Pobierz checklistęChecklista WCAG. Sprawdź czy Twoja strona spełnia standardy dostępności.

Jak mierzyć efektywność komunikacji wewnętrznej z pomocą intranetu?

Czy komunikacja wewnętrzna w twojej firmie jest efektywna? Sprawdź, jak możesz mierzyć jej skuteczność z pomocą intranetu.
Urszula Kandefer
Urszula Kandefer Ekspert ds. narzędzi komunikacji wewnętrznej Porozmawiajmy

Pomiar efektywności komunikacji wewnętrznej to jedno z wyzwań, z którymi mogą zmagać się organizacje chcące poprawić wydajność pracy swoich pracowników.

Uzyskanie odpowiedzi na temat wad i zalet obecnie stosowanych rozwiązań możliwe będzie jednak dzięki korzystaniu z odpowiedniego intranetu.


Znaczenie efektywności komunikacji wewnętrznej w firmie

Komunikacja wewnętrzna to jeden z aspektów, na które zwraca uwagę coraz więcej przedsiębiorstw. To od efektywności wymiany informacji pomiędzy pracownikami zależy w dużej mierze to, czy zatrudnione osoby będą świadome celów i wartości firmy, czy będą wiedziały o wszystkich zachodzących zmianach oraz czy będą skutecznie realizowały swoje zadania.

Dodatkowo wydajność komunikacji wewnętrznej w organizacji wpływa na motywację zespołu i na tempo wdrażania nowych pracowników. Na duże znaczenie komunikacji wewnętrznej dla efektywności firmy wskazują liczne badania i raporty. Jak wynika z danych zgromadzonych przez McKinsey Global Institute, optymalizacja tego obszaru polegająca między innymi na wdrażaniu odpowiednich technologii pozwala na podniesienie produktywności zatrudnionych osób nawet o 20-25%.

Świadomość wpływu efektywności wymiany informacji na sukces przedsiębiorstwa mają również sami pracownicy. Jak wskazują dane emplo, aż 71% z nich uważa, że firma nie odniesie sukcesu biznesowego bez partnerskiej i otwartej komunikacji z pracownikami.

Organizacje, którym zależy na maksymalizacji efektywności, powinny więc podjąć działania pozwalające na optymalizację procesów związanych z wymianą informacji. Jednym z ważnych kroków jest wdrożenie efektywnego systemu komunikacji wewnętrznej w firmie.


Komunikacja wewnętrzna w firmie – narzędzia

Specyfika funkcjonowania współczesnych organizacji sprawia, że tradycyjne metody komunikacji wewnętrznej przestają być wystarczające.

Aby pracownicy mogli wydajnie wykonywać swoje zadania, muszą mieć łatwy dostęp do wiedzy firmowej i dokumentów oraz możliwość szybkiego zapoznania się z wszelkimi zmianami i aktualnościami. Utrzymanie wysokiej efektywności komunikacji wewnętrznej w firmie bez zastosowania odpowiednich narzędzi, jest więc często bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

Jakie narzędzia mogą ułatwić dostęp do wiedzy i zoptymalizować proces wymiany informacji? Praktycznym systemem, którego wdrożenie może przynieść bardzo dobre efekty, jest z pewnością intranet.

Tego rodzaju platforma wewnętrzna daje uprawnionym osobom błyskawiczny dostęp do firmowej bazy wiedzy, formularzy, bazy teleadresowej pracowników do aktualności. Każdy pracownik w ciągu kilku chwil może dotrzeć do dokumentów, których szuka oraz zapoznać się z wszystkimi nowymi informacjami.

Dodatkowo dobrze zaprojektowany system oferował będzie jeszcze więcej funkcjonalności poprawiających efektywność zatrudnionych osób. Z poszczególnymi możliwościami tego oprogramowania zapoznać można się na stronie Intranet – przykłady.

Wdrożenie intranetu może więc zapewnić wiele korzyści zarówno pracownikom, jak i kadrze zarządzającej. Czy możemy jednak zweryfikować to, czy i w jakim stopniu implementacja przełożyła się na wzrost efektywności komunikacji wewnętrznej?


Efektywność komunikacji wewnętrznej – jak można ją zmierzyć?

Pomiar efektywności komunikacji wewnętrznej może wydawać się początkowo bardzo skomplikowanym zadaniem. Konieczne jest w końcu określenie trudnych do wymiernego przedstawienia czynników za pomocą liczb, pozwalających na przeprowadzenie analizy. W rzeczywistości jednak z pomocą odpowiednich narzędzi jesteśmy w stanie zbadać to, jak efektywny jest aktualny obieg informacji oraz jak jego wydajność zmienia się po wdrożeniu konkretnych działań.

Niezbędne będzie w tym celu wyznaczenie odpowiednio sformułowanych wskaźników KPI. To, jakie czynniki powinniśmy mierzyć, zależy od specyfiki danego przedsiębiorstwa. Rozważyć możemy weryfikację między innymi takich wskaźników jak:

  •  liczba osób, które zapoznały się z konkretnym dokumentem lub informacją;
  • czas przeznaczony na procesy komunikacji wewnętrznej;
  • aktywność i zaangażowanie pracowników;
  • satysfakcja pracowników z komunikacji wewnętrznej.

Aby móc wydajnie kontrolować te oraz inne wartości, konieczne jest korzystanie z odpowiedniego narzędzia komunikacji w firmie. Również w tym przypadku duże możliwości zapewnić może odpowiedni intranet.


ikony kominikacji na odległośćJak intranet może pomóc w mierzeniu efektywności komunikacji?

Intranet to narzędzie, które pozwala nie tylko na poprawę komunikacji wewnętrznej, ale także na pomiar jej efektywności. W jaki sposób może się to jednak odbywać?

Korzystając z profesjonalnego systemu takiego jak Intranet Ideo, jesteśmy w stanie śledzić statystyki związane z działaniami użytkowników. Sprawdzić możemy więc na przykład liczbę wejść na daną stronę oraz liczbę komentarzy i lajków. Dodatkowo możemy pozwolić pracownikom na wyrażenie swojej opinii w formie ankiet.

Dzięki śledzeniu konkretnych danych będziemy więc w stanie ocenić obecną efektywność komunikacji wewnętrznej. Wiedza na temat aktualnych wyzwań i trudności pozwoli nam natomiast na wdrożenie odpowiednich zmian oraz na badanie skuteczności naszych działań.


Wybierz Intranet, który poprawi efektywność komunikacji i pozwoli ją mierzyć

Implementacja intranetu to działanie, które z pewnością pozwoli na poprawę efektywności przepływu informacji w organizacji. Samo wdrożenie narzędzi komunikacji wewnętrznej w firmie to jednak nie wszystko. Aby osiągnąć najlepsze efekty, konieczne jest także badanie skuteczności podejmowanych działań oraz odpowiadanie na pojawiające się wyzwania.

Masz pytania? Napisz do nas

Napędzimy Twój biznes technologią, ale najpierw musimy poznać Twoje potrzeby. Działamy w trzech prostych krokach.

  • Analiza zapytania

    Zapoznamy się z Twoją wiadomością i przekażemy ją do odpowiedniego eksperta, który wstępnie przeanalizuje problem i skontaktuje się z Tobą, by zadać kilka pytań.
  • Zaproszenie na rozmowę

    Odezwiemy się do Ciebie z propozycją terminu spotkania (online lub przez telefon), w trakcie którego dokładnie przeanalizujemy temat, by lepiej zrozumieć wyzwanie, przed którym stoisz.
  • Spotkanie

    Omówimy Twoje potrzeby, odpowiemy na pytania i, opierając się na naszym doświadczeniu, zaproponujemy najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.
×
*
*
*

Może zainteresują Cię także

Natywne i hybrydowe aplikacje mobilne: różnice, zalety i wady

13 września 2024
Na stworzenie aplikacji mobilnej decyduje się obecnie coraz więcej przedsiębiorstw. Prace związane z zaprojektowaniem i wdrożeniem takiego rozwiązania większość organizacji zleca jednak specjalistom.

Jak intranet może rozwiązać problemy komunikacyjne w firmie?

9 września 2024
Problemy komunikacyjne w firmie wpływają negatywnie na wyniki biznesowe. Zobacz, jak intranet usprawnia przepływ informacji.