Wyszukiwarka produktów w e-commerce – zestawienie narzędzi

Wyszukiwarka produktów w e-commerce to must-have, biorąc pod uwagę stały wzrost wymagań konsumentów i tym samym konieczność dostarczenia jeszcze bardziej wartościowych wyników szybciej, łatwiej i trafniej.

Istnieje wiele narzędzi oferujących silniki wyszukiwania, a wachlarz funkcjonalności, ich elastyczność, czy sposób rozliczania za korzystanie z nich, różnią się od siebie diametralnie. W konsekwencji sporym wyzwaniem staje się wybór opcji najlepszej dla Twojego e-sklepu.

Prezentujemy zestawienie wyszukiwarek, które są w stanie sprostać wymaganiom nawet bardzo rozbudowanych platform sprzedażowych oraz cechują się nowoczesnymi rozwiązaniami. Podczas jego tworzenia poprosiliśmy wybranych przedstawicieli o wyrażenie opinii: „Co uważają Państwo za największy potencjał wyszukiwarek produktowych dla e-commerce?”. Uzyskane odpowiedzi zawarliśmy w opisie niektórych narzędzi.

Poznaj wyszukiwarki produktowe z potencjałem do skutecznego generowania wzrostów sprzedaży w Twoim e-commerce. Pełne zestawienie narzędzi najciekawszych z nich, znajdziesz w podsumowaniu.

Spis treści:

 

Elasticsearch

Pierwsze narzędzie, które wzięliśmy pod lupę to Elasticsearch. Ten Silnik (Open Source) jest zbudowany tak, aby umożliwić użytkownikom przede wszystkim wygodną rozbudowę, ale i prostą obsługę implementowanego rozwiązania. Szybkość dostarczania wyników to efekt potężnej analizy z użyciem zaawansowanego, przyjaznego dla programistów języka zapytań, który obejmuje dane strukturalne, nieustrukturyzowane i szeregi czasowe. Samo wdrożenie to kwestia bardzo elastyczna, zarówno w kwestii platformy, czy sposobu jego przeprowadzenia. Dlatego wyszukiwarka wyróżnia się na tle innych rozwiązań, bazujących jedynie na chmurze.

W silniku Elastic funkcjonalności wyszukiwarki rozdzielone zostały na dwie kategorie - wykorzystywana wewnętrznie w strukturach firmowych (Workplace Search) oraz wyszukiwarka dla stron i aplikacji internetowych (Site Search & App Search). Ta druga daje sklepom internetowym szansę na zaimplementowanie jednego, spójnego narzędzia, wszędzie tam, gdzie jest ono potrzebne użytkownikom. Za pomocą Voice to Speech API wdrożymy także wyszukiwarkę głosową, która coraz częściej jest oczekiwana przez konsumentów. Potrzeba wyszukiwania głosem, wynika nawyków korzystania z silnika wyszukiwarki internetowej Google.

Ze względu na podejście Open Source w Elastic, spora część funkcji dostępna jest jako wtyczki, ale dzięki temu możliwości są bardzo duże. Na ten moment, brakuje jedynie funkcji wyszukiwania wizualnego.

Polityka płatności i wsparcie: Cena jest zależna od rodzaju i wielkości wdrożenia, w tym liczby zastosowanych funkcjonalności, czy wielkości sklepu internetowego. Dostępny jest rozbudowany kalkulator cenowy, w którym możemy przybliżyć sobie szacunkowe koszty. Producent daje także szansę na skorzystanie z okresu próbnego narzędzia.

Firma Elastic pracuje globalnie i zapewnia dedykowany support dla poszczególnych państw czy regionów, w tym osoby odpowiedzialne za współpracę z polskimi klientami.

 

Doofinder

Rozwiązanie zaprojektowane z nowoczesną myślą, którą widać właściwie na każdym etapie. Z Doofinder jesteśmy w stanie zaimplementować kompleksowe narzędzie wyszukiwania semantycznego, głosowego, czy wizualnego (wyszukiwarka na podstawie zdjęcia przedmiotu wyłapuje jego cechy, np. kształt i kolor, a następnie na tej podstawie dobiera wyniki). Wszystkie sposoby wyszukiwania dostępne są jednocześnie w wersji mobile oraz desktop. Patrząc od strony wdrożenia takie kompleksowe podejście na pewno sprawdzi się w sklepach o potężnym wachlarzu produktów lub zróżnicowanym zakresie branżowym.

Wyszukiwarka nie zawodzispełnia oczekiwania rozbudowanych sklepów internetowych, oferując dostęppod względem do wachlarzarozmaitych funkcji, które umieszczone są zostały w modułach narzędzia:.

  • Smart Search – semantyczna wyszukiwarka wykorzystująca NLP (Natural Language Processing), sugestie i synonimy w celu wzbogacenia wyników.
  • Wyszukiwanie mobilne, głosowe i wizualne – dopracowane opcje wyszukiwania, dostarczanie wyników użytkownikom poprzez ich zdjęcia przesyłane z urządzeń mobilnych.
  • AI Search -narzędzie bada zachowania klientów w wyszukiwarce i uczy się charakterystycznych schematów postępowania na ścieżce zakupowej. Na ich podstawie aktualizuje funkcję wyszukiwania tak, aby w przypadku wpisywania konkretnej marki lub produktu, możliwe było zasugerowanie pełnej nazwy oraz personalizowania wyników dla poszczególnego „typu” użytkownika.
  • Searchandising – marketingowa funkcja dodawania w warstwie wyszukiwania specjalnych banerów, promocji na produkty lub po prostu wzmocnienia konkretnej marki. To także miejsce ustalania indywidualnych rankingów wyświetlania produktów, co daje nam większą kontrolę nad przebiegiem sprzedaży, kampanii, itd.
  • Statystyki - narzędzie pobiera statystyki dotyczące wyszukiwania w czasie rzeczywistym, dzięki czemu w panelu można zobaczyć liczbowy obraz zapytań użytkowników, na podstawie których otrzymujemy statystyki takie jak: „najlepsze wyszukiwania”, „najlepsze możliwości”, czy „brak wyników”. Zgromadzone dane możemy analizować w całości lub z podziałem na wyniki osiągane przez wersję desktop oraz wersję mobile wyszukiwarki sklepu. Następnie znacznie łatwiej będzie nam zastosować zmiany w celu poprawienia sprzedaży produktów o niższej skuteczności.

Firma posiada wsparcie dla polskich Klientów, ale tak naprawdę dzięki zastosowanej sztucznej inteligencji, wdrożenie wyszukiwarki w sklepie prowadzonym w dowolnym języku nie stanowi problemu (na ten moment Doofinder obsługuje witryny w 54 krajach).

Chiara Algarotti, specjalista PR dla Doofinder o potencjale wyszukiwarek produktów w e-commerce: Zaawansowana wyszukiwarka niezaprzeczalnie poprawia doświadczenie wyszukiwania w eCommerce. Algorytm zastosowany w Doofinder uczy się na podstawie zachowań klientów, zwiększając sprzedaż online nawet o 20%.”

Polityka płatności i wsparcie: Do dyspozycji mamy opcję darmową, oczywiście z pewnymi ograniczeniami funkcjonalności, zaś pozostałe pakiety oparte są o liczbę zapytań/miesiąc. Napotkamy także dodatkową opłatę za wersję mobilną wyszukiwarki. Pakiety płatne zaczynają się od 29€, a najdroższy już z wersją mobilną jest dostępny za 120€. Pomimo dodatkowego rozliczenia za wyszukiwarkę mobile, to całkiem korzystna opcja finansowa.

Zanim jednak zdecydujemy się na to narzędzie, producent zapewnia 30 dni okresu próbnego. Profilowane wsparcie zespołu Doofinder obejmuje kilkanaście języków, w tym również język polski.

 

Algolia

Silnik wyszukiwania Algolia to francuskie narzędzie stworzone w modelu SaaS (Software as a Service). Producenci za jeden z głównych celów wyznaczyli sobie osiąganie maksymalnie wysokiej prędkości w dostarczaniu wyników. Ich najlepsze wdrożenia potrafią zrealizować zapytanie w przeciągu milisekund. Oprócz imponującego czasu reakcji w czasie rzeczywistym, od Algolii dostajemy do dyspozycji szereg niezbędnych funkcji do udoskonalania trafności wyszukiwania.

Z panelu możemy ustalać reguły, według których wyświetlać się będą produkty - wyniki pojawiają się już w trakcie wpisywania zapytania, razem z jego wydłużaniem i uszczegółowianiem. Dodamy też banery kampanii do konkretnych fraz wyszukiwania, aby tym samym prowadzić aktywny searchandising i napędzać sprzedaż. Narzędzie Algolia składa się z dwóch części:

1. Silnika wyszukiwarki - czyli modułu głównego, który odpowiada za standardowe funkcje. Wśród nich znajdziemy rozpoznanie błędów w pisowni oraz rozpoznawanie synonimów z wykorzystaniem potencjału sztucznej inteligencji (synonimy są generowane przez system bez konieczności ręcznego tworzenia bazy), sugerowanie możliwych zapytań, a także dostęp do statystyk i analizy osiąganych efektów. Dostępna jest również opcja zastosowania wyszukiwarki głosowej.

System daje nam elastyczność dopasowania wyszukiwarki do specyficznych wymagań e-sklepu, jego branży itp.. Samodzielnie możemy zarządzać regułami dotyczącymi zapytań, takimi jak: minimalna i maksymalna liczba znaków zapytania, porządkowanie/sortowanie wyników począwszy od tych dostępnych najbliżej według lokalizacji stacjonarnej, czy indywidualne zasady rankingowe. Dostosowanie wizualne wyszukiwarki do całego sklepu internetowego, aby zadbać o spójne UX również nie stanowi problemu.

2. Systemu rekomendacji - ten moduł odpowiada za łączenie podobnych lub uzupełniających się produktów, tak aby wyświetlać je jako np. „Najczęściej kupowane razem z (…)”. Dzięki takiemu mechanizmowi możemy stosować i rozwijać cross- i up-selling w sklepie internetowym, a nawet przeprowadzić symulację wdrożonych rekomendacji, żeby od pierwszego momentu zastosowania w witrynie, sukcesywnie zwiększać konwersję. To także dodatkowy sposób na wprowadzenie personalizacji w kolejnych punktach interakcji z użytkownikiem.

Polityka płatności i wsparcie: Moduły wyszukiwania i rekomendacji są rozliczane osobno. W obu przypadkach dla sklepów, których ilość produktów oraz miesięczna liczba zapytań nie przekracza 10 tysięcy, dostępna jest darmowa wersja narzędzia, posiadająca jednak znaczące ograniczenie funkcji. Oprócz tego dostępne są dwa pakiety – Standard (1 $ za 1000 zapytań i 1000 produktów) i Premium (1.50 $ za 1000 zapytań i 1000 produktów).

Część funkcji jest oddzielnie odpłatna 0.60$ wciąż zależnie od liczby produktów i zapytań, dlatego ostateczna cena jest bardzo indywidualna. Podliczając, nie będzie to z pewnością najtańsze rozwiązanie ale wciąż jedno z najciekawszych na rynku. Algolia może zostać wdrożona do sklepu w dowolnym języku, ale nie zapewnia dedykowanego wsparcia dla polskich klientów.

 

Prefixbox

Wśród wyszukiwarek produktów, które oferują największe pole możliwości, wyróżniliśmy także Prefixbox. Bazuje ona na silniku wyżej omówionego producenta – Elastic Search. W ten sposób narzędzie może zapewnić niezależność językową wdrażanej wyszukiwarki (do tej pory istnieje możliwość zastosowania ponad 90 języków). Synonimy i błędy ortograficzne są bezproblemowo rozpoznawane, a oprócz tego, za zrozumienie każdej, nawet najbardziej potocznie wpisanej frazy, odpowiada Natural Language Processing (NLP). To funkcja rozpoznawania języka naturalnego, którym posłużylibyśmy się w rozmowie ze stacjonarną obsługą sklepu, zamiast układać suche słowa kluczowe we frazy ułatwiając zadanie wyszukiwarce.

Przejrzysta struktura dostępnych funkcji, autorska, zintegrowana platforma analityczna i wszystkie inne niezbędne funkcje, znajdziemy w zasięgu wyszukiwarki zbudowanej na Prefixbox. . Twórcy komponując dostępne funkcjonalności, skupili się na trzech 3 kluczowych aspektach użyteczności:

  • Autouzupełnianie – sugestie szukanych fraz prawdopodobnych opcji wyszukiwania w trakcie wpisywania zapytań.
  • Powiązane wyszukiwania – wyszukiwarka wyświetla alternatywne propozycje podobnych do siebie produktów, gdy danego towaru brakuje lub pojawiło się niejednoznaczne zapytanie.
  • Semantyczna wyszukiwarka produktów – główny filar narzędzia, wyposażony w dynamiczne filtry, tolerancję synonimów, system rankingowy, itd. Wszystko oparte jest o szczegółowe dane, które na bieżąco są indeksowane przez wewnętrzny system analityczny.

Moduły wdrażane są poprzez interfejs API. We wszystkich znajdziemy zastosowanie technologii AI (Artificial Intelligence), NLP (Natural Language Processing), a co za tym idzie, możliwa jest skuteczna personalizacja wyników, prezentowanie trafnych rekomendacji, itp. Twórcy Prefixbox na bieżąco rozwijają funkcję NLP, aby sprostać nawet tym najbardziej zaawansowanym sformułowaniom użytkowników.

Ciekawym elementem są też pojawiające się, interaktywne sugestie produktów w okienku zapytania, zanim jeszcze zdecydujemy się go użyć. To interesujące rozwiązanie zachęcające Klientów, aby skorzystali z wyszukiwarki, przeglądając konkretne kategorie, proponowane w boxie, nawet jeśli początkowo nie mieli zamiaru z niej skorzystać. W ten sposób powstaje dodatkowy element wsparcia trwających kampanii, napędzenia sprzedaży i pójście o krok dalej, w pozornie prostej i standardowej funkcjonalności, takiej jak sugestie produktowe. Warto mieć na uwadze, że to właśnie te nieoczywiste dodatkowe elementy, często stanowią dla użytkownika największą różnicę.

Od Paige Tyrrel z zespołu Prefixbox usłyszeliśmy: Jeśli kupujący nie mogą znaleźć produktów, które chcą kupić, zwyczajnie nie są w stanie ich kupić. 80% przychodów online generowanych jest przez 20% kupujących, którzy korzystają z funkcji wyszukiwania, ponieważ to właśnie oni mają wysokie intencje zakupowe. Jest to na tyle istotna funkcja na stronie internetowej, która odgrywa kluczową rolę w doświadczeniu klienta, że eTailerzy nie mogą sobie pozwolić na jej lekceważenie(…)”.
 

Polityka płatności i wsparcie: BOK węgierskiego rozwiązania Prefixbox, posiada osoby odpowiedzialne za wsparcie w języku polskim. To narzędzie cenowo plasuje się dość wysoko, na tle pozostałych, ale w swoim założeniu celuje szczególnie w średnie i duże przedsiębiorstwa.

Do wyboru mamy kilka pakietów z poszczególnymi funkcjami, a ostateczny koszt zależy od liczby wprowadzonych przez użytkowników zapytań w ciągu miesiąca. Dostępne „pudełka” rozpoczynają się od 500€ i tak jak w przypadku większości pozostałych narzędzi, w zależności od bardzo specyficznych wymagań, wycena jest indywidualna.

 

Luigi's box

Kolejne narzędzie z naszej listy, istnieje na rynku dość niedługo, bo od 2016 roku. Analizując poszczególne jego funkcje, okazuje się, że Luigi’s oferuje bardzo rozbudowany pakiet. Dostępna jest tradycyjna wyszukiwarka semantyczna, ale także wizualna, głosowa oraz geolokalizacyjna. W przypadku tej ostatniej, wyniki wyszukiwania mogą różnić się w zależności od lokalizacji, z której pochodzi zapytanie, wyświetlając produkty dostępne stacjonarnie lub magazynowane w zasięgu wcześniej zdefiniowanego obszaru. Jest to funkcja nieobowiązkowa, ale z pewnością skuteczna i praktyczna, jeśli prowadzimy sprzedaż online oraz offline jednocześnie. Trafność wyników w tradycyjnej wyszukiwarce semantycznej, twórcy wzmacniają poprzez zastosowanie wcześniej już omawianego NLP, dynamicznych słowników synonimów, czy tolerancji na błędy i synonimy.

W odpowiedzi na potrzeby różnych branż, w Luigi’s box oprócz słownych zapytań, wyszukiwarka za pomocą funkcji Smart Product Codes, potrafi rozpoznać wpisywane kody produktów i ich „pochodne” z brakującym odstępem, myślnikiem itp., wciąż dostarczając klientom trafne wyniki. W rozwijającym się pod polem wyszukiwania obszarze, który zawiera podgląd wyników, możemy zastosować bezpośrednie dodawanie produktów do koszyka usprawniając dalsze zakupy Klientom.

Oprócz tego Luigi's box oferuje:

  • bezproblemowe wdrożenie działań wspierających searchandising za pomocą przeciągania dowolnych elementów w wybraną kolejność,
  • wdrożenie kampanii wspierających aktualne promocje,
  • zdefiniowanie dynamiczne filtrów, które są obecnie MUST HAVE w e-commersowych rozwiązaniach (wyświetlanie jedynie filtrów mających zastosowanie w danej kategorii produktów, zamiast wszystkich dostępnych na stronie, co może powodować uzyskanie zerowych wyników wyszukiwania),
  • przeprowadzenie testów A/B, również offline w formie testów syntetycznych, poprzedzających testy online dla kompleksowego efektu.

Polityka płatności i wsparcie: Cena zależy od wielkości e-commerce, w którym wdrażamy wyszukiwarkę. Luigi’s box bierze pod uwagę ruch na stronie, ilość zamówień miesięcznych, liczbę produktów, itp. Dla większych stron (+20000 wyświetleń/msc) dodatkowo płatne jest narzędzie analityczne, które dostarcza producent.

Oczywiście jest też opcja dopasowania rozwiązania do specyficznych potrzeb sklepu, wraz z indywidualną wyceną. Producent daje nam możliwość przetestowania silnika przez 14 dni. Dedykowane wsparcie dostępne jest w 5 językach: czeskim, niemieckim, angielskim, polskim i słowackim.

 

FACT-Finder

Kolejny interesujący silnik to FACT-Finder. Warto zwrócić uwagę na autorski moduł firmy - Predictive Basket, oparty na sztucznej inteligencji. Funkcjonalność ta wykorzystuje uczenie się personalnych i ogólnych schematów zachowania użytkowników wyszukiwarki. Dzięki temu silnik może dokładnie przewidzieć, które produkty z największym prawdopodobieństwem zostaną ponownie kupione oraz przypomnieć o nich, w personalizowanych propozycjach.

Inną ciekawą funkcją, jaką znajdziemy w FACT-Finder jest Worldmatch. Potrafi poprawnie zidentyfikować składniki słów w rozmaitych kombinacjach i dopasować je w sposób tolerancyjny na błędy oraz (co istotne) - niezależny od języka. Nie jest to NLP, a autorski algorytm, w którym zawarte zostały niektóre cechy przetwarzania języka naturalnego.

FACT-Finder nie oferuje wyszukiwarki wizualnej, czy głosowej, producenci skupili się na doskonaleniu klasycznej wyszukiwarki, tak więc znajdziemy wiele bardzo dopracowanych funkcjonalności odpowiadających wyszukiwarce semantycznej oraz fasetowej. Wśród cech dodatkowych narzędzia pojawia się tworzenie Landing Page’y dla kampanii powiązanych z wyszukiwaniem ale nie tylko.

Na pytanie: „Co uważają Państwo za największy potencjał wyszukiwarek produktowych dla e-commerce?” odpowiedziała Jessica Harding, Senior Marketing Manager w FACT-Finder: Nie da się ukryć, że handel detaliczny zmienił się na zawsze, a handel w sieci jest na najwyższym poziomie. Klienci oczekują, że będą mogli intuicyjnie znaleźć produkty w Twoim sklepie internetowym, tak, jak są przyzwyczajeni do tego w sklepach tradycyjnych. Jeśli nie znajdą tego, czego szukają wystarczająco szybko, jest to dla nich bilet w jedną stronę - do przeskoczenia na stronę konkurencji. Jeśli jesteś w stanie spełnić (lub przekroczyć, przewidzieć) oczekiwania klientów poprzez zapewnienie zoptymalizowanej i płynnej podróży klienta, będziesz na czele gry. Dlatego powinieneś zaufać wiodącym na rynku rozwiązaniom, aby osiągnąć swoje cele.”

Polityka płatności i wsparcie: Ceny podyktowane są tym, które moduły zostaną wybrane, wraz z liczbą miesięcznych zapytań i potrzebnych kanałów wyszukiwania. Najniższe plany zaczynają się od 216€, ale firma oferuje dużą elastyczność w dobieraniu potrzebnych funkcji – wówczas wycena ustalana jest indywidualnie. Istnieje możliwość skorzystania z wersji DEMO. W FACT-Finder dedykowane wsparcie dla polskich Klientów skończyło się kilka miesięcy temu, ale dostępne jest korzystanie z pomocy ogólnego supportu.

*zestawienie opracowane na podstawie informacji dostępnych na stronach ofertowych oraz profilach w platformach opinii i porównywania

Powyższa tabela prezentuje zestawienie funkcji najciekawszych wyszukiwarek produktów. Wszystkie poddane analizie rozwiązania, w połączeniu z doświadczonym zespołem wdrożeniowym są w stanie zapewnić maksymalny sukces sklepu internetowego. W zależności od wielkości potrzeb serwisu sprzedażowego, w porównaniu umieściliśmy zarówno solidne, tradycyjne rozwiązania ale również te, dzięki którym innowację w sklepie będzie widać już na pierwszy rzut oka.

Trend, który nie sposób przeoczyć wśród narzędzi wyszukiwania to wdrażanie potencjału sztucznej inteligencji w różnym stopniu i na różnych poziomach zastosowania. Najczęściej służy rozwijaniu skutecznej personalizacji dostarczanych wyników oraz przetwarzaniu języka naturalnego. Narzędzia bardzo różnią się od siebie rozpiętością cenową, a są bardzo zbliżone pod kątem dostępnych funkcjonalności. To, na co zauważalnie decydują się jedynie niektórzy producenci, to formy wyszukiwania wizualne oraz głosowe, ale i tego prawdopodobnie będzie przybywać.

Weź udział w prowadzonym przez nas badaniu:
Narzędzia wspierające e-commerce

Co możemy dla Ciebie zrobić?

×

Klienci o nas