-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Od czasu, wejścia do Unii Europejskiej polski rynek nieruchomości nieustannie rósł. Obroty, w samym tylko sektorze nieruchomości komercyjnych, w 2006 r. sięgnęły rekordowej wartości blisko 4,5 mld euro. Kolejny rok nie był już tak spektakularny, bowiem zakończył się wynikiem na poziomie 2,8 mld euro, ale to i tak drugi rezultat w historii. W czerwcu 2007 r. GPW rozpoczęła obliczanie kolejnego subindeksu sektorowego – WIG-deweloperzy, na który składały się akcje 10 spółek z sektora budowlanego. Nawet przy aktualnej sytuacji gospodarczej i widmie światowego krachu gospodarki, analitycy nie prognozują kryzysu, a raczej mówią o stabilizacji w tym sektorze.
Na świecie Internet jest już masowo wykorzystywany w promocji, marketingu i sprzedaży produktów i usług. W Stanach Zjednoczonych bardzo duży odsetek transakcji na rynku nieruchomości realizowanych jest za pośrednictwem sieci, co jest dowodem na dużą skuteczność tego środka przekazu. W Polsce, pomimo, iż Internet cieszy się rosnącą popularnością, rodzimi deweloperzy nie zawsze właściwie dbają o swój wizerunek, zwłaszcza w sieci. Ma się wrażenie, że przez całą tą hossę zatracili potrzebę promocji, marketingu oraz budowania pozytywnego i profesjonalnego wizerunku.
W jednym z artykułów miesięcznika Forbes (04/08, Rynek normalnieje) można przeczytać: „[...] w Warszawie mieszka dziś ok. 15 proc. kobiet w wieku 20-30 lat i niemal tyle samo mężczyzn [...]. Stolica wraz z przedmieściami ma blisko 1,7 mln ludności, co oznacza, że w ciągu 10 lat około 340 tysięcy młodych ludzi będzie chciało kupić mieszkanie”.
Ci, potencjalni konsumenci, zdecydowanie odpowiadają największej grupie polskich internautów, można zatem przewidywać, że informacji i ofert będą poszukiwać w Internecie. Co tam znajdą?
E-marketing w powijakach
Pytanie jakie należy przede wszystkim zadać brzmi raczej „CZY coś znajdą?”. Na chwile obecną w wyszukiwarkach dominują raczej porównywarki ofert oraz pośrednicy w obrocie nieruchomościami – na próżno można szukać witryn deweloperów, wpisując najważniejsze w branży słowa kluczowe (które to, de facto, witryny deweloperów mają wpisane w metatagi). Nawet wyszukiwanie zawężane nazwami miast, w których prowadzone są inwestycje nie daje oczekiwanych efektów.
Wyniki branży raczej nie wiążą się z brakiem środków. Być może sytuacja ta związana jest właśnie z boomem na rynku nieruchomości, a w konsekwencji do braku potrzeby wysiłku ze strony deweloperów w tym aspekcie – jeżeli tak, to należałoby to szybko zmienić.
Dwa światy
Tak po krótce można opisać to, co dzieje się z wirtualnym wizerunkiem firm deweloperskich, a postępem w kwestii technologii internetowych, które są obecnie wykorzystywane. W gronie przeanalizowanych serwisów spółek z pierwszej dziesiątki notowanych w indeksie WIG-deweloperzy niemal połowa prezentuje się tak, jakby zatrzymała się w momencie stworzenia - czyli najczęściej kilka lat temu. Ponadto nie zawsze w parze z wartością giełdową spółki idzie poziom jej serwisu internetowego.
Pisząc o „zatrzymaniu w momencie stworzenie” nie mamy na myśli aktualizacji treści, ale sam wygląd serwisów, ich architektura informacji i funkcjonalność. Rysunek 1 obrazuje dwa zupełnie różne podejścia do zagadnienia budowania wizerunku i promocji w Internecie.
Rys. 1. Strony główne spółki deweloperskiej notowanej na giełdzie.
W części analizowanych przypadków również samą zawartość pozostawia wiele do życzenia. Niektóre serwisy wydają się całkowicie źle ukierunkowane, gdyż eksponowane „Relacje inwestorskie” nie są raczej tymi informacjami, które będą oczekiwali otrzymać w serwisie dewelopera potencjalni klienci na mieszkania. Bardzo często zdarza się, że informacje dotyczące danej inwestycji są bardzo ubogie i przedstawione w mało atrakcyjny sposób, co z pewnością nie zachęca do podjęcia pozytywnej decyzji.
Aby można było na tym artykule skorzystać, przedstawmy zestaw „dobrych praktyk”, który zebraliśmy ze stron deweloperów, oraz który wynika z naszej szybkiej analizy.
- odświeżanie wizerunku strony www – obecnie domy buduje się nowszymi technologiami niż kilka lat temu - strony www również;
- nowoczesny, korporacyjny styl – biorąc pod uwagę, że właścicielami omawianych serwisów są spółki notowane na giełdzie, tym bardziej powinny one mieć charakter korporacyjny i nowoczesny;
- odpowiednia architektura informacji – użytkownik nie powinien biegać po całym serwisie i być przerzucanym z działu do działu przy przeglądaniu powiązanych informacji - odpowiednie ich rozłożenie zachęca do przeglądania i zdecydowanie ułatwia poszukiwanie;
- jasny podział ról – niektórzy deweloperzy nie tworzą serwisów produktowych dla kolejnych inwestycji, w tym wypadku serwis główny powinien zawierać wszystkie te informacje, które dostarczałby serwis dedykowany danej inwestycji. Naszym zdaniem, lepiej przyjąć jednak model z wydzieloną witryną produktową, a na korporacyjnym serwisie podawać podstawowe informacje i odsyłać po więcej do osobnego www (w ten sposób jest większe pole do popisu z ilością i atrakcyjnością prezentowanych informacji, a co za tym idzie lepszy efekt końcowy);
- elementy interaktywne – uatrakcyjniają suche informacje, jak choćby wykresy w relacjach inwestorskich, interaktywne prezentacje inwestycji (budynków, zagospodarowania pomieszczeń, itd.),
- promocja w Internecie – nie trzeba zaczynać od milionów wyświetleń bannerów, można zacząć od optymalizacji strony pod wyszukiwarki, pozycjonowanie oraz kampanie boksów reklamowych (zalecane na start).
Deweloperskie serwisy brandingowe
Coraz częściej pojawiają się w sieci serwisy poświęcone konkretnym inwestycjom. Jest to dobra strategia i przemawia na korzyść deweloperów, szczególnie (ale nie tylko) przy ofertach na luksusowe budynki, gdzie odpowiednie nagłośnienie, promocja i otoczka medialna wokół projektu ma duże znaczenie, gdyż buduje poczucie wyjątkowości.
Z pewnością jest to powód dla którego - w znacznej większości przypadków - witryny te przewyższają pod każdym względem serwisy korporacyjne deweloperów. Jednak użytkownik, po przejściu na znacznie gorszą stronę firmy może mieć mieszane uczucia (być może dlatego na niektórych z tych serwisów nie znaleźliśmy bezpośredniego linku do strony inwestora).
Przykładem dobrze zorganizowanego serwisu wizerunkowo-produktowego jest np. strona osiedla Willa Magdalenka (www.willamagdalenka.com).
Rys. 2. Ciekawa prezentacja zagospodarowania terenu.
Serwis posiada praktycznie wszystkie elementy – zarówno wizualnie, technologicznie, jak i informacyjnie – które powinny znaleźć się w ramach takiej strony. Jest miły w odbiorze, łatwy w nawigacji, a to dzięki przemyślanej strukturze rozmieszczenia informacji. Potencjalny klient znajdzie w serwisie wszystkie informacje, począwszy od konkretnej oferty, przez plany zagospodarowania, wizualizacje projektu, bogatą galerię zdjęć (od pustego pola, przez kolejne etapy budowy, po wykończone domy), aż po informacje z kim i w jakich instytucjach warto kontaktować się w sprawie kredytu na zakup nieruchomości na osiedlu.
Dodatkowo, ciekawostkami technicznymi mogą być atrakcyjnie wykonane wizualizacje planów zagospodarowania (w technologii flash połączonej z grafiką 3D), dzięki którym w intuicyjny sposób można zlokalizować położenie i rozmieszczenie budynków, a następnie przejść do ich opisu technicznego i oferty.
Jak widać, jest to bardzo interesujące rozwiązanie, choć i tu widać pewne niedociągnięcia ze strony deweloperów. Znalezienie w sieci takich serwisów jest nie lada wyzwaniem. Większość z nich nie można odnaleźć poprzez wyszukiwarki, a to one przecież kreują prawie cały ruch w Internecie.
Brak promocji tych serwisów wynika prawdopodobnie z ich krótkiego cyklu życia. Z reguły, po realizacji inwestycji stają się „stronami widmo”. Wielka szkoda, iż stają się one bezużyteczne. Czy jednak tak musi być? Czy można zrobić więcej coś z tego typu serwisem?
Można – jednak niewielu deweloperów o tym myśli. Niewielkim nakładem środków, jeszcze w trakcie tworzenia takiego serwisu, można wyposażyć go w elementy, dzięki którym będzie mógł służyć klientom zarówno przed, jak i po realizacji inwestycji.
Zwykły moduł forum dyskusyjnego, zaimplementowany na stronie przedstawiającej inwestycję może przyczynić się do wzrostu zainteresowania ofertą. Ludzie podejmują decyzje na bazie zebranych informacji, a najlepsze informacje pochodzą od innych ludzi.
Często takie mini społeczności organizują się same, z inicjatywy mieszkańców. Umieszczają oni na nich serwisach informacje dotyczące życia codziennego na danym osiedlu, rozmawiają o problemach osiedla, wymieniają się doświadczeniami, dyskutują na swobodne tematy – tym samym budują miedzy sobą więź. Według nas, to deweloperzy powinni o tym pomyśleć, nawet ze względu na uatrakcyjnienie oferty (wartość dodana).
Na koniec należy przypomnieć, iż serwis internetowy – czy to korporacyjny, czy produktowy – to również inwestycja, i jak inwestycję należy go traktować. Wówczas, tak jak z każdej innej inwestycji, można liczyć na profity.
Omawiana branża rozwinęła się i stoi na wysokim, międzynarodowym poziomie. Warto więc zacząć dorównywać do tego poziomu wizerunkiem, również tym internetowym. Miejmy nadzieję, że firmy otrząsną się w porę i będziemy zaskoczą nas jeszcze niesamowitymi, ale użytecznymi rozwiązaniami.
Autor
Piotr Zając
Specjalista ds. e-marketingu i e-biznesu, Ideo Sp. z o.o.
Publikacja:
Przegląd finansowy - NUMER SPECJALNY, Bankier.pl 18 (25) 27 kwietnia 2008.
Może zainteresują Cię także
Świąteczne strojenie Internetu…
Projektowanie graficzne na potrzeby internetu
Klienci o nas
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Politykę prywatności