-
Firma
-
E-commerce
-
E-commerce
- E-commerce B2C
- SmartPrice
- Technologie
- Platformy sprzedażowe B2B
-
Narzędzia wspierające e-commerce
-
Narzędzia wspierające e-commerce
- Integracja z ERP
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Marketplace
- Narzędzia Live Chat
- Narzędzia PIM
- Platforma WMS
- Platformy DAM
- Programy lojalnościowe
- Silniki rekomendacji produktów
- Silniki wyszukiwania produktów
- Social media
- System OMS
- Systemy CRM
- Systemy płatności
- Systemy PLM
- Usługi kurierskie
- Web Push
- Zarządzanie cenami
- Edito E-commerce CMS
- Narzędzia PIM
- Bezpieczeństwo danych
- Marketplace
- Asystent zakupowy AI
- Cross-border
- Rozwiązania AI dla e-commerce
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Dlaczego my
-
E-commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Serwisy internetowe
- Portale informacyjne
- Dedykowane aplikacje internetowe
- Dostępność cyfrowa
- Rozwiązania AI
- Integracja z aplikacjami IT
- Programy lojalnościowe
- Aplikacje PWA
- Cloud / Hosting
- Aplikacje mobilne
- Platforma e-learningowa
- Konfiguratory produktów
- Oprogramowanie dedykowane
- Internet Software House
- Stosowane technologie
- Jak pracujemy
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Platforma low-code dla biznesu - LOGITO
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Weekend, który testuje wszystko – jak Black Friday i Cyber Monday obnażają błędy technologiczne w e-commerce
Black Friday i Cyber Monday to w rzeczywistości moment prawdy dla każdego biznesu e-commerce. Wystarczy zadać sobie pytanie „czy mój sklep internetowy będzie bez problemu bił rekordy sprzedaży, czy jednak w momencie szczytu ruchu zawiedzie technologicznie”?
W tym artykule podpowiadamy, jakie są najczęstsze błędy technologiczne i jakie konsekwencje niosą ze sobą dla twojego e-commerce. Zaproponujemy również sprawdzone rozwiązania, by Twój biznes funkcjonował efektywnie w każdej sytuacji.
Czego oczekują klienci podczas Black Friday?
Z roku na rok popularność tego święta zakupów rośnie. Według raportu Tpay tylko w sklepach, które korzystają z bramki płatniczej tego operatora płatności sprzedaż w Black Friday w 2024 roku wzrosła o 136%. To oznacza jedno – ogromny ruch w sklepie internetowym w tym konkretnym czasie, tysiące konsumentów kupujących równocześnie i duża presja na systemy e-commerce.
Dodatkowo, jak pokazują różne dane, współcześni konsumenci są bardzo wymagający. Na blogu SiteBuilderReport czytamy, że prawie połowa użytkowników oczekuje, że czas ładowania strony będzie wynosił poniżej 2 sekund, a 53% opuszcza stronę, jeśli ładuje się dłużej niż 3 sekundy na mobilnych urządzeniach.
Najczęstsze błędy technologiczne e-commerce i ich konsekwencje
Sprawny, wydajny i wspierający doświadczenia użytkownika e-commerce to obecnie must have każdego przedsiębiorcy zarówno z ofertą B2B jak i dla klientów detalicznych. I choć może się wydawać, że wszystko jest w porządku przy codziennej sprzedaży, to jednak w momencie zwiększonego ruchu, jak w przypadku Black Friday i Cyber Monday, w sklepie coś nagle zaczyna szwankować.
Powodów powstawania błędów czy nieprawidłowego działania strony może wiele, a oto najczęstsze z nich:
Brak opracowanego wcześniej planu na święto zakupów
Przygotowanie e-commerce do Black Friday powinno być obowiązkowym punktem każdego sprzedawcy. Mowa tu nie tylko o przygotowaniu większego asortymentu, zabezpieczeniu magazynów czy opracowaniu promocji. Bez sprawnie funkcjonującego w tym czasie sklepu internetowego dalsze działania nie mają tak naprawdę sensu.
W konsekwencji:
- panuje chaos w obsłudze zamówień,
- maleje konwersja w sklepie internetowym z powodu licznych błędów i wolniejszego działania strony,
- negatywne doświadczenia zakupowe klientów mają wpływ na ich ocenę i rekomendacje sklepu.
Niska wydajność serwera
To jeden z najbardziej krytycznych punktów. W standardowych warunkach codziennej sprzedaży obecny serwer może działać poprawnie. Jednak w momencie gwałtownego i wielokrotnego wzrostu ruchu zbyt słaby lub nieodpowiednio skonfigurowany hosting (np. współdzielony, z niskimi limitami zasobów) nie jest w stanie obsłużyć tysięcy równoczesnych zapytań.
W konsekwencji:
- strona ładuje się wolno, klienci się frustrują i ostatecznie rezygnują z wejścia do sklepu internetowego,
- serwer może zacząć zwracać błędy wewnętrzne np. 503 lub stać się całkowicie niedostępny,
- ciągłe opóźnienia na stronie powodują, że klienci nie realizują swoich zamówień, porzucają koszyki zakupowe i zostawiają negatywne opinie.
Nieoptymalne zapytania do bazy danych
Baza danych to serce e-commerce, przechowujące informacje o produktach, cenach, stanach magazynowych, klientach i zamówieniach. Czasem do systemu wpadają nieefektywne zapytania, które przy normalnym ruchu nie są zauważalne. Jednak już przy dużej liczbie jednoczesnych transakcji i przeglądania produktów, kumulują się i nadmiernie obciążają bazę.
W konsekwencji:
- najwolniejsze stają się kluczowe etapy ścieżki zakupowej, jak dodawanie do koszyka, kalkulacja cen z rabatami, czy finalizacja zamówienia. W efekcie liczba konwersji drastycznie spada,
- przy dużym obciążeniu baza może spowalniać, a nawet blokować transakcje, co prowadzi do błędów przy finalizacji płatności,
- stany magazynowe wolniej się aktualizują i mogą wyświetlać błędne informacje.
Błędy w integracjach
Wzmożony ruch oznacza tysiące transakcji w krótkim czasie, co jest dużym obciążeniem nie tylko dla sklepu, ale i dla systemów, z którymi się integruje. Niewydajne lub wadliwe połączenia między e-commerce a systemami ERP, płatnościami, magazynem i systemami kurierskimi stają się wąskimi gardłami.
W konsekwencji:
- pojawiają się liczne awarie bramek płatniczych z powodu przeciążenia, błędne statusy zamówień (brak potwierdzenia płatności), a to wymaga ręcznej interwencji,
- opóźnienia w przesyłaniu zamówień do ERP uniemożliwiają szybką wysyłkę, a w szczycie sezonu jest to kluczowe,
- błędy w synchronizacji danych (ceny, stany magazynowe) prowadzą do frustracji klientów (np. kupno produktu w innej cenie niż promocyjna).
Zbyt wolny interfejs
Optymalizacja strony sklepu często skupia się na serwerze, ale wolny kod, niedostosowane grafiki i brak optymalizacji dla urządzeń mobilnych spowalniają wczytywanie strony w przeglądarce użytkownika. Niezadbany frontend sklepu internetowego wpływa negatywnie na doświadczenia konsumentów.
W konsekwencji:
- Google bierze pod uwagę wskaźniki jak Core Web Vitals. Jeśli są one niezadbane może to negatywnie wpłynąć na widoczność w wynikach wyszukiwania w okresie przedświątecznym,
- nieprzystosowana strona sprawia, że klienci nie chcą z nią wchodzić w interakcję, frustrują się i ostatecznie nie finalizują zamówienia,
- klienci, zwłaszcza mobilni, nie czekają, co prowadzi do wzrostu wskaźnika odrzuceń (Bounce Rate). To z kolei negatywnie wpływa na SEO sklepu internetowego.
Brak testów obciążeniowych przed wysokim sezonem
Właściciele e-commerce często zakładają, że system jest gotowy. Jednak bez odpowiednich testów obciążeniowych czy wydajnościowych nie da się przewidzieć, w którym dokładnie momencie np. serwer, baza danych, czy integracje zaczną zawodzić.
W konsekwencji:
- błędy ujawniają się dopiero w sytuacjach szczytowych, kiedy jest już za późno na szybkie naprawy,
- właściciele e-commerce nie wiedzą, ile dokładnie jednoczesnych użytkowników system jest w stanie obsłużyć, zanim zacznie szwankować,
- sprzedawcy tracą przychody w najważniejsze dni w roku, które są nie do odrobienia.
Awarie sklepu internetowego w Black Friday (i nie tylko) – jak ich uniknąć?
Powyżej opisaliśmy najczęstsze błędy technologiczne, które mogą sparaliżować e-commerce w szczycie sezonu. Wiedząc już, czego właściciele sklepów mogą się spodziewać, teraz niezwykle istotne staje się wdrożenie sprawdzonych rozwiązań, które mogą zapobiec wystąpieniu awarii i usprawnić działanie całego e-commerce.
Przygotowanie techniczne na Black Friday to nie jednorazowa akcja, ale proces, który powinien mieć miejsce na długo przed świętem zakupów, aby zapewnić ciągłość działania, skalowalność i pozytywne doświadczenia klienta. Oto 5 dobrych praktyk, które przygotują sklep internetowy na każdą opisaną powyżej sytuację.
1. Przeprowadź testy wydajnościowe i symulacje ruchu
Nie czekaj, aż błędy ujawnią się w momencie szczytu. Wywołaj je wcześniej i zaplanuj, jak zapobiec im w przyszłości. Możesz użyć narzędzi, dzięki którym zasymulujesz ruch wielokrotnie przewyższający obecny rekord danego sklepu. To pozwoli Ci zidentyfikować precyzyjny „punkt krytyczny”, w którym serwer, baza danych lub kluczowe integracje zaczynają zawodzić.
Oprócz obciążenia całego sklepu, testuj oddzielnie najbardziej wrażliwe punkty, jak:
- koszyk,
- proces płatności,
- kalkulator rabatów,
- oraz kluczowe zapytania do bazy danych.
Zadbaj o optymalizację kodu, aby zmniejszyć obciążenie generowane przez każde żądanie.
2. Zapewnij skalowalne środowisko
Niska wydajność serwera jest najczęstszą przyczyną awarii. Stałe środowisko hostingowe, które sprawdza się w codziennym ruchu, może być niewystarczające, gdy liczba użytkowników gwałtownie wzrasta.
Rozważ przeniesienie e-commerce na infrastrukturę chmurową (np. AWS, Google Cloud, Azure). Systemy chmurowe oferują automatyczną skalowalność, co oznacza, że w momencie dużego wzrostu ruchu automatycznie zwiększają moc obliczeniową, a po szczycie ją redukują.
Przenieś swój sklep internetowy na nowoczesną platformę i zyskaj skalowalny, bezpieczny system e-commerce. Pobierz poradnik Migracje w e-commerce, który wesprze cię w tym procesie i pozwoli uniknąć błędów. CTA: https://wiedza.ideo.pl/ecommerce-migracje
3. Zrób audyt technologiczny i performance review przed sezonem
Gruntowna analiza obecnego środowiska technologicznego pozwoli Ci wytypować słabe punkty i zapobiec awariom w przyszłości. Taki audyt może być przeprowadzony pod kątem np.:
- samej technologii sklepu internetowego – sprawdź, czy jest aktualna, wspierana i wydajna (np. hosting, CMS),
- bezpieczeństwa – możesz tutaj prześledzić np. aktualizacje, certyfikaty SSL czy nawet częstotliwość backupów,
- stabilności i infrastruktury – możesz sprawdzić np. logi błędów, jakie jest obciążenie serwera, czy poprawną aktywność pamięci podręcznej i rozproszonej sieci serwerów (CDN).
Z kolei performance review pozwoli ci przetestować wydajność systemu e-commerce. Weź pod uwagę np. test szybkości ładowania, analizę kodu frontendu czy wydajność backendu.
4. Zapewnij monitoring i alerty w czasie rzeczywistym
Wdrożenie zaawansowanych systemów monitorujących, które np. śledzą wydajność, czas odpowiedzi bazy danych i wskaźniki błędów pozwolą ci na bieżącą kontrolę sytuacji i szybką reakcję.
Podobnie z konfiguracją alertów, które powinny być wyzwalane nie tylko przy awarii, ale już wtedy, gdy kluczowe wskaźniki (np. czas odpowiedzi serwera, błędy transakcji) zbliżają się do krytycznego progu. Umożliwia to interwencję na długo przed wystąpieniem pełnej awarii.
5. Wdrażaj rozwiązania zapewniające ciągłość działania
Nawet najlepiej przygotowany system może ulec awarii. Dlatego właściwe przygotowanie na tego typu sytuacje pozwoli ci zminimalizować jej skutki. Poniższe przykładowe rozwiązania zwiększają odporność sklepu na problemy i skracają czas reakcji:
- wdrożenie automatycznych mechanizmów przywracania usług po błędach,
- replikacja danych i kopie zapasowe w różnych lokalizacjach,
- wspomniany wcześniej monitoring błędów w czasie rzeczywistym i powiadomienia,
- również opisane powyżej testy obciążeniowe i symulacje awarii.
Podsumowując
Black Friday i Cyber Monday to dla wielu biznesów e-commerce najważniejsze dni w roku, ale też największy test technologiczny. To moment, w którym nawet najlepiej zaprojektowany sklep internetowy może pokazać swoje słabe punkty - przeciążony serwer, błędne integracje czy niewydajną bazę danych. Wystarczy kilka sekund opóźnienia, by klienci porzucili koszyki, a marka straciła zaufanie i przychody.
Dlatego przygotowanie do tego okresu nie może ograniczać się wyłącznie do atrakcyjnych promocji i zwiększenia asortymentu. Konieczne jest kompleksowe podejście i zadbanie o technologię, która odgrywa tu niezwykle ważną rolę. To inwestycja, która procentuje nie tylko w sezonie, ale przez cały rok, budując stabilny, szybki i bezpieczny biznes e-commerce.
Masz pytania? Napisz do nas
Napędzimy Twój biznes technologią, ale najpierw musimy poznać Twoje potrzeby. Działamy w trzech prostych krokach.
-
Analiza zapytania
Zapoznamy się z Twoją wiadomością i przekażemy ją do odpowiedniego eksperta, który wstępnie przeanalizuje problem i skontaktuje się z Tobą, by zadać kilka pytań. -
Zaproszenie na rozmowę
Odezwiemy się do Ciebie z propozycją terminu spotkania (online lub przez telefon), w trakcie którego dokładnie przeanalizujemy temat, by lepiej zrozumieć wyzwanie, przed którym stoisz. -
Spotkanie
Omówimy Twoje potrzeby, odpowiemy na pytania i, opierając się na naszym doświadczeniu, zaproponujemy najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.
Może zainteresują Cię także
TOP 10 błędów w migracji e-commerce, które kosztują sprzedaż
Programy lojalnościowe B2B – efektywne wsparcie Twojej sprzedaży
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
+48 17 860 21 86
+48 17 860 21 86