Jaki powinien być system CMS przyjazny wyszukiwarkom internetowym?

Przegląd finansowy, Bankier.pl 37 (44) 7 września 2008. Autor: Wojciech Szymański.

Od dłuższego czasu w polskim Internecie można obserwować dwa trendy. Pierwszym z nich jest powstawanie coraz bardziej rozbudowanych witryn internetowych opartych o system zarządzania treścią – CMS. Drugim, wzrost świadomości właścicieli witryn w zakresie potrzeby promocji w wyszukiwarkach internetowych, a co za tym idzie „masowa” optymalizacja serwisów na potrzeby wyszukiwarek – SEO (Search Engine Optimization).

Nasuwa się więc pytanie o optymalny, z punktu widzenia działań pozycjonerskich, system CMS. Taki, który byłby przyjazny dla wyszukiwarek internetowych, czyli mógłby nosić miano „CMS przyjazny SEO”. Warunki, jakie musiałaby spełniać wzorcowa aplikacja są ściśle związane z elementami, które wyszukiwarki internetowe biorą pod uwagę wyznaczając pozycje witryn podczas wyszukiwania haseł kluczowych.

Do najważniejszych mechanizmów, jakie powinny być wdrożone w przyjaznym systemie zarządzania treścią należą:

  1. generowanie przyjaznych adresów podstron;
  2. umożliwienie tworzenia adresów podstron przez samego użytkownika systemu;
  3. umożliwienie dodawania meta tagów dla każdej z podstron;
  4. możliwość edycji kodu HTML podstron przez redaktorów serwisu;
  5. możliwość integracji z systemami statystycznymi oraz narzędziem Google dla webmasterów.

Jednym z podstawowych założeń systemu CMS przyjaznego SEO jest odpowiednia adresacja podstron, to znaczy taka, która nie wykorzystuje znaków specjalnych typu „?” i „&”, a same adresy do poszczególnych podstron są zrozumiałem dla człowieka. Nadawanie „przyjaznych” adresów ma ogromne znaczenie, a jego  brak może całkowicie uniemożliwić ulokowanie strony wysoko w wynikach wyszukiwania.

Przykładem adresu o nieoptymalnej budowie jest „www.domena.pl/index.php?id=4&cpd=3”. Adresem optymalnym jest „www.domena.pl/podstrona/kolejna-podstrona”.

System SEO CMS powinien dawać możliwość tworzenia adresów dla poszczególnych podstron przez administratora serwisu - to znaczy nie narzucać gotowych wzorców, często niedostosowanych do indywidualnych potrzeb serwisu. Wyszukiwarki internetowe podczas wyznaczania pozycji witryny w wynikach wyszukiwania biorą pod uwagę, jakie słowa znajdują się w adresie strony. Administrator witryny internetowej, dzięki możliwości ręcznego nadawania podstronom dowolnych adresów, jest w stanie znacznie zwiększyć możliwość ulokowania się strony na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Doskonałym przykładem niniejszego problemu jest sytuacja, gdy pewna podstrona w serwisie jest pozycjonowana na frazę „finanse”, ale jej nazwa w serwisie musi brzmieć „Oferta”. Jeżeli system automatycznie nada jej adres w postaci „www.domena.pl/oferta”, to szanse na jej wypozycjonowanie są o wiele mniejsze, niż gdyby redaktor serwisu ręcznie nadał jej adres „www.domena.pl/finanse-oferta”.

Funkcjonalnością, która w bardzo dużym stopniu wspomaga proces pozycjonowania jest możliwość definiowania meta tagów dla poszczególnych podstron przez samego administratora serwisu. Zawartość meta tagów stanowi skrót informacji zawartych na podstronie. Ich poprawne zdefiniowanie zwiększa szanse na uzyskanie przez witrynę wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Niezbędnym minimum jest również możliwość podłączenia portalu do narzędzia Google Webmaster Tools, dzięki któremu redaktor witryny jest w stanie sprawdzać, jak najpopularniejsza wyszukiwarka Google „widzi” serwis internetowy, udostępniać jej informacje umożliwiające zwiększenie widoczności witryny, a także zdiagnozować ewentualne problemy.

Z powyższym związana jest również konieczność automatycznego generowania się w systemie mapy witryny - zarówno w postaci osobnej strony w serwisie (jak na przykład http://www.bankier.pl/info/mapa/), ale także jako plik odczytywany przez mechanizmy Google (standard XML). Dzięki temu wyszukiwarki internetowe są w stanie poprawnie dotrzeć do wszystkich podstron w serwisie – nawet tych, do których nie prowadzą żadne pozycje w menu.

System CMS sprzyjający pozycjonowaniu powinien dawać możliwość łatwego podłączenia statystyk (np. Google Analytics lub Stat24). Dzięki temu możliwe będzie śledzenie ruchu w witrynie, analizowanie go oraz dobieranie optymalnych fraz kluczowych, na których powinny koncentrować się dalsze działania promocyjne.

Przyjazny system CMS powinien generować lekki i przejrzysty kod HTML. Lekki oznacza taki, w którym wszystkie formatowania graficzne (arkusze stylów) są umieszczone w dedykowanych do tego celu miejscach (osobne pliki) oraz niezawierający fragmentów java script. O przejrzystości możemy mówić wówczas, gdy ilość kodu nie przytłacza właściwej treści witryny. Ponadto wszelkie elementy nawigacyjne powinny być tworzone w technologiach zrozumiałych dla robotów wyszukiwarek internetowych.

CMS przyjazny wyszukiwarkom internetowym powinien również zachowywać strukturę nagłówków w witrynie. Nagłówki na łamach strony internetowej można porównać do nagłówków w prasie drukowanej. Są to tytuły i śródtytuły tekstów - pozwalają one na zorientowanie się co zawiera dany paragraf. Wybór odpowiedniego numeru nagłówka (z listy od 1 do 6) zależy od miejsca jego ulokowania w serwisie. Poprawnym rozwiązaniem jest, gdy nazwa danej podstrony w ramach serwisu jest wyświetlana w nagłówku H1, a nazwy kolejnych bloków tekstów lub paragrafów w nagłówkach H2. Jeżeli struktura treści jest bardziej skomplikowana, projektując rozłożenie nagłówków warto rozmieszczać je tak, jakby tworzyło się spis treści.

Ze względu na to, iż roboty wyszukiwarek nie widzą zawartości plików graficznych system SEO CMS powinien dawać możliwość przypisywania wszystkim elementom graficznym, wstawionym poprzez panel administracyjny, specjalnego atrybutu ALT opisującego słownie ich zawartość. Umieszczanie wspomnianych opisów zwiększa szansę na poprawne pozycjonowanie zarówno całej witryny jak i poszczególnych plików.

Dzięki zbudowaniu witryny w oparciu o system CMS przyjazny wyszukiwarkom internetowym znacznie rosną szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Można nawet dopuścić się stwierdzenia, że często możliwości pozycjonowania portalu są determinowane przez wdrożony system zarządzania treścią.


Autor


Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.

Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.

Publikacja:
Przegląd finansowy, Bankier.pl 37 (44) 7 września 2008.

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas