NowyMarketing podsumowuje rok 2016: SEM/SEO

NowyMarketing.pl, 20.12.2016r. Autor: Wojciech Szymański

O podsumowanie roku 2016 roku w kategorii SEM poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w marketingu internetowym. Zapraszamy do lektury.


Najważniejszy sukces 2016

W przypadku branży SEO niełatwo jest mówić zarówno o spektakularnych sukcesach jak i porażkach. Z pewnością jest warto zaakcentować fakt coraz lepszego wykrywania nieetycznego pozycjonowania przez Google. W wyniku tego pozycje firm, które rzetelnie podchodziły do kwestii marketingu w wyszukiwarkach umocniły się, a ich wysiłki wreszcie zostały docenione. Z pewnością dla takich właśnie firm był to dobry rok.


Największa porażka 2016

Tak jak wspomniałem w kwestii sukcesów, tutaj także niełatwo jest wskazać konkretne wydarzenia. Na pewno grupa firm zapamięta rok 2016 jako jeden z gorszych w swojej działalności. To wynik starań Google, które coraz lepiej radzi sobie z wykrywaniem działań sztucznie podnoszących pozycje i jednocześnie skutecznie im zapobiega. W konsekwencji prowadzi to do braku efektów, co z koeli przekłada się bezpośrednio na niezadowolenie klientów i zrywanie umów. Taka działalność ze strony Google dla sporej grupy firm/osób jest bardzo dużą niedogodnością. Z kolei dla firm, które od lat wypracowują swoją pozycję i działają rzetelnie możliwe jest w końcu czerpanie korzyści z przestrzegania zasad.


Najważniejsza zmiana w 2016

Możemy mówić o zmianach w ujęciu kilku aspektów. Zaczynając od tego finansowego, warto podkreślić, że zmienił się sposób rozliczeń agencji pozycjonerskich z klientami. Przez długi czas stawka uzależniona była od konkretnych pozycji (czyli opłata za wyniki). Aktualnie coraz więcej umów rozliczanych jest na zasadzie opłaty stałej. Oznacza to tak naprawdę powrót do przeszłości sprzed 8 czy 9 lat, kiedy to właśnie ten model był głównie respektowany. Idąc dalej należy wyróżnić coraz większą glokalizację, która utrudnia sprawdzanie oraz monitorowanie pozycji strony. W efekcie pozostaje nam tylko analiza ruchu poprzez Google Analytics oraz ewentualnie poprzez Konsolę Google.

Zmianie ulega również sposób komunikacji firm z agencjami – zauważana jest ponowna dominacja merytoryki i fachowości akcji, które zastępują dotychczasowe, powszechne konkurowanie ceną.

Odczuwalną zmianą jest także coraz większe docenianie stron mobilnych lub tych z wersją RWD w wynikach wyszukiwania wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Trend ten jest też coraz bardziej zauważalny w zapytaniach, które otrzymujemy.


Najważniejsze wydarzenie w 2016

Dla mnie najważniejszym wydarzeniem minionego roku było wprowadzenie przez Google statusu PREMIER w swoich certyfikatach przyznawanych agencjom. Nie jest to co prawda stricte związane z SEO, jednak w pewnym stopniu łączy się to z wyszukiwarkami.


Najciekawsze trendy w 2016

Jednym z ciekawszych trendów było zdecydowanie docenianie stron mobilnych lub z wersją RWD w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Z drugiej zaś strony - karanie witryn, które nie są dostosowane do takiego widoku.

Zauważalny jest również trend, w którym firmy (w tym sklepy internetowe) starają się zaoferować coraz więcej wartości dodanej – zdają sobie bowiem sprawę z tego, że mogą zostać za to dodatkowo wypremiowane przez Google.


Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Trzeba przyznać, że całe „pozycjonowanie” jest jednym wielkim wyzwaniem. Porównując rok 2016 do np. 2010, można śmiało powiedzieć, że poziom trudności stale wzrasta, a agencje stawiane są przed coraz to nowymi wyzwaniami.


Najciekawsza kampania/akcja 2016

Naprawdę trudno jest wskazać konkretną kampanię. Wynika to głównie z faktu, iż spektakularnymi sukcesami raczej mało kto w tej branży się chwali, aby czasem nie pokazać zbyt dużo swojej konkurencji… Szanujemy to. :)


Ocena obecnej kondycji branży

Na pewno odczuwalna jest obecność dużej ilości niewielkich firm. Z jednej strony psują one rynek zaniżając wyceny i nie wywiązując się z warunków umowy. Jednak z drugiej strony klient po przejściach, który w końcu trafi do dużej, rzetelnej agencji docenia jej pracę dwukrotnie.


Jakie zmiany czekają nas w 2017

Z całą pewnością minie pod znakiem obecnego trendu, a więc promowania dobrego contentu przez Google. Możemy się spodziewać także nasilenia rozpoczętej już walki Google z duplicant content oraz zaniżania w rankingach pozycji witryn niedostosowanych do urządzeń mobilnych.

Pod względem administracyjno – formalnym myślę, że zapadnie kilka wyroków sądowych wskazujących. Będą one stanowić swego rodzaju drogowskaz w przyszłości jako przykład traktowania różnych kontrowersyjnych kwestii związanych z czymś tak nienamacalnym jak pozycjonowanie.

Oprócz tego, myślę również, że rynek firm pozycjonerskich nieco się skurczy. Przypuszczam, że małe firmy nie będą się w stanie ostatecznie utrzymać się na rynku. Mam tu na myśli w szczególności te, w których pozycjonowanie polega głównie na maszynowym zdobywaniu linków.


Jakie wyzwania czekają nas w 2017

W przyszłym roku Google na pewno zaskoczy nas kilkoma aktualizacjami swojego algorytmu. Konieczne będzie trzymanie ręki na pulsie i na bieżąco śledzenie wszystkich pojawiających się zmian.


Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Najbardziej zauważalne będzie bonusowanie stron mobilnych lub z wersją RWD w wynikach wyszukiwania oraz coraz znacząca rola dobrego contentu.


Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Należy być cały czas czujnym i śledzić działania Google. Jestem przekonany, że w 2017 roku nastąpią takie zmiany algorytmu Google, które prawie definitywnie poradzą sobie z wszelkim SPAMEM.


Autor


Wojciech Szymański, Prezes Ideo Force Sp. z o.o.

Publikacja: NowyMarketing.pl, 20.12.2016r.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas