Checklista - bezpłatny PDFAnaliza przedwdrożeniowa - 100 pytań do dobrego wdrożenia PIM

Pozycjonowanie w 2020 - trendy i podsumowania

Blog Widoczni.com, Autor: Wojciech Szymański

Pozycjonowanie stron internetowych w 2020

Autorzy bloga Widoczni.com kolejny raz poprosili praktyków polskich agencji marketingowych o podsumowanie 2019 roku oraz prognozy na rok 2020. Jak będzie wyglądało pozycjonowanie stron internetowych w roku 2020? Jakie problemy w obszarze SEO okazały się największym wyzwaniem 2019 roku? Na te i inne pytania odpowiedział Wojciech Szymański, nasz dyrektor działu marketingu internetowego.

Jaką najistotniejszą wskazówką na rok 2020 chcesz się podzielić z kolegami po fachu?

To nie 2020 rok, a Google wraz z nieustannymi udoskonaleniami szykuje pozycjonerom pewne niespodzianki, które trudno na ten moment precyzyjnie przewidzieć. Można jednak zauważyć zachodzące zmiany w algorytmach (tą największą od lat, jaką jest Google BERT) i towarzyszący im główny nurt, za którym warto podążać. Istotne jest zwracanie coraz większej uwagi na intencje użytkownika, który wpisuje w wyszukiwarce dane zapytania. Są one źródłem wiedzy na temat jego oczekiwań w zakresie informacji jakich poszukuje, jak również co chce dzięki nim uzyskać. Dobrze jest tworzyć i dostarczać użytkownikom zawartość uwzględniającą te przewidywania. Takie działania mogą okazać się bardziej skuteczne niż chociażby dobór „odpowiednich” słów kluczowych w tekście.

W ramach pojawiających się zmian warto pamiętać o innych zagadnieniach bazujących na podstawowych założeniach BERTa, jak chociażby featured snippets (polecane fragmenty z odpowiedzią), czy wyszukiwanie głosowe. Jest to kierunek, w którym warto udoskonalać strony projektowane w roku 2020. Eksperymenty i nowe rozwiązania mogą w przyszłości przynosić największy ruch i walczyć z zero click searches.

Nie zapominajmy również o urządzeniach mobilnych, które aktualnie dominują, dlatego tak ważne jest, by projektować stronę pod kątem Mobile-First. Zapewni to nam przychylność nie tylko internautów, ale również algorytmów.

 

Jak oceniasz ostatnie lata w SEO w kontekście działań agencji? Jak ulegała zmianie Wasza praca i współpraca z klientami?

Branża SEO podlega nieustannym zmianom będących najczęściej odpowiedziami na aktualizacje robotów. Właściciele stron internetowych oraz internauci mogą liczyć na wsparcie od Google, dzięki stale udoskonalanym narzędziom. Obecnie np. Google stara się wyeliminować techniki blackhatowe, które jeszcze 10 lat temu były normalną praktyką. Aktualnie takie działania są niebezpieczne i mogą sprowadzić na stronę filtr lub nawet ban. Przykładowo zamieszczanie mnóstwa słów kluczowych (keyword stuffing) było naturalne do czasu pojawienia się w 2011 r. algorytmu Panda, który zaczął zwracać uwagę na jakość publikowanego contentu. Sporo zmian zaszło również w kwestii pozyskiwania linków. Należało zrezygnować z dużej ilości linków zdobywanych automatycznie, na rzecz naturalnego linkowania, które zapewnia realne i wartościowe efekty i wskazuje autorytet strony.

To co również jest istotne, to kompleksowe podejście do tematu. Wykorzystanie szeroko pojętego digital marketingu (SEO, reklamy płatne w wynikach wyszukiwania, w social mediach, współpraca z influencerami, etc.) oraz tradycyjnej formy reklamy daje więcej możliwości i zapewnia większą skuteczność. Oczywiście wszelkie materiały reklamowe powinny być wysokiej jakości i tworzone w przeróżnej postaci. Synergia tych działań jest w stanie zapewnić realne korzyści w postaci wyższej konwersji i identyfikacji z marką.

Zmiany objęły również lokalny i światowy rynek marketingowy. Zwiększył się popyt na tego rodzaju usługi, a to z kolei powoduje ciągły wzrost konkurencji w branży.

 

Jakie narzędzie SEO według Ciebie jest najbardziej pomocne i dlaczego?

Nowością, o której warto wspomnieć jest na pewno SurferSEO. Pozwala na bardzo dokładną analizę konkurencji dla wybranego zapytania w Google. Sprawdza strony, które otrzymują najwyższe wyniki pod kątem struktury HTML – frazę zamieszczoną w paragrafach, tytułach, nagłówkach, altach. Co więcej, informuje o ilości słów kluczowych, liczbie i rodzaju zdobytych linków, wadze stron i wiele więcej. Wyniki prezentowane są w formie czytelnego wykresu.

Powyższe funkcje Surfera stanowią podstawę dla dodatkowych narzędzi, jak np. Content Editor, który jest pomocny podczas tworzenia tekstów SEO, czy wtyczka do Chrome’a - Keyword Reasearch, która szybciej analizuje frazy bezpośrednio z autosugestii Google. Zbudowany w taki sposób Surfer to wielofunkcyjne i kompleksowe narzędzie, wspierające podejście data-driven SEO w pełnej okazałości.

Warto zwrócić uwagę na inne narzędzia, które również są niezwykle skuteczne i mają wiele do zaoferowania. Jednym z nich jest Senuto, którego odświeżony panel proponuje wiele ciekawych funkcji (analiza konkurencji; sezonowość witryny; wzrosty/spadki; najważniejsze sekcje witryny; kanibalizacja; cechy fraz – typy, SERP, trendy, trudność etc.).

 

Jakie tegoroczne wydarzenie branżowe uważasz za najbardziej udane? Twoim zdaniem na jakie eventy branżowe warto wybrać się w 2020 r.?

Co roku organizowane są ciekawe i duże wydarzenia, w których warto uczestniczyć. Każde z nich oferuje praktyczną wiedzę w postaci nowinek branżowych czy omawianych case study. Warto wziąć pod uwagę np.:

  • IX edycję konferencji I ♥️ Marketing (17-20.03.2020);
  • kolejne edycje sem KRK 2020;
  • Influencer LIVE Poznań 2020;
  • Festiwal SEO 2020;
  • Brighton SEO (16-17.04.2020).

Oprócz tych największych eventów organizowanych jest także wiele lokalnych wydarzeń, podczas których poruszanych jest mnóstwo merytorycznych i równie ważnych tematów. Jednym z takich wydarzeń może być Facebook Local.

Dodam, że warto również monitorować wydarzenia online, jak np. webinary. Są one zazwyczaj udostępniane w darmowej formie, z możliwością powrotu (czy przewinięcia) do omawianego zagadnienia. Przykłady takich twórców to Global Marketing Day czy też webinary SemRush (tu szczególnie warto podkreślić serię SEO Surgery Polska).

 

Jakie cele stawiasz przed sobą w ramach rozwoju firmy?

Zależy nam, by z naszej wiedzy korzystało jak najwięcej osób. W planach mamy m.in. częstsze organizowanie konferencji dla e-commerce (Lunch z e-commerce) oraz spotkań marketingowo-HRowych. Rozważamy również kilka nowych projektów, a że tematyka SEO jest nam bliska, to na pewno się w nich pojawi.

Nieustannie z zaciekawieniem obserwujemy różnego rodzaju automatyzacje. Pamiętamy również, że content is the king i w tym kierunku chcemy podążać.

 

Z jakimi wyzwaniami w związku ze zmianami w pozycjonowaniu musiały mierzyć się polskie agencje SEO w 2019?

W drugiej połowie 2018 roku w związku z aktualizacją (Medic Update), a następnie funkcjonującej pod nazwą Florida Update, pozycja branży medycznej czy finansowej mocno się wahała. Również od czasu aktualizacji Google zwraca szczególną uwagę na poziom autorytetu, wiarygodności, czy eksperckość witryny internetowej, danej marki i jej pracowników.

Aktualizacja połączyła się z tegorocznymi zmianami mobile. Kiedy w 2019 r. Google ogłosiło, że nowe domeny będą analizowane przez bota indeksującego strony na smartfony, wprowadzony już wcześniej Mobile-First Index osiągnął swoją kulminację. Więcej informacji na ten temat przedstawia zaktualizowane Google Search Console.

Gdy witryna porusza tematy w obszarze YMYL (Your Money Your Life), a przy okazji zmaga się z problemami w wersji mobilnejstrony, to niewątpliwie dla agencji SEO był to niemały problem i była zmuszona do poszukiwań nowych, globalnych rozwiązań.

 


Wojciech Szymański, Dyrektor działu marketingu internetowego w IdeoAutor

 

Wojciech Szymański, Dyrektor działu marketingu internetowego w Ideo.

Publikacja: Widoczni.com, 18.12.2019r.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

W co się bawić w pracy, czyli grywalizacja w Twojej firmie

6 grudnia 2019
Grywalizacja to rozwiązanie na skuteczne motywowanie pracowników, szczególnie przy monotonnych obowiązkach służbowych.

Jak przekonać do siebie 2 miliony użytkowników miesięcznie? - case study Prawo.pl

28 listopada 2019
NowyMarketing.pl, Autor: Marcin Kielar

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas