Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

Platformy Marketplace - przyszłość e-commerce

Handel elektroniczny powtarza ścieżkę rozwoju handlu tradycyjnego. Idziemy od małych, osiedlowych sklepików w stronę rozbudowanych placówek handlowych. W obliczu digitalizacji funkcję marketów pełnią platformy typu marketplace.

Jeszcze kilkanaście lat temu mało kto był w stanie wyobrazić sobie sprzedaż realizowaną w sposób inny niż tradycyjny - stacjonarny. Z czasem, sklepy online osiągnęły przewagę nad punktami stacjonarnymi, jednak obecnie, w wielu przypadkach to wciąż za mało.

W ramach cyfrowej transformacji najwięksi gracze ukierunkowani są na platformy sprzedażowe, które zdominowały również sektor detaliczny. Dlaczego marketplace to przyszłość e-commerce?
 

Marketplace - wielki potencjał platform sprzedażowych

Handel elektroniczny powtarza ścieżkę rozwoju handlu stacjonarnego – od małych oddziałów po ogromne placówki handlowe. W obliczu digitalizacji funkcję dużych punktów pełnią platformy sprzedażowe. Jednak marketplace to coś więcej niż zwykły sklep internetowy. To miejsce, w którym produkty oferuje wielu sprzedawców jednocześnie. Może specjalizować się w określonej branży, bądź skupiać się na zupełnie różnych sektorach.

Cechuje go natychmiastowy dostęp do zbudowanego już, szerokiego grona klientów, bez konieczności ponoszenia dużych inwestycji w działania marketingowe, dzięki dużej rozpoznawalności marki.

Wszystkie platformy marketplace działają w podobny sposób. Potencjalny konsument wyszukuje interesujący go produkt, składa zamówienie i dokonuje zapłaty. Następnie, złożone zamówienie zostaje przekierowane do konkretnego sprzedawcy, który je kompletuje i wysyła do kupującego.

Nie bez powodu coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż swoich produktów głównie w Internecie. W końcu to konsumenci chętniej korzystają z możliwości zakupów online.

Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że Polska jest liderem rozwoju branży e-commerce w Europie. 90% internautów kupuje w Internecie, a wartość rynku B2C e-commerce jest szacowana na ponad 100 mld zł. Wartość polskiego B2B e-commerce to 647 mld złotych.

Same platformy typu marketplace są jednym z najczęściej wybieranych kanałów zakupów online – niemal 2/3 polskich konsumentów korzysta z nich regularnie. Badania pokazują, że ten trend będzie się utrzymywał.
 

Który marketplace będzie najlepszy dla Twojego e-commerce?

W zależności od strategii i potrzeb danego biznesu, wyróżnia się trzy rodzaje marketplace’ów. Są to:
 

Marketplace globalny

Najbardziej popularny model platformy sprzedażowej docierający do klienta międzynarodowego. W skrócie – oferujący wszystko, dla wszystkich.
Przykładowe platformy – Allegro, Amazon, Ebay.

Marketplace wertykalny

Oferuje produkty z określonej branży (np. obuwie, elektronika) od różnych dostawców. Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, iż ze względu na koncentrację na jednej, specjalnej kategorii skupia wokół siebie konkretną grupę klientów – naprawdę zainteresowanych ofertą, zdecydowanych na dokonanie zakupu.
Przykładowe platformy – eobuwie, Vinted.
 

Marketplace horyzontalny

To połączenie dwóch wyżej wymienionych modeli. Oferuje produkty z różnych branż i od różnych dostawców, jednak obie zależności muszą być ze sobą powiązane (mieć cechy wspólne), np. lokalizacją, sposobem wykonywania produktów.
Przykładowe platformy – Etsy, OLX.
 

Platformy typu marketplace – zalety

Możliwości handlu internetowego zmieniły sektor e-commerce w sposób nieodwracalny. Jakie korzyści wynikają ze sprzedaży z wykorzystaniem platform sprzedażowych?

  • Wzrost sprzedaży – Każdy biznes jest nastawiony na osiąganie zysków. Platformy typu marketplace pomagają w zdobyciu klientów, bez terytorialnych ograniczeń. Sprzedawca jednak musi zadbać o dobrą prezentację swojej oferty.
     
  • Optymalizacja kosztów – Jeśli sprzedawcy mają właściwie przygotowaną ofertę, mogą od razu ją umieścić za pośrednictwem platformy bez ponoszenia dużych wydatków na promocję.
    Własną stronę internetową trzeba zbudować od podstaw, co generuje dodatkowe koszty uwzględniające m.in. jej projekt oraz utrzymywanie serwera i domeny.
     
  • Pozyskiwanie nowych klientów – Klienci chętniej dokonują zakupu w tego typu kanałach sprzedaży, ponieważ z jednego miejsca mają dostęp do wielu produktów, a co za tym idzie – istnieje możliwość porównywania produktów z różnych kategorii.
     
  • Budowanie zaufania – Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem platform przekłada się na większą wiarygodność wśród kupujących dzięki znajomości danych marketplaców.
     
  • Dobry start – Jeśli dany sklep zaczyna przygodę z e-handlem, może odnieść wiele korzyści dzięki marce marketplace’u. Im większa jej rozpoznawalność, tym większa szansa, że jej odbiorcy zainteresują się daną ofertą nawet wtedy, gdy jeszcze nie znają danego sprzedawcy.
     
  • Lepszy marketing – Marketplace zapewnia doskonałą widoczność, której nie da się tak łatwo osiągnąć za pośrednictwem własnej strony internetowej. Wybór form promocji jest szeroki – sprzedawcy mogą korzystać z kampanii banerowej, reklam Google czy SEO.
     

Napisz do nas. Przeanalizujemy potrzeby Twojego biznesu i podpowiemy, jak platforma marketplace pomoże w jego rozwoju.


Platformy sprzedażowe – gdzie jest „haczyk”?

Niewątpliwie korzyści płynących ze sprzedaży na platformach typu marketplace jest więcej aniżeli minusów. Jednak istnieje kilka wyzwań, z którymi każdy sprzedawca internetowy musi się zmierzyć.

  • Duża konkurencja – Na tego typu platformach sprzedawca nigdy nie ma monopolu – zawsze znajdzie się spora liczba konkurentów, którzy walczą o tych samych klientów tą samą ofertą, przez co trudniej jest się wyróżnić. Nie ukrywajmy, że w takich przypadkach cena odgrywa tu znaczącą rolę.
     
  • Prowizje – Choć sprzedawcy nie muszą martwić się wysokimi kosztami promocji i wydatkami na projektowanie i utrzymanie własnej strony www, muszą liczyć się z prowizjami od sprzedaży oraz opłatami wpisowymi.

    W przypadku marketplace najczęstszym sposobem rozliczeniowym jest model prowizyjny, gdzie sprzedawca płaci z góry określony procent od sprzedaży, co minimalizuje ryzyko ponoszenia konsekwencji za brak sfinalizowanych transakcji.
     
  • Zależność od platformy – Sprzedawcy muszą dostosowywać się do zasad i reguł ustalonych przez dany marketplace, np. dostawa w 36h, jednakowa polityka zwrotów i reklamacji dla wszystkich użytkowników, program ochrony kupujących.
    Jednak takie podejście dla niektórych może być również zaletą – właściciele sklepów nie muszą ustalać własnych zasad i reguł, a jedynie dostosować się do już istniejących, sprawdzonych rozwiązań.
     
  • Opinie i komentarze – już kilka negatywnych opinii przy danym produkcie bądź transakcji sprawia, że cała oferta sprzedawcy spada o parę punktów w dół. Z drugiej strony pozwala to na łatwiejsze wyróżnienie się tych, którzy przykładają dużą uwagę do obsługi kupujących.
     

Trendy w rozwoju platform sprzedażowych

Marketplace głównym kanałem dystrybucji W najbliższych latach platformy sprzedażowe staną się dominującym kanałem sprzedaży online.

Badania OC&C pokazują, że do 2025 roku marketplace’y przejmą bezpośrednie wydatki na e-commerce w kategoriach dojrzałych (tj. odzież, podróże i książki stanowiące ok. 50% wydatków online) i poszerzą swoją działalność o nowe kategorie: nieruchomości, motoryzacja, finanse osobiste i ubezpieczenia czy usługi komunalne.  Rozwój platform sprzedażowych spowoduje spadek bezpośredniego handlu online w niektórych segmentach rynkowych.
 

Rozwój nowych technologii wspierających customizację

Coraz częstsze otwieranie sklepów wykorzystujących AR (rozszerzoną rzeczywistość) do testowania produktów i usług, lub często spotykane już konfiguratory produktów pokazują, że świat e-handlu stara się coraz lepiej podążać za potrzebami osób przyzwyczajonych do zakupów tradycyjnych - stacjonarnych.

O ile w 2022 roku pomysły te pozostały na razie propozycją, to technologie zwiększające personalizację, warto brać na poważnie w dalszej przyszłości. W ciągu najbliższych lat marki stworzą ekosystemy, by customizować proces obsługi klienta.
 

Platformy sprzedażowe jako źródło odsprzedaży

Analiza przeprowadzona przez ThredUp pokazuje, że rynek re-commerce, czyli rynek rzeczy używanych, ma osiągnąć wartość 64 miliardów dolarów do 2024 roku. To ponad dwukrotny wzrost w ciągu kilku lat. Największe marketplace’y, specjalizujące się w odsprzedaży towarów używanych, koncentrują się głównie na towarach luksusowych, odzieży, elektronice czy książkach.

Rynek rzeczy używanych, sprzedawanych na platformach będzie się nadal rozwijał, ponieważ pozwala to zarówno na zwiększenie siły nabywczej, jak i na rozwój postaw proekologicznych, co od kilku lat jest mocnym trendem w branży e-commerce.
 

Podsumowanie

Marketplace to dominujące rozwiązanie w branży e-commerce. Spośród wielu możliwości na rynku, to właśnie platformy sprzedażowe są najbardziej preferowanym kanałem sprzedaży przez polskich konsumentów.

Dzięki nim przedsiębiorcy mają nieograniczone możliwości dotarcia do różnych klientów, prezentując ofertę w jednym miejscu. Ponadto, marketplace’y zastępują wielobranżowych sprzedawców, co jest niezwykle wygodne dla klientów, którzy oczekują od marek nowoczesnych rozwiązań.

Tagi: marketplace

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

10 wskazówek, jak skutecznie wdrożyć PIM w Twojej firmie

28 listopada 2022
Jeszcze kilka lat temu większość firm zarządzała danymi produktowymi za pomocą struktur tabelarycznych, np. popularnych arkuszy kalkulacyjnych. Dziś wiemy, że są do tego znacznie lepsze narzędzia.

Integracja z systemem klasy ERP, czyli o czym warto pamiętać

9 listopada 2022
Pandemia w znacznej mierze przyspieszyła trend przenoszenia się handlu detalicznego do Internetu, czyli na platformy e-commerce.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas