Media społecznościowe tworzą Twoi potencjalni klienci

Gazeta Finansowa, 17-23.02.2017 r. Autor: Kamil Kardaś
20 lutego 2017

Media społecznościowe bez wątpienia wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Ich siła i oddziaływanie rośnie z roku na rok co potwierdzają najnowsze statystyki. Rok 2016 Facebook zamknął z wynikiem 1,86 miliarda użytkowników globalnie.

W Polsce, według grudniowego raportu Fanpage Trends wykonanego przez firmę Sotrender, konto na Facebooku ma 15,48 mln użytkowników, z czego 7,48 mln to mężczyźni, a 8 mln – kobiety. Dane pokazują również, że portal ten jest najbardziej popularny wśród dwóch grup wiekowych: 19–25 oraz 26–33.


Szansa na dotarcie do potencjalnego odbiorcy

Wśród tych osób znajduje się również znaczny odsetek konsumentów, którzy aktywnie i chętnie dokonują zakupów – nie tylko online. Obecność marki na Facebooku daje szansę na dotarcie do nich i wpłynięcie na ich decyzje zakupowe. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana kampania w mediach społecznościowych prowadzi nie tylko do wzrostu aktywności fanów, ale również do zwiększenia sprzedaży. Nie możemy zapominać, że ok 90% użytkowników Facebooka przegląda go za pośrednictwem aplikacji w swoim smartfonie. Dlatego też tak ważne jest odpowiednie dostosowanie sklepu czy strony internetowej. Mobilna wersja strony lub serwis stworzony w oparciu o technologię RWD czy AMP to obecnie standardy, których oczekują konsumenci. Albo się dostosujemy i kupią nasz produkt, albo kupią go u konkurencji. Na polskim rynku coraz większą rolę odgrywa także Instagram. Według najnowszych danych w naszym kraju jest on używany przez 3,4 miliona użytkowników, przez co firmy coraz chętniej wybierają go jako kolejny kanał promocji i komunikacji.


Twój profil jest Twoją wizytówką

Profil firmowy w mediach społecznościowych jest swoistą wizytówką firmy. Dlatego też warto dbać o jego aktualizowanie i zachęcanie użytkowników do interakcji. Duża aktywność ma też inny znaczący plus – sprawia, że internauci mają częściej okazję by nawiązać kontakt z marką. Angażujące i unikatowe treści są często w stanie wzbudzić u konsumenta zainteresowanie danym produktem, co jednocześnie jest jednym z pierwszych kroków na tak zwanej ścieżce zakupowej.


Komunikacja z użytkownikami kluczem do sukcesu

Konsumenci często kierują swoje pierwsze kroki właśnie na profil marki i to tam za pośrednictwem wiadomości prywatnych przesyłają swoje zapytania. Odsyłanie klientów do Biura Obsługi czy kierowanie ich na infolinię jest zdecydowanie najmniej korzystnym rozwiązaniem. Oczekują szybkich i precyzyjnych odpowiedzi dlatego nawykowo wybierają portal społecznościowy zamiast kontaktu mailowego czy telefonicznego. Osoby prowadzące firmowy fanpage, chcąc nie chcąc stają się pośrednikiem na linii klient – sklep. To od nich oczekujemy nie tylko odpowiedzi na nurtujące pytania, ale także doradztwa i pomocy przy wyborze optymalnego rozwiązania.

Marki często mają wątpliwości jak powinny zwracać się do swoich klientów w wiadomościach prywatnych. Jak pokazują liczne badania i analizy użytkownikami Facebooka są najczęściej ludzie młodzi. Dlatego jeżeli marka jest kierowana do takich właśnie osób nie należy bać się skracania dystansu i zrezygnowania z formy Pani/Pan w korespondencji z klientami.


Grupy docelowe szansą na osiągnięcie wymiernych efektów

Niewątpliwą zaletą płatnych kampanii na portalach społecznościowych jest możliwość bardzo dokładnego określenia grup docelowych. Sieci takie zbierają o swoich użytkownikach szczegółowe dane, które potem wykorzystywane są przy tworzeniu płatnych kampanii reklamowych. Wiele firm popełnia błąd i zbyt ogólnie lub nieprawidłowo określa intersujące ich grupy docelowe. Prowadzisz studio tatuażu? Zdecyduj się na wyświetlanie reklam młodym singlom, którzy mieszkają w twojej okolicy. Sprzedajesz meble przez Internet? Pomyśl nad skierowaniem postów do młodych małżeństw, które polubiły strony prezentujące inspiracje i pomysły na urządzanie wnętrz. To tylko dwa krótkie przykłady jednak opcji kierowania reklam jest znacznie więcej. Kluczem do sukcesu i szansą na zwiększenie końcowego wyniku jest bez wątpienia odpowiednie przeanalizowanie, dostosowanie i zawężenie grupy docelowej.


Rozsądny wybór mediów społecznościowych

Wybór mediów społecznościowych, w których marka będzie obecna jest kwestią bardzo indywidualną i zależną od wielu czynników. Konto na Instagramie doskonale sprawdzi się u firm zajmujących się sprzedażą odzieży i dodatków. Przeprowadzenie skutecznej kampanii części samochodowych jest tam dużo trudniejsze, choć zdecydowanie nie jest to niemożliwe.

Podczas wyboru portalu społecznościowego, na którym firma będzie prowadzić swój profil warto jest najpierw dokładnie przeanalizować statystyki serwisu, zwracając uwagę między innymi na dane demograficzne. Na polskim rynku od lat liderem jest Facebook, przez co inwestowanie czasu i nakładów finansowych w promocję na innych platformach wydaje się być bezzasadne. W wielu przypadkach może okazać się jednak, że inne platformy będą lepszym wyborem. Firmy, których oferta kierowana jest do młodych i ich atutem są świetne zdjęcia powinny rozważyć utworzenie profilu np. na Instagramie. Ciekawym przykładem tego jak zróżnicowani są użytkownicy poszczególnych portali jest Twitter, który w Polsce używany jest głownie przez dziennikarzy i polityków i nie cieszy się tak dużą popularnością jak wymienione wcześniej serwisy. Siła i potencjał jaki daje wykorzystanie mediów społecznościowych jest coraz częściej doceniany przez wiele polskich marek. Social media traktowane są już nie tylko jako narzędzia wizerunkowe, ale także jako te o charakterze sprzedażowym, których odpowiednie użycie w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki finansowe firmy.


Autor
 

Kamil Kardaś, Specjalista e-commerce w Ideo Sp. z o.o.

Publikacja w Gazeta Finansowa, 17-23.02.2017 r. (TYGODNIK NR 07)