Dowiedz się więcejBądź czujny! Uważaj na fałszywe faktury wystawione bez naszej wiedzy

Sztuczna inteligencja w sklepie internetowym

Patrząc na rozwiązania tego typu wyraźnie widać trend, za jakim powinny podążać wszystkie sklepy internetowe.
Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Porozmawiajmy

Jeśli mówimy o przyszłości sklepów internetowych, nie można pominąć bardzo ważnego aspektu jakim jest sztuczna inteligencja. Jaką obecnie pełni rolę i czy na przestrzeni lat ulegnie zmianie?

Analiza użytkowników

Jedną z nadrzędnych cech sztucznej inteligencji jest możliwość szybkiej analizy każdego użytkownika. Chodzi zarówno o jego zachowanie, jak i zainteresowania. Przeglądając przedmioty w sklepie internetowym wszystkie dane są na bieżąco pobierane i analizowane. Dzięki temu AI rozpoznaje czego szukamy i co się nam podoba. Na podstawie tych danych proponowane są artykuły podobne lub uzupełniające wybrane przez nas produkty.

Proces ten staje się coraz łatwiejszy. Nadal jednak badania nad rozwojem sztucznej inteligencji są procesem ciągłym. Jeden z najbardziej obiecujących obszarów tej nauki to tzw. deep learning. Algorytmy nieustannie analizują i jednocześnie uczą się. To nauka, która opiera się na milionach danych, a każde z nich jest tak samo ważne.

Rozwiązania, które opierają się na tej metodzie są wykorzystywane nie tylko w sklepach internetowych. Najbardziej popularne serwisy takie jak Netflix czy YouTube wysyłają rekomendacje, które zostały wystosowane właśnie na podstawie zebranych przez AI danych. Podobnie jest w przypadku reklam, które opierając się na pozyskanych informacjach lepiej trafiają w gusta klientów, którzy realnie mogą być nimi zainteresowani.

Sztuczna inteligencja jako doradca zakupowy

Na chwilę obecną AI jest wykorzystywana przede wszystkim w postaci chatbotów. Konwersacja z taką aplikacją na pewno nie jest na wysokim poziomie i jest to bardziej wysyłanie prostych odpowiedzi na proste pytania. Na chwilę obecną stanowią minimalne uzupełnienie obsługi klienta, jednak nie są w stanie jej zastąpić.

Na przestrzeni lat ta sytuacja na pewno ulegnie zmianie. Już trwają prace nad tym, aby AI w postaci chatbotu był wirtualnym doradcą. Jego zadaniem będzie pomoc w szybkim i bezproblemowym przejściu procesu zakupowego. Zaczynając od wyboru produktów, po zasugerowanie najbardziej korzystnych rozwiązań cenowych, po dokonanie płatności.

Zalando – jasne i ciemne strony AI

Zalando to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sklepów w internecie. Dla swoich klientów oferuje innowacyjne rozwiązania, jednak nie wszyscy są z nich zadowoleni. Jednak po kolei.

Gift Finder to projekt, który powstał ze specjalistami z Google w zeszłym roku. Użytkownicy mieszkający na terenie Niemczech i korzystający z Google Assistant na Androida i iOS mogą poprzez chatbot znaleźć prezent idealny. Na podstawie krótkiej ankiety określane są potrzeby oraz oczekiwania. Następnie algorytm analizuje produkty w sklepie internetowym i wybiera najbardziej zgodne z udzielonymi odpowiedziami. Klient może pozyskać informacje na ich temat, jak i od razu przejść do opcji kupowania. Rozwiązania o takim charakterze są na razie jeszcze w fazie testów i nie wiadomo, czy zostaną wprowadzone dla klientów z innych państw. Nie da się jednak oprzeć wrażeniu, że możliwość znalezienia prezentu idealnego to coś, o czym wielu z nas jako potencjalnych klientów skrycie marzy.

Zalando idzie za duchem techniki również w strukturach pracowniczych. Do mediów wpłynęła właśnie informacja o tym, iż gigant planuje zwolnić od 200 do 250 pracowników z działów marketingu oraz sprzedaży algorytmami. Powód jest poniekąd spełnieniem najczarniejszego scenariusza dla każdego pracownika. Zwolnienia są spowodowane wprowadzeniem rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Decyzja ta uzasadniona jest większą wydajnością oraz szczegółowością z zakresu zbierania danych o użytkownikach, które docelowo przekładają się na większą konwersję. Sytuacja ta pokazuje, że obawy wielu zawodów w kwestii zastąpienia ich maszynami czy AI nie pozostają już w kwestii rozważań.

Podsumowanie

Wykorzystanie sztucznej inteligencji nawet w niewielkim stopniu (jak np. chatboty), to przede wszystkim usprawnienie pracy. Jednak patrząc na rozwiązania tego typu w dalszej perspektywie, już teraz wyraźnie widać trend, za jakim powinny podążać wszystkie sklepy internetowe. Co więcej, bardzo prawdopodobnym jest, że również sklepy stacjonarne będą korzystać z tej technologii. Ich wstępną zapowiedzią są samoobsługowe kasy. Możliwe jest jednak, że za kilka lat np. zakaz handlu w niedziele będzie obchodzony właśnie poprzez zatrudnianie inteligentnych robotów.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

9 sposobów na stworzenie skutecznego formularza kontaktowego

3 kwietnia 2018
Istnieje kilka nieskomplikowanych zasad, o których warto pamiętać podczas projektowania lub modyfikacji funkcjonującego już formularza.

Allegro wprowadza nowy edytor ofert

12 marca 2018
Największa platforma sprzedażowa wprowadza długo zapowiadane zmiany dotyczące wyglądu ofert.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas