Chcę darmowy poradnikMigracje w e-commerce. Checklista, która pomoże uniknąć problemów

Jak opisy produktów generowane przez AI wpływają na sukces Twojego biznesu?

Użycie sztucznej inteligencji do generowania opisów produktów to jeden z najłatwiejszych do wdrożenia sposobów na wykorzystanie AI w e-commerce. Jak rozwiązanie takie działa w praktyce i jakie przynosi korzyści? O tym piszemy w poniższym artykule.

Jak opisy produktów wpływają na zwiększenie konwersji w e-commerce?

Opisy produktów to z pozoru proste teksty, które mają w rzeczywistości wielką moc. To właśnie one mogą decydować o tym, czy klient kupi Twój produkt, czy też wybierze rozwiązanie oferowane przez konkurencje. Dobry opis może wpłynąć na emocje odbiorcy, rozbudzić jego wyobraźnię lub po prostu przekonać go, że dany towar w pełni odpowiada na jego potrzeby.

Co również istotne, obecność i brzmienie opisów produktów może zdecydować o tym, czy potencjalny nabywca będzie w ogóle w stanie trafić do Twojego sklepu! To między innymi optymalizacja treści pod SEO wpływa bowiem na widoczność strony poprzez poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jeśli zależy Ci na zwiększeniu konwersji w e-commerce, musisz więc zatroszczyć się o to, by karty produktowe nie tylko zawierały opisy, ale także by dostarczały one klientom wszystkich niezbędnych informacji, były czytelne i atrakcyjne, podkreślały zalety towaru i zachęcały do jego zakupu.

Jeśli w Twoim sklepie znajduje się niewiele produktów, treści takie możesz rzecz jasna przygotować samemu. Większość współczesnych e-commerce oferuje jednak tyle różnych towarów, że samodzielne stworzenie atrakcyjnych opisów dla każdego z nich byłoby niezwykle czasochłonne lub w ogóle nie byłoby możliwe.


Generowanie opisów produktów vs. tradycyjne tworzenie contentu

Właściciele e-commerce, którzy chcą wykorzystać przewagę płynącą z posiadania atrakcyjnych i unikalnych opisów, decydują się zwykle na skorzystanie z usług zewnętrznych copywriterów. Inną popularną opcją jest zatrudnienie odpowiedzialnego za tworzenie treści pracownika. Obydwie te możliwości mogą przynieść bardzo dobre rezultaty w postaci zwiększenia liczby konwersji i poprawy widoczności strony.

Usługi specjalisty, który naprawdę wie, jak pisać opisy produktów, mogą być jednak stosunkowo kosztowne. W przypadku, gdy oferta Twojego sklepu jest bardzo rozbudowana, cały proces tworzenia treści trwałby bardzo długo i mógłby wiązać się z naprawdę dużymi wydatkami.

Z pewnością ucieszysz się więc, gdy dowiesz się, że obecnie możliwa jest automatyzacja contentu, która pozwoli na znaczące oszczędności czasu i pieniędzy. To właśnie takie możliwości daje bowiem generowanie opisów produktów przy wykorzystaniu AI w e-commerce.


AI copywriting dla sklepów – wady i zalety automatycznego generowania opisów produktów

Rozwój generatywnej sztucznej inteligencji bezsprzecznie wpłynął na wiele dziedzin życia. Upowszechnienie się rozwiązań AI przełożyło się także na liczne decyzje biznesowe przedsiębiorstw. Jednym z obszarów, w którym sztuczna inteligencja jest szczególnie chętnie wykorzystywana przez firmy, jest właśnie generowanie opisów produktów.

Dzięki AI tworzenie gotowego tekstu, który będzie skuteczny sprzedażowo i zoptymalizowany pod kątem SEO, może zajmować nie godziny (jak często ma to miejsce w przypadku tradycyjnego pisania opisów), a zaledwie kilka minut lub nawet sekund!

Taka oszczędność czasu w ogromnym stopniu przekłada się rzecz jasna na redukcję wydatków. To jednak nadal nie wszystkie korzyści, które płyną z zastosowania AI copywritingu dla sklepów. Tworząc treści przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, możemy zaplanować cały proces tak, by wszystkie teksty były spójne stylistycznie i zgodne ze strategią komunikacyjną sklepu, co nie zawsze jest możliwe w przypadku zlecenia setek albo tysięcy opisów różnym copywriterom.

Warto jednak pamiętać o tym, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Po pierwsze, jeśli zechcemy zachować zadowalającą jakość treści, generowane przez AI opisy będą musiały być optymalizowane.

Skorzystanie z usług copywritera, AI copywritera lub redaktora i tak będzie więc zwykle konieczne – szczególnie, jeżeli naszym celem będzie automatyzacja contentu na dużą skalę. Znacząco zmieni się jednak specyfika pracy takiego specjalisty. Zamiast tworzyć treści od podstaw, będzie on odpowiedzialny między innymi za określenie parametrów wzorcowych tekstów, nadzorowanie procesu generowania czy wdrażanie zmian i poprawek.

Innym wyzwaniem związanym z AI copywritingiem dla sklepów jest to, że generowane teksty mogą zawierać nieprawdziwe informacje, być powtarzalne, słabo zoptymalizowane i po prostu nieskuteczne. Problem ten nie wynika jednak najczęściej z ograniczeń samej sztucznej inteligencji.

Za osiąganie efektów niezgodnych z założeniami odpowiedzialne jest zwykle nieprecyzyjne formułowanie poleceń (promptów) lub niepoprawne zaplanowanie całego procesu. Jeszcze inną częstą przyczyną niepowodzeń jest korzystanie z nieodpowiedniego narzędzia AI do generowania opisów produktów.


Jakie funkcje powinno mieć dobre narzędzie AI do generowania opisów produktów?

Skorzystanie z ogólnodostępnych narzędzi może dać Ci pewne rozeznanie na temat możliwości AI w e-commerce. Jeśli chcesz jednak na szeroką skalę wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję i nie możesz pozwolić sobie na przeznaczenie setek lub tysięcy godzin na wprowadzanie zbyt wielu poprawek do tekstów, dobrym pomysłem będzie wdrożenie dedykowanego rozwiązania.

Co powinno ono oferować? Aby się tego dowiedzieć, przyjrzyjmy się trzem podstawowym funkcjom dobrego narzędzia do generowania opisów produktów.


Dopasowanie do tonu marki

Pierwszą cechą dobrego narzędzia do generowania tekstów jest możliwość zachowania stylistyki zgodnej ze strategią komunikacyjną marki w przypadku masowego tworzenia opisów. Dzięki temu unikniesz konieczności ręcznego poprawiania tonu poszczególnych zdań i eliminowania niepasujących zwrotów. Zadbasz w ten sposób również o to, by klienci nie odnosili wrażenia, że poszczególne treści na stronie nie są ze sobą spójne.

Unikanie błędów i unikalność treści

Skłonność generatywnej sztucznej inteligencji do halucynowania (podawania nieprawdziwych, niespójnych lub nielogicznych informacji) oraz kopiowania znana jest prawdopodobnie każdej osobie, która przez dłuższy czas testowała możliwości ogólnodostępnych narzędzi. Efekty te można jednak całkowicie wyeliminować lub przynajmniej znacznie ograniczyć, jeśli wdrożymy odpowiednie działania. Dobre narzędzie do generowania opisów produktów powinno być bazowo wyposażone w funkcjonalności, które zapewnią, że teksty będą unikalne i pozbawione błędów merytorycznych.

Optymalizacja treści pod SEO

Tak jak zaznaczyliśmy wcześniej, jedną z ważnych funkcji opisów produktów jest zwiększanie widoczności strony poprzez poprawianie jej pozycji w wyszukiwarce. Aby wygenerowane teksty realizowały to zadanie, muszą być one dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO. Profesjonalne narzędzie powinno więc zapewniać, że stworzone teksty będą między innymi odpowiednio nasycone właściwymi frazami kluczowymi.

Niektórzy przedsiębiorcy mogą myśleć, że sztuczna inteligencja nadal jest jedynie przedmiotem częstych, choć wyłącznie teoretycznych dyskusji. Twierdzenie takie jest jednak bardzo dalekie od prawdy. Wiele firm już teraz z powodzeniem wykorzystuje możliwości AI między innymi do generowania różnego rodzaju tekstów. Przykładem tego jest nasza realizacja dla GT Group Tomaszek.

W jej ramach podjęliśmy wiele działań, które miały na celu zapewnienie efektywnego i harmonijnego zarządzania informacją produktową. Jednym z nich było wdrożenie opartego o ChatGPT rozwiązania, które pozwala na generowanie spersonalizowanych opisów dostosowanych do różnych kanałów sprzedaży. Jaki był tego efekt? Automatyzacja tworzenia wysokiej jakości contentu, znacząca oszczędność czasu i większa atrakcyjność oferty.

Najlepsze praktyki AI copywritingu dla sklepów

Jak widzimy, generatywna sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki wiele firm podchodzi do tworzenia opisów produktów. Jeśli chcesz sprawdzić, jak narzędzia AI mogą wesprzeć Twoją organizację, możesz na początku spróbować samodzielnie stworzyć parę tekstów. Warto wtedy uwzględnić kilka istotnych rad, które pozwolą podnieść jakość opisów:

  • Starannie formułuj polecenia (prompty) – uwzględnij w nich między innymi kwestie takie jak cel tekstu, jego kontekst, styl itd.
     
  • Pamiętaj o kwestiach związanych z SEO – aby wygenerowany przez AI opis był zoptymalizowany pod kątem SEO, w poleceniu musisz zawrzeć informacje o frazach kluczowych i częstotliwości ich występowania oraz inne ważne z punktu widzenia pozycjonowania wytyczne.
     
  • Uważaj na plagiaty – w niektórych sytuacjach może zdarzyć się, że duże fragmenty tekstu wygenerowanego przez AI są skopiowane z innego źródła. Aby uniknąć związanych z tym problemów, sprawdzaj, czy stworzone opisy nie naruszają niczyich praw autorskich (np. za pomocą przeznaczonych do tego narzędzi).
     
  • Rozważ zastosowanie AI do wspomagania pracy copywritera, a nie jej zastępowania – wykorzystanie sztucznej inteligencji jako asystenta w projektowaniu treści, a nie głównego autora tekstu może znacznie przyspieszyć proces pisania opisów przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka powstania błędów. Hybrydowy model tworzenia tekstów (współpraca AI i redaktora) warto stosować szczególnie w przypadku trudnych i niszowych tematów oraz w sytuacjach, gdy nie możemy pozwolić sobie nawet na najdrobniejsze niedokładności (np. serwisy finansowe, branża farmaceutyczna, strony prawnicze itd.).

Warto jednak pamiętać, że w przypadku masowego generowania opisów produktów samodzielne działanie nie zapewni wystarczającej efektywności. W takiej sytuacji lepszym wyborem będzie wykorzystanie profesjonalnego narzędzia, które umożliwi automatyczne generowanie wysokiej jakości contentu.

Chcesz dowiedzieć się, jak rozwiązanie takie mogłoby funkcjonować w Twojej firmie? W takim razie zapraszamy do kontaktu z Ideo! Nasi eksperci przeanalizują specyfikę działania Twojego e-commerce i zaproponują wdrożenie rozwiązań AI harmonijnie dopasowanych do potrzeb Twojej organizacji.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Jak zwiększyć wydajność systemu PIM w 4 krokach?

28 marca 2025
Sprawnie działający system PIM to fundament efektywnego zarządzania danymi produktowymi

Logistyka w e-commerce B2B: korzyści z wielomagazynowości

6 marca 2025
Chcesz zredukować koszty magazynowania i transportu, skrócić czas dostaw oraz zoptymalizować najważniejsze procesy logistyczne swoim e-commerce B2B ? Sprawdź jak, pomoże Ci w tym wielomagazynowość wspierana przez platformę B2B.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas