ZobaczNasi Klienci w Konkursie „Dyrektor e-Commerce Roku 2024"

Płatności bezgotówkowe - nowoczesna forma rozliczeń przez Internet

Przegląd finansowy, Bankier.pl 57 (64) 29 grudnia 2008. Autorzy: Marcin Lipiec, Wojciech Szymański.

Możliwość dokonania płatności bezgotówkowej, głównie z użyciem kart kredytowych bądź debetowych, to ogólnie przyjęty standard. Robiąc zakupy w hipermarketach czy nawet małych osiedlowych sklepach możemy być pewni, że sfinalizujemy zakupy plastikowym pieniądzem.

Jak podała Krajowa Izba Rozliczeniowa w kwietniu bieżącego roku padł rekord zrealizowanych bezgotówkowych transakcji przekraczając barierę 100 milionów. Biorąc pod uwagę te dane nie powinien dziwić fakt, iż bezgotówkowe formy płatności coraz mocniej zakorzeniają się również w realiach polskiego Internetu. Wydarzeniem, które może być swego rodzaju kamieniem milowym jest z pewnością uruchomienie  rozwiązania pozwalającego na otrzymywanie elektronicznych faktur za pośrednictwem systemu bankowości internetowej - EBPP (Elektroniczna Prezentacja i Płatność Rachunków). Jak można przeczytać na stronie KIR S.A. usługa uruchomiona przez spółkę o nazwie BILIX  „całkowicie eliminuje z obiegu papierowe faktury i rachunki w kontaktach pomiędzy dostawcą masowych usług, a ich odbiorcą”.


Bezgotówkowe rozliczenia w internecie

Już nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania dużych serwisów aukcyjnych czy największych sklepów internetowych nie oferujących swoim klientom możliwości dokonywania zapłaty przy pomocy bezgotówkowych form rozliczeń.  Przyjrzyjmy się faktom, wg badania Megapanelu PBI/Gemius z września 2008 roku wśród dwudziestu najpopularniejszych sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych (badanie na podstawie zasięgu miesięcznego) tylko dwa nie oferują bezgotówkowych form płatności. Oznacza to, że aż 90% najczęściej odwiedzanych przez Polaków w tym miesiącu serwisów sprzedażowych, daje możliwość dokonywania płatności przez Internet.

Zależność pomiędzy wielkością sprzedaży, a możliwością dokonywania płatności drogą elektroniczna potwierdza nam Pani Ewa Kołbon Specjalista ds. marketingu w dotpay.pl. Na pytanie, czy zauważalny jest  wzrost zainteresowania wśród sklepów tą formą płatności odpowiada:

„Tak. Coraz więcej sklepów zdaje sobie sprawę, że kluczem do wzrostu sprzedaży jest udostępnienie jak największej liczby metod płatności w sklepie. Co prawda karty płatnicze i popularne e-transfery stanowią sumarycznie większość, niemniej istnieje ogromna liczba klientów nie posiadających kart kredytowych lub nie posługująca sie nimi w Internecie. Wtedy, aby zatrzymać klienta w sklepie i skłonić go do zakupu towaru, dobrze jest zaoferować inne metody płatności: e-transfery, przelewy online, czy np. zdobywające b. duża popularność płatności gotówkowe online, a więc takie, gdzie online dokonuje się 'rezerwacji' towaru w e-sklepie, a płatność za niego można wykonać w jednym z blisko 2 tysięcy sklepów Żabka, albo w agencji Via Moje Rachunki.”


Sfera budżetowa

Kolejną ciekawą kwestią są płatności bezgotówkowe w sferze budżetowej. Problem ten poruszony został na debacie o szansach i barierach rozwoju płatności bezgotówkowych pod patronatem portalu Bankier.pl. Krok w kierunku rozpowszechniania płatności bezgotówkowych w urzędach został zrobiony 1. sierpnia tego roku, kiedy to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisało list intencyjny z Zarządem Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. w sprawie zintegrowania elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z systemem płatności PayByNet. Umożliwi on realizację przelewów pomiędzy interesantem a urzędem. Oznacza to, że nawet „budżetówka” widzi przyszłość w realizowaniu opłat za usługi administracji publicznej za pomocą Internetu.


Nie tylko e-przelewy

Pamiętajmy jednak, że płatności bezgotówkowe to również mikropłatności za pomocą SMS pozwalające na przyjmowanie od kupujących niewielkich kwot. Ta forma rozliczania głównie jest wykorzystywana w witrynach udostępniających aplikacje do telefonów komórkowych lub ograniczających dostęp do unikatowych treści w ramach portalu. Coraz popularniejsze są także wspomniane wcześniej płatności „gotówkowe online” – będące rozwiązaniem pośrednim między płatnościami w dosłownym znaczeniu bezgotówkowymi, a płatnościami gotówkowymi.


Podsumowanie

Kierunek w jakim pójdzie rozwój płatności bezgotówkowych, wyznaczany jest przez Internautów. Zadaliśmy pytanie Panu Fabianowi Adaszewskiemu, Specjaliście ds. PR w platnosci.pl,  czy sądzi, że polskie społeczeństwo jest już odpowiednio wyedukowane i posiada świadomość odnośnie płatności bezgotówkowych?

„Niestety muszę stwierdzić, że nie. Wśród kupujących towary i usługi w Internecie, dominują nadal tradycyjne metody wpłaty na konto oraz płatności za pobraniem. Duża popularność płatności przy odbiorze towaru jest wynikiem błędnego przeświadczenia, o większym bezpieczeństwie takiej transakcji. Tak oczywiście nie jest. Obojętnie jaką metodę zastosujemy - bezpieczni będziemy wtedy, gdy zakupy internetowe robić będziemy ‘z głową’ i zachowamy odrobinę ostrożności. Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa, ryzyko oszukania nas przy transakcji jest naprawdę niewielkie. Mimo dominacji tradycyjnych metod zapłaty zauważam naprawdę duży wzrost zainteresowania metodami elektronicznymi: szybkim ePrzelewem i płatnościami kartą. Platnosci.pl i Allegro.pl edukują Internautów w tym zakresie na różne sposoby, organizując np. konkursy dot. bezpieczeństwa płatności. Ta tendencja będzie narastała. Doświadczenie krajów zachodnich wskazuje, że metody płatności elektronicznym prędzej lub później zdominują polski rynek płatności.”

Pewne jest, że płatności bezgotówkowe będą się upowszechniać. Wzrost ich wykorzystania w świecie realnym narzuca potrzebę wdrażania tego typu rozwiązań  również w Internecie - w świecie, gdzie szybkość i komfort są tak ważne,  wymienione formy rozliczeń będą zdobywały coraz większą popularność.


Autorzy
 

Marcin Lipiec
Kierownik projektów e-marketingowych, Ideo Sp. z o.o.

Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.

Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.

Publikacja:
Przegląd finansowy, Bankier.pl 57 (64) 29 grudnia 2008.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Relacje inwestorskie w Internecie - cz.2. Praktyka

15 grudnia 2008
Newsline.pl - Portal Komunikacji Marketingowej, 20 grudnia 2008 r. Autor: Piotr Zając.

Relacje inwestorskie w Internecie - cz.1. Teoria

14 grudnia 2008
Newsline.pl - Portal Komunikacji Marketingowej, 16 grudnia 2008 r. Autor: Piotr Zając.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas