-
Firma
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
e-Marketing
- Realizacje
-
Kariera
-
Kariera
- Marketing Manager
- Analityk Kampanii Marketingowych
- Analityk systemowy
- Programista .NET / C# (mid/regular)
- Programista .NET (junior)
- .NET Developer (praktyki)
- PHP developer (praktyki)
- Lead Copywriter
- Aplikacja spontaniczna
- Oferty pracy
- Staże i praktyki
- Dlaczego Ideo
- Poznaj nas
- Kontakt
- Warsztaty dla uczniów
- Dołącz do nas!
-
Kariera
- Kontakt
W dzisiejszych czasach posiadanie konta bankowego jest standardem. Znaczna część z nich jest obsługiwana przez mniej lub bardziej zaawansowane systemy transakcyjne online. W Polsce około 2.5 mln kont, to konta prowadzone w bankach wirtualnych, a więc z założenia nie wymagające od użytkownika kontaktu z pracownikiem banku. Większość usług dostępnych do niedawna jedynie w siedzibie banku, oferowana jest już online. Standardem stało się dziś to co kiedyś wywoływało strach i niepewność, powstawało przy okazji licznych mniej lub bardziej udanych prób. Klienci darzą już zaufaniem formy bankowości, które kiedyś omijali z daleka z obawy o bezpieczeństwo swoich funduszy. Spróbujmy więc prześledzić początki tej niewątpliwej rewolucji.
Początki sięgają roku 1982
W latach siedemdziesiątych Francuskiemu GDT (Direction Générale des Télécommunications) zostało powierzone odpowiedzialne zadanie – nadrobienie zaległości w poprawie komunikacji na terenie kraju. Owocem prac instytucji były liczne innowacje techniczne, które w prostej linii doprowadziły do utworzenia Francuskiej sieci, która zasługuje na to by być uważana za protoplastę Internetu. Sieć ta funkcjonuje we Francji do dziś, jednakże ze względu na liczne ograniczenia traci swoich użytkowników na korzyść Internetu. Już w 1982 roku za pośrednictwem sieci Minitela możliwe było oferowanie pasywnego dostępu do kont bankowych. Niestety poziom ówczesnych zabezpieczeń nie pozwalał na stworzenie w pełni interaktywnego kanału dostępu, a pod wpływem zmniejszania się liczby jego użytkowników rozwój tego kanału został zaniechany.
Udane próby poprawiania funkcjonalności elektronicznych kont bankowych miały miejsce również w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Tam bowiem już w 1993 roku zaoferowany został dostęp online do bankowości elektronicznej. Nie był to jednak dostęp przez sieć komunikacyjną jak Minitel, czy obecnie powszechnie znany Internet, lecz poprzez teletekst dostępny w odpowiednio dostosowanych przystosowanych telewizyjnych. System Viewdata wykorzystywany do transmisji danych charakteryzował się możliwością interaktywnej kontroli nad doborem danych w nim prezentowanych. Można uznać go za odmianę - obecnie znanej wszystkim użytkownikom telewizji - telegazety.
Pierwsze konto dostępne online powstało w 1994 roku
Internet w 1994 roku był narzędziem dopiero raczkującym. Mógłby być porównywany do dzisiejszych serwisów WAP. Z jednej strony potencjalnie łatwo dostępny dla użytkowników, z drugiej nie wykorzystywany przez nich aż na taką skalę, aby warto było w niego inwestować. Na szczęście technologia internetowa szybko się zmienia.
Kalifornijski regionalny bank okazał się być wizjonerem swych czasów, dzięki czemu mimo stosunkowo niewielkiego zasięgu działania wpisał się mocno w historię bankowości elektronicznej. La Jolla Bank (http://www.ljbank.com/) – bo o nim mowa – jako pierwszy dostrzegł potencjał drzemiący w internecie i w grudniu 1994 roku udostępnił klientom możliwość zdalnego dostępu do swoich kont.
Następny krok w rozwoju bankowości elektronicznej postawił, samym swym pojawieniem się, Security First Network Bank z Atlanty. Był to pierwszy prawdziwy bank wirtualny, który w przeciwieństwie do wcześniej oferowanych przez inne banki rozwiązań zaoferował w pełni zarządzane przez internet konta, jakie znamy z dzisiejszych banków wirtualnych (np. mBank czy Intelligo).
Po udanych wdrożeniach La Jolla Bank i Security First Network Bank nastąpiło lawinowo rosnące zainteresowanie wdrażaniem internetowego dostępu do kont bankowych oraz pełne obaw, lecz dzięki temu w większości udane, tworzenie banków w pełni wirtualnych. W 1995 roku dostęp do kont zaoferował niemiecki Hypo-Bank z Monachium, w 1996 Szwedzki SEB oraz finlandzki MeritaNordbanken, a także estońskie Eesti Forekspank i Eesti Hoiupank. Rok 1998 przyniósł użytkownikom bankowość internetową w czeskim banku Expandia oraz węgierskim Inter-Európa Bank. W tym również roku internet banking pojawił się w Polsce za sprawą łódzkiego PBG, przejętego później przez PEKAO S.A.
Polska od 1998 roku
Jak już wspomniano, w Polsce prekursorem e-bankowości stał się w 1998 roku Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi. 14 października 1998 roku zaoferował klientom indywidualnym i małym firmom dostęp online do swoich kont. Z początkiem 1999 roku został on włączony do banku Polska Kasa Opieki SA (PeKaO SA) (http://www.pekao.com.pl), w wyniku czego w listopadzie 1999 roku powstała pełna wersja konta internetowego dla klientów PeKaO SA, o nazwie Eurokonto WWW.
Prawdziwą rewolucję wywołał mBank. Listopad 2000 roku stanowił przełom w polskiej bankowości elektronicznej, bowiem wówczas uruchomiony z sukcesem został pierwszy polski bank wirtualny. Jego twórcy, by podkreślić fakt zupełnej wirtualności oraz wynikającej z niej stałej dostępności, jako moment uruchomienia wybrali noc z soboty na niedzielę. Efektem udanego pojawienia się na polskim rynku finansowym mBanku był zapoczątkowany w 2001 roku wysyp wszelkich form bankowości internetowej oferowanych już nie tylko przez duże banki, ale również mniejsze, oraz posiadające stosunkowo mały zasięg banki spółdzielcze.
Co przyniesie przyszłość?
Obserwując tak intensywny rozwój wszelkich form bankowości internetowej i oferowanych klientom nowatorskich rozwiązań, każdemu ich użytkownikowi nasuwa się na myśl podstawowe pytanie: „I co dalej?”. No właśnie – czym mogą zaskoczyć nas banki w przyszłości? Jakie nowe usługi zaoferują, by zaskarbić sobie klientów już w 2008 roku? Niebawem się dowiemy, pewnym jest jednak, że najbardziej aktywni gracze tego rynku zyskają najwięcej.
Autor
Łukasz Szymański
Z branżą związany od 2003 r. Doświadczenie zdobywał projektując serwisy internetowe jako freelancer. Od 2006 r. pracuje w firmie Ideo Sp. z o.o., która łączy kompetencje Agencji Interaktywnej i Internet Software House. Początkowo kierował projektami, obecnie odpowiada za kontakty z klientami i budowanie kompleksowych strategii związanych z obecnością firm w Internecie. Pozwala mu to często zastanawiać się „co by było gdyby…” w internetowej rzeczywistości. Członek Zarządu VII oraz VIII Kongresu PR. Trochę szkoli, trochę mówi, trochę też pisze na temat szeroko pojętego „bycia marek” on-line. Brał udział w projektach realizowanych m.in. dla: Raiffeisen Bank Polska S.A., Nestlé Polska S.A., D-LINK Europe Ltd., BPH TFI S.A., Commercial Union PTE S.A.
Publikacja:
Przegląd finansowy, Bankier.pl 4 (4) 16 grudnia 2007.
Może zainteresują Cię także
Efektywne serwisy WWW cz.5
Efektywne serwisy WWW cz.4
Klienci o nas
Przykłady naszych realizacji
Wybrane serwisy produktowe
Kontakt
Używamy plików cookie
Używamy plików cookie i innych technologii śledzenia, aby poprawić jakość przeglądania naszej witryny, wyświetlać spersonalizowane treści i reklamy, analizować ruch w naszej witrynie i wiedzieć, skąd pochodzą nasi użytkownicy.
Centrum ustawień cookie
Twoja prywatność jest dla nas ważna
Pliki cookie to bardzo małe pliki tekstowe, które są tworzone i przechowywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. Używamy plików cookie do różnych celów, w tym do ulepszania obsługi online na naszej stronie internetowej (na przykład, aby zapamiętać dane logowania do konta).
Możesz zmienić swoje ustawienia i odrzucić niektóre rodzaje plików cookie, które mają być przechowywane na twoim komputerze podczas przeglądania naszej strony. Możesz również usunąć wszystkie pliki cookie już zapisane na komputerze, ale pamiętaj, że usunięcie plików cookie może uniemożliwić korzystanie z części naszej strony internetowej.
Niezbędne
Te pliki cookie są niezbędne do świadczenia usług dostępnych za pośrednictwem naszej strony internetowej i umożliwienia korzystania z niektórych funkcji naszej strony internetowej.
Bez tych plików cookie nie możemy zapewnić usług na naszej stronie internetowej.
Funkcjonalne
Te pliki cookie służą do bardziej spersonalizowanego korzystania z naszej strony internetowej i do zapamiętywania wyborów dokonywanych podczas korzystania z naszej strony internetowej. Umożliwiają przechowywanie danych związanych z zabezpieczeniami, takimi jak funkcja uwierzytelniania, zapobieganie oszustwom i innymi mechanizmami ochrony użytkowników.
Na przykład możemy używać funkcjonalnych plików cookie do zapamiętywania preferencji językowych lub zapamiętywania danych logowania.
Śledzenie i wydajność
Te pliki cookie służą do zbierania informacji w celu analizy ruchu na naszej stronie internetowej i sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z naszej strony internetowej.
Na przykład te pliki cookie mogą śledzić takie rzeczy, jak czas spędzony na stronie lub odwiedzane strony, co pomaga nam zrozumieć, w jaki sposób możemy ulepszyć naszą witrynę internetową.
Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Targeting i reklama
Te pliki cookie służą do wyświetlania reklam, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich zwyczajów przeglądania.
Pliki te tworzone przez naszych dostawców treści i/lub reklam, mogą łączyć informacje zebrane z naszej strony z innymi informacjami, które gromadzili niezależnie w związku z działaniami przeglądarki internetowej w ich sieci witryn.
Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.
Więcej informacji
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie i Twoich wyborów, skontaktuj się z nami.
Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą Polityka prywatności.