A - AdWords (Encyklopedia Marketingu)

NowyMarketing.pl, 11.09.2015r. Autor: Wojciech Szymański.

Czym jest AdWords? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.

[Wojciech Szymański:] Google Adwords to, jak sama nazwa wskazuje, narzędzie stworzone przez Google Inc. Wykorzystywane jest do reklamowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, w witrynach z wdrożonym silnikiem wyszukiwania Google (np. Interia.pl) oraz na stronach należących do programu AdSense - czyli witrynach partnerskich Google. W tym ostatnim przypadku reklama może być targetowana kontekstowo, demograficznie lub umieszczana na wybranych przez reklamodawcę witrynach.

Reklamy sprzedawane są w różnych modelach:

  • CPC (cost per click – koszt za kliknięcie)
  • CPM (cost per mille – koszt za tysiąc wyświetleń reklamy)
  • CPA (cost per action – koszt za konwersję / akcję)

Nie ma znaczenia model, w jakim reklamodawca chce się rozliczać, ponieważ cena uzależniona jest od ilości konkurencji – im większa konkurencja, tym większe stawki. Wszyscy reklamodawcy, którzy chcą promować się na określone słowo kluczowe, uczestniczą we wspólnej licytacji, deklarując ile maksymalnie zgadzają się zapłacić za jedno kliknięcie (w przypadku modelu CPC). Większa kwota to większa szansa na pojawienie się na najwyższych, lepszych pozycjach. By zabezpieczyć odbiorców reklamy przed SPAMEM Google uzależnia także pozycję reklamy od Wyniku Jakości.

Pozycja linku sponsorowanego AdWords w wynikach linków sponsorowanych ustalana jest na podstawie:

  • Wyniku Jakości - współczynnik określany poprzez:
    • procentową ilości kliknięć w reklamę (CTR – Click Through Rate),
    • adekwatność reklamy względem hasła wyszukiwanego przez internautę,
    • czas przebywania internauty na stronie po wejściu z reklamy,
    • współczynnik odrzuceń na stronie przy wejściach z reklamy,
  • Maksymalnej stawki CPC, która ustalana jest przez reklamodawcę, czyli najwyższa kwota jaką godzi się on zapłacić za jedno wejście na stronę poprzez reklamę.

Uczestnictwo w programie Google AdWords nie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.


Autor
 

Wojeciech Szymański
Ekspert ds. e-marketingu oraz PR, Dyrektor Działu Marketingu Internetowego w Ideo Sp. z o.o. oraz Prezes Ideo Force Sp. z o.o. - marki w grupie Ideo specjalizującej się w e-marketingu oraz e-commerce. Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich na Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Wykładowca studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Europejskiej im. J. Tischnera w Krakowie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Publikacja:
NowyMarketing.pl, 11.09.2015r.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas