Obejrzyj webinar"Pimcore w praktyce: Jak skutecznie zarządzać informacjami o produkcie?"

Certyfikat SSL – ostateczne ostrzeżenie

Można odnieść wrażenie, że Google dołożyło wszelkich starań, by wdrożenie SSL było konieczne do prawidłowego funkcjonowania stron internetowych.
Paweł Korniak
Paweł Korniak
Specjalista ds. e-marketingu
Darmowa konsultacja

W zeszłym roku informowaliśmy o planowanej zmianie dotyczącej obowiązku wprowadzenia certyfikatu SSL. Od przyszłego miesiąca, wraz z wypuszczeniem nowej wersji Chrome, w życie wejdą nowe zasady. Ich głównym celem jest informowanie użytkowników o tym, czy dana witryna jest bezpieczna.

Czym jest certyfikat SSL?

Należy zacząć od definicji HTTPS. Jest to sposób przesyłana danych, który uniemożliwia przechwycenie danych użytkowników, którzy odwiedzają daną stronę www. Z drugiej strony stanowi zaporę przed zmianą informacji, które internauta wpisuje w formularzach witryny np. numer konta bankowego. SSL jest protokołem szyfrującym, którym posiłkuje się HTTPS. Stanowi zatem zaporę przed niedozwolonym dostępem do danych z zewnątrz. Weryfikacja integralności danych zapewnia wykrycie wszelkich prób ich modyfikacji.

Zabezpieczenie obowiązuje na kilku poziomach:

  • Uzupełnianie danych osobowych w formularzach online
  • W trakcie rejestracji lub logowania
  • Podczas transakcji zakupowych
  • W wewnętrznej komunikacji na witrynie np. czat

Zmiany w Chrome od 1 lipca 2018

Google na początku lipca wypuści Chrome w wersji 68. Nie byłoby to niczym wyjątkowym, gdyby nie fakt, iż tym razem internetowy gigant położył szczególny nacisk na bezpieczeństwo. Od teraz strony www, które nadal wykorzystują HTTP będą specjalnie oznaczone:

Użytkownik otrzyma więc jednoznaczny komunikat, według którego wejście na taką stronę internetową jest po prostu niebezpieczne.

Nie da się ukryć, że to bardzo dobry czas do przekonania menadżerów, że zaimplementowanie protokołu SSL jest dobrym rozwiązaniem.

Jak sprawdzić czy strona obsługuje HTTPS?

To, czy strona jest bezpieczna można weryfikować na dwa sposoby:

  • Zielona kłódka przed adresem strony oznacza, że witryna obsługuje HTTPS
  • W sytuacji, gdy nie widać kłódki, należy ponownie wpisać adres strony zaczynając od prefiksu „https”. Jeśli witryna się nie załaduje, oznacza to, że nie posiada certyfikatu SSL.

Czy certyfikat SSL jest obowiązkiem?

Można odnieść wrażenie, że Google dołożyło wszelkich starań, by wdrożenie SSL było konieczne do prawidłowego funkcjonowania stron internetowych. Początkowo obowiązek miał dotyczyć jedynie tych serwisów, w ramach których wprowadzane są dane osobowe np. posiadające strefy dla zalogowanych użytkowników, czy chociażby formularze kontaktowe. W ten sposób, część witryn byłaby wyjęta spod nowego obowiązku. Jednak w obecnej sytuacji, gdy wszystkie nieposiadające certyfikatu strony są określane jako „niebezpieczne”, konieczne jest jego wdrożenie, chociażby ze względów wizerunkowych.

Użytkownicy coraz bardziej cenią sobie wszelkiego rodzaju obostrzenia, dzięki którym naruszenie ich danych jest niemożliwe lub mocno ograniczone. W związku z tym decyzja o wejściu na potencjalnie niebezpieczne strony może stać się kluczowa dla konwersji. Dochodzi do tego aspekt wizerunkowy, który może wpłynąć na powodzenie całego biznesu.

Google informuje, iż HTTPS umożliwia śledzenie równoległe, które odpowiada za sprawne ładowanie witryny. Ma to znaczenie nie tylko w kontekście samej szybkości strony. Na koniec października zapowiadane są kolejne zmiany – śledzenie równoległe stanie się jedynym narzędziem do pomiaru liczby kliknięć. Z kolei wszystkie linki monitorujące będą musiały używać HTTPS.

Certyfikat SSL - wdrożenie

Wprowadzane zmiany jak najbardziej mają swoją słuszność. Zwiększone bezpieczeństwo ma swoje uzasadnienie, szczególnie w dobie wzmożonych ataków, nie tylko na same witryny internetowe, ale również na ich użytkowników. O ile samo wdrożenie certyfikatu SSL jest procesem niezbyt skomplikowanym, konieczne jest branie pod uwagę wiele aspektów w kontekście pozycjonowania:

  • Przekierowania
  • Mapa strony – sitemap XML
  • Subdomeny
  • Google Search Console
  • Zasoby wewnętrzne serwisu
  • Canonical tag
  • Zasoby wewnętrzne
  • Reklama i promocja serwisu
  • Google Analytics
  • Szybkość ładowania strony

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Sprzedawaj na Instagramie

22 czerwca 2018
Instagram wprowadza funkcjonalność, dzięki której ma szanse stać się pełnoprawnym kanałem sprzedażowym dla e-commerce.

Zmiany w Allegro – sprzedaż żywności i duży sojusz

13 czerwca 2018
Spekulacje dotyczące poszerzenia oferty internetowego lidera pojawiły się za sprawą zatrudnienia Jacka Palca na stanowisku dyrektora e-groceries.

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas