-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Twój sklep będzie miał gorsze i lepsze okresy – to fakt. Im szybciej się z nim pogodzisz tym lepiej. Świadomość to pierwszy krok do podjęcia działań, które mogą uchronić Twój sklep przed negatywnymi skutkami tzw. martwego okresu.
Martwy okres czy sezonowość sprzedaży
Branża e-commerce nie odbiega w praktyce tak bardzo od sklepów stacjonarnych. W jednym i drugim przepływ klientów nie jest równomierny. Można jednak stwierdzić, że w kwestii internetowego biznesu jest to o wiele bardziej odczuwalne, zaś same przestoje mogą być nieco dłuższe.
Kluczem do przetrwania tej sytuacji jest stała obserwacja wyników sprzedaży. Spadki w sprzedaży to norma – jednak przedłużające się przestoje, to już groźny sygnał, że nie wszystko działa tak, jak powinno.
Sezonowość w sprzedaży i jej stopień są uzależnione od wielu czynników:
Branża – faktem jest, że stroje kąpielowe najlepiej sprzedają się wiosną i latem, zaś narty jesienią i zimą. Musisz mieć wiedzę kiedy towary z Twojej kategorii produktowej sprzedają się najlepiej, a kiedy najgorzej. Trudniej jest w przypadku sklepów oferujących szeroki zakres produktów. Tutaj wyczucie sezonowości w sprzedaży wymaga o wiele większego zaangażowania czy doświadczenia.
Święta – mamy tu na myśli cały szereg okazji, po których martwy sezon w sprzedaży na pewno wystąpi. Z drugiej strony jest on często poprzedzony intensywnym okresem, w którym Twoja sprzedaż z pewnością będzie wyższa, niż standardowo. Warto po krotce wymienić o jakie święta chodzi, bowiem odnoszą się do większości branż:
- Styczeń – czas po długim okresie wyprzedażowym oraz świątecznym. Klienci są zmęczeni kupowaniem kolejnych produktów, a z drugiej strony najprawdopodobniej nie dysponują imponującą ilością pieniędzy.
- Okres wakacyjny – czyli tzw. okres ogórkowy. Oczywiście część towarów, będzie miało swoją kulminacyjną sprzedaż właśnie wtedy, stanowią one jednak mniejszość. Z reguły klienci są na urlopach i przeznaczają pieniądze na ten cel lub nie myślą o robieniu dużych zakupów.
- Po Black Friday i Cyber Monday – w tym czasie następuje chwilowy przestój, by już za chwilę zacząć uzupełniać zapasy i kupować dalszą część prezentów dla najbliższych. To z pewnością jeden z najkrótszych przestoi sprzedażowych w roku. Ogólnie rzecz ujmując po każdym święcie, jak chociażby Walentynki, można spodziewać się, że sezonowość w sprzedaży wystąpi.
Jak przygotować się na sezonowość sprzedaży sklepu?
Oprócz wyżej wymienionych czynników warto jest stale obserwować napływ klientów i ich zachowania. Być może z jeszcze innych przyczyn Twój sklep cieszy się różnym stopniem zainteresowania konsumentów. Warto oczywiście opierać się na ogólnie dostępnych danych, jednak to właśnie indywidualna analiza pozwoli na rzetelniejsze przygotowanie się do martwego okresu. Poświęć na ten temat nieco czasu i opracuj swój indywidualny plan działania.
Gdy już wiesz jakie okresy będą gorsze dla Twojego biznesu i… w tym właśnie czasie zacznij działać. To idealna okazja do wykonania pewnych działań. Możesz w tym zakresie wybrać szereg możliwości i tylko od Ciebie zależy, które z nich uznasz za słuszne i wdrożysz w życie:
Zmodernizuj sklep – pozwól sobie na krótką przerwę w funkcjonowaniu sklepu. To świetny czas, by zmienić layout czy usprawnić UX. Podejmując się jednak takich działań miej na uwadze, by część przygotowawczą rozpocząć o wiele szybciej. Na martwy okres dla sklepu zaplanuj już część wdrożeniową. Nie chcesz przecież, by modernizacja Twojego sklepu wpłynęła negatywnie na wizerunek sklepu i obroty.
Zaplanuj duże działania promocyjne – nie planuj na ten czas wzmożonych działań promocyjnych, a pomyśl o tych, które warto uruchomić w przyszłości. Oczywiście stała reklama jest ważna, jednak nie doprowadź do sytuacji, kiedy będziesz wydawać pieniądze bardziej, niż je zarabiać. Lepiej skup się na lepszych okresach sprzedażowych, by wyciągnąć z nich jeszcze więcej. Szczególnie skup się na ważnych w e-commercowym kalendarzu momentach.
Nie zamawiaj dużej ilości towarów – ta rada z pewnością będzie przydatna przede wszystkim dla wieloletnich właścicieli sklepów. Im dłużej prowadzisz biznes, tym lepiej wiesz jakie wartości towaru to „za dużo” lub „za mało”. Nawet jeśli jesteś nowicjuszem, postaraj się oszacować odpowiednie ilości produktów na ten czas. Im mniej będziesz musiał magazynować, tym mniejsze koszty prowadzenia sklepu w okresie, kiedy nie przynosi on dużych zysków, będziesz musiał ponieść.
Odpocznij – tak, wyjedź na urlop, zamknij na jakiś czas sklep. Niestety jest to branża, kiedy odpoczynek jest bardzo trudny do zorganizowania. Dlatego okres, w którym i tak nie ma znaczenia ile pracy włożysz, nie przyniesie zysku, jest na urlop najlepszym momentem. Oczywiście możesz od czasu odwiedzić swój sklep, chociażby w celu upewnienia się, że wszystko właściwie działa. Odpuść sobie jednak realizację wysyłek i obsługę klienta. Pamiętaj jednak, by wcześniej poinformować ich o przerwie w działaniu sklepu swoich klientów.
Sezonowość w sprzedaży sklepu internetowego jest zjawiskiem naturalnym. Z jednej strony pozwala na chwilę oddechu, z drugiej jest szansą na przygotowanie i zaplanowanie swoich działań na gorętsze okresy sprzedażowe. Uważnie analizuj jak i kiedy kupują Twoi klienci, a możesz liczyć na płynność finansową przez cały rok.
Może zainteresują Cię także
Ciekawy marketing w Black Friday i Cyber Monday
Lidl otwiera e-sklep
Klienci o nas
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Politykę prywatności