Pobierz checklistę PADMasz e-commerce? Sprawdź obowiązki wynikające z Polskiego Aktu Dostępności (PAD)

10 pułapek pricingu – jak SmartPrice pozwala ich uniknąć?

Dowiedz się, jak optymalizować ceny w e-commerce i budować przewagę konkurencyjną.

Przemyślany pricing to podstawa w e-commerce. Skutecznie opracowana i realizowana strategia ustalania cen zaczyna się od monitoringu cen konkurencji, a kończy na dynamicznym dostosowywaniu cen do szybko zmieniającego się rynku.

Zarządzanie cenami w e-commerce to wyzwanie – po drodze można popełnić wiele błędów, a każdy z nich to dla Ciebie strata finansowa.

Poniżej znajdziesz zestawienie 10 najczęstszych pułapek w pricingu oraz propozycję naszego autorskiego rozwiązania SmartPrice, który je eliminuje i pozwala ustalać produktów lepiej niż konkurencja.


Zarządzanie cenami produktów – dlaczego to takie trudne?

Przecież w teorii odpowiednie ustalanie cen konkurencyjnych to oczywistość – wystarczy monitoring cen konkurencji, a potem tylko ustalić rozsądną marżę i pilnować, żeby produkt był dostępny.

W praktyce? Bardzo często chaos danych, szczególnie przy kilku kanałach sprzedaży, zmienne koszty, rabaty i kilkanaście bardzo ważnych decyzji cenowych, które trzeba podjąć codziennie. Najlepiej natychmiast. Problem nie polega na tym, że brakuje Ci danych – tylko na tym, że nie masz nad nimi kontroli.

Właśnie dlatego w przypadku wielu sklepów internetowych zarządzanie cenami sprzedaży nie jest efektywne. Ile kosztuje Cię brak strategii cenowej? Konsekwencje są oczywiste: za niskie marże, bardziej konkurencyjne ceny oferowane przez konkurencję i niższe obroty.

O tym, czy klient kupi, mogą decydować sekundy i minimalne różnice w cenie. W takiej sytuacji porównanie cen sklepów, monitorowanie cen konkurencji i dynamiczne ustalanie cen powinno być oczywiste jak przycisk „Dodaj do koszyka” w Twoim sklepie.


Profesjonalne zarządzanie cenami ze SmartPrice

Zanim przejdziemy do pułapek, na które możesz wpaść w procesie ustalania cen, kilka zdań o SmartPrice – narzędziu, które powstało po to, żeby zarządzanie cenami sprzedaży i stanami magazynowymi było optymalne, efektywne i gwarantowało Ci maksymalnie najwyższą marżę.

SmartPrice wesprze Cię w realizowaniu strategii ustalania cen – umożliwia, m.in.:

  • automatyczne zarządzanie cenami w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem stanów magazynowych, rabatów, promocji i marż,
  • efektywne zarządzanie stanami magazynowymi (w tym automatyczne składanie zamówień),
  • dynamiczne dostosowywanie cen produktów i centralne zarządzanie cenami w różnych kanałach sprzedaży – wszystko w jednym miejscu.

Gdy cena danego produktu może zmieniać się z minuty na minutę, SmartPrice reaguje na zachodzące zmiany, a na podstawie analizy danych przewiduje wahania cen i pozwala wychodzić przed konkurencję.

Dodatkowo SmartPrice umożliwia dynamiczne ustalanie cen w oparciu na spersonalizowanych algorytmach, do których nie ma dostępu Twoja konkurencja. Pełna customizacja to krok milowy w zakresie repricingu.

Więcej o automatycznym zarządzaniu cenami ze SmartPrice przeczytasz tutaj.


Strategia ustalania cen – 10 pułapek, przez które jesteś na minusie

Poniżej znajdziesz najczęstsze pułapki, na które możesz wpaść podczas zarządzania polityką cenową. Do każdej z nich przygotowaliśmy praktyczne rozwiązanie, które oferuje SmartPrice.


1. Precyzyjne zarządzanie ceną a ustalenia „na oko”

Metody zarządzania cenami są różne. Jedną z nich jest polityka cenowa bez danych rynkowych i analizy cen produktów – to najbardziej oczywista droga do błędów. Bez systematycznego porównania cen sklepów łatwo przegapić zmiany zachodzące na rynku. Mówiąc inaczej: jeśli zarządzanie cenami produktów opierasz na intuicji, z pewnością tracisz.

SmartPrice umożliwia dynamiczne ustalanie cen – uwzględnia konkurencję, koszty, cenę zakupu produktu, stany magazynowe i każdą dowolną zmienną, którą wskażesz.


2. Brak monitorowania cen konkurencji

Zarządzanie cenami w B2C i B2B bez porównywania cen z rynkiem to biznesowe szaleństwo. Cena danego produktu jest bardzo mocno związana z tym, co aktualnie dzieje się na rynku – dokładnie teraz. Spójrz na zegarek. Jeśli nie wiesz, ile w tej chwili kosztuje Twój bestseller u konkurencji, optymalne zarządzanie cenami jest niemożliwe, a Ty tracisz marżę.

SmartPrice integruje się z narzędziami do analizy cen sklepów (np. LivePrice), analizuje dane w czasie rzeczywistym i umożliwia maksymalnie efektywne zarządzanie cenami produktów.


3. Ręczne zarządzanie cenami sprzedaży

Kiedy konkurencja stawia na automatyczne zarządzanie cenami, ręczne ustalenie ceny jest czasochłonne i ryzykowne. Kilka godzin opóźnienia – klient kupuje gdzie indziej. W dodatku czas zespołu to koszt. Ręczne aktualizacje cen to godziny pracy, które możesz wykorzystać o wiele produktywniej.

SmartPrice gwarantuje automatyczne dostosowywanie cen w czasie rzeczywistym oraz uwalnia zasoby zespołu.


4. Optymalne zarządzanie cenami a brak centralizacji danych

Zarządzanie cenami sprzedaży bez centralnego systemu kończy się chaosem. Jeśli dane są rozproszone – ceny w Excelu, promocje w CMS, zapasy w ERP – trudno o profesjonalne zarządzanie cenami.

SmartPrice harmonizuje wszystko w jednym miejscu – integruje dane i umożliwia optymalne zarządzanie cenami produktów, niezależnie od źródła.


5. Brak powiązania cen z dostępnością

Zarządzanie cenami produktów w oderwaniu od stanów magazynowych to poważny bloker efektywnej strategii cenowej. Dlaczego? Promujesz produkty, których prawie nie ma na stanie albo nie zmieniasz ceny danego produktu, mimo nadwyżek magazynowych.

Produkt się kończy? Może warto podnieść cenę. Magazyn pęka w szwach? Lepiej szybko coś sprzedać. Jeśli ceny są oderwane od stanów magazynowych, łatwo o straty i nieefektywność. Efektywne dostosowywanie cen produktów wymaga spojrzenia na magazyn. Jeśli cena danego produktu nie reaguje na zmiany w dostępności, tracisz szanse sprzedażowe.

SmartPrice pozwala powiązać ceny oferowanych produktów ze stanami magazynowymi – automatycznie i logicznie.


6. Strategia „jedna cena dla wszystkich kanałów sprzedaży”

Sprzedaż B2C, na Allegro, w sprzedaży B2B = to często różne ceny produktów. To oczywistość, jeśli chcesz maksymalizować marżę i być konkurencyjnym.

Optymalne zarządzanie cenami powinno uwzględniać różne warunki każdego z tych kanałów. Dodatkowo w grę wchodzi sezonowość, która w niektórych branżach (np. fashion) sprawia, że ceny zmieniają się w kalejdoskopie. Pierwsza zasada pricingu: kto nie nadąża, ten traci.

SmartPrice umożliwia dynamiczne dostosowywanie cen do specyfiki każdego kanału – B2B, marketplace, sklep własny – z zachowaniem pełnej kontroli.


7. Zbyt prosty model repricingu

Ustalanie ceny „5% mniej niż konkurencja” może nie uwzględniać ważnych czynników, takich jak marża, sezonowość, koszty transportu czy promocje. To powoduje, że Twoja strategia cenowa staje się szablonowa i łatwa do przewidzenia przez konkurencję. Odpowiednie strategie cenowe wymagają elastyczności, sezonowości i indywidualnego podejścia.

SmartPrice umożliwia zaawansowane dostosowywanie cen dopasowane tylko do Twojego biznesu.


8. Pomijanie kosztów operacyjnych w strategii ustalania cen

Cena produktu powinna uwzględniać wszystkie koszty – od pakowania, transportu, magazynowania po prowizje. Inaczej sprzedajesz „na minusie”, mimo że pozornie jesteś konkurencyjny.

SmartPrice pozwala przypisać koszty per produkt i precyzyjnie obliczyć cenę zakupu produktu vs marża końcowa.


9. Brak reakcji na zmiany rynkowe zamiast dynamicznego ustalania cen

Jeśli Twoja strategia ustalania cen nie uwzględnia reakcji na ruchy konkurencji, nowe trendy i sezonowość, codziennie tracisz marżę lub szansę na sprzedaż. Proces ustalania cen powinien być płynny i oparty na danych.

SmartPrice wspiera profesjonalne zarządzanie cenami, które błyskawicznie reaguje na każdą zmianę – i w dodatku robi to za Ciebie.


10. Repricing oparty na „gotowych szablonach”

Szablonowa strategia, z której korzystają wszyscy, to droga donikąd. Tylko indywidualne scenariusze dają realną elastyczność cenową i przewagę.

SmartPrice umożliwia projektowanie własnych algorytmów i modeli oraz korzystania z dowolnych źródeł danych – wszystko zgodne z tym, czego potrzebuje Twój biznes w tym momencie.



Zarządzanie cenami produktów – podsumowanie

Profesjonalne zarządzanie cenami musi być oparte na danych (m.in. bieżącym monitoringu cen konkurencji) i automatyzacji, a do tego dawać Ci pełną elastyczność.Dlatego stworzyliśmy SmartPrice – narzędzie, które automatyzuje proces ustalania cen, wspiera odpowiednie zarządzanie cenami i pozwala dynamicznie dostosowywać ceny do tego, co dzieje się na rynku. Uwzględnia cenę zakupu produktu, konkurencję, dostępność i wiele innych zmiennych, by umożliwić Ci optymalne zarządzanie cenami produktów.Ze SmartPrice przestajesz zgadywać. Zaczynasz działać w oparciu o realne dane i personalizowane scenariusze cen, które dają Cię przewagę na rynku.

Chcesz zobaczyć demo SmartPrice i dowiedzieć się, jak to rozwiązanie będzie zwiększać Twoją marżę? Umów się z naszym ekspertem.

Wpadasz w te pułapki pricingu w swoim e-commerce? Pobierz podsumowanie tego tekstu w formie podręcznej tabeli (pułapka + rozwiązanie SmartPrice) i wróć do niego, analizując swoją strategię zarządzania cenami.

Pobierz podsumowanie

 

 

Może zainteresują Cię także

Jak opisy produktów generowane przez AI wpływają na sukces Twojego biznesu?

2 kwietnia 2025
Użycie sztucznej inteligencji do generowania opisów produktów to jeden z najłatwiejszych do wdrożenia sposobów na wykorzystanie AI w e-commerce. Jak rozwiązanie takie działa w praktyce i jakie przynosi korzyści? O tym piszemy w poniższym artykule.

Jak zwiększyć wydajność systemu PIM w 4 krokach?

28 marca 2025
Sprawnie działający system PIM to fundament efektywnego zarządzania danymi produktowymi

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas