Pobierz bezpłatny poradnikJak efektywnie wdrożyć system klasy PIM

Jak platforma PIM odmieni działania marketingowe w Twoim e-commerce

Aby w obecnych czasach utrzymać się „na fali” sprzedaży internetowej, potrzebujesz cyfrowych narzędzi. System PIM to wsparcie marketingu na wielu płaszczyznach pracy z informacją produktową.

Rynek e-commerce rozrasta się w niesamowitym tempie. Nie ma znaczenia czy bierzemy pod uwagę skalę krajową, czy międzynarodową.

Izba Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Mobile Institute opublikowała raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, z którego dowiadujemy się między innymi, że 70% badanych, przeznaczyło większą kwotę na swój koszyk niż miałoby to miejsce w sklepie stacjonarnym.

Przemyślane, szczegółowe i angażujące treści kart katalogowych produktu są skuteczną reklamą samą w sobie, ale ich tworzenie i aktualizacja pochłania wiele energii zespołu kreatywnego. To jak przedstawiają się statystyki zwrotów i reklamacji jest związane między innymi z rzetelnością podawanych na kartach produktów informacji.

Są sposoby by opanować dane dotyczące nawet setek tysięcy produktów oraz tworzyć za ich pomocą wyjątkowe doświadczenia Klienta. Podpowiadamy jak poszczególne funkcjonalności systemów z rodziny PIM (Product Information Management) usprawniają działania marketingowe na każdym z 3 etapów kreowania informacji o produkcie.

Etap 1: Import i strukturyzacja danych

Niezależnie od tego jaką treść planujemy stworzyć - artykuł naukowy, książkę, notkę prasową, czy dopracowaną informację produktową - w każdym przypadku musimy zacząć od zgromadzenia i uporządkowania danych. Niestety nawet samo zaimportowanie wszystkich dostępnych informacji technicznych do jednego miejsca oraz późniejsze ich zweryfikowanie to dla zespołu marketingowego masa pracy, która niekoniecznie wykorzystuje potencjał kreatywny.

Docelowy magazyn informacji

Często kiedy współpracujemy z wieloma dostawcami okazuje się, że każdy z nich przekazuje nam swoje dane produktowe innym kanałem i w innej formie. Optymalizacja procesu komunikacji jest możliwa z pomocą modułu kontroli implementowania danych stosowanego w platformach do zarządzania informacją produktową.

Poprzez wygodny import informacji produktowych od wszystkich kontrahentów, znika konieczność konwertowania plików czy przenoszenia ich fragmentów do osobnej, wewnętrznej bazy informacji produktowych w np. w arkuszu excel, czy innym "podręcznym" magazynie danych.

Dodatkowo, przedsiębiorcy, którzy na bieżąco poszukują nowych kierunków rozwoju dla swojego eCommerce, w systemie PIM mają wygodny dostęp do bazy nowych produktów oferowanych przez dostawców. Przekazanie informacji zwrotnej czy produkt zostaje zaakceptowany czy też nie, to kwestia kilku kliknięć.

DAM (Digital Asset Management)

Kompletna karta katalogowa produktu oprócz szczegółowego opisu zawiera wizualizację w postaci zdjęć, wideo czy stworzonych grafik. W zależności od wybranego narzędzia możliwość zarządzania plikami cyfrowymi będzie wbudowana w platformę PIM jako funkcjonalny moduł lub system do prostego zintegrowania. Moduł DAM (Digital Asset Management) pozwala zarządzać wszystkimi plikami multimedialnymi, które są potrzebne do stworzenia angażujących informacji produktowych.

Zespół marketingowy dzięki temu ma wygodny widok tego, jakie elementy wizualizacji produktów już posiada, a czego jeszcze brakuje. Jeśli niektóre z nich wymagają wymiany ze względu np. na niespójność z przyjętymi regułami tworzenia treści multimedialnych w danym sklepie internetowym, dużo łatwiej będzie to dostrzec w jednolitej bazie plików cyfrowych.

Tworzenie katalogów i kategorii produktów

Wiemy już, że wszystkie dane potrzebne do stworzenia informacji produktowej zgromadzimy bezproblemowo w systemie PIM. Jednak to nie wszystko. Platformy do zarządzania informacją produktową zapewniają intuicyjny proces tworzenia architektury kategorii produktowych.

W zależności od indywidualnych potrzeb danego eCommerce, dopasujemy filtry katalogów pod względem materiału wykonania, rozmiaru, koloru czy funkcjonalności. Raz zaprojektowana struktura podziału, skutecznie optymalizuje czynności związane z organizacją danych, które w innym przypadku musielibyśmy każdorazowo ręcznie wprowadzać do różnych folderów. PIM automatycznie przenosi do właściwych katalogów kolejne pojawiające się produkty o zdefiniowanych w informacji produktowej cechach.
 

Etap 2: Budowanie i upiększanie karty katalogowej produktu

Stworzenie karty katalogowej produktu, która nie tylko zainteresuje użytkownika ale zdobędzie jego zaufanie to niemałe wyzwanie stawiane najczęściej przed zespołem kreatywnym. Klient zapoznając się z naszą propozycją musi być pewny, że oferowany produkt spełnia wszystkie jego wymagania. Często nawet te, z których jeszcze nie zdawał sobie sprawy.

To wymagające zadanie chociażby ze względu na ograniczenie zmysłów (wzrok i słuch), na które w sklepie internetowym możemy oddziaływać. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał tworzenia wyjątkowych treści opisów, wizualizacji graficznych czy też wideo, nie sposób pominąć funkcje systemów Product Information Management, które wspierają proces tworzenia kart katalogowych na miarę oczekiwań Klienta.

Jakość pod kontrolą

Każda oszczędność czasu na powtarzalne czynności w przypadku działań marketingowych jest na wagę złota. Dlatego kiedy na horyzoncie pojawia się narzędzie z siłą sprawczą w tej kwestii, nie sposób przejść obok niego obojętnie. Narzędzie Data Quality Insights odciąża pracowników w prowadzeniu kontroli nad jakością informacji produktowej. Inteligentny system nadzoruje poziom kompletności i adekwatności treści.

Skuteczna karta katalogowa zawiera znacznie więcej niż opis wymiarów, koloru czy modelu produktu. Jeśli planujemy realnie pozyskać klienta konieczne jest uwzględnienie w naszej informacji trzech istotnych aspektów:

  • praktycznych – szczegółowy opis zastosowania to obraz użytkowej strony produktu i oferowanych przez niego możliwości,
  • technicznych – te dane są potrzebne do rozpoznania funkcjonalności, wymiarów, łatwości montowania czy materiału wykonania,
  • emocjonalnych – istotny element budujący więź klienta z produktem lub całą marką, zapewnienie satysfakcji nie tylko z użytkowania produktu ale spełnienia samej potrzeby posiadania go.

Z wykorzystaniem modułu DQI w systemie PIM sprawnie zweryfikujemy, czy wszystkie kluczowe informacje zostały uwzględnione, ujednolicone w spójny przekaz oraz sprawdzone pod kątem poprawności. Takie działania nie tylko optymalizują prace nad tworzeniem informacji produktowych czy wprowadzaniem korekt ale znacząco przyspieszają publikowanie nowych kart katalogowych w naszym eCommerce.

Tłumaczenie na inne języki

Przedsiębiorstwa, które działają na skalę międzynarodową niekoniecznie posiadają zespół prywatnych tłumaczy wspierających tworzenie kart katalogowych w wielu językach. W zależności od wybranego narzędzia PIM, producenci oferują tłumaczenia treści informacji produktowej nawet w kilkudziesięciu językach.

Ta funkcja ma nawet szersze zastosowanie, pomagając także dostosować treści pod względem aspektów kulturowych regionów, do których skierowana jest oferta. Każda wprowadzona modyfikacja czy tłumaczenie jest wygodnie dostępna do zweryfikowania oraz zaakceptowania i tym samym oznaczenia jako gotowa lub zgłoszenia treści do poprawy.

Asystent pracy zespołowej

Niezależnie od tego jak duży zespół pracuje nad tworzeniem kart katalogowych – czy będzie to kilka czy kilkanaście osób - mierząc się z setkami czy tysiącami produktów nie trudno o komplikacje. Moduł Asystenta pracy zespołowej to w pewnym sensie dodatkowy członek team’u marketingowego, który opracowuje informacje produktowe.

Dzięki tej popularnej w platformach PIM funkcjonalności bezproblemowo określimy harmonogram pracy nad treścią. Każda osoba otrzyma określone produkty i konkretne powiązane zadania do realizacji. Po zakończeniu prac przez jednego członka zespołu system automatycznie przekieruje temat na kolejną osobę wyznaczoną w grafiku działań. Takie rozwiązanie poprawia ogólny workflow, wydajność i zorganizowanie prac jednostek oraz całego zespołu kreatywnego.

Narzędzie wyposażone jest także w wielopoziomowe przyznawanie dostępów i uprawnień. Dla przykładu każdy członek teamu marketingowego ma wgląd w etap realizacji swoich zadań ze szczegółowymi danymi na temat każdego opracowywanego produktu. Możliwość monitorowania działań wszystkich pracowników możemy zarezerwować tylko dla managera eCommerce czy kierownika działu.

Dodatkowo jeśli firma potrzebuje zaangażować w opracowywanie informacji produktowych pracowników z różnych działów, możemy w systemie PIM wprowadzić kilka zespołów projektowych współpracujących ze sobą.

Integracja z narzędziami zewnętrznymi

Kolejna funkcjonalność systemów PIM, która sprawia, że praca z licznymi i różnorodnymi plikami multimedialnymi może być przyjemniejsza.

Pierwszą z nich jest wcześniej wspomniany system DAM gdzie prowadzone jest efektywne zarządzanie elementami cyfrowymi. Tym razem przechodzimy do upiększania informacji produktowej dzięki możliwej integracji platformy z rozwiązaniami Adobe oraz Microsoft Office.

Posiadanie wszystkich potrzebnych plików cyfrowych w jednym miejscu wraz z narzędziami takimi jak Illustrator, InDesign, czy Photoshop to dla zespołu marketingowego wygoda użytkowania ale także ogromne możliwości. Każdy z tych programów przeznaczony jest do innych kategorii produktów i posiada liczne funkcje wpływające na atrakcyjność prezentowania treści.

Upiększanie karty katalogowej według potrzeb konkretnej specyfiki produktu dzięki dostępowi do wszystkich funkcji w jednym miejscu jest znacznie ułatwione i bardzo intuicyjne.

Poprzez spójność komunikacyjną treści i elementów wizualnych naszej karty katalogowej dostarczamy potencjalnemu Klientowi jednolity, kompletny CX (Customer Experience). Co za tym idzie rośnie szansa na pozyskanie Klienta, zyskanie jego zaufania czy w konsekwencji nakłonienie do polecenia naszego sklepu.

Z badań przeprowadzonych przez Search Engine Land dowiadujemy się, że aż 88% badanych uważa wiarygodną opinię w internecie za równie istotną jak polecenie od kogoś znajomego.
 

Etap 3: Dystrybucja informacji produktowych

W dobie nieustannie rozprzestrzeniającej się digitalizacji i internetu, który dostępny jest w komputerach, telefonach, zegarkach, lodówkach i najprawdopodobniej wielu innych sprzętach, również branża eCommerce poszerza swoje horyzonty.

Aby dotrzymać kroku Klientom coraz chętniej otwieramy się na model sprzedaży wielokanałowej (omnichannel), gdzie jednocześnie docieramy do wielu grup potencjalnych konsumentów. Warto jednak pamiętać, że współczesny Klient nierzadko potrzebuje kilku punktów styku z marką by podjąć decyzję.

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej opracowanego przez Mobile Institute, 68% osób aktywnie kupujących w internecie, po obejrzeniu produktu na stronie danej marki, chętniej odwiedzi jej sklep stacjonarny. Dlatego tak ważna jest spójność przekazu, o którą nie łatwo jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność zróżnicowania formy czy stylu dostarczania oferty w zależności od kanału dystrybucji.

Platforma PIM umożliwia marketingowcom dopasowanie stworzonej już informacji produktowej do indywidualnych wymagań poszczególnych kanałów dot. struktury, układu czy ilości treści bądź wytycznych wobec plików multimedialnych.

Nasz dział kreatywny w systemie Product Information Management z jednego miejsca zarządza i tworzy odpowiednie karty katalogowe dla tradycyjnego e-sklepu, stoiska w marketplace, katalogu POS (Point of sales – punkt obsługi sprzedaży), czy nowoczesnego mobile-commerce, social-commerce a nawet video-commerce.

Zapanowanie nad tworzeniem tych spójnych i jednocześnie różnorodnych treści może powodować problemy jeśli zespół marketingowy musi działać osobno z każdą informacją produktową w osobnych platformach obsługi danych kanałów.

Narzędzia Product Information Management poprzez skoncentrowanie w sobie działań dotyczących wszystkich kanałów minimalizują szansę pojawienia się organizacyjnego chaosu. Co za tym idzie redukują informacyjne błędy i zapewniają właściwy tor komunikowania w konkretnych kanałach.

Napisz do nas. Przeanalizujemy Twój biznes i podpowiemy jak platforma PIM może pomóc w jego rozwoju.

PIM to wymierne korzyści

Pełne i angażujące informacje produktowe są jednym z elementów koniecznych do prowadzenia efektywnej sprzedaży na wysoko-konkurencyjnym, współczesnym rynku. Sprawne zarządzanie nimi w systemie PIM pozwala zaoszczędzić wiele czasu i energii działu marketingowego i tym samym zwiększyć jego wydajność.

Inwestycja w systemy z rodziny DOP (Digital Operation Platforms), które wspierają sprzedaż internetową, pomaga budować stabilną pozycję na rynku eCommerce, a trendy pokazują, że PIM niezaprzeczalnie znajduje się w ich czołówce.

Najważniejsze korzyści wdrożenia PIM:

  • wzrost efektywności produkcji kart katalogowych produktu,
  • przejrzysta komunikacja i doświadczenie klienta z marką,
  • elastyczny system dostępów i uprawnień,
  • płynny import danych od dostawców,
  • skuteczna organizacja harmonogramu pracy zespołu,
  • angażujące wizualizacje dopasowane do treści w jednym miejscu,
  • łatwość wyszukiwania informacji dzięki zdeterminowanym katalogom kategorii produktów,
  • łatwy eksport danych do zintegrowanych systemów.

By pomóc określić, która z platform jest dla Ciebie lepsza przedstawiamy ich porównanie. PimCore czy Akeneo. Który PIM wybrać w jakiej sytuacji?


 

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Dynamiczny rozwój eCommerce B2B

15 kwietnia 2021
Tempo digitalizacji rynku B2B stale przyspiesza. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie cyfrowych rozwiązań w sprzedaży B2B.

Platformy DAM – „nowy” gracz w obszarze cyfryzacji

29 marca 2021
Z każdym dniem obserwujemy przyspieszenie trendu digitalizacji. Wraz z nim coraz częściej mówi się o platformach DAM. Mówiąc najprościej, służą one do kompleksowego zarządzania zasobami cyfrowymi organizacji.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas