Konkurs SCORMWeź udział w konkursie i wygraj szkolenie e-learningowe dla swojej firmy

Czy Twoja platforma e-commerce nadąża za skalowaniem biznesu?

Rozwój Twojego e-commerce spowolnił, sklep traci wydajność przy wzmożonym ruchu, a wdrożenie każdej zmiany trwa wieki? Źródłem tych problemów może być przestarzała platforma e-commerce, która nie jest gotowa na wzrost Twojego biznesu!

Twój sklep internetowy stale rośnie, ale czujesz, że niektóre systemy nie nadążają za tempem zmian i hamują jego dalszy rozwój? Sprawdź, czy źródłem tego problemu nie jest wymagająca zmiany platforma e-commerce. W poniższym artykule omawiamy sygnały wskazujące na to, że to właśnie to oprogramowanie blokuje skalowanie Twojego biznesu. Podpowiadamy także jak działać, by uporać się z wykrytymi problemami i umożliwić wzrost wydajności sklepu internetowego.
 

Problemy ze skalowaniem e-commerce

Skalowanie, czyli zwiększanie przychodów bez proporcjonalnego zwiększania kosztów operacyjnych, to bez wątpienia jeden z podstawowych celów każdego e-commerce. To właśnie dzięki temu procesowi możliwe jest osiąganie większych zysków i umacnianie pozycji na rynku.

Możliwości skalowania biznesu różnią się w zależności od etapu, na którym znajduje się obecnie firma. Gdy dany e-commerce zaznaczył swoją pozycję na rynku i znajduje się w fazie wzrostu, tempo zwiększania się generowanych przez niego zysków niemal zawsze będzie znacząco przewyższać tempo zwiększania się kosztów. Taki stan rzeczy nie będzie trwał jednak wiecznie.

Gdy firma zaczyna obsługiwać coraz więcej klientów, często pojawiają się pierwsze problemy z wydajnością sklepu internetowego. Dalsze skalowanie blokowane jest wtedy przez braki w infrastrukturze firmowej, w tym przede wszystkim przez platformę e-commerce, która nie nadąża za biznesem.
 

Platforma e-commerce a rozwój biznesu – jak przestarzała infrastruktura hamuje skalowanie firmy?

Jeśli zauważyłeś pierwsze problemy ze skalowaniem e-commerce, możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, co konkretnie jest przyczyną spowolnienia tempa wzrostu. Bez dużego doświadczenia w rozwijaniu biznesu w Internecie trudno jest bowiem rozpoznać ograniczenia platformy sklepu internetowego.

Jakie sygnały wskazują zatem na to, że to czas, by rozważyć rozbudowę lub zmianę platformy e-commerce? Zaalarmować powinny Cię między innymi:

  • Spadki wydajności – jeśli platforma przestaje być elastyczna przy większym wolumenie zamówień, to oprogramowanie ewidentnie nie jest dostosowane do zapotrzebowania firmy i musi być jak najszybciej usprawnione lub zmienione.
  • Problemy z UX, zarządzaniem treściami lub personalizacją – starsze rozwiązania często nie zapewniają wystarczających możliwości w tych obszarach. Użyteczność strony i jej dopasowanie do konkretnych preferencji są natomiast niezwykle ważne dla współczesnych klientów i często decydują o tym, czy zdecydują się oni na dokonanie zakupu. Warto zadać sobie pytanie: czy w obecnym systemie masz możliwość łatwego zbudowania landing page’a albo stworzenia dedykowanego wyglądu karty produktowej? Jeśli nie – to sygnał, że pora pomyśleć o zmianie silnika.
  • Trudności z wdrażaniem nowych funkcji – wraz z rozwojem sklepu internetowego konieczne może okazać się wdrażanie nowych funkcji, takich jak na przykład asystent zakupowy czy konfiguratory produktów. Jeżeli wykorzystywana platforma nie pozwala na takie zmiany, to bez wątpienia blokuje ona harmonijny wzrost Twojego e-commerce.
  • Problemy z integracjami – skalowalna platforma e-commerce musi pozwalać na płynne integracje z zewnętrznymi narzędziami; bez nich skazany będziesz między innymi na ręczne przenoszenie danych, co znacząco zmniejszy wydajność sklepu internetowego. Równie istotnym czynnikiem są koszty utrzymania infrastruktury. Wiele firm mierzy się z wysokimi wydatkami na serwery i obsługę przestarzałych systemów. Migracja na nowoczesną platformę często pozwala znacząco obniżyć te koszty i odciążyć zespół IT.

Powyżej opisane problemy to najczęstsze sygnały, które wskazują na to, że w celu dalszego skalowania e-commerce konieczne jest usprawnienie infrastruktury firmowej. Sposób radzenia sobie z poszczególnymi trudnościami może być jednak różny w zależności od ich skali, a także od technicznych możliwości obecnie używanej platformy.

platforma e-commerce


Zmiana platformy e-commerce – kiedy dalsze naprawianie systemu przestaje być opłacalne?

Jeżeli zauważyłeś, że opisane powyżej problemy występują również w przypadku Twojej platformy e-commerce, to z pewnością zastanawiasz się, w jaki sposób działać, by umożliwić sobie dalsze skalowanie biznesu. W rzeczywistości w sytuacji tej masz do wyboru jedynie dwa rozwiązania: optymalizację i rozbudowę obecnego systemu lub też migrację e-commerce na nową platformę.

Usprawnienie obecnie wykorzystywanej platformy może okazać się dobrym wyborem szczególnie w sytuacji, gdy masz do czynienia z pojedynczym problemem – szczególnie jeśli nie jest to żaden błąd krytyczny. Naprawa lub drobna rozbudowa systemu może wtedy okazać się wystarczająca, a koszty takiej pracy będą znacznie niższe niż w przypadku konieczności przeprowadzenia migracji e-commerce.

Napraw platformy e-commerce nie uda się jednak wykonywać w nieskończoność. Po pewnym czasie i tak nadejdzie moment, w którym techniczne możliwości przestarzałego systemu uniemożliwią jego dalsze usprawnianie. Dodatkowo „łatane” rozwiązania mogą nie działać tak optymalnie, jak nowoczesne systemy.

Aby odnieść jak najwięcej korzyści, konieczne będzie więc prawidłowe wskazanie momentu, kiedy zmienić system e-commerce, zamiast kolejny raz go usprawniać. Co jednak wskazuje na to, że nadszedł już czas na taką zmianę? Z pewnością z sytuacją taką mamy do czynienia, gdy w przypadku Twojej platformy występuje jednocześnie kilka omawianych problemów lub nawet wszystkie z nich.

Nieocenionym wsparciem w ocenie tego, czy warto naprawiać obecny system, czy też lepiej zdecydować się na implementację nowego oprogramowania, może zapewnić także rozmowa z ekspertami zajmującymi się usprawnianiem sklepów internetowych. Jeśli potrzebujesz takiej pomocy, zapraszamy więc do kontaktu z naszymi specjalistami z Ideo, którzy doradzą Ci, jak zachować balans, rozwijając swój e-commerce.

O czym warto pamiętać przy wyborze nowej platformy i migracji e-commerce?

wybór platformy ecommerceZmiana platformy e-commerce to ważny krok, który może znacząco wesprzeć rozwój Twojego sklepu internetowego. Zanim zdecydujesz się na jego wykonanie, warto więc rozważyć kilka istotnych kwestii. Jedną z nich jest wybór pomiędzy gotowymi platformami e-commerce a dedykowanym oprogramowaniem

Pierwsze wskazane rozwiązanie będzie zwykle tańsze i pozwoli na korzystanie z niego niemal od razu po zakupie. Wybór takiego systemu może sprawdzić się więc w przypadku małych firm, które dopiero zaczynają rozkręcać swój biznes.

Tego typu platformy nie oferują jednak zwykle dostępu do bardziej zaawansowanych funkcjonalności i nie pozwalają na pełne dopasowanie do niektórych zastosowań. Sklepy internetowe, które są już świadome swoich potrzeb, zyskają zatem więcej, stawiając na dedykowany system. Jeśli nie jesteś pewien, jaki rodzaj platformy wybrać, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem Rozwiązania dedykowane czy pudełkowe? Czym się kierować przy decyzji?, gdzie szerzej omawiamy to zagadnienie.

Kolejną ważną kwestią jest wybór technologii, które będzie wykorzystywał system. Do dyspozycji będziesz miał tu mnóstwo różnorodnych rozwiązań. Jeżeli zależy Ci na stworzeniu skalowalnej platformy e-commerce, szczególną uwagę zwrócić powinieneś tu jednak przede wszystkim na:

  • headless e-commerce – polega na oddzieleniu warstwy front-end od back-end, co pozwala na łatwiejsze wdrażanie zmian, implementację nowych rozwiązań i integrację z innymi systemami; zależność między zastosowaniem headless e-commerce a skalowalnością platformy jest zatem naprawdę znacząca;
  • mikroserwisy – to architektura, która wykorzystuje podział serwisu na mniejsze, niezależne moduły; zapewnia ona większą wydajność i elastyczność niż monolityczna architektura oraz pozwala na łatwiejsze rozwijanie konkretnych modułów; dzięki temu świetnie sprawdzi się w przypadku skalowalnej platformy e-commerce;
  • cloud computing – to model, który wykorzystuje przetwarzanie danych w chmurze, co pozwala na łatwiejsze dostosowanie się do zmieniającego się ruchu i chroni przed utratą wydajności sklepu w momentach, gdy odwiedza go więcej klientów.

Podsumowując: przestarzała platforma może ograniczać Twój rozwój zarówno od strony technologicznej, jak i biznesowej. Decyzja o migracji to szansa na oszczędności, większą swobodę działania i przewagę konkurencyjną. Najważniejsze to rozpoznać odpowiedni moment na zmianę i zaplanować go strategicznie.

Sam typ oprogramowania i technologie, na których będzie się ono opierać, to rzecz jasna nie wszystkie czynniki, które będziesz musiał uwzględnić, wybierając konkretny system. Proces wdrożenia skalowalnej platformy e-commerce powinien bowiem zostać starannie przemyślany i zaplanowany – najlepiej przy wsparciu specjalistów.

Jeśli po zapoznaniu się z opisanymi w powyższym artykule sygnałami zacząłeś podejrzewać, że używana przez Ciebie platforma hamuje rozwój Twojego e-commerce, warto zdecydować się na kolejny krok, jakim jest zaplanowanie konkretnych zmian. Pomóc może Ci w tym Ideo – najlepszy partner technologiczny w kontekście migracji i wdrożeń platform B2C. Już dziś skontaktuj się więc z naszymi specjalistami i zadbaj o skalowalność swojego biznesu!

Może zainteresują Cię także

PimCore czy Akeneo. Który PIM wybrać i dlaczego?

19 sierpnia 2025
Zastanawiasz się, która platforma PIM lepiej sprawdzi się w przypadku Twojej firmy? Zapraszamy do naszego porównania dwóch, najpopularniejszych na rynku platform: Pimcore i Akeneo.

Wdrożenie platformy B2B – jak wygląda krok po kroku?

4 sierpnia 2025
Jeśli planujesz wdrożenie sklepu B2B, czeka Cię wiele decyzji – technologicznych, organizacyjnych i biznesowych. Sprawdź, jak wygląda ten proces krok po kroku, żeby uniknąć błędów i stworzyć system B2B, który naprawdę działa.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas