-
Firma
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
- Konsulting
- Realizacje
-
Kariera
- Kariera
- Dołącz do nas!
- Kontakt
Marketing w wyszukiwarkach internetowych jest coraz bardziej istotną formą promocji, a w przypadku firm działających online stał się wręcz nieodzowny. Zaczynając internetowy biznes pierwszym krokiem powinno być szczegółowe zaplanowanie całej kampanii, tak aby potem móc krok po kroku realizować zamierzone cele. Opracowując strategię należy określić grupę docelową, do której powinien dotrzeć nasz przekaz reklamowy, frazy kluczowe oraz formy promocji: pozycjonowanie i / lub boksy sponsorowane.
Chcąc zwiększyć rozpoznawalność marki, kampania w wyszukiwarkach powinna uwzględniać ogólne frazy kluczowe. Gdy chcemy uzyskać efekt sprzedażowy, optymalnym wyborem będą frazy bardziej precyzyjne. Na przykład bank chcący umocnić swój wizerunek obowiązkowo powinien pozycjonować swoją witrynę na słowo „bank”, ale sklep internetowy skupiający się na sprzedaży telefonów marki NOKIA osiągnie lepszy zwrot z inwestycji promując witrynę na frazę „Nokia telefony” czy „Nokia sklep” niż po prostu „Nokia”.
O ile w przypadku boksów, nowe frazy możemy dodawać „na bieżąco”, tak w pozycjonowaniu po określeniu konkretnej listy haseł ich zmiana nie powinna być wykonywana zbyt często. Wynika to z faktu, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i doprowadzenie witryny na wysokie miejsca może potrwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w przypadku konkurencyjnych fraz. Częsta modyfikacja słów kluczowych uniemożliwiłaby skuteczne wypozycjonowanie portalu.
Nieco innym podejściem do promocji w wyszukiwarkach jest pozycjonowanie szerokie, czyli takie w którym nie skupiamy się na kilku hasłach kluczowych, ale dbamy o takie przygotowanie portalu, aby strona pokazywała się na maksymalnie dużo fraz kluczowych powiązanych z naszą witryną na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Strony internetowe, takie jak portale informacyjne czy sklepy internetowe posiadają bardzo duży potencjał wypromowania się na więcej niż tylko kilka czy kilkanaście fraz kluczowych, ale wymaga to odpowiedniego przygotowania witryny.
Pozycjonowanie szerokie opiera się na niszowych frazach kluczowych, które są mniej konkurencyjne, ale dzięki temu łatwiej jest osiągnąć dla nich wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Długi ogon słów kluczowych przyciąga na stronę mniejszą grupę odwiedzających, są to jednak przedstawiciele grupy docelowej, którzy sami szukają konkretnych produktów czy usług. Efektem tego jest znaczący wzrost współczynnika konwersji na stronach sklepów internetowych, a co za tym idzie wzrost sprzedaży.
Reklama poprzez boksy sponsorowane w wyszukiwarce Google pozwala na zdefiniowanie geolokalizacji – zostało to pokazane na zrzucie ekranu numer 1. Istotne jednak jest, że rozpoznawanie lokalizacji użytkownika odbywa się poprzez adres IP, a w przypadku użytkowników korzystając z łącz typu ADSL (np. neostrada) jest on zmienny i bardzo często niezwiązany z samym miastem, z którego osoba się łączy z Internetem. Dlatego warto stworzyć co najmniej dwie kampanie: jedną ograniczając dzięki zastosowaniu opcji geolokalizacji w systemie Google Adwords, a w drugiej umieścić frazy zawierające nazwę miejscowości, np. „alarmy warszawa” lub „limuzyny kraków”. Po kilkunastu dniach możliwa będzie analiza skuteczności poszczególnych kampanii i zadecydowanie, która z nich jest efektywniejsza.
Zrzut ekranu 1. Mapa z zaznaczonymi obszarami, na których mogą wyświetlać się boksy. Funkcjonalność Google Adwords.
Istotne jest, aby już na etapie tworzenia serwisu internetowego zadbać o to, aby roboty wyszukiwarek internetowych bez żadnych problemów potrafiły go zindeksować. System CMS, jaki zostanie wykorzystany do budowania portalu powinien być przyjazny robotom wyszukiwarek i spełniać kilka podstawowych wymagań:
- generowanie przyjaznych adresów podstron - to znaczy takich, w których nie pojawiają się znaki typu „?” i „&”, a same adresy do poszczególnych podstron są zrozumiałe dla człowieka. Nadawanie „przyjaznych” adresów ma ogromne znaczenie szczególnie w przypadku pozycjonowania szerokiego.
- umożliwienie tworzenia adresów podstron przez samego użytkownika systemu – administrator witryny powinien mieć możliwość samodzielnego określenia, jaki adres powinna mieć dana podstrona. Pozwala to na lepszą optymalizację portalu pod kątem poszczególnych fraz kluczowych.
- umożliwienie dodawania meta tagów dla każdej z podstron – ponieważ zawartość meta tagów stanowi skrót informacji zawartych na podstronie, ich poprawne zdefiniowanie zwiększa szanse na uzyskanie przez witrynę wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
- możliwość edycji kodu HTML podstron przez redaktorów serwisu – udostępnienie tej funkcjonalności pozwoli na „ręczną modyfikację” kodu podstrony, tak aby zoptymalizować ją pod konkretne hasła lub podłączyć kody śledzenia konwersji.
- możliwość integracji z systemami statystycznymi oraz narzędziem Google dla webmasterów – możliwość podpięcia systemu statystycznego (wklejenia fragmentu kodu) jest niezbędne, aby śledzenia statystyk było możliwe, co z kolei przekłada się na możliwość analizy efektów.
Narzędzie Google dla webmasterów dostarcza szczegółowe raporty na temat widoczności strony w wyszukiwarce Google.
Cechy systemu CMS, który bez wątpienia można uznać za przyjazny wyszukiwarkom internetowym zostały przedstawione na ilustracji numer 1.
Ilustracja 1. Cechy systemu CMS przyjaznego wyszukiwarkom internetowym.
Wykonanie witryny w oparciu o system CMS zwiększa szanse na zdobycie przez witrynę wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Można nawet dopuścić się stwierdzenia, że często możliwości pozycjonowania portalu są determinowane przez wdrożony system zarządzania treścią.
Podobnie jak w każdym medium, tak i w Internecie bardzo dużą rolę odgrywa odpowiednie zdefiniowanie grupy docelowej – optymalnie zadane kryteria minimalizują koszty oraz co ważniejsze przyczyniają się do sukcesu. Warto jednak pamiętać, że również istotne jest odpowiednie przygotowanie portalu zarówno pod względem merytorycznym jak i przyjazności dla robotów wyszukiwarek internetowych.
Autor
Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.
Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.
Publikacja:
Przegląd Finansowy, Bankier.pl 39 (103) 8 październik 2009.
Może zainteresują Cię także
Bankowe usability – czy istnieje?
Tylko niektóre odkurzacze działają bez prądu…
Klienci o nas
Przykłady naszych realizacji
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Centrum ustawień cookie
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Więcej informacji
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Polityka prywatności.