Checklista - bezpłatny PDFAnaliza przedwdrożeniowa - 100 pytań do dobrego wdrożenia PIM

Szybkość sklepu internetowego i strony www

Szybkość ładowania się strony sklepu internetowego to jeden z czynników wpływających na ranking Google...
Wojciech Szymański
Wojciech Szymański
Marketing Internetowy, Analizy strategiczne
Darmowa konsultacja

Google wciąż wprowadza zmiany wpływające na kształtowanie się pozycji zarówno stron www jak i sklepów internetowych w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja witryny to niekończące się wyzwanie. Tylko stałe dbanie o jej kondycję przyczyni się do bycia o krok przed konkurencją. Dzięki licznym narzędziom możemy analizować kondycję naszej strony i badać skuteczność działań zmierzających do poprawy szybkości strony.

Część pozycjonerów twierdzi, że szybkość ładowania się strony www przekłada się na lepsze pozycje w wynikach Google. Jednak słychać również głosy, że czynnik ten nie ma bezpośredniego związku z pozycją witryny w SERP.

Szybkość strony a ranking w Google

Myślę, że na początek właściwym jest odróżnienie szybkości i wagi witryny od punktacji przyznawanej przez narzędzie Google Page Speed. Zdarza się bowiem, że narzędzie zwraca abstrakcyjne wyniki lub zaleca zmiany, po wdrożeniu których nie widać efektów. Na przykład, brak korelacji pozycji w wynikach wyszukiwania <-> punkty w Google Page Insights, co pokazuje test. Sprawdziłem ilość uzyskiwanych punktów dla witryn wyświetlanych w TOP10 dla kilku wybranych fraz:

Na niebiesko oznaczone są pozycje, na których witryny uzyskały najlepszy wynik, a na turkusowo te o najmniejszej liczbie punktów – brakuje wyraźnych zależności zajmowanego miejsca od ilości punktów.

Jaki wniosek płynie z tego przykładu?

  • Strona musi działać szybko ze względu na użytkownika (a nie dla algorytmów w Google Page Speed czy narzędzi) – wolna witryna jest przeszkodą w korzystaniu z niej, a to już oddziałuje na czynniki behawioralne, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania (średni czas przebywania na stronie, współczynnik odrzuceń, ilość odsłon na wizytę).
  • Narzędzia dostarczają obiektywnej informacji na temat szybkości – nie należy ograniczać się do jednego narzędzia, osoby z większą wiedzą techniczną mogą korzystać chociażby z GT Metrix lub trybu dla webmasterów w przeglądarce internetowej.
  • Google podaje, że strona optymalna pod kątem szybkości uzyskuje w PageSpeed min. 90 pkt (na 100) – niestety, ale narzędzie może zwracać nieadekwatne do rzeczywistości oceny – np. strony, które wczytują się „w locie” otrzymują niską punktację, jak chociażby wykonany w technologii PWA serwis merce.com, którego wersja na komórki osiąga zaledwie 15 pkt.

Print screen z PageSpeed Insights z fragmentem analizy strony pl.merce.com

Dzieje się tak też dlatego, że PageSpeed Insights uwzględnia w swoim badaniu elementy związane z UX (Largest Contentful Paint, Cumulative Layout Shift),  a część danych system pobiera z Chrome User Experience Report. Podsumowując:

  • Narzędzie od Google (PageSpeed Insights) nie jest idealne, jednak pozwala szybko i łatwo przeprowadzać testy, dzięki którym wyznaczymy kierunek optymalizacji – pamiętajmy, że musimy brać pod uwagę nie tylko liczbę punktów.
  • Szybkość = performance – według badań Akamai Technologies, już 100 milisekund opóźnienia w ładowaniu się strony może spowodować redukcję konwersji o 7%.
  • Szybkość jest niezwykle istotna dla rozbudowanych witryn,  gdzie robot wyszukiwarki ma do przemierzenia setki, a nawet tysiące podstron, a codziennie powstają treści do zaindeksowania. Wolna strona to rzadsze wizyty botów i przez to wolniejsza indeksacja.

Okazuje się, że nawet serwisy znanych systemów CMS mają problemy z uzyskaniem dużej ilości punktów w PageSpeed Insights – np. witryna https://www.drupal.org/ w teście otrzymała jedynie 23 punkty.

Print screen z PageSpeed Insights z fragmentem analizy strony drupal.org

Współczynnik konwersji a szybkość

Wraz z szybkością witryny rośnie prawdopodobieństwo wystąpienia działań przynoszących firmie korzyści, np. zakup. Wyniki badań HubSpot pokazują, że 47% klientów oczekuje, że strona załaduje maksymalnie w ciągu 2 sekund. Z kolei testy mPulse Mobile pokazały następujące rezultaty:

  • witryny, które ładują się w ciągu 2,4 sekundy mają współczynnik konwersji na poziomie 1,9%
  • po 3,3 sekundach współczynnik konwersji wynosił 1,5%
  • po 4,2 sekundach był mniejszy, niż 1%
  • przy ponad  5,7 sekundy współczynnik konwersji wyniósł 0,6%

Co więcej, według Google 53% użytkowników mobilnych opuszcza witrynę, jeśli ta ładuje się dłużej, niż trzy sekundy. W 2018 r. Google dokonało aktualizacji algorytmu związanego z szybkością strony – szybkość stała się od tego momentu istotnym czynnikiem rankingowym.

Fragment infografiki Why Faster Page Load Time is Better For Your Website; Źródło: skilled.co

Nie zapominajmy, że na współczynnik konwersji wpływa układ strony internetowej oraz zawarte na niej treści i obrazy. Jednak optymalizacja prędkości strony z pewnością wpłynie na konwersję, nawet kiedy witryna wciąż będzie wymagała poprawy w innych obszarach.  

Przyczyny obciążenia witryny

Z mojego doświadczenia wynika, że elementami obciążającymi witrynę w największym stopniu są te związane z:

  • zewnętrznymi skryptami java script,
  • wewnętrznymi skryptami java script,
  • obrazkami na stronie.

Optymalizację strony internetowej pod kątem szybkości ładowania się należy rozpocząć od zbadania przede wszystkim wymienionych czynników. Dopiero później możemy przejść do innych zadań związanych z tą kwestią. Polecam korzystanie z funkcjonalności przeglądarki, w moim przypadku jest to Firefox Dla Twórców witryn > Sieć. W dalszej części będę odwoływał się do tego narzędzia.

Fragment przeglądarki Firefox z funkcjonalnościami (narzędziami) dla twórców witryn

Zewnętrzne skrypty – może zdarzyć się, że strona jest przesycona skryptami firm zewnętrznych, których założeniem jest wsparcie działań (np. TradeTracker, Clickonometrics), analityka (Google Analytics, Gemius), optymalizacja UX (np. Optimizely, Hotjar). Owszem, narzędzia te wspierają codzienną, skuteczną pracę, ale jeśli jest ich zbyt wiele, mogą obciążyć stronę. Błędem jest nie odpięcie narzędzia ze strony, po tym, jak już skończymy z niego korzystać. Posłużę się przykładami – niejednokrotnie widzę np., że długo po zakończeniu analiz, do strony wciąż podpięty jest kod skryptu Hotjar. Podobnie jest z narzędziami do testów AB, które służą do testowania, a wiele firm używa je jako rozwiązania mającego pomóc im wdrożyć „trwałe” zmiany.

Najprostszym programem do analizy ilości podpiętych skryptów zewnętrznych jest rozszerzenie do przeglądarki o nazwie Ghostery.

Widok zwracany przez rozszerzenie Ghostery dla witryny udemy.com

Narzędziem bardziej skomplikowanym jest builtwith.com, ale dzięki niemu otrzymujemy znacznie więcej informacji.

Fragment wyników zwróconych przez narzędzie builtwith.com dla witryny udemy.com

Stronę na pewno przyspieszy wyeliminowanie niepotrzebnych lub nieużywanych skryptów. Jeśli mowa o  zewnętrznych skryptach (tych, których nie da się usnąć ze strony), zalecam opóźnienie ich ładowania, np. przez atrybut Defer bądź Google Tag Managera.

Chcesz zlecić audyt lub optymalizację strony www lub sklepu internetowego? Napisz do nas

W pełnym tekście kompendium dotyczącym szybkości stron internetowych, które opublikowaliśmy w sekcji "Wiedza" strony Ideo Force przeczytasz o wewnętrznych skryptach, optymalizacji plików i kodu, obrazkach na stronie internetowej, nieoptymalnym wykorzystywaniu zdjęć czy przeładowanych grafikach. Ponadto, zobaczysz, jak wygląda praca z PageSpeed Insights i poznasz narzędzia do analizy szybkości strony.





Pobierz e-booka Digital optimisation i ulepsz procesy operacyjne i modele biznesowe. 12 kroków dzieli Cię od sukcesu w internecie!

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Rozwój rynku e-commerce na świecie w 2020 roku

24 lipca 2020
Które z trendów obecnie królują na globalnym rynku e-handlu? Jak szybki rozwój branży przewidują specjaliści?

Magento 2.4.0 coraz bliżej

17 lipca 2020
Już wkrótce dostępna będzie nowa wersja Magento! Czego możemy się spodziewać?

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas