Efektywne serwisy WWW cz.4

Magazyn dla grafików komputerowych, .psd Starter Kit nr 4 (4/2007). Autor: Łukasz Szymański.

Po wielu godzinach pracy Twoja strona jest gotowa. Wreszcie możesz zająć się innymi projektami, które przez ten czas nawarstwiały się w kolejce i czekać na opinie internautów i zapytania od zainteresowanych współpracą firm. Tylko czy na pewno statystyki zaczną cokolwiek pokazywać, a na Twoją stronę wejdzie więcej niż kilku znajomych? Czy pomyślałeś o tym jak wypromować swoje miejsce w sieci? Jak pomóc innym je znaleźć? Tak więc zapomnij o odpoczynku – możesz od nowa wziąć się do pracy :)


PODSTAWA – POZYCJONOWANIE

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych to zbiór technik prowadzących do podnoszenia pozycji serwisu w wynikach wyszukiwarek. Internauci, którzy odwiedzą Twoją stronę poprzez link z wyszukiwarki to osoby, na których najbardziej powinno Ci zależeć – są bowiem świadomymi odbiorcami treści które oferujesz. Witryna, która w wynikach przeszukiwania zajmuje wysokie pozycje zyskuje dla swego właściciela podwójnie. Co najważniejsze – liczne badania wykazują,  że ponad połowa użytkowników  Internetu przegląda  jedynie dwie pierwsze strony rezultatów wyszukiwania. Dodatkowo, witryna która w wynikach przeszukiwania zajmuje  wysokie pozycje, jest odbierana jako źródło wiarygodnej oraz obiektywnej informacji.

Pierwszym z elementów, którym powinieneś się zająć jest dokładne określenie fraz kluczowych, na które serwis będzie później pozycjonowany. Jest to ważne, ponieważ pozycjonowanie jest najbardziej efektywne, gdy słów tych nie jest zbyt dużo (łatwiej wtedy zapanować nad tekstami i elementami pozycjonującymi), oraz gdy konkurencja przy danym słowie jest mniejsza. Dodatkową korzyścią przemyślanego dobierania słów kluczowych jest dotarcie do tych odbiorców, którzy nas najbardziej interesują. Nieodpowiedni dobór słów kluczowych może zaowocować znikomym wzrostem odwiedzalności mimo wyraźnego wzrostu pozycji strony w wynikach zwracanych przez wyszukiwarki. Bardzo pomocne przy ustalaniu fraz kluczowych mogą okazać się narzędzia oferowane przez operatorów wyszukiwarek - „Google Trends” (http://www.google.com/trends), oraz „Ranking Słów Kluczowych” Onetu (http://boksy.onet.pl/ranking.html).

Dla przykładu:
Jeśli jesteś grafikiem, zapewne będziesz chciał pozycjonować swój serwis po wyrazie „grafika”. Z jednej strony jest to dobra decyzja, ponieważ to o tym traktuje Twoja strona, ale powiedzmy, że potencjalny klient nie szuka grafiki, ale projektu graficznego...

  • W Google podczas wyszukiwania frazy „grafika” otrzymujemy 35,500,000 wyników
  • Wpisując frazę „projekt graficzny” otrzymujemy już tylko 2,940,000 wyników.

Oczywistym jest, w której grupie stron łatwiej będzie znaleźć się wyżej w wynikach.

Aby zoptymalizować działania i uzyskać lepsze rezultaty powinieneś przeanalizować również serwisy, które są wprost Twoją konkurencją, oraz te, które traktują o podobnej tematyce, ale z racji funkcjonalności nie stanowią dla Ciebie konkurencji.

Gdy już określisz frazy kluczowe oraz opisy jakie chcesz stosować – należy zabrać się za modyfikację kodu strony. Poprawie powinny podlegać: meta tagi, system nawigacji, fragmenty kodu odpowiedzialne za główną treść oraz treść w nich zawarta. Nie możesz zapomnieć – co niestety często się zdarza osobom tego nieświadomym – o najważniejszym dla robotów wyszukiwarek znaczniku TITLE. Informuje on wyszukiwarki jakiego rodzaju treści znajdą się na konkretnej stronie serwisu, dlatego też w miarę możliwości powinien być unikatowy dla każdej z nich.

W wielu serwisach niestosowanie wszystkich parametrów znaczników użytych do kodowania stron WWW nie pozwala na uzyskanie optymalnych wyników pozycjonowania. Brak atrybutów ALT przy grafikach, atrybutów TITLE przy hiperłączach bądź ich niepoprawna zawartość to jedne z najczęściej powtarzających się błędów. Aby dopełnić etap modyfikacji kodu powinieneś wyeliminować błędy nie zgodne ze standardem W3C ( Validator znajdziesz w serwisie www.wc3.org).

Musisz zwrócić szczególną uwagę na system nawigacji – w wielu przypadkach oznaczać to będzie np. rezygnację z menu przedstawionego w formie Flash. Linki zawarte w takim menu nie są widoczne dla robotów indeksujących, przez co nie zostaną dodane do wyszukiwarek. Jeśli rezygnacja z techniki Flash nie jest możliwa – zalecane jest stosowanie dodatkowej nawigacji tekstowej. Takie dodatkowe menu powinno być przygotowane tak, by nie rzucało się w oczy internautom, ponieważ może ich dezorientować obecność dwóch systemów nawigacji w serwisie.


LINKI DO SERWISU

Na ilość odwiedzin w serwisie ma wpływ liczba linków znajdujących się na stronach zewnętrznych, a prowadzących do Twojego serwisu. Nie każdy – szczególnie w przypadku prywatnej strony www – jest w stanie pozwolić sobie na reklamowanie się w obcych serwisach. Jednakże bardzo popularne są darmowe katalogi stron, gdzie każdy może dodać własną stronę. Katalogi takie – mimo, że nie zawierają zbyt dużo treści – są prowadzone w taki sposób, by nie zostały zablokowane przez wyszukiwarki. Musisz pamiętać bowiem, że wyszkiwarki traktują strony, na których znajdują się bardzo duże ilości linków do innych stron, a na których nie ma treści dodatkowych jako tzw. farmy linków. Są to strony tworzone do celów pozycjonowania, jednakże jeśli będzie na nich zbyt duże nasycenie adresami stron zewnętrznych – zostaną zablokowane w bazie wyszukiwarki. Dlatego też tzw. wymiana linkami lub banerami mimo, że przynosi wymierne korzyści w postaci internautów przychodzących przez nie na nasze strony, nie zawsze musi być opłacalna. W przadku zablokowania bowiem Twojej strony przez wyszukiwarkę nie pomoże usunięcie feralnego linku/banera. W zależności od „kary” nałożonej przez wyszukiwarkę pozycja w wynikach wyszukiwania zostanie okresowo, albo na stałe obniżona o 30 do 50 miejsc, albo całkowicie zniknie z wyników wyszukiwania i to na stałe.


PODYSKUTUJ Z INNYMI

Kolejnym elementem pośrednio wpływającym na ilość odwiedzających Twoją stronę jest aktywność na wszelkiego rodzaju forach tematycznych. Począwszy od miejsc, w których internauci przesyłają do oceny własne projekty graficzne lub całe już serwisy, a na miejscach, gdzie toczą się dyskusje specjalistyczne. Aktywna obecność pozostawia po sobie ślad w postaci wpisów – najczęściej zaopatrzonych w stopkę, w którą wpisuje się przeważnie adres strony www.

Z jednej strony mogą je czytać internauci, którzy w poszukiwaniu odpowiedzi na posiadane w danej chwili pytanie przeszukują zasoby licznych for dyskusyjnych.

Z drugiej strony – co stanowi niejako darmowy element pozycjonowania – jeśli aplikacja, na której oparte jest dane forum jest w odpowiedni sposób przygotowana to również zawartość podstron, a więc i Twoje linki są indeksowane w wyszukiwarkach. Dodatkowo, jeśli wypowiedzi będą miały charakter przydatnych porad, pokazujących znajomość danego tematu, czytelnicy również będą tak o Tobie myśleli. A czegóż więcej trzeba do osiągnięcia sukcesu w obszarach internetu niż dobrego pozycjonowania w wyszukiwarkach, połączonego z pozytywnym pozycjonowaniem w świadomości internautów?

Pozycjonowanie jednak nie jest procesem szybkim – czasem na wyraźne efekty trzeba czekać kilka do kilkunastu nawet miesięcy. Tak więc, po przeprowadzeniu modyfikacji serwisu najlepiej zabrać się za codzienne prace, uzbroić się w cierpliwość i w międzyczasie być aktywnym na różnego rodzaju forach internetowych, blogach i serwisach specjalistycznych.

Podsumowanie czynności o jakich nie można zapomnieć podczas promowania własnej witryny:

  • poprawna konfiguracja meta tagów
  • używanie znaczników H
  • zwiększania liczby linków prowadzących do strony
  • częste aktualizowanie tekstów na stronie
  • używanie znaczników ALT przy zdjęciach
  • używanie znaczników TITLE przy linkach
  • nie umieszczanie zbyt wielu linków do innych witryn

Przydatne linki:

  • validator.w3.org
  • www.webesteem.pl
  • www.digart.pl
  • www.deviantart.com

Autor
 

Łukasz Szymański
Z branżą związany od 2003 r. Doświadczenie zdobywał projektując serwisy internetowe jako freelancer. Od 2006 r. pracuje w firmie Ideo Sp. z o.o., która łączy kompetencje Agencji Interaktywnej i Internet Software House. Początkowo kierował projektami, obecnie odpowiada za kontakty z klientami i budowanie kompleksowych strategii związanych z obecnością firm w Internecie. Pozwala mu to często zastanawiać się „co by było gdyby…” w internetowej rzeczywistości. Członek Zarządu VII oraz VIII Kongresu PR. Trochę szkoli, trochę mówi, trochę też pisze na temat szeroko pojętego „bycia marek” on-line. Brał udział w projektach realizowanych m.in. dla: Raiffeisen Bank Polska S.A., Nestlé Polska S.A., D-LINK Europe Ltd., BPH TFI S.A., Commercial Union PTE S.A.

Publikacja:
Magazyn dla grafików komputerowych, .psd Starter Kit nr 4 (4/2007)

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas