Technologie internetowe w służbie Światowych Dni Młodzieży

ŚDM to wymagający event, nie tylko pod względem logistycznym, ale również technologicznym. Wspierały go stworzone przez nas aplikacje: mobilny rozkładu jazdy MPK, portal Pope2016.com oraz portal DEON.pl.
zdj. PAP, autor: Leszek Szymański

ŚDM to nie tylko spotkania pielgrzymów z Papieżem, liczne msze i wspólne modlitwy. To także tysiące osób zaangażowane w organizację wydarzenia, a także bieżącą obsługę i pomoc. Jedną z najbardziej widocznych grup wspierających pielgrzymów byli wolontariusze – blisko 25 tys. osób z 67 krajów. Pomagali 3 milionom osób, które np. chcą dotrzeć w odpowiednie miejsce nigdy wcześniej w nim nie będąc.

By sprawnie przewieźć taką ilość podróżnych Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie uruchomiło 935 dodatkowych kursów tramwajowych i 953 autobusowych. MPK zdecydowało się także zmodyfikować aplikację pozwalającą na sprawdzenie rozkładu jazdy na urządzeniach mobilnych (rozklady.mpk.krakow.pl) oraz dostosować serwery odpowiedzialne za jej poprawne funkcjonowanie. W efekcie, mimo ponad 7 000 000 odsłon dziennie (blisko 48 milionów w trakcie całego tygodnia), aplikacja sprawnie informowała pielgrzymów o planowanych kursach.

Informacje w trakcie wydarzenia udostępniali także dziennikarze. Polska Agencja Prasowa we współpracy z Katolicką Agencją Informacyjną przygotował dedykowaną platformę do komunikacji z dziennikarzami z całego świata. W ciągu tygodnia opublikowano w niej ponad 3 000 różnego rodzaju treści rozszerzonych o ponad 50 tys. materiałów zdjęciowych i nagrań video. Ponad 6 000 osób, korzystając z zasobów portalu www.pope2016.com, relacjonowały to niezwykłe wydarzenie na cały świat. Materiały które opracowali dotarły do praktycznie każdego, kto w tym czasie oglądał w swoim kraju programy informacyjne, przeglądał portale czy sięgał po codzienną prasę.

„Głównym zadaniem portalu było sprawne dostarczanie obiektywnych i wszechstronnych informacji związanych z wizytą Papieża Franciszka w Polsce oraz z samymi Światowymi Dniami Młodych. Z perspektywy czasu możemy stwierdzić, że skutecznie spełnił swój cel.” - podsumowuje Lidia Sobańska, prezes PAP. „Publikacje jakie zostały przygotowane przez zagraniczne media na podstawie dostarczanych przez nas materiałów dotarły w praktycznie każdy zakątek świata. Wydarzenia ostatniego tygodnia, z naszą niewielką pomocą stały się więc elementem wpływającym na pozytywne postrzeganie Polski przez zagraniczne media i ich odbiorców.”.

W krajowym internecie także widzieliśmy duże zainteresowanie wydarzeniem. Praktycznie każdy większy portal uruchamiał dział poświęcony ŚDM, by przykuć uwagę sporej grupy internautów. Największy portal katolicki DEON.pl także zanotował znaczny wzrost zainteresowania, który przełożył się na czterokrotny wzrost ilości czytelników. W szczytowych momentach ilość odsłon znacznie przekraczała pół miliona odsłon w ciągu dnia.

„Wielką popularnością cieszyły się wszelkie materiały, które pokazywały, jak fantastyczna atmosfera wytworzyła się w Krakowie w trakcie ŚDM. Obserwowaliśmy także ogromny wzrost zainteresowania wypowiedziami Papieża. W ostatnich dniach powróciliśmy w polskim internecie do entuzjazmu z jakim spotykał się na początku pontyfikatu. Wskazują na to chociażby aktywności użytkowników naszych profili w mediach społecznościowych. Zdecydowanie wzrosła ilość polubień, udostępnień i pozytywnych komentarzy pod materiałami z wypowiedziami Franciszka.” - podsumowuje Piotr Żyłka, redaktor naczelny DEON.pl

Z danych zgromadzonych przez Brand24 wynika, że ogromną aktywność wykazywali także sami pielgrzymi. Opublikowali w mediach społecznościowych treści, które dotarły do ponad 460 milionów osób. Blisko 6,5 mln internautów zareagowało pozytywnie na te treści komentując je, udostępniając dalej lub oznaczając „lubię to”.

Kształtowany w ten sposób pozytywny wizerunek Polski jest kolejną wymierną korzyścią z organizacji tak dużego wydarzenia. Wielu młodych przyznało bowiem, że z chęcią ponownie przyjedzie do Polski. Co więcej - opublikowane przez pielgrzymów i przez media informacje mogą sprawić, że inni także pomyślą o naszym kraju jako ciekawym, przyjaznym miejscu, które warto odwiedzić.

Za projekt i realizację mobilnego rozkładu jazdy MPK, portalu Pope2016.com oraz portalu DEON.pl odpowiedzialna była agencja interaktywna Ideo. Platformy zostały przygotowane tak, by zawarte w nich treści były w pełni dostępne również dla osób korzystających jedynie z urządzeń mobilnych. Firma realizowała także prace związane z konfiguracją i zarządzaniem serwerami obsługującymi sprawne funkcjonowanie serwisu MPK oraz portalu DEON.pl.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas