Polacy kupują online. Raport „E-commerce w Polsce 2020”

Polacy pokochali zakupy w sieci! Aż 73% spośród badanych Internautów deklaruje robienie zakupów online.

Gemius, wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej już po raz 8. publikuje wyniki badania zwyczajów zakupowych online. Potwierdzają one jednoznacznie – kupujemy online coraz chętniej. Co więcej, różnica w stosunku do poprzedniej fali badania jest niemała, bo odnotowano wzrost na poziomie aż 11 p.p.

E-commerce rośnie w oczach

Jak można zauważyć na przestrzeni ostatnich lat rynek e-commerce z roku na rok sukcesywnie się powiększa. Co więcej, odsetek Internautów decydujących się na zakupy w sieci rośnie w wyjątkowo szybkim tempie. Według badań Grupy Gemius Polska, które są niejako kompendium wiedzy o rodzimym e-handlu, jeszcze 3 lata temu robienie zakupów online deklarowało 54% badanych. W kolejnych latach zaobserwować można było wzrost, najpierw jedynie o 2%, następnie o 6%, a teraz o kolejne 11%. Utrzymujący się, nieustanny rozwój daje jasny komunikat – era handlu internetowego kwitnie.

Biorąc pod uwagę natomiast to z jakiego rodzaju serwisów korzystamy najczęściej, zdecydowaną przewagę uzyskują zakupy na polskich stronach internetowych. Obecnie odsetek internautów korzystających z tych stron plasuje się już na poziomie 72%, gdzie w roku poprzednim było to 60%. Jeśli chodzi o zagraniczne serwisy, korzysta z nich jedna trzecia kupujących, co również w porównaniu z rokiem ubiegłym odznacza się wzrostem (30% vs 26%).

Rozkwit rynku e-commerce

Oprócz dynamiki współczesnego rynku, na tak duże zainteresowanie internautów zakupami online wpływ ma obecna sytuacja na świecie. Liczne obostrzenia wprowadzone na czas pandemii COVID-19 w dużej mierze przyczyniły się do zmian dotychczasowych preferencji zakupowych. I mimo, że świat powoli wraca do normalnego funkcjonowania, zauważyć można, że pewne nawyki zostają.

Obecna sytuacja e-handlu

Kupujący online nieprzerwanie od kilku lat mają ogólną dobrą opinię o zakupach internetowych. Handel elektroniczny doceniany jest głównie ze względu na wygodę, atrakcyjne ceny oraz całodobową dostępność (czynnik wskazany aż przez 82% badanych). Najbardziej zaś zachęcające do częstszych zakupów są kwestie związane z dostawą, a w szczególności z niskimi kosztami dostawy – czynnik ten został wskazany przez 57% ankietowanych. Co więcej, zauważalny jest nieznaczny spadek odsetka osób napotykających problemy.


źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

Jako czynniki zachęcające do zakupów warto także wspomnieć o możliwościach zwrotu, gdzie najbardziej motywująca jest opcja darmowego zwrotu produktu kurierem (door-to-door), a także poprzez maszynę paczkową. Podobne preferencje występują w sprawie dostarczania zamówienia, kupujący online najczęściej decydują się na maszyny paczkowe, które osiągnęły nieznacznie lepszy wynik niż dostawa kurierem. Niemniej jednak to dostawa kurierem wskazywana jest jako najbardziej pożądana forma.


źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2020”

Internauci niezmiennie już od jakiegoś czasu są zwolennikami szybkiego przelewu przez serwis płatności, gdzie najczęściej wykorzystywanym serwisem jest PayU – wskazany aż przez 53% badanych.

Napisz do nas. Pomożemy Ci uruchomić sprzedaż internetową lub skutecznie zwiększyć obroty Twojego e-sklepu.

Wiarygodność sklepów budowana jest obecnie na podstawie dostępnych o nim opinii. Istotnymi elementami są również możliwość płatności przy obiorze oraz zrozumiałe oraz łatwo dostępne informacje o warunkach zwrotów czy reklamacji. Zaobserwować można także, że młode osoby w wieku 15-24 oceniając wiarygodność sklepu dużą uwagę zwracają na graficzny wygląd strony, znaki i certyfikaty zaufania oraz dostępność regulaminu.

Podsumowując

Konsumenci przykładają coraz większą uwagę do wygody i to właśnie wobec niej mają zdecydowanie największe wymagania. Dotyczy to już nie tylko łatwej dostępności do usług, a także przyjaznych form płatności czy dostawy, gdzie te ostatnie są szczególnie mocno akcentowane. Największym wyzwaniem obecnych czasów jest dostosowanie się do potrzeb Klientów.

Może zainteresują Cię także

Koniec wsparcia dla Magento 1

30 czerwca 2020
Dziś kończy się wparcie dla Magento 1. Adobe nie opublikuje więcej aktualizacji ani poprawek bezpieczeństwa.

Konsument w podróży, czyli jak zdobyć lojalność klienta

23 czerwca 2020
Kim jest Twój klient? Co skłania go do zakupów? Dlaczego szybko kupuje, lub porzuca koszyk? Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi, jesteś w stanie przewidywać i projektować zachowania swoich klientów.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas