ZobaczNasi Klienci w Konkursie „Dyrektor e-Commerce Roku 2024"

Najczęściej popełniane błędy przy wdrażaniu platformy e-learning

Zapewnienie szybkiego i wygodnego dostępu do wiedzy jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnych organizacji.

Pozwalającym na to rozwiązaniem, którym interesuje się coraz więcej firm i instytucji, jest wdrożenie platformy e-learningowej. Aby przyniosło ono jak najlepsze rezultaty, konieczne jest jednak unikanie błędów najczęściej popełnianych w trakcie tego procesu.

Wdrożeniem platform e-learningowych zainteresowanych jest obecnie wiele organizacji, którym zależy na zwiększeniu dostępności szkoleń, redukcji kosztów ich prowadzenia czy poprawie efektywności edukacji. Zarówno szkoły i uczelnie, jak i instytucje publiczne oraz prywatne przedsiębiorstwa, coraz częściej dostrzegają atuty e-szkoleń.

Dla uzyskania jak najlepszych rezultatów konieczne jest jednak prawidłowe przeprowadzenie całego procesu wdrożenia platformy e-learningowej. Znajomość błędów, które najczęściej popełniane są podczas implementacji takiego rozwiązania pomoże w lepszym przygotowaniu się do czekających na nas wyzwań i uniknięciu najpoważniejszych zagrożeń.

Na co warto więc uważać, wdrażając platformę e-learningową?


Niedokładne przeanalizowanie potrzeb firmy wdrażającej platformę e-learningową

Jednym z najważniejszych błędów, który może przyczynić się do niepowodzenia całego procesu wdrożenia platformy e-learningowej, jest brak odpowiedniej analizy potrzeb. Niektóre organizacje decydują się na implementację nowoczesnego oprogramowania bez wyraźnie określonego celu. Takie podejście nie pozwoli na optymalne dostosowanie platformy szkoleniowej do wyzwań, z którymi mierzy się klient, a tym samym nie przyniesie mu znaczących korzyści.

Na jakie potrzeby odpowiedzią może być jednak e-learning? Wymienić możemy tu między innymi:

  • ułatwienie onboardingu; zredukowanie kosztów szkoleń;
  • podniesienie kompetencji pracowników;
  • zmniejszenie czasu potrzebnego na szkolenia;
  • dostosowanie procesów szkoleniowych do pracowników zdalnych.

Dane statystyczne mogą dodatkowo uwydatnić znaczenie e-learningu. Na przykład:

  • Według badań przeprowadzonych przez McKinsey, firmy, które stosują e-learning, mogą zwiększyć produktywność o 50%.
     
  • Raport firmy Brandon Hall Group pokazuje, że organizacje korzystające z e-learningu osiągają średnio o 40% lepsze wyniki w osiąganiu celów biznesowych niż organizacje, które nie stosują tej metody.
     
  • Według danych przedstawionych przez Ambient Insight, rynek e-learningu globalnie wzrósł z 46,9 miliarda dolarów w 2016 roku do 325 miliardów dolarów w 2025 roku.

Cały proces implementacji platformy e-learningowej warto więc rozpocząć od przeanalizowania potrzeb i oczekiwań chcącego wdrożyć nowe oprogramowanie klienta. To właśnie ten etap pracy jest szczególnie ważny dla naszych specjalistów. Dzięki wsparciu ekspertów od lat działających w tej branży, dużo skuteczniej będzie można wskazać najważniejsze wymagania i cele organizacji.


Brak wyznaczenia realnych potrzeb grupy docelowej

Dużym zagrożeniem dla powodzenia całego przedsięwzięcia jest również rozpoczęcie wdrożenia platformy e-learningowej bez wcześniejszego wyznaczenia potrzeb grupy docelowej, czyli osób, które będą uczestniczyły w szkoleniach. Nie można bowiem zakładać, że oczekiwania, przyzwyczajenia i motywacje uczniów, osób zatrudnionych w prywatnych przedsiębiorstwach i pracowników administracji publicznej są takie same.

Statystyki i dane mogą uświadomić, jak istotne jest uwzględnienie potrzeb grupy docelowej:

  • Według raportu firmy IBM, dopasowanie treści szkoleniowych do potrzeb pracowników może zwiększyć ich zaangażowanie o 36%.
     
  • Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, organizacje, które dostosowują swoje programy szkoleniowe do potrzeb pracowników, osiągają o 42% większą wydajność.
     
  • Według raportu LinkedIn Learning, aż 94% pracowników pozostaje w firmie dłużej, gdy mają dostęp do szkoleń, które są dostosowane do ich potrzeb i umiejętności.

Aby lepiej zrozumieć, dlaczego ważne jest dostosowanie platformy e-learningowej do grupy docelowej, warto również dodać kilka ciekawostek:

  • W zależności od wieku i doświadczenia zawodowego, preferencje dotyczące sposobu nauki mogą się różnić. Na przykład, osoby młodsze mogą bardziej preferować interaktywne kursy online, podczas gdy osoby starsze mogą bardziej cenić tradycyjne lekcje w formie wykładów.
     
  • Według raportu Training Industry, 60% pracowników woli dostęp do szkoleń w dowolnym czasie i miejscu, co podkreśla potrzebę elastyczności platformy e-learningowej.
     
  • Badania przeprowadzone przez Bersin by Deloitte pokazują, że 70% pracowników uważa, że możliwość dostosowania szkoleń do ich indywidualnych potrzeb jest kluczowa dla rozwoju zawodowego.

Dlatego ważne jest, aby zarówno sam wygląd platformy e-learningowej, jak i mechanizmy wykorzystywane w ramach szkoleń, zostały dopasowane do konkretnych odbiorców. Dzięki wyznaczeniu potrzeb użytkowników przed przystąpieniem do prac od razu zyskamy narzędzie, które pozwoli na osiągnięcie najlepszych rezultatów.


Nieodpowiednio zakomunikowane potrzeby organizacji

Nawet organizacje, które odpowiednio przeanalizowały swoje potrzeby i wyznaczyły konkretne cele wdrożenia platformy e-learningowej, mogą zmagać się z pewnymi trudnościami na etapie przekazania swoich oczekiwań developerom. Jeśli firma trafi na wykonawcę, który przygotowuje oprogramowanie bez należytego wsłuchania się w oczekiwania klienta, istnieje szansa, że gotowy produkt i tak nie będzie spełniał wszystkich wymagań.

Warto w tym miejscu przytoczyć wynik badania przeprowadzonego przez PMI (Project Management Institute), który pokazuje, że nieporozumienia i brak skutecznej komunikacji są przyczyną aż 56% niepowodzeń projektów.

Właśnie dlatego ważne jest to, aby postawić na współpracę z ekspertami, którzy rozpoczną przygotowywanie systemu LMS dopiero w momencie, gdy zyskają pewność, że ich wizja oprogramowania jest zgodna z wizją klienta. Wiele naszych realizacji jest dowodem na to, że potrafimy skutecznie komunikować się z różnymi organizacjami i przygotować platformę e-learningową odpowiadającą ich potrzebom.
 


 Skontaktuj się z nami 
Wspólnie stworzymy platformę e-learningową, która zwiększy efektywność szkoleń i zaangażowania pracowników.



Ignorowanie konieczności zadbania o bezpieczeństwo wdrażanej platformy e-learningowej

Jednym z wyzwań związanych z implementacją platformy e-learningowej jest konieczność zadbania o bezpieczeństwo systemu. Niektóre organizacje ignorują ten wymóg i wdrażają oprogramowanie nieposiadające wystarczających zabezpieczeń. Może to doprowadzić do wycieku wrażliwych danych, co będzie przyczyną licznych problemów. Każda instytucja chcąca wdrożyć zmiany musi więc zadbać o bezpieczeństwo dedykowanych platform e-learningowych.

Dane i statystyki również podkreślają znaczenie bezpieczeństwa w platformach e-learningowych:

  • Według raportu Cisco, liczba ataków cybernetycznych na platformy edukacyjne wzrosła 15-krotnie w ciągu ostatniego roku.
     
  • Według badań przeprowadzonych przez IBM, średni koszt naruszenia danych w sektorze edukacji wynosi 6,35 miliona dolarów.
     
  • Według raportu firmy Kaspersky, w 2020 roku 80% instytucji edukacyjnych doświadczyło przynajmniej jednego incydentu związanego z cyberbezpieczeństwem.
     
  • Według raportu firmy Educause, aż 91% studentów uważa, że ich dane są zagrożone podczas korzystania z platform edukacyjnych online.


Tworzenie nieskutecznych e-szkoleń

Wiele osób docenia fakt, że e-learning pozwala na skuteczne zdobywanie wiedzy. Zgodnie z wynikami badania, tylko niecałe 28% osób na pytanie o to, czy uważają, że kursy i szkolenia online są bardziej efektywne niż tradycyjne formy nauki, odpowiedziało „raczej nie” lub „zdecydowanie nie”.

Część z organizacji, które wdrożyły platformę e-learningową, wyraża jednak opinię, że działanie to nie przełożyło się na zwiększenie kompetencji użytkowników. Wynika to najczęściej z faktu, że stworzone szkolenia zostały źle zaprojektowane i uczące się osoby nie chcą przykładać się do zdobywania wiedzy.

Aby organizacja osiągnęła realne i wymierne korzyści, nie wystarczy, że pracownicy zaliczą dane szkolenie – zdecydowanie ważniejsze jest to, by faktycznie zyskali oni przydatną wiedzę i umiejętności. Wybierając platformę Ideo e-learning, powierzamy stworzenie szkoleń posiadającym przygotowanie dydaktyczne specjalistom.

Da to gwarancję, że gotowy materiał będzie pozwalał na realne poszerzanie kompetencji. Oferujemy również różne opcje samodzielnego tworzenia szkoleń, do których należy: import plików SCORM lub PDF, kreator szkoleń lub wsparcie AI.

Tworzenie nieatrakcyjnych wizualnie e-szkoleń

Nawet w sytuacji, kiedy szkolenia zostaną dobrze przygotowane pod kątem merytorycznym, nie zawsze zainteresują one wszystkich użytkowników. Kluczowa jest bowiem także sama ich forma oraz obecność materiałów multimedialnych. Dobra platforma e-learningowa powinna więc dawać możliwość łatwego tworzenia atrakcyjnych wizualnie szkoleń, które będą dopasowane do potrzeb konkretnego odbiorcy.

Organizacje często mają jednak problem z samodzielnym stworzeniem wszystkich materiałów. Wsparciem może być tu nasz dział kreacji, który pomoże w przygotowaniu różnych materiałów graficznych dla dedykowanych szkoleń.


Wdrażanie platformy e-learningowej, która nie pozwala na implementacje angażujących rozwiązań

Wysoki poziom motywacji uczących się osób jest kluczowym czynnikiem, który wpływa na sukces związany z wdrożeniem platformy szkoleniowej. Implementacja rozwiązań, które nie będą angażujące, nie pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału e-learningu.

Jak pokazują dane, 83% osób, które uczestniczyły w szkoleniach z elementami grywalizacji, czuje się zmotywowanych. Aż 49% osób wskazało natomiast, że nudzi się szkoleniami, które nie wykorzystują grywalizacji. Warto również wspomnieć o korzyściach płynących z grywalizacji poza motywacją:

  • Grywalizacja może zwiększyć zdolność do skupienia i koncentracji u uczestników szkoleń, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce.
  • Poprzez elementy grywalizacyjne, uczestnicy szkoleń mogą lepiej przyswoić i zapamiętać przekazywane treści.
  • Grywalizacja może również wspierać budowanie współpracy i rywalizacji między uczestnikami, co sprzyja interakcji i tworzeniu pozytywnej atmosfery w grupie.

Rozwiązania dedykowane platformy Ideo e-learning pozwolą na wdrożenie do szkoleń licznych elementów związanych z gamifikacją. Dzięki temu motywacja i zaangażowanie uczestników w proces edukacji pozostaną na bardzo wysokim poziomie.


Jeśli chcesz poczytać więcej o platformie e-learningowej, w której wykorzystana została grywalizacja,
zapraszamy do zapoznania się z naszą realizacją.



Brak przewidzianych szkoleń z obsługi platformy e-learningowej

Dużym błędem, który może znacząco ograniczyć benefity płynące z wdrożenia platformy e-learningowej, jest także pominięcie kwestii związanych z przeszkoleniem użytkowników z obsługi platformy. Choć wiele systemów cechuje się bardzo wysoką czytelnością i intuicyjnością, to należy uwzględnić fakt, że nie każda osoba równie biegle posługuje się nowymi technologiami.

W celu umożliwienia użytkownikom wykorzystania pełnego potencjału platformy e-learningowej konieczne może być więc zorganizowanie odpowiedniego szkolenia. Jego format należy dobrać rzecz jasna tak, by mogło z niego skorzystać jak najwięcej osób. W przypadku wyboru platformy Ideo e-learning zaoferować możemy zarówno szkolenie w siedzibie firmy, jak i konsultacje telefoniczne oraz online z jej użytkownikami.


Jak skutecznie wdrożyć platformę e-learningową?

Platformy e-learningowe to ciągle rozwijające się narzędzia, które zapewniają łatwy i elastyczny dostęp do wiedzy. Ich implementacją powinny zainteresować się więc wszystkie instytucje i firmy, którym zależy na poprawie efektywności pracy, redukcji kosztów szkoleń czy optymalizacji poszczególnych procesów.

Wiedza na temat tego, o czym pamiętać podczas wdrożenia platformy e-learningowej może uchronić nas przed najczęściej popełnianymi błędami. Dzięki niej zagwarantujemy sobie więc sukces całego przedsięwzięcia i zrealizujemy zakładane przez nas cele.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Gotowa aplikacja mobilna w kilka tygodni. Czy to jest możliwe?

20 maja 2024
Odpowiednie projektowanie i efektywna współpraca mogą skrócić czas tworzenia aplikacji mobilnej do kilku tygodni. Sprawdź, jakie kluczowe kroki decydują o szybkim wdrożeniu gotowego produktu na rynek.

Plusy i minusy systemu
e-learningowego
w modelu on-premises

9 maja 2024
Wiele instytucji wciąż rozważa wdrożenie systemów e-learningowych w modelu on-premises. Zanim podejmiesz decyzję o wyborze takiego oprogramowania, dobrze jest poznać jego wszystkie plusy i minusy.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas