Pobierz bezpłatny poradnikJak efektywnie wdrożyć system klasy PIM

Social media: podsumowanie roku 2018

Wirtualnemedia.pl, Autor: Joanna Tymowicz

Client Service Director, Ideo Force, Joanna Tymowicz podsumowała rok dla Wirtualnych Mediów, w kategorii Social Media.

Wydarzenie roku

Za najistotniejsze wydarzenie tego roku uważam zorganizowany po raz pierwszy w Polsce event, o charakterze międzynarodowym - Social Media Week. Jest to jedyne takie wydarzenie poświęcone w całości tematyce mediów społecznościowych. W ciągu dwóch dni zaprezentowano interesujące case study, a szerokie grono prelegentów oraz ciekawe konwersatoria spowodowały, że konferencja prezentowała wysoki poziom merytoryczny.

 

Sukces roku

Za polski, jak i światowy tegoroczny sukces można także śmiało uznać olbrzymią i nieustającą popularność treści efemerycznych, w głównej mierze Instagram Stories. Instagram rozwija tą funkcjonalność, przez cały czas dodając kolejne elementy, które angażują użytkowników.

Za sukces można uznać również „renesans” jaki przeżywa serwis dla specjalistów z różnych branż czyli LinkedIn. Obserwujemy w nim zwiększanie popularności nowego trendu - Social Selling, który bazuje na tworzeniu sieci kontaktów oraz relacji. W naszym kraju idea organizowania spotkań i wydarzeń #linkedinlocal spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem. Ich celem jest przeniesienie wirtualnych znajomości do realnego świata, networking czy po prostu rozmowa przy kawie.

 

Porażka / rozczarowanie roku

Swoista plaga Instagrama, czyli boty. Ich liczba jest już tak duża, że czasem można odnieść wrażenie, że jest ich więcej niż prawdziwych użytkowników. Komentują posty z konkretnymi hasztagami, followują konta – zachowują się niemal tak samo jak realny użytkownik serwisu. Niestety, jak się okazuje, tego typu rozwiązania wykorzystują nawet osoby, które są uważane za instagramowych ekspertów. Na szczęście problem został zauważony przez sam serwis. Wypowiada on wojnę botom oraz blokowanie fakeowych kont.

Wyciek danych ponad 80 milionów użytkowników trudno określić inaczej niż porażką. Jednak pomimo tak olbrzymiego skandalu, popularność Facebooka nie straciła na sile i nie nastąpiło tak szumnie prognozowane masowe usuwanie kont. Mark Zuckerberg znów udowodnił, że jego portal ma niezwykle silną pozycję na rynku i nawet akcja #DeleteFacebook nie wpłynęła negatywnie na funkcjonowanie Facebooka.

 

Serwis / kampania / projekt roku

Kampania roku to według mnie głośna premiera sklepu internetowego AboutYou, która odbiła się szerokim echem w mediach społecznościowych, przy wsparciu największych polskich influencerów. Z okazji uruchomienia serwisu zorganizowano w Warszawie duży event, a relacja z tego wydarzenia była licznie transmitowana na bieżąco w social mediach.

 

Trend roku

W dalszym ciągu dominującym trendem, obecnym we wszystkich mediach społecznościowych jest video. Siłą Instagrama są instastories, YouTube koncentruje się na coraz dłuższych i bardziej wartościowych treściach, z kolei Facebook stawia na treści video oraz transmisje na żywo.

Można także zaobserwować, że aktywność osób korzystających z tego najbardziej popularnego portalu społecznościowego w Polsce przeniosła się z newsfeedu serwisu do konkretnych grup tematycznych. Już od jakiegoś czasu Facebook rozwijał właśnie taką formę komunikacji i w dużej mierze celuje w aktywność użytkowników w grupach – do tego stopnia, że pozwolił na dołączanie do nich również markom.

 

Prognoza na 2019 rok

Myślę, że przyszłość należy do chatbotów konwersacyjnych. W wyniku tego w przyszłym roku należy spodziewać się dynamicznego rozwoju – zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Szacuje się, że już w 2020 roku 85% wszystkich interakcji z użytkownikami sieci będzie odbywało się bez konieczności angażowania człowieka. Warto skorzystać z tego potencjału w celu usprawnienia komunikacji z klientami i podczas realizacji założonych celów.

Kolejnym trendem, którego rozwój będzie można zaobserwować w Social Media w 2019 roku to działania Employer Brandingowe i wykorzystanie ich potencjału, względem mediów społecznościowych. Już na portalach społecznościowych można zauważyć masowe powstawanie stron pod nazwą „Kariera…”. Budowanie atrakcyjnego, a zarazem wiarygodnego wizerunku to niezwykle czasochłonne i wymagające dużego nakładu pracy zadanie. W dzisiejszych czasach jest to jednak konieczne, jeśli chce się odnieść sukces na rynku.

 


Autor

 

Joanna Tymowicz, Client Service Director, Ideo Force

Publikacja: Wirtualnemedia.pl, 11.01.2019r.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

E-commerce: podsumowanie roku 2018

27 grudnia 2018
Wirtualnemedia.pl, Autor: Anna Wolanin

Marketing internetowy: podsumowanie roku 2018

18 grudnia 2018
Wirtualnemedia.pl, Autor: Marcin Wojtoń

Umów się na konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas