całego procesu. Przykładowo, mogą być to informacje o przekroczeniu kwoty czy braku uprawnień do zatwierdzenia zamówienia. 

Limity handlowe i blokady

W wielu przypadkach biznes B2B zakłada przyznawanie kontrahentom limitów kredytowych. Warto, by takie rozwiązanie dostosowywało się do obrotów kontrahenta i terminowości realizacji płatności. Ta funkcja platformy B2B umożliwi Ci premiowanie lojalnych i na bieżąco płacących klientów oraz blokowanie możliwości składania zamówień tym, którzy mają zaległości lub wykorzystali już limit kredytowy.

Zarządzanie polityką rabatową i cenową

Indywidualne cenniki, rabaty, odroczone płatności, limity kupieckie i wiele innych rozwiązań w zakresie polityki cenowej – to jedne z bardziej popularnych funkcji systemów B2B, ponieważ: obejmują zarówno okresowe promocje, jak i stałe rabaty uzależnione od historii współpracy z danym kontrahentem, są narzędziem zwiększającym zainteresowanie ofertą i generującym większe obroty, wiele z nich można przewidzieć i zaplanować, co ułatwia skupienie się na core biznesu.  Jak to działa? Moduły zarządzające polityką cenową automatycznie przyznają rabaty i promocje dokładnie wtedy i tam, gdzie powinny.

Panel handlowca z możliwością ofertowania

Personalizowana oferta to coraz silniejszy trend w e-commerce B2B. Klienci chcą ofert, które są „tylko dla nich”, co oznacza zmianę ceny katalogowej, marży czy dodatkowy rabat za regularne zamówienia. To nie wszystko.

Nikt nie chce tracić czasu na nietrafione zakupy, dlatego pożądaną opcją jest możliwość rewizji koszyka przez handlowca i udzielenie rady zakupowej. Na to wszystko, i więcej, pozwala funkcja panelu handlowca (tzw. ofertownik).

Za pomocą tego rozwiązania handlowiec może dodatkowo udostępnić klientowi: podgląd oferty (z porównanie ofert alternatywnych), dowolnej informacji o zamówieniu (faktura, cennik, zawartość koszyka). Całość w atrakcyjnym formularzu graficznym w pliku PDF gotowym do wydruku.

Program lojalnościowy

Ta funkcja platformy B2B pozwala na automatyzację i pełną obsługę procesu związanego z gratyfikacją kontrahentów za z góry określone działania lub zależnie od poziomu sprzedaży. Użytkownicy znajdą tu ważne informacje, tj.:

  • informacje o sposobach naliczania punktów lojalnościowych,
  • zadania do realizacji,
  • stanie konta punktowego,
  • „sklep”, w którym mogą dokonać wymiany punktów na kody rabatowe lub inne, dostępne w katalogu nagród produkty.

 

Integracja z ERP

Analiza danych to podstawa dzisiejszego biznesu. Przy współpracy z wieloma kontrahentami konieczne jest korzystanie z wielu systemów, z których każdy zawiera tylko fragment informacji.

Jak zyskać szersze spojrzenie na dane? Postaw na funkcjonalność platformy B2B, dzięki której zintegrujesz ją z zewnętrznym systemem ERP. Dzięki takiemu rozwiązaniu łatwiej zauważysz kluczowe zależności pomiędzy danymi, a w efekcie wartość biznesowa Twojej platformy znacznie wzrośnie.

Katalog oferty

Kontrahenci, którzy regularnie odwiedzają Twoją platformę, bardzo dobrze znają Twoją ofertę. Dlatego katalog produktów powinien maksymalnie ułatwić im sprawne znalezienie i zamówienie produktów, których szukają.

Dodatkowo niezależnie od etapu realizacji zamówienia, powinien przedstawić szczegółowe informacje na temat etapu oraz warunków zamówienia. Rzetelnie poinformowany klient zostanie z Tobą dłużej.

Historia transakcji i dokumentów

Przy stałej współpracy z kontrahentami ważna jest możliwość intuicyjnego przeszukiwania i przeglądania archiwalnych umów, zamówień, faktur i wszelkich innych dokumentów związanych ze współpracą z każdym kontrahentem. Ta funkcja systemu B2B ułatwi Ci ten proces.

Historia transakcji i dokumentów to nie tylko bieżący wgląd w dokumenty, ale również możliwość wygenerowania odpowiednich raportów zbiorczych, dzięki którym jeszcze lepiej przeanalizujesz kondycję Twojego biznesu.

Szablony zamówień

Ta funkcjonalność systemu B2B to szczególny ukłon w stronę powracających klientów. Dlaczego?

Nadrzędnym zadaniem platformy jest wygodna obsługa częstych, powtarzających się zamówień od stałych klientów. Udostępniając im odpowiednio zaprojektowane i intuicyjne szablony zamówień, ułatwisz składanie zamówienia i zwiększysz szansę na następne zakupy.

Obsługa wielu języków i walut

Kierowanie oferty do szerszego grona odbiorców możliwe jest dzięki funkcjonalności do zarządzania wersjami językowymi. W ten sposób przygotujesz aplikację do obsługi praktycznie każdego kontrahenta. Możliwość realizacji płatności w różnych walutach to również szansa na zwiększenie grona potencjalnych klientów oraz podniesienie poziomu sprzedaży, również na rynkach zagranicznych.

Dotychczas wdrożone przez nas rozwiązania pozwalają naszym klientom na sprzedaż już w ponad 30 językach.

Śledzenie przesyłek

Możliwość śledzenia transportów zamówionych towarów, pozwoli zarówno Tobie, jak i Twoim kontrahentom uzyskać informacje o aktualnym statusie przesyłki. Ta funkcja umożliwia również wysyłkę automatycznych powiadomień klienta (zmiana statusu zamówienia, opóźnienia, planowana dostawa). Dlaczego to takie ważne? Znajomość szczegółów dotyczących aktualnej sytuacji zamówienia wpływa na ich zaufanie i zwiększa lojalność.

Raportowanie sprzedaży

Przy obsłudze znacznych ilości zamówień istotna jest możliwość analizowania sprzedaży generowanej przez platformę. Odpowiednia funkcjonalność umożliwia zdefiniowanie szablonu i generowanie raportów dostosowanych do własnych potrzeb.

Praktykowane są różne formy prezentacji danych, m.in. wykresy czy dashboardy. Ten intuicyjny sposób raportowania dla organizacji, możesz wykorzystać tak naprawdę dla każdego procesu oraz analizować czynniki wpływające na jego wynik.

Raportowanie może obejmować dowolne wskaźniki. Najbardziej popularne z nich to, np.:

  • stany magazynowe (np. ilości wykorzystanych sztuk w opakowaniu, normatywów),
  • ilość zarezerwowanych produktów we wszystkich oddziałach firmy,
  • KPI sprzedaży z uwzględnieniem wszystkich dokonanych zwrotów w danym czasie, poziomu satysfakcji klienta itp.

Dzięki takim analizom i predykcjom łatwo określisz, np. zapotrzebowanie firmy na dany rok czy wyniki finansowe. Opierając się na twardych danych, możesz skutecznie optymalizować procesy biznesowe.

Jakie funkcje platformy B2B wdrożyć?

Dobrze zaprojektowana platforma sprzedażowa powinna spełniać wyznaczone cele biznesowe. Najczęstsze z nich to obniżenie kosztów obsługi kontrahentów, przyspieszenie realizacji składanych zamówień czy większa ilość powracających klientów.

Czy potrzebujesz na swojej platformie każdej możliwej funkcji platformy B2B? Nie. To, co świetnie sprawdzi się w innej branży, może okazać się zupełnie nieprzydatne u Ciebie. Dlatego szukaj dostawcy oprogramowania, który nie tylko stworzy dedykowane funkcje, ale również doradzi, które z nich pozytywnie wpłyną na rozwój Twojego biznesu.

Jak to robimy w Ideo? Łączymy technologię z wiedzą biznesową. W każdym projekcie uwzględniamy analizę przedwdrożeniową, podczas której precyzujemy potrzeby firmy. Następny krok to wskazanie funkcjonalności platformy B2B, które pozwolą Twoim klientom zamawiać szybciej i wygodniej, a Tobie – zarabiać więcej.

Chcesz porozmawiać o większych zyskach w e-commerce? Skontaktuj się z nami.

 

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas