Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

10 kroków do Twojego sukcesu w e-commerce

Marketing & Biznes, 06.10.2016r. Autor: Anna Wolanin

Według raportu GUS-u, pod koniec 2015 roku dostęp do Internetu miało blisko 76% polskich gospodarstw domowych i 92,7% przedsiębiorstw. Zestawiając te dane z rosnącym zaufaniem do sklepów internetowych i zakupów on-line otrzymujemy, wydawać by się mogło, prostą „receptę na sukces”. W różnych źródłach znajdziemy więc informacje, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 20 tysięcy sklepów, a e-commerce stanowi już ok 5% PKB naszego kraju. Rynek zbytu w Internecie wydaje się duży, ale pamiętaj, że konkurencja także o tym wie.

Nosząc się z zamiarem uruchomienia sklepu internetowego należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Spora część z nich traktowana jest najczęściej po macoszemu, a większość osób, startujących z handlem internetowym myśli, że ich sukces zależy wyłącznie od dobrej oferty.

Wiemy, że mało kto myśli o problemie zanim nie spotka go na swojej drodze. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie listę elementów, które warto przeanalizować i pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć zanim zaczniesz realizować swój pomysł. Odpowiedz sobie szczerze, a jeśli nie znasz odpowiedzi – zastanów się dłużej nad danym zagadnieniem. Szczegółowa analiza poniższych pytań pozwoli Ci przygotować się do lepszego funkcjonowania w świecie e-commerce.


Co mi sprzedasz?

W dzisiejszych czasach sklep internetowy może założyć każdy. Wystarczy pomysł lub unikatowy produkt. Możemy znaleźć wiele przykładów sukcesu, który wynika z braku danego towaru na rynku lub ograniczonej jego dostępności. Czy znasz branżę w której chcesz działać i konkurencję, z którą przyjdzie Ci walczyć o klienta?


Dlaczego mam kupić?

Zastanów się do jakich osób adresujesz ofertę Twojego sklepu. Specjaliści od dawna wiedzą, że potrzeby są głównym źródłem motywacji do działania, a więc także dokonania (lub nie) zakupu. Czy wiesz kim są Twoi klienci? Jakie są ich potrzeby? Postaw się na miejscu Klienta i spróbuj odpowiedzieć na pytanie, po co tak naprawdę kupujesz dany towar. Czy z Jego punktu widzenia jest coś wyjątkowego w Twojej ofercie? Czy dajesz mu powód by kupił właśnie u Ciebie?


Czy samotnie zajmiesz się wszystkim?

Jasne, na początek chcesz robić wszystko samodzielnie. Zastanów się jednak, czy poradzisz sobie z rozliczaniem finansów, wysyłką towarów, reklamacjami i obsługą klientów. Czy w tym samym czasie zajmiesz się zdobywaniem produktów, podpisywaniem umów, promocją sklepu, zdobywaniem klientów, czy dalszym rozwojem sklepu? Samodzielnie napiszesz poprawny regulamin i rozwiążesz wszystkie kwestie prawne? A może potrzebujesz księgowej, prawnika albo specjalisty ds. obsługi klienta?


Czy znasz swoich dostawców?

Z iloma dostawcami masz podpisane umowy? Którzy z nich są w stanie zagwarantować Ci szybką dostawę? Współpraca z tylko jedną hurtownią jest ryzykowna, szczególnie jeśli zdecydujesz się na zamawianie tylko tych produktów, na które już znalazłeś kupca. Gdzie w awaryjnej sytuacji znajdziesz takich, którzy zaoferują Ci produkty w tych samych (lub lepszych) cenach? Jak masz zamiar się z nimi rozliczać (płatność z góry, czy dopiero gdy sprzedasz produkty, które od nich nabyłeś)?


Gotowy czy szyty na miarę?

Na rynku dostępne są liczne gotowe, „pudełkowe” produkty. Czy musisz kupić je „jakie są” czy pozwalają na wprowadzanie modyfikacji? Czy operator platformy wprowadzi potrzebne Ci modyfikacje, czy może musisz na własną rękę szukać pomocy znajomego informatyka lub firmy zajmującej się tworzeniem sklepów internetowych?

Są też firmy oferujące tworzenie zaawansowanych platform w pełni dostosowanych do Twoich potrzeb. Takie rozwiązanie jest idealne dla marek z  rozbudowaną ofertą produktową oraz ugruntowaną pozycją na rynku. Ma liczne zalety, ale także dość poważny mankament w postaci związanych z takim wdrożeniem kosztów…

Warto sprawdzić jak wyglądają i funkcjonują inne sklepy internetowe. Niektóre rozwiązania można zastosować we własnym sklepie oraz upewnić się, że o niczym nie zapomnieliśmy.


Magazyn a sklep internetowy

Dobrym rozwiązaniem dla początkujących jest skorzystanie z dropshippingu, czyli modelu, w którym dostawca bezpośrednio wysyła towar do konsumenta. Kolejną alternatywą dla właścicieli sklepów internetowych, nie posiadających własnego magazynu, jest cross-docking, czyli sytuacja, w której towar dostarczany do magazynu jest natychmiast przeładowywany oraz wysyłany dalej.

Na początek możesz składować swój towar w domu – oczywiście tylko pod warunkiem, że nie są to produkty zbyt duże. Czy jesteś jednak w stanie przewidzieć ile zamówień tygodniowo dostaniesz? Czy wielkość Twojego magazynu uwzględnia taką wielkość sprzedaży? Co zrobisz, jeśli ilość zamówień niespodziewanie wzrośnie kilkukrotnie? Co natomiast, jeśli przez kilka miesięcy nikt nic nie kupi?

Wraz z rozwojem firmy oraz poszerzeniem oferty produktowej będzie się opłacało włożyć środki finansowe w magazyn – na jego wynajem a czasem wręcz budowę. Pamiętaj, że im więcej produktów, tym większe ryzyko, że informacje o nowej dostawie lub konieczności zamówienia następnej będą ginąć w natłoku innych zajęć. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest inwestycja w program magazynowo-księgowy.


Reklama/Promocja

Czy zastanawiałeś się już jak poinformujesz potencjalnych klientów o Twoim sklepie? Jak zachęcisz ich do jego odwiedzenia? Planujesz wyróżnić się w wyszukiwarkach? A może zorganizujesz jakąś akcję reklamową? Może zaoferujesz na start jakieś zniżki za polecenie Twojego sklepu innym? Czy udostępnisz klientom funkcjonalności, które ułatwią im reklamowanie Twoich produktów wśród znajomych?

Nawet najlepszy sklep, z najbogatszą ofertą produktową dostępną w najniższych cenach sam z siebie nie wygeneruje sprzedaży. Potrzebni są kupujący – osoby, które nie wiedząc o Twoim istnieniu nie wpadną na pomysł wpisania odpowiedniego adresu w przeglądarkę internetową.


Płatności w sklepie internetowym

Przed założeniem sklepu internetowego należy przemyśleć także sposób rozliczania z Klientami oraz możliwości dostawy towaru. Pamiętaj, że od tych parametrów zależeć będzie wielkość ponoszonych przez Ciebie kosztów. Musisz na początku zastanowić się i przeanalizować różne możliwości, ponieważ każdy wybór ma swoje zalety i wady, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć. Mogą one także wpływać na zadowolenie Klientów, a więc w efekcie – także Twoje obroty.


Poczucie bezpieczeństwa


Czy Twoi klienci Ci zaufają? Zastanów się jakie są powody, dla których powinni. Czy patrząc na Twój sklep będą wiedzieć o ich istnieniu? Czy w łatwy sposób znajdą informację o tym jak i gdzie mogą reklamować towar? Czy udostępnisz im zgodny z zapisami prawa, a jednocześnie napisany zrozumiałym językiem regulamin? Czy dasz im gwarancję na zakupione produkty? Na jak długi okres? Jak będziesz rozpatrywał zgłoszenia reklamacyjne? Czy i w jaki sposób umożliwisz im zadanie Ci pytania i w jakim czasie jesteś w stanie na nie odpowiedzieć? Czy dasz możliwość wyrażania opinii na temat sklepu, jego obsługi czy konkretnych produktów?


Budżet na start, czyli ile to wszystko kosztuje

Czy wiesz ile realnie będzie Cię kosztowało uruchomienie Twojego sklepu? Czy w swoich wyliczeniach uwzględniasz koszt zaprogramowania sklepu, hosting, domenę, koszty promocji itp.? Czy bierzesz pod uwagę swój czas, który musisz poświęcić na nawiązanie współpracy z dostawcami, zakup produktów „na start”, wprowadzenie produktów do sklepu? Czy wiesz jak wysokie koszty stałe poniesiesz każdego miesiąca niezależnie od wysokości sprzedaży? Czy Twoje nakłady „na start” uwzględniają utrzymanie sklepu w okresie początkowym, gdy nie będzie przynosił oczekiwanych zysków? Jak długo możesz czekać na zwrot z inwestycji?


3S – sprawdzaj, sprawdzaj, sprawdzaj

Na koniec kwestia najważniejsza – nigdy nie osiadaj na laurach. Prowadzenie własnego biznesu wymaga ciągłego udoskonalania systemu oraz dbania o Klientów. Pozwól im wpływać na swoją działalność pytając, co chcieliby zmienić. Słuchaj ich sugestii, obsługuj coraz lepiej, sprawiaj by byli szczęśliwi, a możesz mieć pewność, że będą kupować właśnie u Ciebie.


Autor
 

Anna Wolanin, Kierownik Projektów Informatycznych w Ideo Sp. z o.o.

Publikacja w: Marketing & Biznes, 06.10.2016r.

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Sport i marketing w jednej parze

3 października 2016
NowyMarketing.pl, 28.09.2016r. Autor: Urszula Kandefer

Kreatywne przestrzenie Ideo

26 września 2016
Mamstartup.pl, 26.09.2016r. Autor: Łukasz Szymański

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas