ZobaczNasi Klienci w Konkursie „Dyrektor e-Commerce Roku 2024"

Jeden mail za dużo czyli jak nie robić e-mail marketingu

E-mail marketing jest jedną ze skuteczniejszych metod pozyskiwania klientów. Realizowanie kampanii bez zgody odbiorców to podstawowy błąd, który może Cię drogo kosztować.

E-mail marketing, pozwala na zaawansowaną personalizację i sprawne dotarcie z komunikatem do potencjalnych klientów. By tak się stało zarówno planowana kampania, a zwłaszcza etap pozyskiwania adresów mailowych musi być realizowana zgodnie z zasadami. Poza dobrymi praktykami warto pamiętać, że przede wszystkim musisz działać zgodnie z prawem. W przeciwnym razie mogą spotkać Cię przykre konsekwencje.

Przykładem może być sprawa pewnego mężczyzny z Warszawy, który pozwał spółkę za przesłaną na jego skrzynkę mailową wiadomość stanowiącą spam. Według niego, zostały naruszone jego dobra osobiste – spokój, prywatność oraz swoboda korespondencji. Sąd Rejonowy uznał winę pozwanego i zarządził zadośćuczynienie w postaci 500 zł.

Choć wymierzona kara może wydawać się mało „groźna”, to jednak konsekwencji związanych z niepoprawnie prowadzonym e-mail marketingiem może być znacznie więcej.

Do czego prowadzi nieetyczny e-mail marketing?

Realizowanie kampanii bez zgody odbiorców na przetwarzanie danych osobowych to podstawowy błąd, który może kosztować nawet 500 tys. zł, a jeśli firma prowadziła działalność w poprzednim roku, to wysokość kary może wynieść 3% przychodu firmy - takie są konsekwencje prawne.

Oprócz przykrych skutków finansowych, niewłaściwie realizowane działania e-mail marketingowe wpływają negatywnie na wizerunek marki nie przynosząc jednocześnie żadnych korzyści.

Istnieje obawia, że firma/domena naszego sklepu trafi na tzw. Spam Trapy, które automatycznie umieszczą ją na czarnej liście. Taka blokada z kolei wpływa negatywnie na statystyki zarówno aktualnej jak i przyszłych kampanii.

Jak poprawnie zbierać dane?

Podczas samodzielnego zbierania adresów mailowych podstawą do prawidłowego przeprowadzenia kampanii jest uzyskanie zgód na:

  • przetwarzanie danych osobowych
  • wysyłkę informacji handlowej
  • używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego

Powyższe zgody można uzyskać m.in. podczas rejestracji klienta w sklepie internetowym lub podczas jego zapisu do newslettera. Warto zastosować również mechanizm double opt-in – dwuetapowy proces zapisu, który polega na potwierdzeniu danego adresu e-mail, poprzez kliknięcie w link aktywacyjny wysyłany na skrzynkę odbiorcy po jego rejestracji. Po takiej weryfikacji, adres użytkownika jest dodawany do bazy mailowej.

Co ważne, sprzedawcy, którzy chcą pozyskać dane swoich potencjalnych klientów muszą działać zgodnie z koncepcją marketingu za przyzwoleniem (permission marketing). Oznacza to, że odbiorca, który zgadza się na przetwarzanie swoich danych osobowych oraz otrzymywanie informacji handlowych, musi mieć możliwość cofnięcia zgody w dowolnym momencie.

Wypracowana przez nas strategia tworzenia kampanii mailingowych zapewnia skuteczność komunikacji z klientami, partnerami i inwestorami.

Innym sposobem na pozyskanie adresów mailowych jest skorzystanie z gotowych baz mailingowych, które są specjalnie tworzone przez różne podmioty. To co jest tu niezwykle istotne, to uprzednia weryfikacja bazy pod kątem legalności. Należy sprawdzić czy znajdujące się w niej adresy posiadają wszystkie niezbędne zgody marketingowe.

Skuteczne pozyskiwanie subskrybentów – pomysły

Gdy cały proces przygotowywania wysyłki mailingowej przebiega w sposób opisany powyżej – prawidłowy i etyczny, warto pomyśleć również o zróżnicowanych metodach promowania sklepu i pozyskiwania potencjalnych klientów. Oto przykłady w jaki sposób można zaangażować i przyciągnąć konsumentów:

  1. Wartościowa treść
    Maile, które (zwłaszcza w temacie wiadomości) zawierają banalny tekst i powtarzalne hasła, nie zapewnią wysokiej skuteczności kampanii. Treść musi zaintrygować odbiorcę, by z setki podobnych wiadomości otworzył właśnie Twoją. Wartość, którą chce sprzedawca przekazać musi być dobrze widoczna. Lepiej wystrzegać się obszernych poematów, a skupić się na konkretach, które przyciągną uwagę i skłonią internautę do wykonania wskazanej akcji.
  2. Dodatki dla subskrybentów
    Ciekawym pomysłem, który również będzie wartościowy dla odbiorców są różnego rodzaju dodatki oferowane w zamian za subskrypcję. Aby mieć pewność, że dana informacja zainteresuje użytkownika, warto wcześniej przeanalizować jego zainteresowania i potrzeby. Takim dodatkiem może być np. konkretna treść przygotowana w formie PDFa, e-booka, katalogi z produktami czy specjalne oferty.
  3. Organizacja konkursu
    Konkurs jest dobrym pomysłem, by zdobyć nowych subskrybentów – podczas rejestracji wystarczy zamieścić obok pola z danymi odpowiednie zgody. Atrakcyjne nagrody, jak np. zniżki na zakupy, bony zakupowe, czy konkretne produkty na pewno przyciągną wielu uczestników.
  4. Bony i specjalne zniżki
    Nic tak nie przyciąga nowych klientów jak dedykowane bony czy zniżki na zakupy w sklepie internetowym. Jest to prosty sposób na zdobycie wielu nowych subskrybentów, którzy podając swojego maila otrzymują korzyść w postaci specjalnie przygotowanej promocji.
  5. Design
    Odpowiednio zaprojektowana szata graficzna formularza, wraz z ciekawym przyciskiem CTA może mieć spore znaczenie w pozyskiwaniu nowych subskrybentów. Warto również tutaj wspomnieć o odpowiednim szablonie newslettera, który powinien być responsywny i nie będzie stanowił problemu podczas wyświetlania wiadomości na różnych urządzeniach.

E-mail marketing jest jednym z tańszych i skuteczniejszych sposobów dotarcia do odbiorców. Odpowiednio przygotowany przynosi przedsiębiorcom spore korzyści w postaci licznych zapisów do newslettera czy konwersji w sklepie internetowym. Aby kampania odniosła sukces należy dobrze się do niej przygotować – zarówno pod względem prawnym jak i promocyjnym.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Branża e-commerce: podsumowanie 2019 roku, prognozy na 2020

16 grudnia 2019
WirtualneMedia.pl. Autor: Anna Wolanin, Specjalista e-commerce, Ideo

Nowości w Magento 2.3

3 grudnia 2019
Nowa wersja Magento oferuje łatwiejsze tworzenie, działanie oraz lepszej klasy zabezpieczenia.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas