ZobaczNasi Klienci w Konkursie „Dyrektor e-Commerce Roku 2024"

Sztuczna inteligencja (AI)

"... a gdyby tak system sam pomyślał?"

Symulacja komputerowa i algorytmy związane z procesami decyzyjnymi oraz interpretacją mowy ludzkiej stały się podstawą dla mechanizmów komputerowych imitujących postać człowieka. Podstawowym atutem programu jest rozumienie języka naturalnego, przetwarzanie go i automatyczne udzielanie odpowiedzi.

Krzysztof Kawalec
Krzysztof Kawalec
Projektowanie systemów, Bezpieczeństwo IT
Porozmawiajmy

Łączymy technologię ze sprawnym projektowaniem narzędzi IT, które odpowiadają potrzebom Klientów. Budujemy narzędzia, dzięki którym nasi Klienci rozwijają swój biznes jeszcze skuteczniej.

Stale rozszerzamy naszą ofertę zgodnie z potrzebami i wymogami dynamicznie zmieniającego się internetu i możliwości jakie dają technologie IT. Posiadamy bogate doświadczenie i chętnie łączymy je ze świeżym spojrzeniem na Twój biznes i znajomością trendów. Z Klientami budujemy relacje oparte na wzajemnym zrozumieniu, zaufaniu i profesjonalizmie. Świadczymy usługi w zakresie analityki, doradztwa biznesowego oraz projektowania i realizacji rozwiązań IT, które każdego dnia wpływają na poprawę wyników biznesowych naszych klientów. W naszych pracach coraz częściej wykorzystujemy metody sztucznej inteligencji, dzięki którym tworzymy skuteczne narzędzia wspierające biznes. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych rozwiązań.

Wirtualny doradca

Nieustanny rozwój technologii powoduje, że użytkownicy sieci stają się coraz bardziej wymagający. Oczekują szybkości działania i natychmiastowej reakcji na ich potrzeby. Jednym z innowacyjnych rozwiązań, wspierającym sprawną komunikację pomiędzy firmą, a jej klientami jest tzw. wirtualny doradca.

Wirtualny doradca to ciesząca się dużą popularnością aplikacja komputerowa, która powstała dzięki dynamicznemu rozwojowi sztucznej inteligencji. Podstawą do imitowania ludzkich cech stały się procesy symulacyjne i algorytmy, związane na przykład z interpretacją mowy. Doradca stworzony w wyniku najnowocześniejszych technologii ma być wirtualnym odbiciem człowieka – nie tylko prowadzi rozmowę, ale też odpowiednio reaguje na polecenia i porusza się. Rozpoznaje głos i wykazuje się rozumieniem tekstu. Wdrażając tego typu rozwiązanie w przedsiębiorstwie, można być pewnym, że takie oprogramowanie będzie kompatybilne z całym systemem, do którego zostało zaimplementowane.

Kto zyskuje na awatarze?

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie opcji wirtualnego doradcy w swojej firmie. Zastosowanie tej technologii może bowiem przynieść szereg korzyści biznesowych:

  • redukcja kosztów - awatar doskonale sprawdza się w obsłudze klienta, zatem nie ma konieczności utrzymywania chociażby biura obsługi czy infolinii,
  • obniżenie ilości pytań przesyłanych do firmy drogą mailową,
  • sprawnie działający system komunikacyjny pomiędzy organizacją, a odbiorcami
  • ocieplenie wizerunku – doradca staje się swego rodzaju reprezentantem firmy, który buduje zaufanie klientów,
  • szybkość działania – użytkownicy otrzymują odpowiedź od razu, nie muszą samodzielnie zdobywać niezbędnych informacji, ani tracić czasu na połączenie z konsultantem na infolinii. Ma to znaczący wpływ na poziom zadowolenia klientów,
  • łatwość i komfort użytkowania danego serwisu,
  • budowanie poczucia przywiązania do marki, lojalności i znacząca poprawa customer experience.

Wirtualny doradca – właściwe przygotowanie

Podstawowym elementem, decydującym o sprawnym funkcjonowaniu aplikacji i sukcesie jej działania jest błyskawiczne przekazywanie konkretnych informacji z bazy danych. Wiąże się z tym szereg warunków, które muszą zostać spełnione, aby można było mówić o właściwym korzystaniu z opcji wirtualnego doradcy. Przede wszystkim – rozbudowane zaplecze informacyjne – solidna baza wiedzy, na podstawie której można tworzyć potencjalne zadawane przez użytkowników pytania – a co za tym idzie skonfigurować właściwe odpowiedzi. Wirtualny doradca powinien wykazywać się szybką reakcją i być przygotowany na wiele ewentualności. Ponadto niezwykle istotną kwestią jest zagwarantowanie poprawnej komunikacji i interakcji. Wdrożenie takiego wirtualnego wsparcia musi zostać poprzedzone dokładną weryfikacją i szczegółowymi testami.

Kim jest wirtualny doradca?

Rozwiązania wywodzące się ze sztucznej inteligencji znajdują odzwierciedlenie w różnych branżach. Projekt awatara możemy dostosować indywidualnie do profilu działalności firmy. Może przybierać formę konsultanta z dziedziny finansów, prawa, czy ubezpieczeń, przedstawiciela handlowego, prezentującego ofertę. Często spotykaną opcją jest także wsparcie techniczne – wówczas doradca spełnia rolę serwisanta. Wirtualna pomoc w znaczący sposób może przyczynić się do rozwoju sprzedaży internetowej i stanowić niezbędny element dla e-commerce. Użytkownicy, którzy szybko i sprawnie uzyskają ważne dla nich informacje o produkcie lub usłudze, zasięgną porady u specjalisty bez wychodzenia z domu – chętniej będą korzystać z opcji handlu elektronicznego. Firmy, które zdecydują się na zastosowanie takiego innowacyjnego rozwiązania mogą liczyć na zwiększenie poziomu finalizowanych transakcji i zminimalizowanie ryzyka występowania zjawiska porzuconego koszyka.

Wyszukiwanie semantyczne

Współczesne społeczeństwo ma charakter typowo informacyjny. Użytkownicy sieci potrzebują nieustannego wręcz dostępu do wiedzy i nowych danych. Narzędziem, które usprawnia proces zdobywania informacji jest wyszukiwanie semantyczne, będące jednym z podstawowych zagadnień z dziedziny sztucznej inteligencji.

Kluczem do funkcjonowania tej innowacyjnej technologii jest zastosowanie algorytmu, pozwalającego na dokładnym dopasowaniu rezultatów wyszukiwania na podstawie zrozumienia całych fraz i najbardziej istotnych słów. Wyszukiwanie semantyczne ma uwzględniać także kontekst zapytania. Jego główne założenie to automatyzacja procesu analizy i przetwarzania zawartości znaczeniowych, które są zawarte w konkretnej bazie danych.

Wyszukiwanie semantyczne – co to znaczy?

Aby można było w ogóle mówić o tego rodzaju wyszukiwaniu, muszą zostać spełnione określone czynniki. Przede wszystkim, mechanizm, którego zadaniem jest przeszukiwanie baz z informacjami nie może zatrzymać się na etapie zaledwie rozpoznawania tekstu. Konieczna jest analiza kontekstu danego zapytania i umiejętność dokładnego wnioskowania. Algorytmy, w oparciu o które działa wyszukiwanie semantyczne, łączą w sobie cechy inteligentnej nawigacji i zaawansowanego filtrowania. Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje wyszukiwarek tego typu – odnajdujące informacje oraz je analizujące.

Komu może się przydać wyszukiwarka semantyczna?

Ta nowoczesna technologia znajduje zastosowanie głównie przy procesach, wymagających zaawansowanej i szczegółowej analizy danych oraz jest podstawą inteligentnych sieci. Umożliwia swobodny przepływ informacji i ich usystematyzowanie. Wprowadzenie semantycznych wyszukiwarek w biznesie, którego podstawą funkcjonowania jest wykorzystanie baz danych, może pomóc w jego rozwoju. Bez wątpienia przyczyni się do ułatwienia komunikacji na linii firma – klient. Zastosowanie inteligentnych, innowacyjnych rozwiązań tego rodzaju wpłynie też znacząco na postrzeganie organizacji i kreowanie wizerunku stabilnej, usystematyzowanej marki. Główne korzyści z wdrożenia, to:

  • pomoc w budowaniu baz danych, które opierają się na semantyce słów
  • usprawnienie procesu wyszukiwania informacji i analizy dokumentów
  • wsparcie w dziedzinie merchandisingu
  • uporządkowanie danych, istotnych dla oferty handlowej
  • stworzenie punktu wyjściowego dla prac o charakterze analitycznym, które wspomagają procesy badawcze i rozwojowe

Proponując wdrożenie wyszukiwarek semantycznych naszym klientom, zapewniamy tym samym wydajne, ekonomiczne i efektywne narzędzie do poszukiwania i analizowania różnorodnych informacji.

Procesy helpdesk

Podstawą działania wszystkich współczesnych firm jest niezawodny i sprawnie funkcjonujący system IT. Aby zagwarantować jego wydajność i poprawić jakość świadczonych usług warto wdrożyć w przedsiębiorstwie aplikacje helpdesk. To narzędzie przeznaczone do wspierania i rozwoju biznesu. Jego skuteczność jest ściśle powiązana z kompatybilnością systemów informatycznych w ramach inteligentnych rozwiązań.

Co przynosi firmie system helpdesk?

Obecnie istnieje dużo większe zapotrzebowanie na wsparcie techniczne dla pracowników niż kiedyś. Nie wystarcza już oddelegowanie jednej osoby do usuwania wszelkich usterek technicznych, które mogą pojawić się w przedsiębiorstwie. System helpdesk pozwala na efektywne korzystanie z funkcjonującej już infrastruktury informatycznej. Dzięki niemu wszelkie zgłaszane trudności mogą zostać odpowiednio przyporządkowane, a co za tym idzie – przyspiesza to ich wyeliminowanie. Podstawowe zadania aplikacji to:

  • sprawne rozwiązywanie problemów, zgłaszanych przez użytkowników,
  • zapewnienie odbiorcom niezbędnego wsparcia do samodzielnego radzenia sobie z prostymi incydentami,
  • kontrola nad przebiegiem procesów w organizacji,
  • umożliwienie sprawnego i szybkiego obiegu informacji – w szczególności pomiędzy użytkownikami a działem IT

Umożliwiając swoim pracownikom wsparcie ze strony helpdesku, można być spokojnym o dobrze funkcjonującą komunikację wewnętrzną, co w konsekwencji przekłada się na sprawne działanie całego przedsiębiorstwa. Zastosowanie tego typu rozwiązania bez wątpienia przyczyni się także do poprawy jakości komunikacji z klientami – zwłaszcza w organizacjach, w których bezpośredni kontakt z odbiorcą to podstawa. Proponując wdrożenie aplikacji helpdesk, przy jednoczesnej integracji systemów IT, gwarantujemy optymalizację przebiegu procesów wewnętrznych, jak i zewnętrznych w firmie. Zapewniamy rozwój biznesu poprzez efektywne zarządzanie procesami organizacyjnymi.

Rozpoznawanie obrazów i mowy

Badania nad symulacją ludzkiego umysłu, działanie sieci neuronowych - obecnie przestaje to już brzmieć jak kwestia odległej przyszłości, a coraz częściej znajduje zastosowanie w praktyce. Przykładowo – w rozpoznawaniu kontekstowym.

Czym jest rozpoznawanie obrazów i mowy?

Sieci neuronowe to jedna z dziedzin sztucznej inteligencji, inspirowana funkcjonowaniem mózgu człowieka, która zaczęła rozwijać się w latach 70 - tych ubiegłego wieku. Od tego czasu jest obiektem ciągłego zainteresowania naukowców i badaczy nowoczesnych technologii. W obrębie tego obszaru prowadzone są prace nad praktycznym wykorzystaniem rozpoznawania obrazów i dźwięków. Sam proces rozpoznawania jest możliwy dzięki technologii symulacji. Komputer odbiera i przetwarza impulsy, które są obrazem lub bodźcem dźwiękowym. Mechanizm działania opiera się na algorytmach. Przykładowo – następuje wyodrębnienie poszczególnych dźwięków, a w następnej kolejności ich kontekstowe rozumienie. Proces można podzielić na trzy części – automatyczne rozpoznawanie mowy, mówców i synteza mowy. W przypadku obrazów algorytm jest w stanie szczegółowo przeanalizować zaprezentowany obiekt, a następnie go zidentyfikować.

Rozpoznawanie w praktyce

Rozpoznawanie obrazów i mowy przy wykorzystaniu sieci neuronowych to zjawisko stosunkowo nowe, jednak cieszące się rosnącą popularnością i coraz szerszym zastosowaniem. Dodatkowym argumentem, przemawiającym za wdrażaniem takich rozwiązań może być poprawność ich działania nawet w trudnych warunkach, obfitujących w zakłócenia. Dziedziny, w których zastosowanie tak nowoczesnego rozwiązania jest strzałem w dziesiątkę, to na przykład medycyna – w procesie wspomagania diagnostyki, podczas monitorowania stanu pacjenta lub analizy próbek i pobranych materiałów. Dużym ułatwieniem może być korzystanie z tego systemu we wszelkiego rodzaju organizacjach, zajmujących się bezpieczeństwem, ochroną, analizą zdjęć satelitarnych, kontrolą różnego rodzaju obiektów. Rozpoznawanie kontekstowe to także przyszłość dla branży e-commerce. Przy użyciu odpowiedniej aplikacji możliwe jest identyfikacja konkretnego produktu na podstawie zdjęcia i natychmiastowy jego zakup w sklepie internetowym.

Systemy ekspertowe

Skomplikowane procesy decyzyjne, zachodzące w różnych aspektach działalności człowieka często wymagają dodatkowego wsparcia technologicznego. Wykorzystywanie inteligentnych rozwiązań, działających na podstawie nowoczesnych narzędzi pozwala na sprawne przetwarzanie informacji i wnioskowanie.

Jak się do tego przygotować?

Mechanizm działania opiera się na kilku głównych elementach – w pierwszej kolejności potrzebujemy rozbudowanej bazy wiedzy, algorytmu wnioskowania, wyjaśniania i interfejsu użytkownika. Baza danych powinna być odpowiednio przygotowana, ponieważ to właśnie z niej system pozyskuje informacje, na podstawie których generuje odpowiedź odnośnie konkretnego zagadnienia. Algorytm przetwarza pozyskane dane, zapewniając jednocześnie eksperckie uzasadnienie, które tłumaczy powody wykorzystania konkretnych rozwiązań. Interfejs natomiast daje możliwość zadawania pytań i wymianę informacji pomiędzy użytkownikiem, a systemem. Dzięki zastosowaniu systemów eksperckich, możliwe jest zautomatyzowanie i zwiększenie dynamiki procesów podejmowania decyzji. Wspierają one także bardziej dokładne zarządzanie procesami.

Systemy ekspertowe – gdzie je wykorzystać?

Oprogramowanie przygotowane jest do zróżnicowanych, często skomplikowanych działań. Zawiera między innymi systemy kontrolne, planistyczne, doradcze, prognostyczne, identyfikacyjne, diagnostyczne. Ich rolą jest symulacja funkcjonowania ludzkiego mózgu. Przykładowe obszary, w których systemy ekspertowe znajdują zastosowanie, to:

  • diagnostyka medyczna
  • porady prawne
  • systemy wojskowe i obronne
  • ekonomia – prognozy finansowe, analiza giełdy, przygotowywanie wycen
  • biznes – komunikacja wewnątrz firmy, procesy decyzyjne, doradztwo, realizowanie reklamacji, kalkulacja kosztów
  • automatyka i robotyka – sterowanie sprzętami i urządzeniami

Opracowanie i wdrożenie tego rodzaju systemów w danej organizacji wymaga gruntownego przygotowania i wiedzy, popartej latami doświadczenia. Nasi specjaliści zapewniają indywidualne podejście do każdego realizowanego projektu, wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klienta.

Gry komputerowe

Zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji znalazły zastosowanie także w branżach kojarzących się bardziej z rozrywką, niż badaniami naukowymi – jak chociażby w grach komputerowych. Aby zwiększyć ich atrakcyjność oraz stworzyć wirtualny świat, jak najbliższy rzeczywistości, stosowane są odpowiednie algorytmy i symulacje ludzkich zachowań.

Podstawowym elementem, który jest niezbędny do stworzenia interesującej dla użytkownika gry, są mechanizmy podejmowania decyzji. Muszą być one stale rozwijane i udoskonalane, tak aby wyeliminować występowanie ewentualnych błędów. Zastosowanie algorytmów pozwala na szybkie reagowanie, rozwiązywanie problemów, opracowywanie planu działania, czy ustalanie konkretnych strategii.

Jak działa AI w grach?

Algorytmy stosowane w grach są ewolucyjne oraz działają w oparciu o sieci neuronowe. Pozwala to na wykorzystywanie procesu uczenia się poprzez gromadzenie doświadczenia. Dzięki temu możliwe jest dostosowywanie poziomu zaawansowania i trudności w zależności od bieżących umiejętności użytkownika. To z kolei determinuje rozwój i zmiany, jakie następują w wirtualnej rzeczywistości konkretnej gry. Zachodzi swego rodzaju zależność pomiędzy graczem, a grą – jego poziom wiedzy wpływa na to, co może się wydarzyć. Do poprawnego funkcjonowania algorytmów niezbędny jest proces analizy zdobywanych doświadczeń, właściwy dobór parametrów, które pojawiają się w wyniku osiąganych efektów. Natomiast wykorzystanie układów samoadaptacyjnych daje możliwość planowania działań, związanych ze strategią dalszego rozwoju.

SI (AI) zwiększy atrakcyjność gier

Zastosowanie inteligentnych, innowacyjnych rozwiązań w grach komputerowych sprawia, że stają się one atrakcyjne nawet dla najbardziej wymagających użytkowników. Ciekawym aspektem jest wykorzystanie logiki rozmytej, wspierającej imitacje ludzkich zachowań. Dzięki temu możliwe jest uwzględnienie stanu emocjonalnego, wyposażenie bohaterów gier w całą gamę uczuć oraz budowanie profilów psychologicznych. Natomiast stosowanie systemów uczących się powoduje zdecydowaną poprawę jakości funkcjonowania gry komputerowej.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas