Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Mobile

NowyMarketing.pl, 30.12.2016r. Autor: Marcin Lipiec

O podsumowanie roku 2016 w kategorii mobile poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w mobile marketingu. Zapraszamy do lektury.


Najważniejszy sukces 2016

Niewątpliwie największym wydarzeniem był ogromny sukces gry mobilnej Pokémon GO. Zainteresowanie, które ogarnęło cały świat odbiło się szerokim echem we wszystkich mediach. Informacje o wypadkach użytkowników podczas poszukiwania Pokemonów czy powstawaniu firm wyręczających graczy w żmudnych poszukiwaniach, pojawiały się niemal każdego dnia. Media chętnie prezentowały też historie ludzi rzucających pracę, tylko po to, aby móc bez przeszkód oddać się grze. Jednak obecnie, po zaledwie kilku miesiącach, wszystkie dane wskazują, że gra odnotowuje znaczące spadki. Dla przykładu w październiku liczba uruchomień aplikacji w Polsce spadła aż o połowę. Spadkowy trend popularności zauważalny jest również w samych mediach, dla których informacje o grze przestały być już tak atrakcyjne. Pozostaje mieć nadzieję, że twórcy gier wyciągną z tej historii wnioski i pojawią się kolejne aplikacje-marki na miarę Angry Birds, które mimo upływu lat wciąż cieszą się niesłabnącą popularnością.


Największa porażka 2016

Wybuchające telefony... Samsung z Galaxy Note 7. Marka „odnotowała” porażkę zarówno wizerunkową jak i dotkliwą finansowo. Sytuacja zaczęła się od pojedynczych przypadków, a zakończyła na całkowitym przerwaniu produkcji oraz wycofaniu modelu ze sklepu.

Wydawało się, że mimo tak znaczącego potknięcia jakim jest wypuszczenie na rynek wybuchających telefonów, Samsung wyjdzie z tej sytuacji obronną ręką. Sprawna reakcja firmy i szybkie wprowadzenie programu naprawczego - wszystko to zapowiadało pozytywne zakończenie całej sytuacji. Kiedy jednak „naprawiony” flagowiec technologicznego giganta okazał się posiadać dokładnie taką samą usterkę, Samsung zdecydował się na jego całkowite wycofanie z rynku. Powstała wokół tego burza w mediach czy ostrzeżenia linii lotniczych o niezabieraniu na pokład samolotu Samsunga Galaxy Note 7, zdecydowanie nie wpłynęły korzystnie na całą sytuację. Pojawiły się nawet spekulacje sugerujące, że afera ta może pogrążyć Samsunga na dobre. Ostatecznie do tego nie doszło i najprawdopodobniej nie dojdzie, jednak jest to spora rysa na wizerunku, która z pewnością odbije się na sprzedaży również innych modeli.


Najważniejsza zmiana w 2016

Rejestracja kart SIM, to zdecydowanie na polskim rynku nowość. Zmiana ta podyktowana jest ustawą antyterrorystyczną, co w praktyce oznacza utrudnienia dla przeciętnego Kowalskiego oraz turystów odwiedzających nasz kraj. Od 25 lipca wszystkie nowo zakupione karty będą aktywne dopiero po zarejestrowaniu ich u operatora. Wszystkie niezarejestrowane numery zostaną wyłączone z dniem 1 lutego 2017 roku.

Zmiana znacząca, choć warto przypomnieć, że takie zasady już kiedyś obowiązywały. Pod koniec lat 90-tych kupując telefon na kartę również należało go zarejestrować. Z czasem sytuacja uległa zmianie, a my jako użytkownicy przyzwyczailiśmy się do takiego stanu rzeczy. Ponadto warto zauważyć, że obowiązkowa rejestracja kart od lat konieczna jest w większości państw europejskich. Termin wyłączenia niezarejestrowanych kart zbliża się wielkimi krokami, co szczególnie można zauważyć w kontekście nasilających się kampanii reklamowych wszystkich operatorów. Prześcigają się oni w bonusach i nagrodach, jakie klienci otrzymają w zamian za rejestrację numeru właśnie u nich.

Nie poddając ocenie czy zmiana jest pozytywna, czy negatywna, z pewnością jest jedną z większych na przestrzeni ostatnich lat w kontekście zasadach korzystania z urządzeń przenośnych.


Najważniejsze wydarzenie w 2016

Zostaliśmy przyzwyczajeni do tego, że Apple od kilku lat zaskakuje. Niestety coraz częściej jednak nie możliwościami technologicznymi czy softwarowymi, a zdolnościami marketingowymi. Dwa wydarzenia z tego roku, o których należy wspomnieć to premiera iPhone 7 oraz piąta rocznica Tima Cooka na fotelu CEO. Z jednej strony niby nic szczególnego, ale jednak. To kolejny rok z rzędu, w którym wyniki finansowe Apple są „amazing”. Zarówno iPhone, jak i sam CEO wielokrotnie byli typowani przez „ekspertów”, jako ci, którzy znajdują się w trendzie spadkowym. Nic takiego nie ma miejsca i na chwilę obecną nie zanosi się, aby ta sytuacja miała się zmienić. Oczywiście nie obyło się bez zarzutów, że Apple po raz kolejny serwuje model bez żadnych przełomowych rozwiązań, po zaledwie lekkim liftingu. Jednak konferencja Apple nieustannie jest śledzona przez cały świat, a przed sklepami po nowy model ustawiają się „kilometrowe”, a nieraz wielodniowe kolejki. Nie sposób jest więc odmówić marketingowcom spod znaku ugryzionego jabłka umiejętności, których mistrzowsko używają podczas promocji marki.


Najciekawsze trendy w 2016

Stało się to, co od dłuższego czasu było nieuchronne. Pozostawało jedynie pytanie „kiedy?”. W październiku 2016 roku korzystanie z Internetu z wykorzystaniem urządzeń mobilnych wyprzedziło desktop (51.3% do 48.7%). Jeśli trend ten będzie się utrzymywał (a najprawdopodobniej będzie) oznacza to, że październik tego roku będzie szczególna kartą w historii branży mobilnej. Wielu przewiduje, że będzie miało to wpływ na wydatki reklamowe. Według prognoz za dwa lata branża reklam mobilnych będzie warta więcej aniżeli reklamy w prasie, kinie i outdoorze razem wzięte!

Od tej chwili przekonywanie klientów, że segment mobile jest szczególnie ważny, będzie znacznie prostsze. :)


Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Jednym z największych wyzwań, jakie stawiane są przed firmami jest prawodawstwo. Niestety problem ten szczególnie mocno nasilił się w roku 2016 i wszystko wskazuje na to, że może się on z biegiem czasu pogłębiać. Aspekt ten dotyczy to nie tylko Polski, ale również innych krajów na świecie. Ingerencja państw w rynek jest coraz bardziej zauważalna a co za tym idzie więcej firm zdobywających popularność znajduje się pod lupą rządzących. Takie działania zdecydowanie ograniczają swobodę działania na rynku. Wspomniana wcześniej rejestracja kart SIM jest jednym z wielu przykładów.

Prawo coraz częściej wymierzane jest w konkretne firmy, czego przykładem są powszechne kłopoty Ubera. W Polsce obecnie toczy się prawdziwie zacięta walka na linii Taxi – Uber. Znowu zrobiło się o niej głośno, a to za sprawą projektu nowelizacji ustawy przygotowanej przez taksówkarzy, której konsekwencją byłyby znaczne utrudnienia w funkcjonowaniu Ubera. Taksówkarze jako przykład i wzór swoich działań podają w większości przypadków Węgry, gdzie ich kolegom po fachu udało się wywalczyć zawieszenie działalności firmy Uber.

Ten trend stał się bez wątpienia trudnym wyzwaniem w 2016 roku i niestety wiele wskazuje na to, że będzie się umacniał w kolejnych latach.


Najciekawsza kampania/akcja 2016

„Kto jest sprytny ten korzysta z aplikacji OLX-a” to hasło jakie wykorzystał OLX w akcji promującej korzystanie z dedykowanej aplikacji. Koncepcja reklamy oparta jest na rymach, które wielokrotnie były przez markę wykorzystywane i kojarzą się z firmą. Myślą przewodnią było pokazanie, że aplikacja może być używana przez każdego i wszędzie. Stąd m.in. w reklamie występują takie postaci jak starsi panowie czy kobiety z koła gospodyń wiejskich. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych przez firmę aż 21% użytkowników aplikacji korzysta z niej podczas wizyt w toalecie, co również znalazło swoje odzwierciedlenie w przekazie reklamowym. Akcja promocyjna prowadzona była w telewizji i Internecie. W serwisie YouTube obejrzano ją ponad milion razy. Nie sposób jest więc nie przyznać, że osiągnęła spory sukces.


Ocena obecnej kondycji branży

Wiele lat branża czekała na „rok mobile” i… czekała tak długo, aż w końcu przestała czekać. Czy ostatecznie był to rok 2016, czy jednak zmiany przyszły wcześniej – trudno ocenić. Są one na tyle płynne, że ciężko określić dokładny „moment”. Wspomniany wcześniej historyczny październik, kiedy mobile wyprzedził desktop mógłby być wyznacznikiem początku roku mobile. Jednak w wielu sektorach, stało się to już dużo wcześniej. W związku z tymi wydarzeniami kondycję branży można ocenić bardzo pozytywnie.

Sektor sprzętu rozwija się niezwykle dynamicznie, a software oraz advertising radzą sobie równie dobrze. Rok ten był dobry, a przyszłość tym bardziej rysuje się w jasnych barwach. Optymistyczne są również dane, które pokazują, że ponad 40% Polaków korzysta ze smartfonów, a blisko 30% z tabletów. I chociaż liczby te określają Polskę poniżej światowej średniej, to liczba użytkowników tych urządzeń rośnie z roku na rok. Potwierdza to stabilną i ciągle umacniającą się pozycję branży mobile.


Jakie zmiany czekają nas w 2017

Mobile jeszcze pewniej wejdzie do branży motoryzacyjnej. Z nadejściem kolejnego roku w autach pojawi się wiele nowości dotyczących samego sprzętu, jak i oprogramowania. Co prawda autonomicznych samochodów nie będą jeszcze jeździć po polskich drogach, ale i tak czekają nas ciekawe zmiany.

Mamy szansę na nowinki technologiczne, które prezentowane są przez popularne marki oraz premiery samochodów, wykorzystujących coraz mocniej możliwości jakie daje mobile. Koncerny motoryzacyjne coraz częściej i śmielej korzystają z rozwijających się technologii. Wszystko, to, co jeszcze kilka lat temu określane było mianem sci-fi i technologii przyszłości, w chwili obecnej można z powodzeniem odnaleźć w broszurach oraz reklamach najnowszych modeli wiodących producentów.


Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Trzeba przyznać, że rok 2017 zapowiada się dobrze. Klienci powinni być bardziej skłonni do korzystania z usług mobile, dlatego należy tylko zadbać, by tę szansę wykorzystać. Obecnie dysponujemy licznymi argumentami, które przemawiają za inwestowaniem w ten prężnie rozwijający się sektor. Jeśli zostaną dobrze wykorzystane to mamy szansę na dostarczenie konkretnych wartości klientom oraz użytkownikom końcowym, jak i jeszcze dynamiczniejszy rozwój rynku mobile w przyszłości.


Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Rozwój video na urządzeniach mobilnych ze szczególnym uwzględnieniem formatów reklamowych, to trendy, które prawdopodobnie będą się szczególnie wyróżniać w roku 2017. Reklama stanie się bardziej dynamiczna, przejdzie transformację ze statycznych form, na przekaz wideo.

Warto też zwrócić szczególną uwagę na rynek płatności mobilnych. W tym aspekcie również można się spodziewać trendu wzrostowego. Potwierdzeniem tej tezy może być m.in. wprowadzenie 17 listopada na polski rynek usługi Android Pay, która umożliwi dokonywanie transakcji bezgotówkowych. Popularyzacja tego rodzaju usług w Polsce to kolejny krok potwierdzający znaczenie sektora mobile w naszym kraju.


Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Powrót Nokii na rynek smartfonów. Legendarna marka planuje powrót na rynek smartfonów, po wygaśnięciu umów z Microsoftem zawierających zakaz konkurencji. Dla branży to ekscytujące wydarzenie, będące ostatecznym testem legendy.

Oprócz tego wiadomo na pewno, że urządzenia oparte będą o Android, co na pewno wielu zwolenników Nokii przyjęło ze znaczną ulgą. Według doniesień oficjalna prezentacja pierwszych nowych produktów nastąpi na początku 2017 roku. Pozostaje więc tylko czekać i śledzić poczynania powracającego telefonicznego giganta.


Autor
 


Marcin Lipiec, Kierownik działu Mobile w Ideo Sp. z o.o.

Publikacja: NowyMarketing.pl, 30.12.2016r.

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Agencje marketingu internetowego: podsumowanie 2016 roku, prognozy na 2017

22 grudnia 2016
Wirtualnemedia.pl, 20.12.2016r. Autor: Łukasz Szymański

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: SEM/SEO

21 grudnia 2016
NowyMarketing.pl, 20.12.2016r. Autor: Wojciech Szymański

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas