Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

Jak zatrzymać spadek ruchu i osiągnąć wymarzone efekty w SEO – case study wapteka.pl

Raport Interaktywnie.com: "Marketing w wyszukiwarkach 2017", Autor: Łukasz Suchy

Najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania są tymi najbardziej pożądanymi. Nietrudno się dziwić, bowiem trzy pierwsze pozycje przyciągają ok 50% ruchu użytkowników. Jednak im większa jest strona, tym większe wyzwanie dla pozycjonowania stanowi. Szczególnym przypadkiem jest e-commerce.

Dynamicznie zmieniany asortyment, dodawanie oraz usuwanie podstron (np. kart produktowych), konieczność pozycjonowania na duże ilości słów kluczowych, ograniczenia indeksowania - to jedynie wierzchołek góry lodowej. Prowadzenie tego typu serwisów wymaga pokaźnych nakładów pracy i stałej kontroli. Jak sobie z tym poradziliśmy? Odpowiedź znajduje się poniżej - zapraszamy do lektury!

Niepokojąca tendencja

Wapteka jest rozpoznawalną marką i dużym e-commerce’m, który oferuje klientom szeroki wybór wyrobów medycznych. Sama firma i jej serwis zdobywały wyróżnienia, takie jak e-Gazele Biznesu 2016 , Diamenty Forbesa 2016 oraz zajmowały czołowe miejsca w rankingach sklepów internetowych.

Pomimo tego pojawił się poważny problem, ponieważ zanotowano stopniowe spadki ruchu organicznego na stronie. Nie trzeba chyba przypominać, że w przypadku biznesu działającego w 100% online, nie jest to dobra wiadomość. Dlatego zwrócono się do nas z prośbą o analizę sytuacji i wdrożenie odpowiednich działań.

Szukanie przyczyn

Pierwszym i zarazem kluczowym zadaniem było przeprowadzenie kompleksowej analizy serwisu wapteka.pl. Od niej bowiem w dużej mierze zależało powodzenie całego przedsięwzięcia.

Wzięliśmy pod lupę każdy, najmniejszy element strony oraz przeprowadziliśmy pełen audyt crawl witryny przy użyciu popularnych narzędzi – DeepCrawl oraz Screaming Frog. Dzięki temu mogliśmy zbadać wszystkie parametry, zarówno podstawowe, (np. nagłówki i znaczniki) jak i zaawansowane (linki kanoniczne, wewnętrzne linkowanie czy jakość indeksacji). Ponieważ algorytmy aplikacji poruszają się po stronie www w sposób zbliżony do robotów Google, łatwo mogliśmy określić newralgiczne punkty wymagające usprawnienia.

Efektem tych działań był przygotowany przez nas ponad 40 stronicowy raport dla Klienta. Przy ocenie byliśmy bardzo surowi, ponieważ strona miała być idealna.

Ogromne, jeśli nie zasadnicze znaczenie we współczesnym pozycjonowaniu mają także treści publikowane na stronie. Wbrew pozorom copywriting SEO jest wyjątkowo wymagającym zadaniem, które musi stanowić połączenie dwóch skrajnych potrzeb. Konieczne jest redagowanie tekstów nasyconych słowami kluczowymi (korzystne pod względem pozycjonowania), a jednocześnie takich, które nie odstraszą użytkowników swoją sztucznością czy niskim poziomem merytoryki.

Podczas prac nad wapteka.pl cały czas mieliśmy na uwadze potrzeby i oczekiwania jej klientów. Ostatecznie to oni są podstawą istnienia każdego e-commerce. Czysto pozycjonerskie działania, zwiększają widoczność strony w Google. Jednocześnie zdarza się, że czynią ją mało przyjazną dla zwykłego człowieka. Z uwagi na to, w swojej pracy zawsze przykładamy dużą wagę do użyteczności, łącząc SEO z UX. Maksymalizujemy potencjał pozycjonerski, nie „krzywdząc” przy tym zwyczajnych użytkowników.

Aby mieć pewność, że wszystko będzie sprawnie funkcjonować, przeprowadziliśmy analizy zachowań użytkowników na stronie za pomocą narzędzia Hotjar. Wyniki dostarczyły nam informacji o tym, jak klienci z niej korzystają, jak się po niej poruszają oraz na jakie aspekty zwracają szczególną uwagę. Z kolei zrealizowane testy A/B, pozwoliły ocenić skuteczność proponowanych rozwiązań.

Pozycjonowanie e-commerce

Przeprowadzenie audytu SEO oraz wdrożenie optymalizacji stanowiło zaledwie początek współpracy. Praca przy tak dużym portalu wymaga właściwego planowania. Dlatego każdy miesiąc zaczynamy od szczegółowego określenia zakresu działań. Pomaga nam w tym stały monitoring pozycji serwisu i osiąganych efektów. Dzięki temu możemy szybko określać aktualne potrzeby i zarządzać zasobami.

Oprócz typowych prac SEO (np. pozyskiwanie wartościowych linków) prowadzimy także prace przy content marketingu – zewnętrznym (publikacja treści na niezależnych portalach www) i wewnętrznym. Przez kolejne miesiące dopracowywaliśmy drzewko kategorii, które było w naszym odczuciu zbyt ogólne, redagowaliśmy opisy produktów oraz tworzyliśmy infografiki. Uruchomiliśmy również firmowego bloga w strukturach serwisu (wcześniej stanowił niezależny twór, przez co nie był wykorzystywany pełen potencjał pozyskiwania ruchu) i przejęliśmy jego prowadzenie.

Prowadzone działania:

  • Pełen audyt SEO (techniczny) – dopracowanie strony pod względem technicznym, szybkości, jakości, indeksacji, dostępności dla robotów, linkowania wewnętrznego i innych kluczowych aspektów
  • Audyt SEO treści – odpowiednie nasycenie frazami, treściami, nowymi podstronami, poprawa struktury serwisu
  • Analizy i testy UX – analizy użytkowania strony za pomocą narzędzia Hotjar oraz wykonanie testów A/B
  • Pozyskanie nowych, wartościowych linków do serwisu
  • Zewnętrzne działania copywriterskie – z wykorzystaniem publikacji na zewnętrznych serwisach
  • Wewnętrzne działania copywriterskie – redagowanie treści, opisów, poradników, infografik, prowadzenie bloga
     

Efekty prowadzonych prac

Dzięki dobrej komunikacji z Klientem i obustronnemu zaangażowaniu możliwe było osiągnięcie zadowalających wyników w relatywnie krótkim czasie.

Przede wszystkim udało się nam powstrzymać spadki w ruchu organicznym oraz znacząco zwiększyć widoczność strony w sieci. W efekcie podjętych przez nas działań ilość słów kluczowych w TOP3 wzrosła o niemal 120%.

  24.04.2017 15.10.2017 % wzrostu fraz:
top50 63 583 81 046 27%
top10 15 050 28 341 88%
top3 2 365 5 179 119%

Niemały udział w tym sukcesie ma pozyskiwanie wartościowych linków ze źródeł zewnętrznych. Dokładamy wszelkich starań, by zdobywać je w sposób naturalny (przyjazny dla wyszukiwarki) oraz ze szczególną dbałością o ich wysoką jakość. Taki zabieg przynosi znaczące korzyści w przyszłości.

Kolejnym celem naszej współpracy – po efektywnej optymalizacji i zatrzymaniu spadków ruchu – stało się zwiększenie ilości użytkowników. Pieczołowicie zaplanowane i konsekwentnie wdrażane działania również w tym względzie przyniosły nam powodzenie. Niniejsze wykresy wyraźnie pokazują skuteczne wzrosty parametrów.


Przyrost linków; źródło: majestic.com


Wzrost widoczności i kliknięć w ciągu ostatnich 90 dni; źródło: Search Console

Wszystkie podjęte przez nas do tego momentu działania, zapewniły wzrost widoczności serwisu w Google, a ta w konsekwencji oczekiwany wzrost ruchu organicznego na wapteka.pl. Patrząc na przebieg współpracy z Klientem wyraźnie widać I fazę (stabilizacji) oraz II fazę (stopniowego wzrostu).


Wzrost ilości sesji od początku współpracy ; źródło: Google Analytics

Zestawiając jedynie ostatnie 1,5 miesiąca w tym roku, do 1,5 miesiąca z zeszłego, zanotowaliśmy aż 55% nowych sesji na wapteka.pl


Wzrost ilości sesji rok do roku; źródło: Google Analytics

Natomiast z miesiąca na miesiąc (sierpień 2017 – wrzesień 2017) ruch wzrósł aż o 70%.

Podsumowując

Przykład wapteka.pl prezentuje jak ogromne znaczenie dla stron oraz sklepów internetowych ma odpowiednia i rzetelnie przeprowadzona optymalizacja. Kompleksowe audyty dają szansę na znalezienie i naprawienie tych elementy strony, których czasem nie podejrzewa się nawet o powodowanie problemów.

Projekt realizowany z Wapteka jest niemalże modelowym przykładem bardzo dobrej współpracy z klientem, odpowiednio przeprowadzonych i wdrożonych audytów SEO oraz działań pozycjonerskich, które przynoszą realne korzyści.


Autor

 

Łukasz Suchy, SEO Specialist w Ideo Force

Raport do pobrania na interaktywnie.com, 31.10.2017r.

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Współczynnik konwersji i jego nieustanna optymalizacja

24 października 2017
„Skazany na sukces. 30 dni, które odmieni Twój sklep” - raport magazynu "Marketing i Biznes", Autor: Kamil Kardaś

Jak brak certyfikatu SSL może zagrozić Twojemu biznesowi?

20 września 2017
Dziennik Internautów (di.com.pl), Autor: Anna Wolanin

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas