Kliknij i wygraj!Wygraj audyt sklepu! Weź udział w świątecznym quizie e-commerce

E-learning w służbie małego biznesu

Firmer, 2016/1, 29.03.2016r. Autor: Paweł Teper

Pani Agnieszka z sukcesem prowadzi e-korepetycje oraz e-kursy do nauki języka angielskiego. Firma doradcza wspiera działalność, opierając się na e-szkoleniach. Firma oferująca narzędzia do zarządzania flotą samochodową buduje swój ekspercki wizerunek poprzez edukowanie konsumentów z wykorzystaniem platformy e-learningowej. – Oto przykłady wykorzystania e-learningu we współczesnym biznesie. Pokazują one, że to wartościowe narzędzie dla niewielkich (czasem nawet jednoosobowych) firm. Ten model edukacji możemy bowiem wykorzystać nie tylko do szkolenia własnych pracowników, lecz także jako pomysł na własny biznes lub narzędzie wspomagające go.

E-learning od lat wykorzystywany jest na całym świecie. Najczęściej kojarzymy go z dużymi firmami. Pozwala na edukację pracowników bez wysokich kosztów i skomplikowanej logistyki. Dzięki wykorzystaniu interaktywnych i multimedialnych treści, szkolenia stają się wygodne, przyjemne i niezwykle efektywne.

Jest to wartościowe rozwiązanie także dla całkiem małych firm. Prawdą jest, że duzi mogą odnieść największe korzyści wynikające z efektu skali. Im więcej pracowników, tym większe oszczędności. Prawdą jest też, że „mały biznes” z powodzeniem wykorzystuje platformy e-learningowe do realizacji własnych celów. Są to trochę inne cele i wynikają z nich inne korzyści, które skrótowo przedstawię poniżej.


Pomysł na biznes

Jeśli mamy odpowiedni pomysł i trafimy na podatny grunt, nic nie stoi na przeszkodzie, by na nim zarabiać. Ba – na tym opiera się praktycznie każdy biznes.

Jednymi z pierwszych firm w Polsce wykorzystujących e-learning w biznesie były ośrodki szkoleń BHP oferujące zdalne kursy dla przedsiębiorców. Platformy e-learningowe pozwalają czerpać zyski z pomysłu tak długo, jak długo istnieje zapotrzebowanie w niszy. Oczywiście na początku musi powstać platforma, na której będziemy gromadzić i udostępniać materiały. Trzeba przygotować ciekawe treści szkoleniowe i nadać całości atrakcyjny wygląd. Są to jednak koszty relatywnie niskie i co najważniejsze – ponoszone jednorazowo.

Spójrzmy dla przykładu na serwis www.abc-angielski.pl. Właścicielem platformy i autorem udostępnionej w niej merytoryki jest jedna osoba – nauczycielka i pasjonatka języka angielskiego. ABC angielski oferuje szkolenia językowe, a także przygotowanie do egzaminów szóstoklasisty, gimnazjalnego i maturalnego. Duża ilość interaktywnych ćwiczeń oraz komentarzy lektora wspomaga zdobywanie wiedzy. Jak się okazuje, istnieje zapotrzebowanie na tego typu usługi.

"Od zawsze pasjonował mnie język angielski. Wiedziałam, że chcę, by pasja była moim sposobem na życie, tylko... wciąż szukałam pomysłu na biznes, który nie będzie sztampowy oraz nie będzie wymagał dużego kapitału finansowego.

Przed startem platformy www.abc-angielski.pl prowadziłam korepetycje poprzez spotkania indywidualne z uczniami. Szybko zabrakło mi czasu na lekcje ze wszystkimi zainteresowanymi. Następnie, aby móc udzielać lekcji na odległość, wykorzystywałam proste narzędzia do komunikacji, takie jak telefon czy Skype. Jednak i w tym przypadku brakowało mi elastyczności oraz możliwości rozwinięcia skrzydeł. Podstawową myślą, było stworzenie przestrzeni, w której moi uczniowie będą czuli się dobrze. Założenie stacjonarnej szkoły językowej na tym etapie nie wchodziło w grę. Przez wiele lat bycia nauczycielką miałam przygotowanych i zebranych wiele materiałów edukacyjnych. Tak powstała idea, aby w prosty i szybki sposób dzielić się pomocami naukowymi. Należało je tylko w logiczny sposób uporządkować i udostępnić moim uczniom.

Platforma www.abc-angielski.pl powstała jako narzędzie dydaktyczne do pracy z uczniami na różnych poziomach zaawansowania. Każdy z nich może szybko odnaleźć wszystkie potrzebne materiały. Jest to bardzo ważne, ponieważ wielu z kursantów przygotowuje się do egzaminów gimnazjalnych i matur. Dzięki platformie w dogodnym dla siebie czasie mogą ćwiczyć takie umiejętności jak czytanie i słownictwo, rozumienie ze słuchu czy reguły gramatyczne. Ja natomiast posiadam bardzo wygodne narzędzie do zarządzania lekcjami, testami oraz tokiem nauczania poszczególnych uczniów.

Uważam, że platforma e-learningowa to strzał w dziesiątkę. Jak podkreśla wielu moich uczniów, strona www.abc-angielski.pl pomaga im nie tylko zdać egzaminy i mieć lepsze oceny, lecz także pewniej używać języka Szekspira. Mnie zaś daje pełną satysfakcję prowadzenia biznesu w sposób, który mi bardzo odpowiada."

Agnieszka Skiba, Abc-angielski


Metoda szkoleń

To wygodna i przystępna forma szkoleń zarówno dla samych przedsiębiorców, jak i pracowników. Zdobywanie nowej wiedzy i poszerzanie kompetencji jest konieczne, aby zachować konkurencyjność na rynku. Niestety przy kalendarzach przepełnionych innymi obowiązkami, trudno wygospodarować chociażby pół dnia na udział w szkoleniu. Co gorsza – im mniejsza firma, tym trudniej znaleźć zastępstwo na czas nieobecności związanej ze szkoleniem. Co jeśli chcemy podnieść kompetencje kilku pracownikom? Rozwiązaniem może być skorzystanie z kursów online przygotowanych przez firmy zewnętrzne. Jako przykład posłużyć może serwis www.sztuka-sprzedazy.pl.

Platforma ta została przygotowana z myślą o przedsiębiorcach, menadżerach, przedstawicielach handlowych oraz obsłudze klienta. Osobach, dla których ważne jest rozwijanie umiejętności sprzedażowych. Stanowi rozszerzenie oferty firmy prowadzącej szkolenia tradycyjne, a także kursy indywidualne realizowane w formie wideokonferencji. Dostępne dla klientów zadania i ćwiczenia pozwalają, nawet jeśli nie zastąpić, to mocno wspomóc tradycyjny proces poszerzania wiedzy.


Budowanie wizerunku

Wdrażanie własnych platform nie zawsze musi wiązać się z bezpośrednim zyskiem. Wiele firm robi to, aby podkreślać swój wizerunek jako specjalistów, przybliżać ofertę, uświadamiać odbiorców lub wypełniać misję społeczną.

Safety Logic to grono ekspertów zajmujących się zarządzaniem flotami w biznesie. Są także pomysłodawcami projektu edukacyjnego „Świadomy kierowca” (www.elearning.swiadomykierowca.pl). Jego celem było sprawdzenie wiedzy kierowców, ich uświadamianie, a w konsekwencji podniesienie ogólnego poziomu bezpieczeństwa na drogach. Idea bardzo słuszna i warta propagowania. Dzięki niej marka Safety Logic w przemyślany sposób buduje swój wizerunek w świadomości nie tylko potencjalnychklientów. Pokazuje się z bardzo dobrej strony, zwracając uwagę na obecne problemy komunikacyjne i próbując im przeciwdziałać.

Ciekawym serwisem jest www.polskijazyk.pl. Jest to inicjatywa organizacji OKNO NA WSCHÓD, która skupia przedstawicieli różnych branż wykorzystujących swoją wiedzę i możliwości, aby rozwijać współpracę edukacyjną, gospodarczą i kulturalną pomiędzy UE a Ukrainą, Białorusią czy Rosją. „Polski jazyk” to portal adresowany przede wszystkim do ludzi młodych, którzy chcieliby podjąć studia w Polsce. Pomaga im w nauce naszego języka, a także promuje i przybliża współczesną kulturę oraz historię Polski. Jest pierwszym tego typu narzędziem wykorzystującym nowoczesne metody i techniki edukacji. Co istotne – oferuje je użytkownikom bezpłatnie.

"Przez ostatnich parę lat w Fundacji OKNO NA WSCHÓD kiełkowała idea stworzenia kompleksowego, bezpłatnego oraz innowacyjnego narzędzia umożliwiającego wszystkim zainteresowanym osobom ze wschodu naukę języka polskiego. Koncepcja ta mogła się zmaterializować w momencie otrzymania dofinansowania z MSZ RP w 2015 r. W niespełna rok, dzięki tytanicznej pracy i zaangażowaniu wielu osób, uruchomiona została platforma e-learningowa www.polskijazyk.pl.

Jej celem jest promocja nauki j. polskiego oraz historii i kultury polskiej wśród młodych rosyjskojęzycznych osób zainteresowanych podjęciem studiów bądź pracy w Polsce. Ponadto platforma stanowi świetne narzędzie do nauki j. polskiego dla Polaków i Polonii na wschodzie. W ciągu zaledwie paru miesięcy na platformie zarejestrowało się ponad 12 tys. użytkowników. Obecnie jest ich już prawie 20 tys."

Szymon Łapiński, Fundacja OKNO NA WSCHÓD


Narzędzie dla handlowców

Załóżmy, że Twoja firma produkuje jakieś towary. Przyjmijmy, że mają sporo cech i wersji, od których zależą nie tylko ich końcowe parametry, lecz także cena. Handlowcy mają twardy orzech do zgryzienia, szczególnie jeśli są to produkty tworzone na wymiar. W takim przypadku trudno jest przedstawić klientowi końcowy produkt. Najczęściej możemy także zapomnieć o czymś takim jak cennik dostępny „od ręki”.

Odpowiednio zaprojektowana platforma e-learningowa stanowi cenną bazę wiedzy dla handlowców. Co więcej – mogą do niej sięgać w trakcie spotkania z klientem i przedstawić mu najważniejsze atrybuty produktu. W przypadku prezentacji interaktywnych mogą wraz z klientem przejść proces „parametryzacji” sprzedawanego produktu. Pójdźmy dalej – platformę taką moglibyśmy rozszerzyć np. o kalkulator, który pozwoli na przedstawienie oferty cenowej już w trakcie spotkania. A jeśli klient chce kilka ofert wariantowych? Żaden problem!


Na zakończenie

W przypadku tego typu rozwiązań informatycznych ogranicza nas jedynie wyobraźnia, którą musimy się wykazać na etapie wdrożenia. Potem już tylko czerpiemy korzyści z dobrze zaprojektowanego narzędzia, które stanowić może nie tylko efektywną pomoc ułatwiającą szkolenie pracowników, lecz także wspaniałą „kartę przetargową” dla sprzedawców.


Autor


Paweł Teper
Kierownik projektów e-learningowych, Ideo Sp. z o.o.

Publikacja w: Firmer, 2016/1, 29.03.2016r.

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Zawód: New Business Manager

1 marca 2016
NowyMarketing.pl, 01.03.2016r. Autor: Marcin Wojtoń

NowyMarketing podsumowuje rok 2015: Web design

8 stycznia 2016
NowyMarketing.pl, 08.01.2016r. Autor: Ziemowit Michno

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas