Obejrzyj webinar"Pimcore w praktyce: Jak skutecznie zarządzać informacjami o produkcie?"

Efektywne serwisy WWW

Magazyn dla grafików komputerowych, .psd Starter Kit nr 1 (1/2007). Autor: Łukasz Szymański.

Setki godzin spędzonych na przygotowaniu modelu funkcjonalności, treści, projektowaniu i wdrażaniu witryny. Tysiące, a częściej dziesiątki tysięcy złotych wydane na pokrycie kosztów realizacji. Wysiłek działu marketingu, by wypromować nowo powstały serwis. A wszystko to tylko po to, aby przekonać się, że użytkownicy oczekiwali czegoś innego... Niestety nie zawsze udaje się osiągnąć oczekiwany efekt. Porady zawarte w naszych artykułach pomogą Ci nie popełniać podstawowych błędów w trakcie projektowania własnego serwisu jak również przygotowywania grafiki do serwisów WWW.

Kilka osób dziennie odwiedza serwis www, jedna z nich zapoznaje się z zawartością więcej niż 3 podstron, czasem ktoś wyśle zapytanie. Czy tak właśnie miała funkcjonować zaprojektowana  przez Ciebie witryna? Fascynacja nowym serwisem szybko mija, ponieważ nie przynosi on żadnych wymiernych korzyści dla właściciela ani internautów (potencjalnych lub obecnych klientów), a statystyki odwiedzin nie pozostawiają żadnych wątpliwości – nie ma mowy nawet o podstawowym budowaniu świadomości marki. Okazuje się, że zostały poniesione spore nakłady (czas, pieniądze) tylko po to, by „…mieć własny serwis, bo inni mają…”. Czy naprawdę temu ma służyć medium, które dociera do ponad 37% polskiego społeczeństwa ?. Niezależnie od tego czy jesteśmy autorami, czy też właścicielami serwisu - czy stać nas na to, by bezmyślnie tracić zarówno czas jak i pieniądze? Przeanalizujmy zatem cały proces kreacji, aby nie popełniać najczęstszych błędów.


Zyskowna działalność w Internecie - czy to jeszcze możliwe?

Rozważając inwestycję w serwis internetowy – niezależnie czy będzie to wizytówka firmy, portal tematyczny czy też sklep internetowy – zawsze pada pytanie „czy warto?”. Przecież istnieją już setki witryn o takiej samej tematyce, które przeważnie nie dają autorom konkretnych korzyści. Ale czy do końca jest to prawdą i powinno nas zniechęcić?

Badanie Interland Spring 2005 Business Barometr wskazuje, że większość małych firm korzysta z Internetu oraz ma w swojej siedzibie łącze internetowe. Widzą one potrzebę korzystania z sieci, a sytuacji tej sprzyjają przykłady znanych im firm, które dzięki Internetowi odnoszą sukces, jak również malejące koszty związane z obecnością w sieci. Ponad 60% badanych firm wyraźnie wskazuje na wzrost przychodów spowodowany bezpośrednio bądź pośrednio zaistnieniem w Internecie. Wzrost poziomu przychodów i sprzedaży z działalności w Internecie świadczy o rosnącym ZAUFANIU użytkowników do tego medium. Dlaczego więc nie wykorzystać faktu, że coraz więcej Internautów szuka wszelkiego rodzaju informacji?


Ale czy to w ogóle mnie dotyczy?

Oczywiście że tak! Każda osoba, nawet autor jednego z setek tysięcy blogów, jeśli tylko ma pomysł, chęci i odrobinę wiedzy na temat tworzenia efektywnych serwisów WWW może osiągnąć korzyść z prowadzenia własnej strony. Dobrze przygotowana i prowadzona witryna (np. prywatne portfolio), jeśli tylko jej zawartość jest atrakcyjna, a internauci mają możliwość współredagowania treści w niej zawartych ma szansę stać się z biegiem czasu chętnie odwiedzanym miejscem w sieci. Wokół serwisu wytworzy się społeczność regularnie wracająca do prezentowanych treści i przyciągająca nowych użytkowników.

Nowoczesny serwis www powinien z czasem zacząć żyć własnym życiem, ale nie oznacza to, że jego autorzy mogą o nim zapomnieć. Jeśli ma on funkcjonować i rozwijać się, to musi być ciągle zasilany nowymi treściami, funkcjonalnościami, pomysłami…

Jak widać na przykładzie wielu nowopowstających witryn, które przyciągają grupy regularnie odwiedzających je internautów – można odnieść sieciowy sukces. Trzeba wykazać się jednak cierpliwością, pasją i mieć wizję rozwoju.


Etapy kreacji serwisu

Kreację strony internetowej – jak każdy proces – można podzielić na etapy, z których każdy jest równie ważny i wymaga indywidualnego podejścia. Zaniedbania na którymkolwiek z poniższych etapów skutkować mogą w przyszłości niepowodzeniem serwisu.

Główne etapy:

  1. Analiza potrzeb właściciela/autora
  2. Analiza konkurencji i jej oferty
  3. Określenie grupy docelowej
  4. Opracowanie projektu funkcjonalnego serwisu
  5. Projekt graficzny na podstawie wcześniejszych założeń
  6. Programowanie i wdrożenie serwisu
  7. Testy i poprawki
  8. Analiza wyników osiąganych przez serwis
  9. Ciągłe reagowanie na zmieniającą się sytuację

Etapy te w następnych artykułach naszego cyklu zostaną szczegółowo omówione wraz z podaniem przykładów, co jeszcze bardziej przybliży Wam proces kreacji efektywnych witryn WWW. Zapraszam więc do lektury również kolejnych tekstów. Chciałbym by tworzenie serwisów nie było dla Was sztuką dla samej sztuki lecz dawało satysfakcję zarówno Wam, jak i Internautom odwiedzającym Wasze miejsca w sieci.


Autor
 

Łukasz Szymański
Z branżą związany od 2003 r. Doświadczenie zdobywał projektując serwisy internetowe jako freelancer. Od 2006 r. pracuje w firmie Ideo Sp. z o.o., która łączy kompetencje Agencji Interaktywnej i Internet Software House. Początkowo kierował projektami, obecnie odpowiada za kontakty z klientami i budowanie kompleksowych strategii związanych z obecnością firm w Internecie. Pozwala mu to często zastanawiać się „co by było gdyby…” w internetowej rzeczywistości. Członek Zarządu VII oraz VIII Kongresu PR. Trochę szkoli, trochę mówi, trochę też pisze na temat szeroko pojętego „bycia marek” on-line. Brał udział w projektach realizowanych m.in. dla: Raiffeisen Bank Polska S.A., Nestlé Polska S.A., D-LINK Europe Ltd., BPH TFI S.A., Commercial Union PTE S.A.

Publikacja:
Magazyn dla grafików komputerowych, .psd Starter Kit nr1 (1/2007)

raport_ecommerce_


 


Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas