-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Możliwość dokonania płatności bezgotówkowej, głównie z użyciem kart kredytowych bądź debetowych, to ogólnie przyjęty standard. Robiąc zakupy w hipermarketach czy nawet małych osiedlowych sklepach możemy być pewni, że sfinalizujemy zakupy plastikowym pieniądzem.
Jak podała Krajowa Izba Rozliczeniowa w kwietniu bieżącego roku padł rekord zrealizowanych bezgotówkowych transakcji przekraczając barierę 100 milionów. Biorąc pod uwagę te dane nie powinien dziwić fakt, iż bezgotówkowe formy płatności coraz mocniej zakorzeniają się również w realiach polskiego Internetu. Wydarzeniem, które może być swego rodzaju kamieniem milowym jest z pewnością uruchomienie rozwiązania pozwalającego na otrzymywanie elektronicznych faktur za pośrednictwem systemu bankowości internetowej - EBPP (Elektroniczna Prezentacja i Płatność Rachunków). Jak można przeczytać na stronie KIR S.A. usługa uruchomiona przez spółkę o nazwie BILIX „całkowicie eliminuje z obiegu papierowe faktury i rachunki w kontaktach pomiędzy dostawcą masowych usług, a ich odbiorcą”.
Bezgotówkowe rozliczenia w internecie
Już nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania dużych serwisów aukcyjnych czy największych sklepów internetowych nie oferujących swoim klientom możliwości dokonywania zapłaty przy pomocy bezgotówkowych form rozliczeń. Przyjrzyjmy się faktom, wg badania Megapanelu PBI/Gemius z września 2008 roku wśród dwudziestu najpopularniejszych sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych (badanie na podstawie zasięgu miesięcznego) tylko dwa nie oferują bezgotówkowych form płatności. Oznacza to, że aż 90% najczęściej odwiedzanych przez Polaków w tym miesiącu serwisów sprzedażowych, daje możliwość dokonywania płatności przez Internet.
Zależność pomiędzy wielkością sprzedaży, a możliwością dokonywania płatności drogą elektroniczna potwierdza nam Pani Ewa Kołbon Specjalista ds. marketingu w dotpay.pl. Na pytanie, czy zauważalny jest wzrost zainteresowania wśród sklepów tą formą płatności odpowiada:
„Tak. Coraz więcej sklepów zdaje sobie sprawę, że kluczem do wzrostu sprzedaży jest udostępnienie jak największej liczby metod płatności w sklepie. Co prawda karty płatnicze i popularne e-transfery stanowią sumarycznie większość, niemniej istnieje ogromna liczba klientów nie posiadających kart kredytowych lub nie posługująca sie nimi w Internecie. Wtedy, aby zatrzymać klienta w sklepie i skłonić go do zakupu towaru, dobrze jest zaoferować inne metody płatności: e-transfery, przelewy online, czy np. zdobywające b. duża popularność płatności gotówkowe online, a więc takie, gdzie online dokonuje się 'rezerwacji' towaru w e-sklepie, a płatność za niego można wykonać w jednym z blisko 2 tysięcy sklepów Żabka, albo w agencji Via Moje Rachunki.”
Sfera budżetowa
Kolejną ciekawą kwestią są płatności bezgotówkowe w sferze budżetowej. Problem ten poruszony został na debacie o szansach i barierach rozwoju płatności bezgotówkowych pod patronatem portalu Bankier.pl. Krok w kierunku rozpowszechniania płatności bezgotówkowych w urzędach został zrobiony 1. sierpnia tego roku, kiedy to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisało list intencyjny z Zarządem Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. w sprawie zintegrowania elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z systemem płatności PayByNet. Umożliwi on realizację przelewów pomiędzy interesantem a urzędem. Oznacza to, że nawet „budżetówka” widzi przyszłość w realizowaniu opłat za usługi administracji publicznej za pomocą Internetu.
Nie tylko e-przelewy
Pamiętajmy jednak, że płatności bezgotówkowe to również mikropłatności za pomocą SMS pozwalające na przyjmowanie od kupujących niewielkich kwot. Ta forma rozliczania głównie jest wykorzystywana w witrynach udostępniających aplikacje do telefonów komórkowych lub ograniczających dostęp do unikatowych treści w ramach portalu. Coraz popularniejsze są także wspomniane wcześniej płatności „gotówkowe online” – będące rozwiązaniem pośrednim między płatnościami w dosłownym znaczeniu bezgotówkowymi, a płatnościami gotówkowymi.
Podsumowanie
Kierunek w jakim pójdzie rozwój płatności bezgotówkowych, wyznaczany jest przez Internautów. Zadaliśmy pytanie Panu Fabianowi Adaszewskiemu, Specjaliście ds. PR w platnosci.pl, czy sądzi, że polskie społeczeństwo jest już odpowiednio wyedukowane i posiada świadomość odnośnie płatności bezgotówkowych?
„Niestety muszę stwierdzić, że nie. Wśród kupujących towary i usługi w Internecie, dominują nadal tradycyjne metody wpłaty na konto oraz płatności za pobraniem. Duża popularność płatności przy odbiorze towaru jest wynikiem błędnego przeświadczenia, o większym bezpieczeństwie takiej transakcji. Tak oczywiście nie jest. Obojętnie jaką metodę zastosujemy - bezpieczni będziemy wtedy, gdy zakupy internetowe robić będziemy ‘z głową’ i zachowamy odrobinę ostrożności. Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa, ryzyko oszukania nas przy transakcji jest naprawdę niewielkie. Mimo dominacji tradycyjnych metod zapłaty zauważam naprawdę duży wzrost zainteresowania metodami elektronicznymi: szybkim ePrzelewem i płatnościami kartą. Platnosci.pl i Allegro.pl edukują Internautów w tym zakresie na różne sposoby, organizując np. konkursy dot. bezpieczeństwa płatności. Ta tendencja będzie narastała. Doświadczenie krajów zachodnich wskazuje, że metody płatności elektronicznym prędzej lub później zdominują polski rynek płatności.”
Pewne jest, że płatności bezgotówkowe będą się upowszechniać. Wzrost ich wykorzystania w świecie realnym narzuca potrzebę wdrażania tego typu rozwiązań również w Internecie - w świecie, gdzie szybkość i komfort są tak ważne, wymienione formy rozliczeń będą zdobywały coraz większą popularność.
Autorzy
Marcin Lipiec
Kierownik projektów e-marketingowych, Ideo Sp. z o.o.
Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.
Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.
Publikacja:
Przegląd finansowy, Bankier.pl 57 (64) 29 grudnia 2008.
Może zainteresują Cię także
Relacje inwestorskie w Internecie - cz.2. Praktyka
Relacje inwestorskie w Internecie - cz.1. Teoria
Klienci o nas
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Politykę prywatności