
-
Firma
-
E-commerce
-
E-commerce
- E-commerce B2C
- SmartPrice
- Technologie
- Platformy sprzedażowe B2B
-
Narzędzia wspierające e-commerce
-
Narzędzia wspierające e-commerce
- Integracja z ERP
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Marketplace
- Narzędzia Live Chat
- Narzędzia PIM
- Platforma WMS
- Platformy DAM
- Programy lojalnościowe
- Silniki rekomendacji produktów
- Silniki wyszukiwania produktów
- Social media
- System OMS
- Systemy CRM
- Systemy płatności
- Systemy PLM
- Usługi kurierskie
- Web Push
- Zarządzanie cenami
- Edito E-commerce CMS
- Narzędzia PIM
- Bezpieczeństwo danych w e-commerce
- Marketplace
- Cross-border
- Rozwiązania AI dla e-commerce
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Dlaczego my
-
E-commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Serwisy internetowe
- Portale informacyjne
- Dedykowane aplikacje internetowe
- Dostępność cyfrowa
- Rozwiązania AI
- Integracja z aplikacjami IT
- Programy lojalnościowe
- Aplikacje PWA
- Cloud / Hosting
- Aplikacje mobilne
- Platforma e-learningowa
- Konfiguratory produktów
- Internet Software House
- Stosowane technologie
- Jak pracujemy
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Masz świetny produkt, ale w każdym kanale wygląda inaczej? Atrybuty się nie zgadzają, zdjęcia są nieaktualne, a klienci gubią się w opisach? To znak, że brakuje Ci jednego źródła prawdy o ofercie. W erze omnichannel chaos informacyjny kosztuje – i to nie tylko utracone konwersje, ale też zbędne zwroty, reklamacje i frustrację zespołu.
Spójność to fundament efektywnego działania omnichannel. W jej osiągnięciu tej spójności pomocny okazuje się PIM – system zarządzania informacjami o produkcie. Dzięki niemu możesz uporządkować, ujednolicić i błyskawicznie aktualizować dane we wszystkich kanałach, eliminując błędy, skracając czas wdrożeń i zwiększając efektywność całego zespołu.
Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 50 dostawców tego typu rozwiązań, dlatego wybór takiego, który najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej firmy nie jest prosty. Dominującymi i najpopularniejszymi w branży są PimCore i Akeneo.
Aby ułatwić Ci wybór najlepszego rozwiązania dla Twojej firmy, przygotowaliśmy bezpośrednie porównanie obu opcji.
Pimcore czy Akeneo? Dopasuj PIM do swojego biznesu
Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie „Pimcore czy Akeneo?”. Wybór powinien wynikać z modelu biznesowego, poziomu zaawansowania technologicznego oraz tego, jaką rolę dane produktowe pełnią w Twojej firmie.
Pimcore będzie lepszym wyborem, jeśli:
- prowadzisz rozbudowaną sprzedaż B2B/B2C lub marketplace z wieloma kategoriami i partnerami,
- potrzebujesz centralnej platformy do zarządzania danymi, treściami, mediami i doświadczeniem klienta,
- planujesz zaawansowane integracje z ERP, CRM, CMS, DAM i systemami BI,
- zależy Ci na pełnej kontroli technologicznej i możliwości budowy własnych procesów,
- myślisz o platformie jako o centrum całego ekosystemu cyfrowego,
- masz zespół IT lub partnera technologicznego, który poradzi sobie z wdrożeniem i rozwojem open-source.
Akeneo sprawdzi się lepiej, jeśli:
- prowadzisz klasyczny e-commerce lub D2C i chcesz uporządkować dane produktowe,
- zależy Ci na szybkim wdrożeniu i intuicyjnej obsłudze bez dużych nakładów IT,
- Twoja firma nie potrzebuje CMS, DAM czy MDM, tylko dobrego PIM-a,
- chcesz poprawić jakość danych produktowych i skrócić czas wprowadzania nowych produktów,
- korzystasz z gotowych integracji (np. z Magento, Shopify, Commercetools) i nie planujesz rozbudowanych customizacji,
- zależy Ci na wersji SaaS i przewidywalnych kosztach rozwoju.
