Checklista - bezpłatny PDFAnaliza przedwdrożeniowa - 100 pytań do dobrego wdrożenia PIM

Chcesz założyć sklep? Zapytaj siebie...

MamStartup.pl, 01.10.2013. Autor: Anna Wolanin.

Sprzedaż przez internet? Pewnie, bez problemu. Założyć sklep internetowy? Też niby proste. Ważne jednak jest, jak wykonać te działania poprawnie. Na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać, by zauważyli Cię zarówno klienci jak i producenci? By zauważyli Cię w pozytywnym świetle, bo właśnie to w późniejszym etapie przełoży się na Twoje zarobki.

Przygotowaliśmy dla Ciebie listę elementów, które warto przeanalizować i pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć zanim zaczniesz realizować swój pomysł na sklep. Odpowiedz sobie szczerze, a jeśli nie znasz odpowiedzi – zastanów się dłużej nad danym zagadnieniem. Szczegółowa analiza poniższych pytań pozwoli Ci przygotować się do lepszego funkcjonowania w świecie e-commerce.


Oferta sklepu

Kim są Twoi klienci? Jakie są ich potrzeby? Co chcesz im sprzedawać i dlaczego mieliby to kupić od Ciebie? Czy znasz branżę w której chcesz działać i konkurencję, z którą przyjdzie Ci walczyć o klienta?


Współpracownicy

Czy samodzielnie zajmiesz się obsługą sklepu? Czy sam będziesz rozliczał wydatki i przychody? Czy sam będziesz czuwał nad wysyłką, reklamacjami, zwrotami, obsługą klienta? Samodzielnie napiszesz poprawny regulamin sklepu? A może potrzebujesz księgowej, prawnika lub specjalisty ds. obsługi klienta?


Rynek

Czy pamiętasz o dostawcach? Ilu ich masz? Z iloma masz podpisane umowy? Który gwarantuje dostawę zamówionych produktów i zrobi to w np. dwa dni? Gdzie w awaryjnej sytuacji znajdziesz kolejnych, którzy zaoferują Ci produkty w tych samych (lub lepszych) cenach? Jak masz zamiar się z nimi rozliczać (płatność z góry, czy dopiero gdy sprzedasz produkty, które od nich nabyłeś)?


Budżet na start

Czy wiesz ile będzie Cię realnie kosztował sklep internetowy? Jak masz zamiar sfinansować jego uruchomienie? Czy w swoich wyliczeniach uwzględniasz koszt zaprogramowania sklepu, hosting, domenę, koszty promocji itp.? Czy uwzględniasz swój czas, który musisz poświęcić na nawiązanie współpracy z dostawcami, zakup produktów „na start”, wprowadzenie produktów do sklepu?


Oprogramowanie sklepu

Chcesz oferować coś, co można przedstawić w standardowy sposób? Może lepiej będzie zrobić to nietypowo, by podnieść atrakcyjność prezentacji produktu, co wprost wpłynie na wielkość sprzedaży? Czy znasz dostępne na rynku gotowe rozwiązania? Czy musisz kupić je „jakie są” czy pozwalają na wprowadzanie modyfikacji? Czy operator platformy prowadzi potrzebne Ci modyfikacje, czy może musisz na własną rękę szukać pomocy znajomego informatyka lub firmy zajmującej się tworzeniem sklepów internetowych?


Magazyn

Gdzie masz zamiar przechowywać swoje produkty? U siebie, czy w magazynach dostawców? Zamówienia zrealizujesz i wyślesz samodzielnie , czy może zrobi to robić Twój dostawca? Jeśli chcesz to robić sam to czy masz do tego odpowiednie miejsce? Czy jesteś w stanie przewidzieć ile zamówień tygodniowo dostaniesz? Czy wielkość Twojego magazynu uwzględnia taką wielkość sprzedaży? Co zrobisz, jeśli ilość zamówień niespodziewanie wzrośnie kilkukrotnie? Co natomiast, jeśli przez kilka miesięcy nikt nic nie kupi?


Rozliczenia

Jak zamierzasz rozliczać się ze swoimi potencjalnymi klientami? Czy udostępnisz im płatności internetowe? Może Twoje oferta zawiera droższe produkty i warto umożliwić kupującym płatności ratalne? Czy wiesz z jakimi kosztami wiąże się uruchomienie tego typu płatności? A co z płatnością przy odbiorze? Czy zastosujesz faktury papierowe czy elektroniczne?


Dostawa

Jak zamierzasz dostarczać produkty klientom? Wyślesz je pocztą, a może skorzystasz z kuriera lub np. Paczkomatów? Może udostępnisz klientom wszystkie te formy do wyboru? Czy umożliwią Ci one śledzenie przesyłek? Czy jesteś w stanie zagwarantować klientom, że dostaną produkt „na jutro”? Co jeśli okaże się, że dana przesyłka nie dotarła do klienta? Czy wiesz, że musisz zagwarantować klientom możliwość zwrócenia produktu? Jak obsłużysz takie zwroty?


Reklama / Promocja

Jak zamierzasz poinformować potencjalnych klientów o Twoim sklepie? Jak zachęcisz ich do odwiedzenia Twojego sklepu? Planujesz wyróżnić się w wyszukiwarkach? Pozycjonowaniem zajmiesz się sam, a może zlecisz to komuś innemu? A może jakaś akcja reklamowa? Może zaoferujesz na start jakieś zniżki za polecenie Twojego sklepu znajomym? Czy udostępnisz klientom funkcjonalności, które ułatwią im reklamowanie Twoich produktów wśród swoich znajomych? W jaki sposób będziesz się reklamował i docierał do klientów ze swoim produktem?


Prezentacja produktu

Wiesz co znajdzie się w ofercie Twojego sklepu, ale jak będą prezentowane produkty? Czy wiesz, że duża grupa klientów kupuje „oczami”? Jak podkreślisz najważniejsze cechy produktu? Czy pozwolisz klientom na porównywanie produktów między sobą? Co zrobisz by ten sam produkt wyglądał w Twoim sklepie bardziej atrakcyjnie niż w sklepie konkurencji? A może zastosujesz prezentacje video lub interaktywne modele 3D oferowanych przez Ciebie produktów?


Poczucie bezpieczeństwa

Czy Twoim klienci Ci zaufają? Czy patrząc na Twój sklep będą wiedzieć kim jesteś? Czy w łatwy sposób będą mogli znaleźć informację o tym jak i gdzie mogą reklamować towar? Czy udostępnisz im zgodny z zapisami prawa i napisany zrozumiałym językiem regulamin? Czy dostaną od Ciebie gwarancję? Na jak długi okres i jak będziesz rozpatrywał zgłoszenia reklamacyjne? Czy umożliwisz im zadanie pytania dot. sklepu, jego oferty czy wysyłki towarów i w krótkim czasie odpowiadasz na te pytania? Czy umożliwisz im wyrażanie swojej opinii na temat sklepu, jego obsługi czy konkretnych produktów?


Autor
 

Anna Wolanin
Od 2007 roku związana z Ideo jako kierownik projektów. Na co dzień zajmuje się doradztwem i wdrażaniem projektów z zakresu e-biznesu, ze szczególnym naciskiem na platformy dedykowane z grupy e-commerce. W swoim portfolio ma wiele platform sprzedażowych (zarówno B2C jak i B2B) oraz projektów wspomagających dla e-commerce w postaci konkursów lub programów lojalnościowych. Prowadziła projekty między innymi dla takich firm jak Nestlé Polska S.A., Liberty Motors Sp. z o.o., Meble.pl S.A. czy Grupa Motogen.

Publikacja w: MamStartup.pl, 01.10.2013

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Kreatywne przestrzenie cz.2

25 lipca 2013
NowyMarketing.pl, 25.07.2013r. Autor: Łukasz Szymański.

Trzeba mieć pasję

4 lutego 2013
Klucz do przyszłości, nr 01/2013. Autor: Wojciech Szymański.

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas