Dynamiczny rozwój eCommerce B2B

Tempo digitalizacji rynku B2B stale przyspiesza. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie cyfrowych rozwiązań w sprzedaży B2B.

Jeszcze kilka lat temu proste formularze, obecnie rozbudowane platformy cyfrowe. Obszar B2B w e-commerce rozwija się w niezwykle szybkim tempie. Globalna sprzedaż B2B w 2020 r. wzrosła o blisko 10%. Jest to obszar, który kryje w sobie ogromny potencjał. Pytanie jakie powinniśmy sobie zadać nie powinno brzmieć “czy warto”, ale “jakie rozwiązania wybrać”.

Świetlaną przyszłość e-handlu B2B potwierdza między innymi dokument „The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in” opracowany przez DHL Express. Autorzy przewidują, że do 2025 r. większość (80%) interakcji pomiędzy biznesami będzie się wydarzać online.

Boom na cyfrowe rozwiązania w sprzedaży B2B

Czynników, które sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się na digitalizację w obszarze B2B jest naprawdę wiele. Globalne trendy, które napędzają rynek i sprzedaż sprawiają, że cyfryzacja nabiera tempa i jest obecna na całym świecie. Drugą istotną kwestią są rosnące potrzeby klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych, którzy oczekują wygodnej komunikacji i nowoczesnych rozwiązań sprzedażowych. Trzecim, nie mniej istotnym aspektem, są wszelkie ograniczenia i restrykcje zapoczątkowane przez pandemię COVID-19, które nieodwracalnie zmieniły również oblicze sprzedaży B2B...

Kim jest twój klient?

Aktualnie ponad 73% decyzji zakupowych podejmują millenialsi (urodzeni w latach 80. i 90.), którzy są pokoleniem cyfrowym.Dla nich wszelkie technologie, wynikające z nich udogodnienia oraz szybkie transakcje to norma.

Klienci B2B zapytani o najważniejsze kryterium, na które zwracają uwagę podczas wyboru nowego partnera biznesowego, podali:

  • szybki i wygodny kontakt z przedstawicielem handlowym (52%),
  • możliwość śledzenia zamówienia (39%)
  • składanie zamówień drogą online poprzez platformę sprzedażową (38%).

Sprzedaż konsumencka (B2C) rozpieszcza swoich odbiorców i tego samego oczekują oni w modelu B2B. Na ich decyzje zakupowe mają wpływ te same czynniki i funkcjonalności, które przyciągają klientów indywidualnych. Pomyśl o wszystkich wartościach, jakie oferuje sprzedaż business-to-consumer: szybkość, wygoda, elastyczność, customer experience. Tego wszystkiego oczekują także klienci biznesowi. Przecież podobnie jak w B2C, również tutaj po drugiej stronie stoi człowiek.

Doświadczenia klienta (customer experience) oraz obsługa klienta (customer service) to centralne punkty każdej sprzedaży B2C i w B2B nie powinno być inaczej. Cyfrowa transformacja obejmuje także te obszary, które odpowiadają za poprawę doświadczeń użytkownika, oferując mu najlepsze i najwygodniejsze rozwiązania. Obecnie dla 64% kupujących większe znaczenie mają doświadczenia niż cena. Aż 86% klientów jest w stanie zapłacić więcej w zamian za lepsze doświadczenia zakupowe.

Webrooming, znany również jako efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) to kolejne, interesujące zachowanie konsumenckie, które polega na poszukiwaniu informacji o produkcie w internecie, a następnie kupno tego produktu w sklepie stacjonarnym. Coraz więcej klientów biznesowych przekonuje się do takiego zachowania. Powstają coraz to nowsze punkty styku potrzeb konsumenckich, dlatego działania przedsiębiorców powinny być spójne i obejmować rozwiązania omnichannelowe. Oferta produktowa/usług, poziomy cenowe, indywidualne rabaty, wszelkie aktualizacje i informacje muszą być dla danego Klienta takie same w każdym kanale sprzedażowym - zarówno tym online, jak i offline.

Pandemia a e-Commerce B2B

Niewątpliwie pandemia ma ogromny wpływ na dynamiczny rozwój e-commerce w B2B. To przez nią większą część swojego życia przenieśliśmy z dnia na dzień do Internetu, włączając w to również obszar biznesowy. DHL Express przewiduje, że pandemia i jej konsekwencje doprowadzą do rozwoju globalnego handlu elektronicznego B2B, który osiągnie wartość 20,9 bln dolarów do 2027 r.

2020 rok przyniósł wraz ze sobą wyzwania, które musieli podjąć sprzedawcy i “na szybko” dostosować się do nowej rzeczywistości. Coraz więcej przedsiębiorców, którzy do tej pory prowadzili działalność w sposób tradycyjny, zaczyna sprzedawać online. W dobie kryzysu są zmuszeni ratować swój biznes, bądź po prostu upatrują w tym obszarze możliwości rozwoju.

“Kryzys Covid-19 dzieli przedsiębiorców na dwie grupy. Tych, którzy wcześniej zainwestowali w e-commerce oraz tych którzy tego nie zrobili i teraz muszą to szybko nadrobić. Część z tych, którzy nie zdążą, po prostu może nie przetrwać.” podsumowuje Marcin Wojtoń, Dyrektor Handlowy, Ideo.
 

Napisz do nas. Przeanalizujemy wspólnie Twoje potrzeby i doradzimy, jak wdrożyć Platformę B2B w sposób optymalny dla Twojego Biznesu.

 

Potrzeby klientów przyspieszają rozwój e-commerce

W naszej codziennej pracy obserwujemy rosnące zainteresowanie platformami B2B. Z roku na rok liczba zapytań o cyfrowe rozwiązania dla biznesu wzrasta, nie mówiąc już o ostatnim, pandemicznym roku. Z powodu lockdownu i restrykcji sprzedawcy musieli szukać alternatywnych sposobów na komunikację i dystrybucję swoich produktów/usług. Wiele firm poszukiwało i wciąż poszukuje narzędzi i systemów, które spełniałyby zróżnicowane wymogi i potrzeby zarówno sprzedawców, jak i kontrahentów.

Dedykowane platformy sprzedażowe B2B dzięki swojej elastyczności i skalowalności pozwalają na stworzenie rozwiązań, maksymalnie dopasowanych do charakteru i branży danej firmy.

„Być może dla wielu sprzedawców sprzedaż B2B wciąż kojarzy się z nudnymi i mało wygodnymi formularzami, jednak nic bardziej mylnego. Pracując w branży wiele lat zauważamy, że świat  technologii, i biznesu zmienia się diametralnie i potrzebuje nowoczesnych rozwiązań i narzędzi do pracy. Platformy sprzedażowe B2B, które wdrażamy dla naszych Klientów są czymś więcej, niż tylko narzędziem pracy. To bardzo często „miejsce” spotkania przedsiębiorców z ich partnerami biznesowymi, od którego zależy skuteczność sprzedaży. Nie ma tu miejsca na półśrodki, dlatego stawiamy na profesjonalizm i skuteczność.” - mówi Anna Wolanin, Kierownik Projektów e-commerce.

Z roku na rok rośnie nie tylko liczba zapytań, ale również potrzeby klientów biznesowych. Projekty, które realizujemy to coraz częściej rozbudowane systemy e-commerce, z indywidualnie dobranymi funkcjonalnościami, które ułatwiają procesy sprzedażowe, komunikacyjne i biznesowe. Zmieniają się trendy, potrzeby i oczekiwania, a wraz z nimi muszą zmieniać się narzędzia, z których korzystamy. Tradycyjna platforma B2B zawierająca jedynie formularz zamówienia w wielu przypadkach może już nie wystarczyć.

Korzyści z digitalizacji sprzedaży B2B

Firmy decydują się na cyfrowe rozwiązania przede wszystkim dlatego, że ich potrzebują, jednak wraz z wdrożeniem przychodzą dodatkowe, liczne korzyści dla całego przedsiębiorstwa. Platformy sprzedażowe automatyzują bowiem wiele procesów czym mogą usprawnić realizację codziennych zadań również osobom niezwiązanym bezpośrednio ze sprzedażą.

Poza automatyzacją i optymalizacją działań, digitalizacja to także redukcja kosztów związanych z organizacją spotkań, procesem sprzedaży, dystrybucji czy polityką magazynową. Poprawnie zaprojektowana i wdrożona platforma B2B obsługuje wszystkie etapy realizacji zamówienia, logistykę i komunikację, ale również finanse czy raportowanie. Jest wszechstronnym narzędziem zorientowanym na klienta, kontrahenta, wspierającym sprzedaż i działania biznesowe.

Istotą platformy jest jej wysoka elastyczność i personalizacja, co oznacza, że można ją dostosować do każdej branży i każdej działalności. Dedykowane funkcje umożliwiają profesjonalną i skuteczną obsługę sprzedaży i klienta, nie tylko w Polsce, ale i zagraniczną.

Oto przykładowe funkcje, jakie może zawierać system B2B:

  • Zaawansowane wyszukiwarki,
  • obsługa kilku koszyków,
  • narzędzia weryfikujące kontrahentów,
  • indywidualne cenniki i rabaty,
  • katalog produktowy,
  • możliwość integracji z zewnętrznymi systemami,
  • ...i wiele więcej.

Zobacz pełną listę funkcjonalności B2B, które usprawnią działanie Twojego biznesu.

Wraz z rozwojem całego e-commerce, a w szczególności sprzedaży B2B, nowoczesne i cyfrowe rozwiązania stają się kluczowym elementem wpływającym na sukces przedsiębiorstw sprzedażowych.

Oferowane na rynku narzędzia i systemy B2B są na tyle zaawansowane i elastyczne, że mogą zrealizować oczekiwania klientów oraz partnerów, jak również usprawnić działanie firmy i wesprzeć jej szybki rozwój.

Najlepsza strategia B2B, jaką możesz obrać to: testowanie, optymalizacja, ponowne testowanie i ulepszanie. Twoi klienci nieustannie się zmieniają i rozwijają - a Ty musisz nie tylko dotrzymywać im kroku, ale wręcz wychodzić naprzeciw ich potrzebom.

Może zainteresują Cię także

Platformy DAM – „nowy” gracz w obszarze cyfryzacji

29 marca 2021
Z każdym dniem obserwujemy przyspieszenie trendu digitalizacji. Wraz z nim coraz częściej mówi się o platformach DAM. Mówiąc najprościej, służą one do kompleksowego zarządzania zasobami cyfrowymi organizacji.

Sprzedaż B2B. Jak przyciągnąć nowych klientów?

25 lutego 2021
Posiadanie nawet najlepszych produktów czy usług, nie da gwarancji sukcesu i wzrostu dochodów. W takich przypadkach istotą podejmowanych działań jest umiejętność przyciągania nowych klientów. Jednak czym ich zachęcić, skoro dobra oferta już nie wystarcza?

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas