-
Firma
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
- Konsulting
- Realizacje
-
Kariera
- Kariera
- Dołącz do nas!
- Kontakt
Projektując każdą witrynę internetową zastanowić się musisz jaki cel ma być przez nią osiągnięty. Czy ma jedynie prezentować Twoje prace, oferować je potencjalnym klientom, czy wręcz tworzyć społeczność dyskutującą o interesujących Cię tematach. Niezależnie jednak od tego jaki charakter ma mieć projektowany przez Ciebie serwis – warto sprawdzić co w tym temacie ma do zaoferowania konkurencja…
Chcesz stworzyć własny serwis internetowy. Na pewno chciałbyś uruchomić go jak najszybciej, aby internauci zaczęli przesyłać słowa uznania dla Twojej twórczości, a oferty od potencjalnych pracodawców posypały się jak z rękawa. Jednakże proces tworzenia strony internetowej – czy to prostego portfolio, bloga, czy też rozbudowanego serwisu społecznościowego – to długi proces. Nie jest możliwe stworzenie naprawdę efektywnego serwisu z doskoku, bez wcześniejszego rozplanowania struktury informacji i opracowania jego funkcjonalności.
Zanim jednak zaczniesz zastanawiać się jakie informacje chcesz prezentować na stronie i jakie ewentualne funkcjonalności w nim wykorzystasz, by zaprezentować swoje umiejętności, powinieneś zastanowić się nad najważniejszą kwestią.
Dla kogo tak naprawdę ma być ten serwis?
Tak, tak – chcesz mieć naprawdę ciekawą stronę, na której internauci będą mogli oglądać Twoje prace, czytać tworzone przez Ciebie opisy, rozmawiać o interesujących Cię tematach, czy może wręcz publikować swoje blogi. Nie ma to w tej chwili znaczenia – musisz zdać sobie sprawę z tego, że serwis nie jest tworzony dla Ciebie, ale dla nich. Powinieneś więc zadbać o to, by – niezależnie od tego jakie treści będą w nim prezentowane, niezależnie od tego na jak dużą interakcję chcesz pozwolić odwiedzającym – był on dla nich przyjazny i łatwy w obsłudze. Musisz przed przystąpieniem do dalszych prac wczuć się w ich rolę i projektować rzeczy takimi jakie sam chciałbyś widzieć na Twoich ulubionych stronach.
Na co pozwolisz użytkownikom?
Prawdopodobnie wstępnie już zaplanowałeś co ma się znajdować na Twojej stronie. Wiesz, że przeglądając podobne witryny właśnie na te elementy zwracasz uwagę, jesteś w stanie poświęcić wiele czasu by do tych właśnie treści dotrzeć, a ich brak Cię irytuje. Jeśli jesteś pewien, że tak samo myślą potencjalni adresaci Twojego serwisu – najwyższy czas zastanowić się nad funkcjonalnościami jakie dasz do dyspozycji odbiorcom.
Lista aktualności jest interesującym elementem, pozwala bowiem na łatwe dotarcie do bieżących informacji z interesującej Cię dziedziny. Zwróć jednak uwagę na to by na stronie głównej prezentować ograniczoną ich ilość, najczęściej jest to mniej niż 5 – nawet jeśli publikujesz ich kilka dziennie. Jeśli ktoś będzie miał ochotę znaleźć starsze wpisy, na pewno to zrobi korzystając z wyszukiwarki, którą udostępnisz na stronie. Najlepiej jeśli będzie w niej możliwość ustawienia parametrów wyszukiwania, a dodatkowo jeszcze filtrowania i sortowania uzyskanych wyników pod różnymi kątami.
Jeśli chcesz zaprezentować swoje dotychczasowe dokonania graficzne, najlepiej byś skorzystał z galerii, która da pogląd na miniatury kilku prac przy jednoczesnym oglądaniu jednej z nich w dużym rozmiarze. W ostatnich miesiącach bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest prezentowanie na jednej podstronie wszystkich prac z danego działu tematycznego, niestety prezentowanych w naturalnym rozmiarze. Jest to zapewne ułatwienie dla autora serwisu, stanowi również swego rodzaju nawiązanie do katalogów drukowanych, jednakże nie każdy dysponuje odpowiednim łączem, by docenić pomysł autora. Rozwiązanie to tym bardziej irytuje, gdy przeglądamy galerię kolejny raz w poszukiwaniu konkretnej grafiki i jesteśmy zmuszeni czekać na załadowanie się wszystkich aby dotrzeć do tej wybranej.
Idealnym rozwiązaniem byłoby wyposażenie galerii w możliwość komentowania prezentowanych w niej prac. Dzięki konstruktywnej krytyce autor może poszerzać swoją wiedzę i doskonalić warsztat, a z drugiej strony użytkownicy, którzy mają wpływ na zawartość serwisu (chociażby właśnie poprzez dodawanie komentarzy) bardziej się do niego przywiązują i częściej wracają do prezentowanych w nim treści. Idącym krok dalej rozwiązaniem jest zintegrowanie systemu blogowego, a czasem wręcz forum z galerią. Mechanizm taki pozwala nie tylko na komentowanie prac autora, ale nawiązanie jeszcze dalej idącej interakcji już bezpośrednio pomiędzy użytkownikami serwisu.
Itp. itd.
Dostępne w serwisie funkcjonalności można mnożyć, a jedynym ograniczeniem w tym przypadku są tylko wyobraźnia autora i jego wiedza programistyczna. Rozpędziwszy się jednak z możliwościami jakie dajemy użytkownikom, nie zapominajmy, że to właśnie dla nich tworzony jest serwis o którym mowa. Dobrym nawykiem jest więc wyposażenie bardziej rozbudowanej struktury w tzw. mapę strony, dzięki której nie tylko internauci łatwiej znajdą poszukiwane treści. Mapa strony ułatwia bowiem „życie” również wyszukiwarkom – dostarczając nam tym samym, nowych odbiorców dla publikowanych przez nas treści.
W końcu zaś, gdy zapewnimy nowemu serwisowi rozgłos, uda nam się zachęcić internautów do tego by go odwiedzali i zachwycimy ich jego jakością – dajmy im możliwość powiedzenia nam o tym. Opublikowanie prywatnego adresu e-mail jest jakimś rozwiązaniem, jednakże o niebo lepszym i nie skutkującym zalewem spamu, jest formularz kontaktowy, który pozwala wysłać wiadomość nawet osobie, która przegląda serwis np. u znajomego i na pewno nie ma tam skonfigurowanego klienta poczty.
Testuj, gdy tylko znajdziesz sposobność
Nawet jeśli konkurencyjne serwisy oferują podobną zawartość, bądź odwrotnie – nie poruszają specyficznej tematyki, która Ciebie interesuje... Nawet jeśli nie do końca jesteś przekonany, że tak właśnie powinien wyglądać i funkcjonować nowy serwis… Może tworząc go tak bardzo chciałeś podnieść jego wartość dla odbiorców, że zapomniałeś po co go w ogóle projektujesz…
Nie rezygnuj z kolejnych udogodnień, bądź treści tylko dlatego, że Twoja intuicja tak podpowiada.
Jednocześnie nie przesadzaj z ciągłym rozszerzaniem zakresu merytorycznego i logicznego tworzonego serwisu – po prostu poproś o komentarz znajomych, którzy również interesują się taką dziedziną. Ich uwagi i sugestie powinny wyznaczać kierunek dalszych Twoich prac, bądź czasem powstrzymać Twój proces twórczy. Niezależnie co powiedzą – z czasem staniesz się im wdzięczny za najbardziej nawet nieprzychylną opinię, bo właśnie dzięki nim Twój serwis będzie lepszy.
Autor
Łukasz Szymański
Z branżą związany od 2003 r. Doświadczenie zdobywał projektując serwisy internetowe jako freelancer. Od 2006 r. pracuje w firmie Ideo Sp. z o.o., która łączy kompetencje Agencji Interaktywnej i Internet Software House. Początkowo kierował projektami, obecnie odpowiada za kontakty z klientami i budowanie kompleksowych strategii związanych z obecnością firm w Internecie. Pozwala mu to często zastanawiać się „co by było gdyby…” w internetowej rzeczywistości. Członek Zarządu VII oraz VIII Kongresu PR. Trochę szkoli, trochę mówi, trochę też pisze na temat szeroko pojętego „bycia marek” on-line. Brał udział w projektach realizowanych m.in. dla: Raiffeisen Bank Polska S.A., Nestlé Polska S.A., D-LINK Europe Ltd., BPH TFI S.A., Commercial Union PTE S.A.
Publikacja:
Magazyn dla grafików komputerowych, .psd Starter Kit nr 2 (2/2007)
Może zainteresują Cię także
Efektywne serwisy WWW
Klienci o nas
Przykłady naszych realizacji
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Centrum ustawień cookie
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Więcej informacji
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Polityka prywatności.