PimCore vs. Akeneo – różnice pod względem funkcjonalności
Wspomniane platformy PIM mają wiele podobieństw, ale istnieje między nimi także sporo różnic, zwłaszcza pod względem posiadanych funkcji. By jak najlepiej usystematyzować wiedzę o nich przedstawiamy porównanie poszczególnych parametrów systemów.
Pimcore
Producent udostępnia swoim klientom różne wersje:
- Community Edition (darmowa)
- Professional Edition
- Enterprise Edition
- Enterprise Edition PaaS
Szczegóły planów i różnice pomiędzy nimi producent zestawia w czytelnej tabeli.
Akeneo
Do wyboru mamy 4 wersje platformy:
- Community (darmowa)
- Growth
- Advanced
- Premium
Producent także przygotował czytelne zestawienie informacji na temat funkcjonalności w każdej wersji.
Zaplecze technologiczne
Pod względem technologii systemy są do siebie bardzo podobne. Oba to rozwiązania Open Source, dlatego też są łatwo dostępne dla każdego i, posiadając odpowiednie umiejętności programistyczne, można je rozwijać według własnych potrzeb.
Pimcore
Najnowszą wersją jest PimCore X i opiera się na frameworku Symfony 6.x (grunt pod migrację na Symfoy 7).
Akeneo
Wersja Akeneo PIM 7.0 również również opiera się na tej wersji framweroka Symfony Framework,.
Dostępność demo
Dostawcy obu rozwiązań PIM udostępniają możliwość zapoznania się z platformami poprzez aktywne testowanie oferowanych funkcji.
Pimcore
Producent daje możliwość testowania ad-hoc większości dostępnych funkcjonalności w ogólnodostępnym Demo. Możemy wypróbować także, jak działają funkcje PIM w kombinacji z bazą MDM, DAM, Digital Commerce, Digital Experience Management czy Customer Data Platform. System oferuje także "cyfrową wycieczkę po produkcie" z przewodnikiem. Wystarczy, że uzupełnimy krótki formularz i wybierzemy tematykę, jaka nas interesuje.
Akeneo
Dostęp do Demo od producenta otrzymamy po wysłaniu prośby za pomocą formularza.
Struktura katalogów produktów
Pimcore
Elastyczność w odniesieniu do modelowania danych to szczególna cecha oprogramowania PimCore. Wszystkie zapisane dane mogą być tu dowolnie ustrukturyzowane, rozbudowane o kolejne informacje oraz importowane czy eksportowane za pomocą standardowych interfejsów API, np. blogi i artykuły w formie content jako usługa (CaaS).
Co więcej, PimCore posiada wbudowany mechanizm MDM (Master Data Management), przez co znacznie uławia kontrolę nad szeroką gamą zasobów danych związanych z opisem ofert, mediami, statystycznymi atrybutami, a także informacjami o klientach, produktach czy też dostawcach.
Dzięki strukturze przypominającej schemat drzewa, obsługuje wiele poziomów hierarchii produktów. Umożliwia określenie nieograniczonej ilości wariantów min. dla produktu, zarówno jego kluczowych cech, czy unikalnych atrybutów. Całą konfigurację modelowania danych przeprowadzimy za pomocą rozbudowanego interfejsu użytkownika.
Akeneo
Model Entity Attribute Value (EAV), rodzaj strukturyzowania danych, umożliwia zarządzanie wyłącznie danymi o produkcie. W najnowszych wersjach Akeneo, szczególnie w edycji Enterprise, ograniczenie do maksymalnie dwóch atrybutów dla wariantów produktu przestało obowiązywać w tak sztywnej formie.
Platforma oferuje obecnie bardziej elastyczne podejście do wariantowania, m.in. poprzez family variants i variant groups, które pozwalają tworzyć wielowymiarowe modele produktów i zarządzać nimi w sposób dopasowany do potrzeb biznesu.
Rozszerzony został także zakres konfiguracji dostępnej z poziomu interfejsu graficznego (GUI), co w edycjach komercyjnych umożliwia samodzielne modyfikowanie modelu danych bez konieczności ingerencji w backend.
Wbudowany CMS/WCM i nie tylko
Pimcore
Narzędzie oferuje znacznie więcej niż sam system PIM. Dostarcza on również funkcję WCM (Web Content Management), która jest jedną z odmian systemu do zarządzania treścią. Dzięki temu możliwa jest łatwa modyfikacja danych o produktach oraz układu treści czy zasobów na stronie produktu. System MDM (Master data management) z kolei umożliwia o wiele łatwiejsze zarządzanie i oszukiwanie wszelkich plików dotyczących produktów.
Producent oprogramowania wyposażył PimCore również w:
- Digital Asset Management (DAM) – umożliwia obróbkę zasobów cyfrowych dla produktów (obsługa wielu typu plików, kadrowanie, konwersja, interaktywne prezentacje produktu),
- DXP / CXM (Digital Experience Platform) – funkcje umożliwiają zarządzanie doświadczeniem Klienta w każdym POS, niezależnie od rodzaju kanału sprzedażowego,
- Omni-channel Enablement – daje ogromne możliwości w zakresie optymalizacji pracy podczas aktualizacji informacji oraz zasobów cyfrowymi dla produktów w czasie rzeczywistym. Jednocześnie wspiera zachowanie spójności cyfrowego doświadczenie dla Klientów.
Przeczytaj czym jest platforma DAM i jak możesz wykorzystać ją w biznesie? Platformy DAM – „nowy” gracz w obszarze cyfryzacji
Akeneo
Akeneo w bezpłatnej wersji oferuje jedynie rozwiązanie PIM, które pozwala na zarządzanie informacją o produkcie. Warto jednak wspomnieć, że Akeneo posiada własny Marketplace, gdzie znajdziemy wtyczki czy nakładki bezpośrednio od producenta, jak i partnerów strategicznych. Pozwalają one dowolnie rozszerzać możliwości platformy. Każda z nich posiada listę funkcji oraz informacje o kompatybilności z wersją oprogramowania.
Personalizacja
Pimcore
System dostarcza możliwość personalizacji treści na podstawie analizy zachowań użytkowników. Zwiększa zatem zaangażowanie klientów za sprawą atrakcyjnych, indywidualnie dostosowanych komunikatów, które opierają się na targetowaniu behawioralnym, profilowaniu użytkowników i gromadzeniu danych za pośrednictwem analityki internetowej i analizy biznesowej.
Akeneo
System ogranicza się wyłącznie do zarządzania informacjami o produkcie, dlatego nie posiada mechanizmów personalizacji dla użytkownika końcowego. Zaleca jednak sprzedawcom internetowym personalizację treści za pomocą niektórych zewnętrznych narzędzi, takich jak silniki rekomendacji (Avail, RichRelevance, Prediggo itp.) lub narzędzia do wyszukiwania „searchanding” (Endeca, Fredhopper itp.)
Integracje
Pimcore
Platforma oferuje architekturę „połącz wszystko” i jest w stanie zintegrować dowolną liczbę i każdy rodzaj danych cyfrowych dla przedsiębiorstw dowolnej wielkości i dowolnej branży.
Dzięki podejściu opartemu o API, umożliwia również łączność z systemami CRM, ERP, ESB, BI lub aplikacjami innych firm, a także systemami typu Magento, Adobe Experience Manager i SAP. Można zatem powiedzieć, że jest gotowy na każdą integrację.
Co więcej, biorąc pod uwagę importowanie czy eksportowanie, format pliku w żadnym przypadku nie jest ograniczeniem. Zapewniona jest także obsługa punktów końcowych integracji dla każdego rodzaju połączenia.
Warto zajrzeć do Pimcore Marketplace, gdzie znajdziemy dodatkowe możliwości rozbudowy PIM.
Akeneo
W najnowszych wersjach Akeneo, zarówno Community, jak i Enterprise, możliwości integracji zostały znacząco rozszerzone. Rozbudowane REST API oraz dodatkowe GraphQL API pozwalają obecnie na pełne zarządzanie danymi produktowymi, mediami, strukturą katalogów i procesami publikacji — bez konieczności korzystania z plików CSV czy Excel jako podstawowego kanału wymiany danych.
Events API dostępne od wersji 5.0, zostało wzbogacone o obsługę szerszego zakresu zdarzeń i możliwość integracji z zewnętrznymi systemami w czasie rzeczywistym, m.in. przez webhooki. Dzięki temu Akeneo może działać jako centralny hub danych produktowych, płynnie synchronizujący się z ERP, CMS, marketplace’ami czy narzędziami marketing automation.
Lista oferowanych funkcji z podziałem na wersję platformy rosła wraz z rozwojem platformy. Pełny wykaz znajdziemy w REST API reference cheat sheet.
Skalowalność biznes
Producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i oferują nowoczesne rozwiązania, aby ułatwić zarówno zarządzanie platformą, jak i milionami rekordów.
Pimcore
Jest to wysoce skalowalna platforma dla przedsiębiorstw, która przystosowana jest do zwinnych środowisk globalnych, w tym także do ogromnej ilości danych produktów i zasobów cyfrowych.
Narzędziem wartym uwagi w wersji X jest nowoczesny Data Importer. Może z łatwością obsłużyć setki redaktorów i miliony użytkowników odwiedzających platformę w przeciągu miesiąca. Zastosowanie wiodących technologii przyczyniło się do nieograniczonej skalowalności PimCore.
Akeneo
Producent także dba o zapewnienie dużej skalowalności i coraz bardziej rozwija w tej kwestii możliwości platformy umożliwiając łatwe zarządzanie złożonymi katalogami produktów. Trzeba jednak zaznaczyć, że posiada pewne ograniczenia w zakresie modelowania i przetwarzania danych.
Workflow oraz system uprawnień
Mechanizmy zarzadzania ustawieniami platformy od strony administracyjnej to również istotny aspekt dla producentów PIM. Z jednej strony umożliwia zabezpieczenie danych przed modyfikacją dzięki systemowi ról oraz uprawnień, a z drugiej pomaga stworzyć efektywny schemat współpracy poprzez zdefiniowanie przepływu pracy.
Pimcore
Już w wersji podstawowej posiada wiele zaawansowanych modułów: system przesyłania wiadomości, możliwość zarządzania uprawnieniami użytkowników czy określania sposobu przepływu informacji (workflow).
Akeneo
W najnowszych wersjach Akeneo moduł Data Quality Insights stał się rozbudowanym centrum monitorowania jakości danych produktowych. Oprócz klasycznego Process Trackera prezentującego postęp w procentach i liczbę brakujących pól, system oferuje szczegółowy podział braków według kategorii informacji (np. dane techniczne, marketingowe, zgodność z regulacjami).
Ocena jakości nie ogranicza się już do skali A–F – teraz można śledzić dokładny wskaźnik kompletności i porównywać go w czasie. Wersje Enterprise wzbogacono o rekomendacje działań naprawczych, przypisywanie zadań do konkretnych użytkowników oraz raporty i wizualizacje, które ułatwiają analizę jakości danych w całym katalogu.
Dzięki temu DQI w Akeneo wspiera nie tylko kontrolę kompletności, ale też aktywne zarządzanie procesem wzbogacania informacji o produktach.
Koszt platformy
Oba przedstawione rozwiązania to oprogramowania typu Open Source, co oznacza, że w wersji podstawowej są bezpłatne.
Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku Akeneo dotyczy to jedynie wersji społecznościowej, gdyż wersja EE (i wyżej) ze względu na dodatkowe funkcjonalności jest już płatna.
PimCore zamiast tego zarabia na sprzedaży opcjonalnych umów o gwarantowanym poziomie usług (SLA), szkoleń i profesjonalnych usług, takich jak doradztwo i wdrożenie.
Podsumowując
PimCore to kompleksowe rozwiązanie, dostarczające wiele narzędzi w jednym rozwiązaniu: PIM, CMS, MDM, DAM, e-commerce. Umożliwia zarządzanie informacjami o produktach, zasobami cyfrowymi, treścią oraz handlem elektronicznym.
Jest wysoce skalowalną aplikacją, która umożliwia wydajne zarządzanie przepływem pracy, a także integrację danych. Ze względu na duże możliwości jest jednak znacznie bardziej skomplikowany we wdrożeniu i zarządzaniu.
Akeneo to system skupiający się jedynie na zarządzaniu informacjami o produkcie (PIM). Przeznaczony jest przede wszystkim dla sprzedawców detalicznych i jest odpowiedzią na ich wielokanałowe potrzeby, a jego prosty i intuicyjny interfejs ułatwia wdrożenie i konfigurację.