Obejrzyj webinar"Pimcore w praktyce: Jak skutecznie zarządzać informacjami o produkcie?"

Dlaczego komentarze w Internecie są ważne?

Internauci chętnie wypowiadają się na interesujące ich tematy i dzielą się swoją opinią. Sprawdź jak możesz to wykorzystać na potrzeby działań promocyjnych.

Wiele mówi się o angażowaniu użytkowników w mediach społecznościowych jako skutecznym sposobie na ruch i zwiększanie zasięgu. I owszem. Interesujące pytanie rzucone na tablicę lub konkurs, potrafi przyciągnąć tłumy i przemienić zwykłych, biernych odbiorców na zaangażowanych. Z czasem mogą stać się też bardziej lojalni.

Strona internetowa również może angażować swoich użytkowników i tworzyć z nimi relacje, podobnie jak w przypadku platform społecznościowych. W jaki sposób? Warto pomyśleć o wdrożeniu systemu komentarzy, który pozwala nie tylko na poznanie swoich odbiorców, ale oferuje również wiele korzyści, w tym poprawia wyniki SEO i buduje bazę użytkowników – potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.

Na początek – sekcja blogowa. To jedno z najpopularniejszych miejsc, w którym czytelnicy chętnie wypowiadają się na rozmaite tematy, dzielą się swoją opinią, jak również często poszukują odpowiedzi na dany problem. Jest to prosty i efektywny sposób, by komunikować się ze swoimi odbiorcami, tworzyć z nimi relacje, które z czasem mogą się przerodzić w kontakt na poziomie klient – marka. W publikowanym tekście na blogu można poruszyć wiele tematów i to właśnie z komentarzy dowiadujemy się, czy treść była wartościowa, na co czytelnicy zwrócili uwagę, jaki obrać następny kierunek.
 

Komentarze zamiast opinii pod produktem czy usługą?

Wypowiedzi użytkowników zawarte w komentarzach stanowią swoistą kopalnię wiedzy na temat np. oferowanej technologii, produktu, czy usługi. Dzięki nim zbieramy cenne informacje, które zazwyczaj otrzymuje się po różnego rodzaju badaniach czy ankiecie. Dzięki komentarzom wiemy np. za co klienci kochają nasz produkt, a co stanowi jego słabszy punkt. Można powiedzieć, że takie komentarze są podobne do systemu dodawania opinii, jednak zwróćmy uwagę na to, że często opinie są dodawane w formie oceny, bez możliwości dłuższego wypowiedzenia się.

Ponadto opinie w pewnym sensie ograniczają możliwości użytkowników. Każdy z nich wypowiada się zazwyczaj krótko i w podobnej formie. Komentarze umieszczone pod kartą produktu/usługi są bardziej autentyczne, wartościowe i merytoryczne. Co więcej, mocniej angażują konsumentów i stwarzają bardziej naturalną przestrzeń do dyskusji na temat oferty. W niektórych niszach, takich jak np. blogi kulinarne, komentarze do przepisów często obejmują również możliwość wystawiania przez odwiedzających oceny przepisu, co jest bardzo cenną i pomocną funkcją.

Do dialogu użytkowników z łatwością może dołączyć właściciel marki, co ma ogromne znaczenie dla jego wizerunku. Przede wszystkim buduje relacje z klientami, słucha ich, doradza i docenia. Ma to ogromne znaczenie przy budowaniu lojalności wśród konsumentów.

Słuchanie swoich odbiorców ma jeszcze inną zaletę – możemy dowiedzieć się czego potrzebują lub oczekują, a następnie im to zaoferować. Wychodzenie naprzeciw swoim klientom wpływa pozytywnie na ich decyzje zakupowe, bo kto nie lubi otrzymywać gotowych rozwiązań, zanim jeszcze zacznie ich szukać?

Komunikacja oparta na komentarzach, czy to pod postami, czy pod ofertą sprawia, że wokół marki buduje się zaangażowana i lojalna społeczność. Dodatkowo komentarze wspierają tzw. social proof (społeczny dowód słuszności). Jest to ważny element, który wpływa na decyzje zakupowe pozostałych konsumentów, szukających potwierdzenia, że dany produkt/usługa jest warta swojej uwagi.

SOCIAL PROOF (Dowód społeczny) to koncepcja, zgodnie z którą ludzie podążają za poczynaniami innych. Człowiek zakłada, że skoro tak wiele osób postępuje w określony sposób, to musi to być zachowanie właściwe.
 

Komentarze w social mediach

Komentarze pod postami na portalach społecznościowych to kolejne cenne źródło ruchu i zasięgu. Użytkownicy w sposób naturalny bardziej angażują się w komentowanie w mediach społecznościowych, niż na wspomnianych wcześniej sekcjach strony www. Jednak z uwagi na fakt, że niektórzy cenią sobie prywatność, będą mniej skłonni do publicznego komentowania na portalach społecznościowych.

Niewątpliwie ogromną zaletą dodawania komentarzy w mediach społecznościowych jest to, że komentujący poszerzają zasięgi, przyciągając swoich znajomych na profil danej marki.

Dla lepszego efektu działań warto pomyśleć o osobie, która poprowadzi profil w sposób kreatywny, merytoryczny, a przede wszystkim angażujący odbiorców. Taka osoba powinna także wiedzieć w jaki sposób radzić sobie z negatywnymi komentarzami. Poniżej podrzucamy kilka tipów:

  • Śledź wszystkie rozmowy i komentarze we wszystkich kanałach. Robienie tego ręcznie jest w zasadzie niemożliwe. Rozwiązanie? Narzędzia do śledzenia mediów społecznościowych, które mogą to zrobić za Ciebie. Podpowiedzą w jaki sposób i na jakie rozmowy należy odpowiadać, żeby już nigdy nie przegapić krytycznego komentarza lub opinii.
     
  • Szybkość ma znaczenie dla obsługi klienta w social mediach. Jednym z powodów, dla których ludzie publikują negatywne komentarze w Internecie jest to, że uważają, że nie są wysłuchani (w sklepie, przez telefon lub e-mail). Niektórzy robią to tylko po to, aby ostrzec swoich znajomych przed używaniem tego, co uważają za zły produkt. Inni - ci bardziej doświadczeni w mediach społecznościowych - zrobią to, aby cię zranić i zmusić do skupienia uwagi. Szybka reakcja popłaca.
     
  • Musisz wiedzieć jak przeprosić. Oczywiście, jeśli jest pewne, że to Twój produkt zawiódł, szczere przeprosiny, a następnie szybka wymiana (lub zwrot pieniędzy) powinny zdusić problem w zarodku. Jeśli była to awaria usługi, przeprosiny w formie „Przykro nam, że nie otrzymałeś usługi, której od nas oczekujesz przy tej okazji” to dobry początek. Pomocne będzie również uzupełnienie tego czymś namacalnym (np. Kuponem rabatowym na następny zakup).

By lepiej zrozumieć potrzeby konsumenta, warto jest je kontrolować i w odpowiedni sposób reagować na sytuację. Sprawdź dlaczego warto odpowiadać na komentarze.
 

Większy ruch na stronie

Jedną z ważniejszych korzyści komentarzy jest również pozytywny wpływ na wyniki SEO. Przede wszystkim stanowią dodatkową treść, która bardzo często zawiera słowa kluczowe ściśle związane z tematem wpisu czy ofertą. Ponadto sami możemy decydować, jakie frazy przemycić podczas odpisywania na komentarze. Zachęcając innych, by komentowali treści lub produkty, generujemy ruch na swojej stronie. Warto tutaj wziąć pod uwagę ekspertów, specjalistów czy po prostu osoby obracające się w podobnej branży. Jest to ważne z punktu widzenia odbiorców, ale także wyników SEO.

Aby zwiększyć ruch z wyszukiwarki internetowej można komentować inne blogi i zostawiać w treści link do swojej strony. Trzeba tu jednak pamiętać, by wybierać podobne strony pod względem branży, a sam komentarz nie wyglądał jak zwykła reklama swojej marki.

Właściwie prowadzony profil na Facebooku może również wspierać stronę www i wpływać na jej zasięgi SEO. Wymaga to jednak większego zaangażowania w treści i interakcję z użytkownikami.

Kiedy już zdecydujesz się na komentarze…
…pamiętaj, o kilku istotnych kwestiach.

  1. Zabezpieczenie pola komentarza to konieczność, gdyż bardzo dużo niepotrzebnego SPAMU trafia na stronę (zalecana najnowsza wersja recaptchy).
  2. Zastanów się czy komentującymi mają być osoby posiadające konto w serwisie. Pamiętaj, że obecnie wymóg założenia konta zniechęca użytkowników do pozostania na stronie i podjęcia tam jakiejkolwiek aktywności.
  3. Bardzo często w odniesieniu do powyższego punktu często u użytkowników brak komentarzy może świadczyć o małym zainteresowaniu stroną.
  4. Posty/oferta może być komentowana 24h na dobę, w przypadku gdy komentarze wymagają akceptacji warto pomyśleć o osobie, która będzie zarządzać komentarzami i zatwierdzać je w serwisie. Zbyt długie oczekiwanie na dodanie komentarza zniechęca do dyskusji.
  5. Zarządzanie sekcją komentarzy obejmuje również moderowanie argumentów, usuwanie spamu lub niewłaściwych odpowiedzi i odpowiadanie na uzasadnione komentarze, niekiedy takie działania mogą być czasochłonne, dlatego podobnie jak powyżej – warto pomyśleć o osobie, która będzie moderowała tą sekcję.
  6. Przy komentarzach na stronie mamy wpływ na to, jaki komentarz opublikujemy a jaki nie dopuścimy do wyświetlenia na stronie. Należy jednak pamiętać o autentyczności i wiarygodności marki i zmierzeniu się również z tymi negatywnymi opiniami.
     

Podsumowując

Opcja komentarzy dostępna na stronie, to łatwy sposób na zaangażowanie użytkowników i wspieranie społeczności internetowej. Marki, które chcą być blisko swoich klientów, powinny pozwalać im na większą interakcję i stwarzać przestrzeń, w której mogą nawiązać relacje i budować lojalność. Szczerość, autentyczność i wiarygodność to cechy w biznesie, które są szczególnie doceniane przez współczesnych konsumentów.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

2020/2021. Podsumowania i prognozy oczami naszych ekspertów

14 stycznia 2021
Nasi specjaliści na łamach NowyMarketing.pl oraz WirtualneMedia.pl podsumowują najważniejsze aspekty obszarów e-commerce, reklamy internetowej, social media, SEO/SEM oraz PR z roku 2020.

Koniec Adobe Flash Player

11 stycznia 2021
Adobe Flash Player przeszedł do historii. Co to oznacza i czym możemy go zastąpić?

Zapraszamy na bezpłatną konsultację

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas