Agencje marketingu internetowego: podsumowanie 2016 roku, prognozy na 2017

Wirtualnemedia.pl, 20.12.2016r. Autor: Łukasz Szymański

O kończącym się roku w polskiej branży marketingu internetowego i prognozach na 2016 rok opowiadają dla Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji interaktywnych m.in. Robert Sosnowski, Andrzej Szewczyk, Gustaw Rozmarynowski, Rafał Ciszewski, Beata Mordarska i Witold Kempa.


Wydarzenie roku

Polska: W tym roku miało miejsce kilka rekordów, które można opisać w tej kategorii. Jednym z najbardziej spektakularnych była sprzedaż Grupy Allegro za niebagatelne 3,25 mld dolarów.

Kolejnym - chyba nawet bardziej istotnym dla przeciętnego Kowalskiego - była zmiana struktury sposobów korzystania z internetu. W październiku 2016 br. sięgaliśmy częściej po urządzenia mobilne niż urządzenia typu desktop (51,3 proc. do 48,7 proc.). Jeśli trend ten się utrzyma, (a najprawdopodobniej tak się stanie) będzie to oznaczało, że październik zapisze się w historii branży, nie tylko mobilnej.

Świat: Tutaj pokusimy się o wskazanie wyborów prezydenckich w USA. Przede wszystkim z uwagi na fakt, iż oczy całego świata śledziły przebieg kampanii, niemal od jej początku. Istotnym elementem było demonizowanie obojga kandydatów. Powodowało to nastawienie opinii społecznej na wybór „między złem a złem”. Nie wspominając już o tym, że wybory spopularyzowały mechanizm Facebook Live Reactions. Inna kwestia, że – jak podsumowuje wielu komentatorów – ogromny wpływ na kampanię i jej wynik miały właśnie media – włącznie z prywatnymi profilami poszczególnych fanów, które nierzadko zdobywały więcej sympatii lub antypatii dla danego kandydata, niż oficjalne działania komitetów.


Sukces roku

Polska: Dla nas takim sukcesem są liczne wydarzenia, które potwierdzają, że idziemy w dobrym kierunku. Systematycznie i skutecznie poszerzamy ofertę i wchodzimy na nowe rynki. Motivation Direct – spółka, w której mamy udziały, znalazła się w rankingu Deloitte Technology Fast 50 CE, a PARP wybrał nas do przygotowania akceleratora w ramach projektu ScaleUp. Dołożymy wszelkich starań, by zachować nasze czysto biznesowe podejście i nieustannie podejmować decyzje, które przyczynią się do rozwoju polskich firm na arenie międzynarodowej - zgodnie z nazwą „IDEA Global”.

Świat: Jeśli chodzi o sukces na miarę światową to sięgniemy daleko, poza świat biznesu, polityki czy jednostkowych interesów. Mianowicie w kosmos i misję satelity Juno, najdalej wysłaną satelitę zasilaną słonecznie. Z pewnością fakt, iż NASA odniosło ogromny sukces, kiedy 4 lipca satelita weszła na orbitę Jowisza, nie przełoży się na szybką i bezpośrednią zmianę jakości naszego życia, niemniej jest to dość spektakularne wydarzenie.


Porażka, rozczarowanie roku

Polska: Nieustanne i nieodżałowane - brak finału na mistrzostwach Europy w piłce nożnej naszej narodowej reprezentacji ;)

Świat: Największym rozczarowaniem, przepełnionym jednocześnie melancholią i smutkiem jest fakt, iż pod koniec lipca (o ile nas pamięć nie myli) firma Funai Electric, zajmująca się od 33 lat produkcją magnetowidów, wypuściła z linii produkcyjnej ostatni egzemplarz tego urządzenia. Nie żebyśmy byli szczególnymi fanami magnetowidów, ale jednak darzymy je ogromnym sentymentem. W końcu stanowiły one okno na świat w czasach naszej młodości - krok w kierunku świata jaki znamy obecnie.


Człowiek roku

Polska: Tutaj postawimy na nieco kontrowersji i prowokacji. Zapewne pojawią się od razu okrzyki, że jak to, za co, dlaczego?! A właśnie dlatego, że to swego rodzaju obraz zmieniających się czasów i odbiorców mediów (nie wspominając już o samych mediach). Od lat obserwujemy przesunięcie roli informacyjnej w stronę internetu. Wraz z nim stale rośnie rola influencerów - blogerów, youtuberów, streamerów itd. Coraz częściej zasięg ich oddziaływania wychodzi poza internet, wkraczając nawet w świat reklamy telewizyjnej. Obszar, zarezerwowany do tej pory dla celebrytów lub „zwykłych”, przez mało kogo kojarzonych statystów. Tytuł Człowieka Roku należy się osobie, która nie tyle wpadła na ten pomysł, ale jako pierwsza w branży przekonała do niego osoby decyzyjne.

Świat: Tym razem będziemy tak nie-oryginalni i nie-kontrowersyjni, jak tylko jest to możliwe. W tym roku stawiamy na Marka Zuckerberga. Za nieustanną innowacyjność, kreatywność, pomysłowość oraz ambicje. I za Facebooka z nowym Sklepem, za Facebook Live Reactions, za szablony fanpage’y. Za ciągle nowe pomysły jak rozwijać i tak już najpopularniejszą platformę społecznościową na świecie. Plotki głoszą, że ambicje Marka pchają go obecnie w kierunku SI. Oczywiście nasze uznanie nie ma absolutnie nic wspólnego z faktem, że facet ma dopiero 33 lata i był najmłodszym miliarderem na świecie. Nic a nic :)


Kampania, projekt roku

Polska: Z roku na rok polska branża ma się coraz lepiej. Pozwalamy sobie (zarówno klienci, jak i agencje) na coraz większy luz i dystans do przekazów reklamowych oraz samych siebie. Z pewnością w niejednym przypadku stoją za tym także imponujące budżety, choć wolimy wierzyć, że chodzi przede wszystkim o większe zaufanie ze strony klientów. Tak czy inaczej warto wyróżnić kampanię „Nie chcę być strażakiem!” od agencji Walk, za którą zresztą otrzymali Grand Prix Innovation AD Awards 2016 oraz Brązowym Lwem Cannes Lions 2016. To kolejna oryginalna polska kampania społeczna, która z dystansem i humorem traktuje poruszaną tematykę, nie ujmując jej nic z ważności.

Świat: Tutaj na szczególną uwagę zasługuje nietypowa akcja promocyjna, zrealizowana przez McCann Melbourne dla Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Melbourne. Aby w pełni zrozumieć jej specyfikę, warto w tym celu znaleźć w sieci odpowiednie case study. W tym momencie można jedynie wspomnieć, że wykorzystanie uniwersalnego stymulacji elektrycznej, języka emocji i oryginalności pomysłu, sprawiło, że stworzony na potrzeby akcji MIFF Emotion Simulator stał się jedną z największych atrakcji festiwalu. To i intrygujące hasło: “Feel the film before you see the film”.


Premiera, nowość roku

Polska: Niestety powiedzenie „Cudze chwalicie, a swego nie znacie” ma nierzadko odwzorowanie w rzeczywistości. Niezbyt często nagłaśnia się innowacyjne technologie powstające w kraju nad Wisłą. Prawdopodobnie wiele osób słyszało o grafenie. Ale czy słyszało o cienkim i elastycznym ogniwie fotowoltanicznym na bazie perowskitów? No właśnie, a to drugi grafen i mówi się o nim w kontekście przyszłości globalnej energetyki. W tym roku zaprezentowano prototyp ogniwa, które może służyć np. do zasilania smartfona. Zintegrowanie z obudową pozwala na ładowanie urządzenia bez użycia ładowarek - wystarczy choć trochę światła, nawet sztucznego. SAULE Technologies twórca technologii roztacza już wizję biurowców pokrytych tym tworzywem - pomyślcie jaka to oszczędność energii!

Świat: Stawiamy na VR. W 2016 roku swoją premierę miały liczne urządzenia - Oculus Rift, PS VR, HTC Vive czy Samsing Gear VR. Od lat technolodzy gonią za ujarzmieniem wirtualnej rzeczywistości. Wydaje się, że w końcu obrany został właściwy kierunek i przed urządzeniami tego typu otwiera się naprawdę ciekawa przyszłość. Pierwsza generacja urządzeń niestety ma jeszcze swoje niedociągnięcia i jest stosunkowo droga jak na kieszeń zwykłego konsumenta, szczególnie, że nie ma jeszcze aż tak wielu ciekawych zastosowań. Niemniej, jak to się mówi, w VR drzemie spory potencjał.


Trend roku

Polska: Do głowy przychodzi nam może i prozaiczny trend, niemniej kryjąca się za nim idea jest godna pochwały. Oczywiście jego pojawienie się nie było nagłe, ale narastał on stopniowo, w dłuższym okresie czasu. O czym mowa? Polacy wzięli się za siebie i zaczęli uprawiać sport. Biegają, ćwiczą na siłowni, jeżdżą na rowerach, pływają. Wysiłek fizyczny, zbilansowana dieta, dbanie o kondycję, zdrowie oraz świetną sylwetkę - to tylko jedna strona medalu. Drugą jest moda, tak po prostu. Ale dobrze, by trwała ona jak najdłużej, z korzyścią dla nas wszystkich. Właściwie jest też trzecia strona medalu - marki, które korzystają z dobrej koniunktury i dostarczają rozćwiczonym Polakom odpowiedni sprzęt, suplementy, odzież sportową itd.

Świat: Tutaj chciałoby się wymienić wiele przykładów. Spora część z nich dotyczy aspektów związanych z social media. Trudno się dziwić - w końcu stanowią one nieodłączną część naszego życia. Nie omówimy tu jednak Facebook Live Reactions, Live Video, czy Video 360. Wszystkie te rzeczy są istotne, jednak zdecydowaliśmy powiedzieć o czymś bardziej przyziemnym, ale nie mniej ważnym (a może nawet ważniejszym?). Nieustannie rośnie znaczenie roli SM w procesie obsługi klienta. Prawda, że banalne? A jednak nieustannie nagminnie ignorowane przez wiele firm. Szacunkowo w 2016 roku ilość zażaleń, reklamacji i negatywnych opinii składanych poprzez social media wzrosła na świecie aż o 800 proc. Skąd wynika to zjawisko? Social media są wygodnym i szybkim kanałem komunikacji konsumenta z marką. Użytkownik nie ma ochoty podążać ścieżkami wyznaczonymi przez firmy - chce łatwego i naturalnego dla siebie rozwiązania. Z kolei firmy niestety nie adaptują się tak szybko do zmian, z różnych przyczyn - nie chcą lub nie mogą. I pojawia się tutaj przykry rozdźwięk. W ogólnym rozrachunku to nie internauta lecz marka traci najwięcej.


Prognoza na 2017 rok

Trzy słowa: Technology, Inbound, Agile. Pojawiają się w wielu aspektach rzeczywistości biznesowej - a w szczególności w sprzedaży i marketingu, które idą w parze. Mówiąc w skrócie, coraz większy nacisk musimy kłaść na:

  • elastyczność i dopasowanie do klienta
  • szybkość reakcji
  • prawidłową identyfikację jego potrzeb i ograniczeń konsumentów
  • oduczenie się traktowania procesów zakupowych jako linearnych i identycznych w każdym przypadku
  • mocną dywersyfikację oferty i komunikacji
  • nieinwazyjność sprzedaży i marketingu
  • mocnym wykorzystaniu zdobyczy technologicznych (zarówno w aspekcie urządzeń, aplikacji IT, jak i kanałów komunikacyjnych, jak np. social media)

Autor



Łukasz Szymański,
Kierownik Marketingu i PR w Ideo Sp. z o.o.

Publikacja w: Wirtualnemedia.pl, 20.12.2016r.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas