Dowiedz się więcejBądź czujny! Uważaj na fałszywe faktury wystawione bez naszej wiedzy

E-commerce: podsumowanie roku 2018

Wirtualnemedia.pl, Autor: Anna Wolanin

O podsumowanie najważniejszych wydarzeń z dziedziny e-commerce poproszona została Anna Wolanin, Specjalista e-commerce, Ideo. Wypowiedź została opublikowana na łamach serwisu Wirtualne Media.

Wydarzenie roku

Wydarzeniem, które w istotny sposób wpłynęło na polski e-commerce było wejście w życie nowego prawa, ograniczającego handel w sklepach stacjonarnych. Wstępne prognozy pozwalały mieć nadzieję, że będzie to korzystne przede wszystkim dla sprzedaży online. Niestety ta, można rzec naturalna alternatywa dla zamkniętych sklepów, nie przyczyniła się do lawinowego napływu klientów. Kwestią do obserwacji jest to, czy sytuacja zmieni się w 2019 roku, kiedy to w skali miesiąca jedynie jedna niedziela będzie handlowa.

 

Sukces roku

Obawa przed wejściem w życie RODO była tak duża, że mogło się wydawać, iż prowadzenie biznesu (tym bardziej związanego z przetwarzaniem danych klientów) będzie bardzo utrudnione. Od wdrożenia nowych przepisów minęło już pół roku. Po takim czasie możemy oczywiście mówić o wymogach, które były konieczne do spełnienia. Nie jest to jednak przepis, który spowodował paraliż branży e-commerce.

Sukcesem jest wobec tego fakt, że nie daliśmy się zwariować, a sama ustawa nie jest tak straszna, jak wszystkim się wydawało. Przy właściwym podejściu do tematu, postepowanie zgodne z wymogami RODO nie musi przysparzać większych trudności i powodować dalszych konsekwencji dla biznesu.

 

Porażka / rozczarowanie roku

Największym rozczarowaniem jest brak reakcji polskiego konsumenta na wejście w życie nowego prawa o zakazie handlu w niedziele. Pierwsze informacje i sygnały pozwalały wierzyć, że pracownicy e-commerce mogą spodziewać się zwiększonego zainteresowania zakupami online. Pierwsza niedziela niehandlowa była rekordowa w skali roku pod względem zakupów internetowych. Zyski z tego dnia sięgnęły poziomu blisko 130 mln zł. Następne miesiące nie cieszyły się już aż tak dużym zainteresowaniem, jakiego oczekiwał rynek. Rzecz jasna internetowe zakupy nadal cieszą się powodzeniem wśród klientów, jednak nie jest to aż tak spektakularny i rewolucyjny przyrost, na który mieliśmy nadzieję.

 

Człowiek roku

Jack Ma, który podjął zaskakującą decyzję o ustąpieniu ze stanowiska prezesa i dokonał tego dokładnie w dniu swoich 54 urodzin. Nie znika jednak całkowicie z firmy. Jego obecność w firmie będzie miała charakter mentora i doradcy. Miejmy nadzieję, że jego następca będzie tak samo dobrym wizjonerem i w przyszłym roku będziemy mogli zobaczyć efekty jego działań. Na pewno te zmiany wpłyną na kształt oraz funkcjonowanie rynku e-handlu – nie tylko chińskiego.

 

Serwis / kampania / projekt roku

Pojawienie się na rynku nowej usługi Allegro Smart bez wątpienia ma na celu mocniejsze przywiązanie do siebie konsumentów. To swoisty krok w przyszłość, który zwiastuje wejście Amazon na polski rynek. Allegro Smart co prawda zawiera ukryte koszty. Dlatego, by być w pełni zadowolonym z usługi warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie regulaminu. Z drugiej strony należy zwrócić uwagę na fakt, iż idea programu uderza w tony, które dla klientów są najbardziej cenne i istotne: jedynie polecani i godni zaufania sprzedawcy, (teoretycznie) darmowa dostawa czy niższa cena produktów.

Klienci, dla których ważne są jasne zasady mogą nie być w pełni usatysfakcjonowani rozwiązaniami, jakie oferuje Allegro Smart. Warto jednak zwrócić uwagę na te rozwiązania rynkowe, które opierają się na ofertach-hybrydach i w założeniu kierowane są do szerokiego grona konsumentów.

 

Premiera, nowość roku

Oczywiście można stwierdzić, że Amazon Go to wejście rynku e-commerce w handel stacjonarny. Jednak rozwiązanie proponowane przez internetowego giganta jest na tyle nowoczesne, że ciężko je pominąć w kontekście e-commerce. Tym bardziej, że patrząc na to z czysto technicznego punktu widzenia – jest to połączenie sklepu internetowego ze stacjonarnym. Sklepy pozbawione kas to rozwiązanie, które w założeniu jest niemal oczywiste. Jednak z drugiej strony musieliśmy czekać aż do 2018 r., by możliwości technologii i właściwy poziom zaufania klientów, pozwoliły na pojawienie się sklepu tej kategorii. O powodzeniu przedsięwzięcia może świadczyć fakt niedawnego wystosowania przez Amazon komunikatu o planach uruchomienia Amazon Go w wersji wielkopowierzchniowej. W ciągu najbliższych dwóch lat ma powstać ich 3 tys. W tym celu najprawdopodobniej zostaną wykorzystane sklepy Whole Foods, które Amazon wykupił w ubiegłym roku.

W 2018 r. nowości nie zabrakło także w polskim e-handlu i tutaj również zauważalna jest tendencja do łączenia e-commerce z placówkami stacjonarnymi. Doskonałym przykładem jest chociażby wprowadzenie showroomów marki e-Obuwie. Sam Marcin Grzymkowski wprost twierdzi, że inspiracją były takie marki jak Zalando czy Amazon. Można zaryzykować stwierdzenie, że sklepy tego typu to swoista rewolucja na polskim rynku. Z logistycznego punktu widzenia taki model sprzedaży może przynieść spore korzyści dla każdej ze stron – zarówno pod kątem opłacalności, jak i zwiększonej wygody.

 

Trend roku

Z pewnością trendem, ale także i modą jest Mobile First oraz PWA. Co prawda słyszy się o nich od kilku lat, jednak w ostatnim czasie były tematem wiodącym na niemal każdym spotkaniu branżowym. Prawdopodobnie to pokłosie danych dotyczących zbliżonego poziomu sprzedaży przez mobile, do tego generowanego w wersji desktop. Warto zwrócić uwagę, że w tym obszarze to Google dyktuje warunki. Zmiany algorytmu wyszukiwania niejako wymuszają optymalizację stron i sklepów typowo pod urządzenia mobilne.

Śmiało można też stwierdzić, że rośnie rola omnichannel. Dla konsumentów coraz bardziej istotna jest możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem różnorodnych kanałów (stacjonarnych, mobilnych, związanych z mediami społecznościowymi) oraz możliwości płynnego przechodzenia między nimi. Co najważniejsze w kontekście omnichannel – chcą być wszędzie i przez każdego traktowani tak samo. Nie ma dla nich znaczenia czy kupują bezpośrednio u producenta, jednego z dystrybutorów czy przez franczyzobiorcę.

 

Prognoza na 2019 rok

Rynek stopniowo szykuje się na zwiększenie poziomu sprzedaży produktów spożywczych online. Największe w tym zakresie trudności wynikają z kwestii logistyczno-technicznych. Wzrost sprzedaży produktów spożywczych z kategorii suchych i sypkich świadczy o gotowości klientów na dokonywanie z tego segmentu. Z pewnością ciężko będzie mówić o olbrzymim boomie sprzedażowym już w przyszłym roku. Jednak nowości w zakresie dostarczania logistycznych rozwiązań na pewno będą bardziej zauważalne. Także działania po stronie liderów rynku, którzy mniej lub bardziej otwarcie zapowiadają otwieranie kanałów e-commerce to jasny sygnał, że rynek e-grocery już wkrótce czeka rewolucja.

 


Autor

 

Anna Wolanin, Specjalista e-commerce w Ideo.

Publikacja: Wirtualnemedia.pl, 27.12.2018r.

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Marketing internetowy: podsumowanie roku 2018

18 grudnia 2018
Wirtualnemedia.pl, Autor: Marcin Wojtoń

Z siecią na pracowników. Trendy rozwojowe w cyfrowym Employer Brandingu w Polsce

11 grudnia 2018
Raport IAB: Perspektywy Rozwojowe Reklamy Online w Polsce 2018/2019, Autor: Wojciech Szymański

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas