Pobierz poradnikWiedza, która zwiększa sprzedaż - Twój przewodnik po skutecznym e-learningu

Trendy e-commerce B2B na 2025 rok – jak dopasować się do aktualnych wyzwań i osiągnąć sukces?

Znajomość aktualnych trendów jest niezwykle istotna dla wszystkich firm zajmujących się sprzedażą – również tych działających w modelu B2B.

Rosnące znaczenie rynku chińskiego, wyhamowywanie gospodarki w Europie Zachodniej, wchodzenie na rynek pracy osób z pokolenia Z czy coraz większy potencjał związany z automatyzacją i nowymi technologiami w biznesie to tylko kilka z przykładowych czynników, które będą wpływały na funkcjonowanie przedsiębiorstw w najbliższych latach.

Jak zatem przygotować się na nowe realia? Aby móc opracować odpowiednią strategię, warto poznać trendy e-commerce B2B 2025.


Inkluzywność i dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Dbanie o jak największą dostępność oferty sklepu oraz dopasowywanie platform B2B do szczególnych potrzeb jest już coraz częstszą praktyką w e-commerce. W roku 2025 stanie się to jednak nie tylko opcjonalnym ułatwieniem stosowanym przez niektórych przedsiębiorców, ale obowiązkiem wszystkich podmiotów gospodarczych.

Od 28 czerwca 2025 obowiązywać bowiem zacznie Ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, która wprowadza dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Nowe obowiązki dotyczyć będą producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów oraz usługodawców.

Co konkretnie oznacza to jednak dla właścicieli e-commerce B2B? Przede wszystkim to, że będą oni zobligowani do zapewnienia dostępności stron internetowych, aplikacji, instrukcji czy umów w takiej formie, by mogła korzystać z nich każda osoba – bez względu na jej ograniczenia sprawności.

Ustawa określa między innymi takie kwestie jak to, że informacje powinny być udostępniane za pomocą różnych kanałów sensorycznych (tak, by mogły być odbierane za pomocą zmysłu wzroku lub słuchu), przedstawiane w sposób zrozumiały i widoczny, a także przedstawione za pomocą odpowiedniej czcionki z wystarczającym kontrastem i odstępami między literami, wierszami i akapitami.

Fakt, że szeroko rozumiana inkluzywność niewątpliwie zalicza się do trendów e-commerce B2B 2025, wynika jednak nie tylko ze stanu prawnego. Poszerzanie dostępności oferty powinno bowiem być dla przedsiębiorców istotne także z tego powodu, że pozwala ono na dotarcie do nowych grup klientów.

Szczególnie istotne jest to w perspektywie tego, że decyzje zakupowe – również w modelu B2B – coraz częściej podejmowane są przez przedstawicieli wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z, dla którego otwartość i transparentność przekazu stanowi bardzo ważną wartość.


Cross-border e-commerce – nowe wyzwania w handlu B2B

Cross-border e-commerce to trend, który jest obecny w Polsce już od kliku lat. W 2025 roku handel transgraniczny będzie bez wątpienia przynajmniej tak samo istotny jak wcześniej. Czy sytuacja firm planujących wyjście na rynki zagraniczne będzie jednak wyglądała tak jak na przykład w roku 2020?

Zdecydowanie nie. Polskie przedsiębiorstwa będą bowiem musiały mierzyć się z wyzwaniami, które są zupełnie nowe lub ich znaczenie wyraźnie wzrosło na przestrzeni kilku ostatnich lat. O jakich czynnikach mówimy?

Pierwszym istotnym wyzwaniem jest wyhamowywanie gospodarek w Europie Zachodniej. Zgodnie z najnowszymi danymi, Produkt Krajowy Brutto (PKB) w Unii Europejskiej wzrósł w III kwartale 2024 o 0,3 proc. W przypadku Niemiec – naszego najważniejszego partnera handlowego – wzrost gospodarczy wyniósł natomiast jedynie 0,1 proc. Zdaniem ekspertów potwierdza to, że gospodarka ta zmaga się ze stagnacją i grozi jej recesja.

Kolejną ważną kwestią związaną z handlem transgranicznym jest rosnące znaczenie chińskich platform sprzedażowych. Jak pokazują dane Chińskiego Ministerstwa Handlu, w samym 2023 roku mieliśmy do czynienia z dziesięciokrotnym wzrostem eksportu z trzech głównych chińskich platform marketplace na lotniskach w Szanghaju. Dodatkowo w roku tym ponad 40 proc. konsumentów z Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii dokonało zakupu w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców.

Ten ogromny wzrost popularności omawianych platform wynika przede wszystkim z atrakcyjnych cen produktów, które często są zawdzięczane stosowaniu nieuczciwych praktyk konkurencyjnych i wykorzystywaniu luk w unijnym prawie.

Pomimo pojawienia się nowych wyzwań związanych z handlem transgranicznym, ekspansja zagraniczna e-commerce nadal stanowi niezwykle istotną szansę dla polskich przedsiębiorstw. Wyjście na nowe rynki pozwala bowiem na skalowanie biznesu B2B, osiąganie wyższej marży i docieranie do wielu nowych klientów.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że aby możliwe było osiągnięcie sukcesu, konieczne jest staranne opracowanie harmonijnej strategii cross-border e-commerce i uwzględnienie nowych realiów na rynkach europejskich i światowych.

Jeśli Twoja firma nie jest jeszcze gotowa na nowe wyzwania, powinieneś jak najszybciej wdrożyć odpowiednie zmiany. Nie jesteś pewien jakie konkretne działania warto podjąć? W takim razie skontaktuj się ze specjalistami z Ideo, którzy pomogą Ci w optymalizacji Twojego e-commerce.


Wykorzystanie AI do zarządzania i skalowania e-commerce

Ogromne znaczenie sztucznej inteligencji w rozwoju biznesu podkreślane jest w raportach dotyczących trendów w niemal każdej dziedzinie gospodarki. Nie inaczej jest w przypadku handlu elektronicznego – AI w e-commerce odegra bowiem w 2025 roku niezwykle istotną rolę.

Już w ciągu ostatnich lat sztuczna inteligencja pomagała w optymalizacji wielu procesów, które pochłaniały do tej pory setki godzin pracy i generowały znaczące koszty. O korzyściach z wykorzystania tego rozwiązania przekonać mogła się między innymi grupa GT Group Tomaszek, dla której w ramach naszej realizacji wdrożyliśmy mechanizmy AI w celu automatyzacji i personalizacji treści e-commerce.

Zastosowanie sztucznej inteligencji w takich obszarach jest już coraz częstsze na polskim rynku e-commerce. Jak wynika z opublikowanego w 2024 roku raportu Ceneo Trendy na rynku e-commerce w Polsce, tylko 33 proc. ankietowanych sklepów internetowych nie wykorzystuje obecnie AI.

W pozostałych przypadkach wykorzystanie sztucznej inteligencji opiera się natomiast na prostych zastosowaniach takich jak: tworzenie opisów ofert (23 proc.), tworzenie treści do komunikacji z klientami np. Social Media, newsletter (15 proc.) czy poprawki na stronie (8 proc.).

Używanie sztucznej inteligencji wyłącznie do automatyzacji wymienionych zadań może już jednak nie być wystarczające w 2025 roku. W najbliższym czasie innowacyjne przedsiębiorstwa zajmujące się handlem B2B zaczną bowiem stosować AI do optymalizacji jeszcze bardziej złożonych procesów.

Sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana między innymi do personalizacji oferty pod rynki i klienta, planowania logistyki czy automatyzacji oferty i usprawniania procesów sprzedażowych w B2B. Implementacja mechanizmów AI w tych obszarach może oznaczać być albo nie być dla wielu polskich przedsiębiorstw. Osiągnięcie przewagi technologicznej, na którą pozwala użycie sztucznej inteligencji, może bowiem przełożyć się na ogromne zyski.

Z wykorzystaniem AI w e-commerce związany jest więc obecnie ogromny potencjał. Firmy, które zdecydują się na jego wykorzystanie, będą miały szansę na to, by prześcignąć konkurencje i znacznie umocnić swoją pozycję na rynku.


Marketplace w e-commerce B2B: rosnąca specjalizacja i oferta produktowa

Kolejnym z ważnych trendów e-commerce B2B 2025 jest wzrost popularności marketplace’ów B2B i pojawianie się platform sprzedażowych o większym poziomie specjalizacji i z bogatszą ofertą. Świadome konsekwencji płynących z tej zmiany powinny być wszystkie firmy, którym zależy na wzroście swojej efektywności. Z rosnącym znaczeniem marketplace’ów związane będą bowiem zarówno liczne szanse, jak i wyzwania.

Jakie korzyści mogą osiągnąć firmy, które podejmą odpowiednie działania? Pojawienie się nowych, wyspecjalizowanych platform sprzedażowych pozwoli przede wszystkim na dotarcie do ogromnej grupy klientów zainteresowanych zakupem konkretnych produktów lub usług. Co ważne, będzie to mogło zostać osiągnięte bez wydawania ogromnych kwot na działania marketingowe.

Z drugiej strony, na wyspecjalizowanych marketplace’ach obecnych będzie jednak wielu sprzedawców. Kupujący będą mogli więc natychmiastowo porównać ze sobą poszczególne oferty. Dużo trudniejsze będzie więc wyróżnienie się wśród konkurencji i zachęcanie klientów do wyboru naszych produktów i usług.

Ogromne znaczenie platform sprzedażowych sprawia, że wyważenie działań oraz opracowanie zbalansowanej strategii dotyczącej integracji z marketplace B2B będzie niezwykle istotne dla każdego przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz, by Twoja firma mogła bezproblemowo dostosować się do tego trendu, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami z Ideo, którzy pomogą Ci zrealizować Twoje cele.


Automatyzacja B2B jako konieczność, a nie wybór

O tym, jak ważne dla efektywnego działania firmy jest automatyzowanie procesów, od lat mówi już wielu ekspertów. Wzmianki o znaczeniu tego działania nie mogło więc zabraknąć również w tym podsumowaniu. W roku 2025 automatyzacja będzie jednak czymś znacznie więcej niż tylko trendem. W wielu przypadkach to, w jakiej formie przebiegać będą kluczowe procesy, zadecyduje bowiem o tym, czy dana organizacja będzie w stanie przetrwać na rynku.

Tak ogromne znaczenie automatyzacji B2B wynika z kilku czynników. Po pierwsze, firmy, które podjęły już działania związane z automatyzacją, będą dużo lepiej odpowiadać na oczekiwania klientów.

Automatyzacja logistyki B2B oraz innych aspektów działania organizacji może na przykład znacznie poprawić tempo realizacji zamówień i jakość obsługi, a także zredukować ryzyko pomyłek.

To sprawi, że klienci chętniej zdecydują się na skorzystanie z oferty przedsiębiorstw, które korzystają już z nowoczesnych rozwiązań.

Drugim powodem, który sprawia, że automatyzacja B2B będzie w tym roku aż tak istotna, są zmiany na rynku pracy. Rosnące oczekiwania kandydatów i podwyżki pensji minimalnej mogą sprawić, że ręczna realizacja poszczególnych procesów nie będzie już opłacalna.

Automatyzacja będzie więc nie tylko dodatkowym ułatwieniem i usprawnieniem – będzie ona czynnością niezbędną do zachowania rentowności.

Warto przy tym pamiętać, że automatyzacja B2B wiąże się z innymi wyzwaniami niż ma to miejsce w e-commerce B2C. Brak szybkich efektów i potrzeba długoterminowego planowania sprawiają, że wdrażanie zmian warto zacząć jak najwcześniej. Również w tym przypadku niezwykle pomocne może okazać się więc skorzystanie ze wsparcia naszych ekspertów z Ideo.


Autentyczność w biznesie – nieoceniona wartość na niepewne czasy

Podsumowanie trendów e-commerce B2B 2025 warto zakończyć wskazaniem wartości, która w obecnych czasach staje się coraz bardziej istotna dla wszystkich klientów – również dla klientów biznesowych. Wartością tą jest autentyczność w biznesie, która powinna być regularnie budowana przez przedsiębiorców.

Dlaczego jednak na wiarygodność i autentyczność marki zwracamy uwagę akurat teraz? Przede wszystkim dlatego, że rok 2025 będzie pod wieloma względami czasem nieprzewidywalności. Tak jak wskazywaliśmy we wcześniejszej części artykułu, na rynku zajdzie wiele zmian i obecnych będzie coraz więcej zagrożeń.

To właśnie w dobie niepewności klienci dużo chętniej będą korzystać z oferty firm, które wyróżniają się jasnym stylem komunikacji, terminowością i rzetelnością. Autentyczność stanie się więc fundamentem długofalowego sukcesu w B2B. Znajomość trendów e-commerce B2B 2025 z pewnością pomoże każdej firmie odnaleźć się w nowych realiach.

Sama wiedza na temat szans i zagrożeń na nic się nie zda, jeśli nie będą podążały za nią konkretne działania. Jeśli chcesz więc wdrożyć zmiany, które pomogą Twojej organizacji dopasować się do ciągle zmieniających się oczekiwań rynku, skontaktuj się z naszymi ekspertami z Ideo!

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Jak panel handlowca wspiera efektywne zarządzanie klientami w B2B?

26 listopada 2024
Świat biznesu pędzi do przodu, dlatego sukces przedsiębiorstwa zależy przede wszystkim od jego umiejętności dostosowywania się do nowych realiów i oczekiwań.

Najważniejsze zmiany prawne, o których musisz wiedzieć, prowadząc e-commerce

12 listopada 2024
Poznaj najważniejsze zmiany prawne w pigułce. Sprawdź, na co powinieneś zwracać uwagę w projektach e-commerce.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas