Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

Intranet w podnoszeniu kompetencji pracowników

Ciekawe.org, Autor: Urszula Kandefer
Urszula Kandefer
Urszula Kandefer
Ekspert ds. narzędzi komunikacji wewnętrznej
  • 500 067 462
Porozmawiajmy

Agregowanie wiedzy firmowej jest zazwyczaj pierwszym skojarzeniem, jakie nasuwa się na myśl o Intranecie. Przydatnym rozwinięciem tego systemu może być aplikacja e-learningowa. Powinny na nią zwrócić uwagę szczególnie te organizacje, które kładą nacisk na stały rozwój. Skrócenie pewnych procesów, obniżenie kosztów, czy większe przyswajanie wiedzy - to tylko niektóre korzyści, które płyną z wprowadzenia tej formy poszerzania zakresu kompetencji.

Firmy, które dynamicznie się rozwijają, kładą duży nacisk na Continuous Learning, czyli ciągłe podnoszenie kwalifikacji podwładnych oraz stwarzanie im możliwości w zakresie rozwoju zawodowego. Realizacja takiego planu wiąże się niestety najczęściej z niedogodnościami w obszarze organizacyjnym. Należy liczyć się z koniecznością opuszczenia przez pracowników miejsca pracy, dojazdem na miejsce szkolenia czy w przypadku kilkudniowych szkoleń - rezerwacją dodatkowych noclegów. Dodajmy do tego koszty logistyki, czy te związane z opracowaniem i przygotowaniem materiałów szkoleniowych.

Rozwiązaniem, które daje największe korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracownika, jest edukacja e-learning. Jej niewątpliwymi zaletami są możliwość zrealizowania szkolenia w dogodnym momencie dla każdego szkolącego się oraz dostosowanie tempa nauki do jego indywidualnych potrzeb i predyspozycji. Takie rozwiązanie zwiększa prawdopodobieństwo, że zdobywanie wiedzy w naturalny sposób na stałe wpisze się w funkcjonowanie firmy.

e-Learning jako element intranetu

E-learning stanowiący element platformy intranetowej cechuje się prostotą, przy jednoczesnym nieograniczonym dostępie do materiałów edukacyjnych. Właściwie funkcjonujące narzędzia oraz aplikacje dają możliwość prezentowania różnorodnych szkoleń w atrakcyjnej formie, która wykorzystuje m.in. materiały multimedialne. Taka integracja usprawnia również pracę działu HR, który poprzez wykorzystanie ankiet pracowniczych może w prostszy sposób weryfikować stan wiedzy pracowników oraz planować i koordynować ich dalszy rozwój.

Wykorzystanie możliwości i potencjału Adaptive Learning najlepiej spełnia swoją rolę w tych przedsiębiorstwach, w których występuje duże zróżnicowanie stanowisk, kompetencji, wiedzy specjalistycznej, czy zakresu obowiązków. System intranetowy daje możliwość łatwiejszego agregowania danych, umożliwiających dostosowanie programów szkoleniowych do jednostkowych potrzeb pracowników, względem zajmowanego stanowiska, czy realizowanych zadań. Aplikacja połączona z intranetem upraszcza wytyczenie indywidualnej ścieżki nauczania.

Jak się okazuje właściwe spożytkowanie możliwości e-learningu ma duże znaczenie dla polskich menedżerów i przedsiębiorców. Obrazem tego są badania dotyczące Intranetów, które zostały przeprowadzone w 2018 r. , na owej grupie osób. Moduł wiedzy do którego dodawane są m.in. szablony i materiały szkoleniowe oceniany jest przez blisko 85% badanych za niezbędny lub przydatny. Blisko 59% z nich uważa moduły dotyczące rozwoju kompetencji za niezbędne i przydatne. Ta część badania dotyczy najczęściej wykorzystywanych możliwości platform e-learningowych, takich jak weryfikacja potrzeb użytkowników, przeprowadzanie szkoleń e-learningowych czy weryfikacja wiedzy pracowników. Należy tu również wyszczególnić najważniejsze korzyści płynące z użytkowania intranetu, jakie wskazują pracownicy na stanowiskach menadżerskich. Aż 65,1% z nich na pierwszym miejscu podaje zaoszczędzenie czasu pracowników, co jest wynikiem m.in. optymalnego zarządzania obiegiem wiedzy oraz informacji.

Obowiązujące ramy udostępniania informacji muszą opierać się na dwóch istotnych aspektach, jakimi jest atrakcyjność formy oraz szybkość pozyskiwania wiedzy. E-learning umożliwia przystosowanie szkolenia do potrzeb czy standardów danej firmy. Wbudowanie go w system intranetowy stwarza możliwość szybkiego dostępu do najbardziej istotnych danych. To metoda, która stanowi najlepszy przykład współczesnych form w zakresie skutecznego przekazywania informacji, przy jednoczesnej optymalizacji czasu.” – ocenia Paweł Teper, Kierownik projektów e-learningowych w Ideo. „Nieustanne poszerzanie kompetencji jest obecnie standardem. Dlatego wykorzystanie intranetów z modułami e-learningowymi w tym procesie to niemal niezastąpione i najbardziej skuteczne rozwiązanie.

Intranet jest na chwilę obecną stosowany w szerokiej gamie organizacji, dlatego uzupełnienie go o kolejny moduł, jakim jest platforma Distance Learning, to naturalny proces rozwoju firmy. Należy wskazać również znaczące zmniejszenie kosztów. Implementując e-Learning w aplikację intranetową, przedsiębiorstwa z powodzeniem mogą obniżyć wydatki wynikające z konieczności wynajmu sal konferencyjnych, przygotowania materiałów szkoleniowych czy rozliczania delegacji pracowników. Nauczanie zdalne na przestrzeni lat zyskuje na coraz większym znaczeniu. Stałe zmniejszanie jego kosztów w połączeniu z obietnicą wysokiej skuteczności jest możliwe między innymi dzięki rosnącym możliwościom technologii.

Autor

Urszula Kandefer, ekspert ds. systemów komunikacji wewnętrznej w Ideo

Publikacja: Ciekawe.org 11.12.2018

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Detektyw {{first name}} na tropie

11 grudnia 2018
NowyMarketing.pl, Autor: Paweł Szczyrek

Z siecią na pracowników. Trendy rozwojowe w cyfrowym Employer Brandingu w Polsce

11 grudnia 2018
Raport IAB: Perspektywy Rozwojowe Reklamy Online w Polsce 2018/2019, Autor: Wojciech Szymański

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas