Raport Statista. Jak rynek radzi sobie z nową rzeczywistością

Kompleksowy przegląd stanu rynku w nowej rzeczywistości, a także prognoza na najbliższe lata.

Świat wstrzymał swój oddech wraz z wybuchem pandemii, która spowodowała, że w głowie każdego z nas pojawiło się pytanie: Jaka będzie nowa rzeczywistość? Zaledwie w 3 miesiące lokalna infekcja przerodziła się w pandemię, obejmując 210 państw. Kursy akcji na giełdzie nagle spadły, inwestycje zostały wstrzymane, bezrobocie wzrosło, a prognozy były pesymistyczne. Wtedy globalny rynek zaczął się przystosowywać. Zmieniły się modele biznesowe, a technologie i cyfryzacja nabrały nowego znaczenia.

Czy adaptacja przebiega pomyślnie? Jakie piętno COVID-19 odcisnął na różnych branżach? Przedstawiamy wybrane statystki na podstawie raportu Global Economy Compass 2020 od Statista.

 

Z jednej strony ogromne straty, z drugiej spore wzrosty

Wiele branż wraz z początkiem pandemii odczuło poważny spadek w przychodach, niezależnie od rodzaju i obszaru działalności. Jak widać sytuacja start-upów działających na rynku cyfrowym była nieco lepsza, od branż funkcjonujących w modelu tradycyjnym.

Global changes in start-up revenue between Dec ‘19 and Jun ‘20

Z powodu pandemii i lockdownu pracę na świecie straciły miliony osób. Od stycznia 2020 r. do czerwca 2020 r. bezrobocie najmocniej wzrosło w Kolumbii - o 10%, w USA o 7%, a w Kanadzie o 6%.

Labor force unemployment rates and changes in selected OECD countries

W Europie bezrobocie spowodowane COVID-19 najbardziej dotknęło branże: obsługa klienta i sprzedaż, gastronomiczną oraz budowlaną.

Unemployment in Europe in million in Apr’ 20

Globalne instytucje przewidują, że 2020 r. będzie gorszy pod kątem sytuacji ekonomicznej, od kryzysowego finansowo roku 2009.

Mniejsza mobilność i mniej okazji do podróży oraz większe użycie mediów i technologii. COVID-19 wpłynął na wiele branż, w większości z nich powodując kryzys (np. turystyka i podróże, usługi mobilne) jednak są również i takie, które odczuły pozytywny wpływ lockdownu (np. e-commerce, cyfrowe media).

Short- and long-term COVID-19 impact on selected Statista markets

Amazon, Netflix oraz Microsoft od stycznia do września 2020 r. notowały wzrost kursów akcji. Z kolei Apple, Alphabet i Facebook po kilkunastoprocentowym spadku w marcu 2020 r., w kolejnych miesiącach notowały wzrosty.

Oto jak przedstawia się sytuacja kluczowych graczy na rynku cyfrowym w czasach COVID-19, w porównaniu do 31 grudnia 2019 r.

Stock performance of leading global digital companies during COVID-19 as compared to December31, 2019

Marki, takie jak Uber, Airbnb czy Booking doświadczyły poważnego kryzysu. W pierwszym kwartale 2020 r. Airbnb miało o 95% mniej rezerwacji, w porównaniu do ubiegłego roku. W drugim kwartale 2020 r. Uber zanotował spadek rezerwacji przejazdów o 73%, natomiast na Booking.com było o 91% mniej rezerwacji niż w poprzednim roku, w podobnym czasie.

Key performance indicators of selected companies during COVID-19

Nie wszystkie branże są "skazane na upadek". Wiele z nich zmierzyło się z kryzysem, wdrażając skuteczne pomysły. Dania na wynos, kursy, szkolenia i treningi online – to tylko jedne z wielu przykładów na to, że digitalizacja może uratować wiele biznesów.

Indicative COVID-19 induced transformations of sampleindustries

Poniżej przykład 2 najbardziej znanych platform szkoleniowych, które zanotowały ogromny wzrost zainteresowania usługami online na całym świecie:

Impact due to COVID-19 on the online learning platforms Coursera and Udemy

Konsumpcja mediów w domu wzrosła o 44%. 70% społeczeństwa spędza więcej czasu na telefonach komórkowych, przy czym z laptopa korzysta 40% więcej.

Globally increased device usage at the onset of the COVID-19 outbreak

Ruch w Internecie na poszczególnych stronach wzrósł o 80%, z czego największe zwrosty zanotowały strony supermarketów, mediów, telekomunikacji oraz na strony typu marketplace. Wiele branż online niestety też odnotowało spadek zainteresowania, jak np. kosmetyki, moda, turystyka czy szeroko pojęta rozrywka. Większość konsumentów skupiła swoją uwagę na najpotrzebniejszych produktach.

COVID-19 impact on online traffic

Zmieniła się również konsumpcja treści pod kątem używanych kanałów:

Global increase of in-home media consumption at the onset of the COVID-19 outbreak

Newsy (otrzymywane z różnych źródeł, w tym najwięcej z hasztagów z social mediów) stanowią największy procent kanału, za pomocą którego użytkownicy pozyskują informacje. Zaraz za nimi plasują się usługi streamingowe oraz na równi: TV, massengery oraz social media.
 

Praca zdalna w wybranych państwach i towarzyszące jej trendy

Większość badanych pracowników w USA przyznaje, że pracuje zdalnie z domu (80%).

Google odnotowało wysokie zainteresowanie wyrażeniami związanymi z pracą zdalną i wpisywanymi do wyszukiwarki, jak np. „Best computer monitor”, „Best webcam”. Z uwagi na fakt, że większość zatrudnionych przeszła na tryb zdalny, wzrosło zapotrzebowanie na sprzęt komputerowy oraz na urządzenia, poprawiające komfort i profesjonalizm pracy.

Interest in remote working related search terms during COVID-19 outbreak

Praca zdalna jest w wielu firmach decyzją pracownika, gdyż polityka firmy zezwala na wybór. Jest to model hybrydowy – część pracowników pracuje z domu, część z biura. Istnieją jednak też takie organizacje, które nie mogą pozwolić sobie na pracę z domu (np. przedsiębiorstwa produkcyjne) oraz i takie, które funkcjonują w całości zdalnie. 

Największe zapotrzebowanie na różnego rodzaju narzędzia i systemy pojawia się w biznesie, a w szczególności dotyczy takich obszarów jak: wideokonferencje, komunikacja i współpraca, bezpieczeństwo i e-learning.

Global business software spending increased amid COVID-19

Największą popularnością w USA z tego typu rozwiązań cieszy się aplikacja Zoom (36%), a zaraz po niej znajduje się MS Teams (19%) oraz Skype (17%).
 

Zmiany w e-commerce i w zachowaniach zakupowych konsumentów

W ostatniej dekadzie branża e-commerce ewoluowała z prostych koncepcji sklepowych do zaawansowanych ekosystemów, wykorzystujących multirozwiązania. Obecnie największymi graczami na rynku amerykańskim są Amazon, Walmart oraz Apple, z kolei w Chinach największy sukces odnoszą Alibaba Group, JD oraz Tencent. Ich strategie, nowe technologie i innowacje w CX (Customer Experience), w tym dbałość o satysfakcję klienta (customer journey), przyciągają miliony użytkowników i budują przewagę na globalnym rynku. Realizowanie zamówienia na określoną godzinę lub tego samego dnia, przesyłki ze szczególnymi produktami (np. lekami) dostarczane przez drony, to tylko kilka przykładów optymalizacji i automatyzacji obszaru logistyki.

Warto tu również wspomnieć o mobile eCommerce, który również rozwija się w zawrotnym tempie. Możliwości w tworzeniu mobile-friendly interfejsów stron, czy osobnych aplikacji zakupowych jest naprawdę wiele. Dodajmy do tego jeszcze potencjał sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości oraz voice eCommerce. Taki zestaw gwarantuje użytkownikom ogromny komfort oraz nieznane wcześniej emocje związane z zakupem.

Z powodu COVID-19 globalny e-commerce prawdopodobnie urośnie o kolejne 10% w 2020 r.

Global eCommerce revenue forecast in billion US$

Moda online to branża, która plasuje się na pierwszym miejscu wśród najbardziej dochodowych w 2020 r. Największe zainteresowanie zdobyły produkty z kategorii „odzież”, a zaraz po niej znajdują się artykuły elektroniczne, należące do branży, która ogółem pod względem uzyskanych dochodów zajmuje trzecie miejsce. Zabawki oraz produkty z kategorii hobby i DIY cieszyły się również sporym zainteresowaniem i jako branża sytuują się na drugim miejscu.

Global eCommerce revenue in billion US$ in 2020

Chiny pozostają numerem jeden w kategorii globalnego e-commerce. Dochód za 2020 r. prawdopodobnie wzrośnie o 30% w porównaniu do ubiegłego roku. Zaraz za nimi znajdują się Stany Zjednoczone również z wysokim wynikiem, które szacują 20% wzrost dochodów. Na podobnym poziomie 18-19% utrzymują się Japonia, Wielka Brytania oraz Niemcy.

Top 5 eCommerce countries by market revenue in billion US$

Na podstawie dochodów w 2019 r., w kategorii sklepów online wygrywa Amazon w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Top 5 online shops by revenue in million US$ in 2019

Zmieniły się zachowania zakupowe klientów – przenieśli się ze strefy offline do online praktycznie we wszystkich segmentach e-commerce.Najchętniej robią zakupy korzystając ze swoich smartfonów.

Devices used for online shopping in 2020

Drugim urządzeniem, z którego korzystają podczas zakupów w internecie jest komputer, jednak niewiele mniej za nim znajduje się tablet, a w przypadku Wielkiej Brytanii, jest nawet częściej wybierany od komputera. Widoczna wyraźnie koncepcja mobile first zyskuje coraz więcej zwolenników, pozostawiając daleko w tyle pozostałe urządzenia.

28% konsumentów z USA chciałoby cały czas dokonywać płatności ze swoich telefonów komórkowych, z czego najpopularniejszą metodą jest ApplePay oraz GooglePay.

Relevance of mobile payment methods in the U.S. in 2020

Książki, filmy, myzyka, gry oraz elektronika – to najczęściej zarówno wyszukiwane, jak i kupowane online produkty. Wielu internautów ogląda ofertę w internecie, następnie kupuje produkty stacjonarnie (efekt ROPO - Research Online, Purchase Offline), do takich artykułów tutaj należą: buty, kosmetyki, meble, produkty zdrowotne, akcesoria dla zwierząt, urządzenia domowe.
 

Cyfrowe technologie na prowadzeniu

Trendy technologiczne, które wzrosły w wyniku wybuchu COVID-19 prezentują się następująco:

Global increase in technology spending due to COVID-19

Na pierwszym miejscu znajdują się rozwiązania wdrażane z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego, a zaraz pod nimi występują technologie chmurowe oraz narzędzia i systemy automatyzujące procesy. Dość wysoko utrzymuje się sztuczna inteligencja oraz standard sieci komórkowej 5G.

Kluczowi gracze w dostarczaniu rozwiązań chmurowych to: Amazon, Microsoft, Alphabet/Google, Alibaba.

Global market shares of key players in cybersecurity market in 2020

Udział chmur hybrydowych (połączenie infrastruktury lokalnej lub chmury prywatnej z chmurą publiczną) na rynku urośnie najprawdopodobniej o 87% w 2020 r.

Global share of enterprise cloud strategies
 

Cyfrowa reklama z Google na czele

Reklama cyfrowa rozwija się w zawrotnym tempie i przewiduje się, że z każdym kolejnym rokiem jej dochody będą wzrastać. Największy udział w nich ma reklama zamieszczana w wyszukiwarkach, a zaraz potem próbuje ją dogonić reklama w social mediach, jednak różnica jest wciąż spora.

Global Digital Advertising revenue forecast in billion US$

Numerem jeden pod względem uzyskiwanych przychodów z reklam jest USA, jednak w tym roku wzrost był stosunkowo mały i wyniósł 5%, gdzie w Chinach był on 2 razy większy.


Top 5 Digital Advertising countries by market revenue in billion US$

Poza Chinami, Google jest najczęściej używaną wyszukiwarką internetową.

Usage shares of selected search engines in 2020

Wydatki na reklamę cyfrową pozostawiają w tyle wydatki na reklamę w TV.

Ad spending in billion US$

Prawie 60% badanych używa ad-blockera, by uniknąć nieznośnych i natrętnych reklam.

Reasons for users to turn on their ad blockers and/or anti-tracking software in 2019
 

Sprzęt i usługi IT na minusie, chmury na dużym plusie

Największy udział w dochodach w kategorii sprzęt komputerowy mają telefony komórkowe i z prognoz wynika, że do 2025 r. tendencja będzie wzrostowa.

Global Hardware market revenue forecast in billion US$

Poprzez COVID-19 rynek sprzętu komputerowego skurczył się – najbardziej w USA, bo o 13%.

Top 5 Hardware countries by market revenue in billion US$

Podobna sytuacja kształtuje się, jeśli chodzi o rynek oprogramowań i systemów oraz usług IT. Tutaj spadek dochodu był mniej drastyczny, jak w przypadku sprzętu komputerowego, a jedynie Chiny w obu kategoriach odnotowały przyrost.

Top 5 Software countries by market revenue in billion US$

Top 5 IT Services countries by market revenue in billion US$

Z kolei usługi chmurowe cieszyły się dużą popularnością, osiągając kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w dochodach. Dominującymi graczami na świecie są: Amazon Web Services, Alibaba Cloud, IBM, Microsoft Azure, Google Cloud.

Top 5 Public Cloud countries by market revenue in billion US$

Podsumowując

Wyniki badań przeprowadzonych przez Statista dają jasny obraz kierunku, w którym powinny podążać firmy, by nie tylko ratować swoje biznesy, ale także wpływać na ich rozwój. Digitalizacja i technologie, które tchnęły życie w wiele podupadających branż, są wskazówkami do odnalezienia się w nowej rzeczywistości – trwającej pandemii, a już miejmy nadzieję, że niedługo – w postcovidowej.

Warto obserwować zmiany, niekiedy diametralne, jakie zaszły w zaledwie niecały rok, gdyż będą one miały długotrwały wpływ na globalny rynek ekonomiczny i biznesowy.
 

Może zainteresują Cię także

Vue 3 - co nowego w popularnym frameworku?

18 listopada 2020
DEV.to, autor: Michał Kuncio, Fronted Developer, Ideo

Svelte – „nowy” framework frontendowy!

10 listopada 2020
DEV.to, autor: Damian Glazer, Fronted Developer, Ideo

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas